2008-08-06, 13:14
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag tror att det i många fall är så att Vakttornet har kommit in på fel spår en gång i tiden, och sedan kjan man inte ändra sig, med trovärdigheten i behåll.

som den där ledaren som byggde ett snyggt hus till sig själv för Vakttornets pengar någon gång under tidigt 1900-tal. Det kallar jag att fiffla med organisationens pengar och maktbegär
2008-08-06, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
hur vet du att jag inte har studerat?

jag har vart där, gått in med öppna ögon och öron (och egen bibel) och vandrat därifrån efter 5 studie tillfällen med en mer klar åsikt.
Efter första tillfället så blev jag hänvisad att byta min gamla bibel mot NV. Jag tog själv kontakt med JV för att jag inte ville ge någon en applåd eller credit för att skaffat ett nytt slaktlamm. Min studiegrupp var inte så väldigt hög kvalitet dvs var en del utstötta människor och en fd muslim. Var bara jag som kom från ett medelklass hem. Hade inget emot de andra men de var mer lättpåverkade än vad jag var för jag hade lite mer att stå på socialt.

Jag vet att du har begränsad kunskap för alla dina påståenden stämmer inte överens med allmän praxis i tillvägagångssättet av ett studium, och predikoverksamhet.

På vilket sätt hänvisade dom dig att byta din gamla bibel mot NV? Studiegrupp? Så länge jag varit med så brukar man studera bibeln hemma med ett vittne, oftast två.

Jag blir nyfiken på vad du menar med "Inte så väldigt hög kvalité". På vad? Hade inget emot andra? Jag får en känsla av fördomar här.
2008-08-06, 13:18
Bannlyst
Citat:
Men har de erkänt att de hade fel tidigare, tror du?

Jag är förundrad över din anklagande ton över huvud taget. Sällskapet har gjort ändringar p g a det dom har kommit fram till är rätt och riktigt. Vad exakt är det dom ska erkänna? Vilka fel är det? Mycket anklagande toner där, men inga konkreta bevis eller anföranden på att dom skulle gjort fel någonstans.
2008-08-06, 13:19
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jag vet att du har begränsad kunskap för alla dina påståenden stämmer inte överens med allmän praxis i tillvägagångssättet av ett studium, och predikoverksamhet.

På vilket sätt hänvisade dom dig att byta din gamla bibel mot NV? Studiegrupp? Så länge jag varit med så brukar man studera bibeln hemma med ett vittne, oftast två.

Jag blir nyfiken på vad du menar med "Inte så väldigt hög kvalité". På vad? Hade inget emot andra? Jag får en känsla av fördomar här.

de frågade om jag var intresserad av att komma till Rikets sal och studera eller om jag ville ha hem studier. Jag valde att vara i Rikets sal.
Hade inga fördomar om något av det jag såg när jag kom dit men efteråt hade jag däremot fått en del fördomar om JV.

ang bibeln.

de hänvisade helt enkelt till att min bibel var för gammal och att jag skulle skaffa mig den nya (läs deras) bibel som var ny och uppdaterad.

Om som sagt, efter att varit i lejonkulan och hört deras resonemang har jag fått en del fördomar mot dessa sk. "glädespridare".
Bannlyst
Citat:
som den där ledaren som byggde ett snyggt hus till sig själv för Vakttornets pengar någon gång under tidigt 1900-tal. Det kallar jag att fiffla med organisationens pengar och maktbegär

"som den där ledaren..." påståenden utan källhänvisningar behandlas som hörsägen och skvaller.
Medlem
Citat:

Nja, historien med Beth Sarim är lite annorlunda än du framställer den!
Men det är ändå inget som JV av i dag gärna vill kännas vid.
2008-08-06, 13:21
Bannlyst
Citat:
de frågade om jag var intresserad av att komma till Rikets sal och studera eller om jag ville ha hem studier. Jag valde att vara i Rikets sal.
Hade inga fördomar om något av det jag såg när jag kom dit men efteråt hade jag däremot fått en del fördomar om JV.

ang bibeln.

de hänvisade helt enkelt till att min bibel var för gammal och att jag skulle skaffa mig den nya (läs deras) bibel som var ny och uppdaterad.

Om som sagt, efter att varit i lejonkulan och hört deras resonemang har jag fått en del fördomar mot dessa sk. "glädespridare".

Tråkigt att du förblindas av fördomar och misstro till dessa fina människor, som dessutom har väldigt gott anseende i samhället.
2008-08-06, 13:22
Medlem
Citat:
Jag är förundrad över din anklagande ton över huvud taget. Sällskapet har gjort ändringar p g a det dom har kommit fram till är rätt och riktigt. Vad exakt är det dom ska erkänna? Vilka fel är det? Mycket anklagande toner där, men inga konkreta bevis eller anföranden på att dom skulle gjort fel någonstans.

Dom har gjort ändringar, ja!
Men nog borde de kunna erkänna att de gjorde fel, när de förbjöd transplantationer och vaccinationer!
De har alltså vilselett vännerna!
Det är allvarligt.
2008-08-06, 13:22
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
"som den där ledaren..." påståenden utan källhänvisningar behandlas som hörsägen och skvaller.

http://www.youtube.com/watch?v=ZlHbz5G4UTM

finns i den här filmen. och innan du dissar den kan du iaf kolla på den... liten historie lektion om JV
2008-08-06, 13:24
Medlem
Citat:

Känner du inte till Beth Sarim?
Nej, det har väl tystats ner efterhand, men det är faktiskt en ganska dråplig historia.
Kanske jag, eller någon annan kan berätta den historien för dig senare!
2008-08-06, 13:25
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Tråkigt att du förblindas av fördomar och misstro till dessa fina människor, som dessutom har väldigt gott anseende i samhället.

hahahahahhahaha... ja du, den var rolig! JV har bara gott rykte i sin egen lilla krets. Resten av folket har en avikande uppfattning.

Jag tycker inte att mina fördomar har gjort mig blind de har därmeot fått mig att öppna ögonen (som vissa inte har) och se vad som egentligen händer. Jag tycker synd om alla som blivigt och blir ett Vittne.
2008-08-06, 13:27
Bannlyst
Citat:
Nja, historien med Beth Sarim är lite annorlunda än du framställer den!
Men det är ändå inget som JV av i dag gärna vill kännas vid.

Gitte, nu får du ge dig med dina anklagelser. I varje inlägg anklagar du om ditt och datt, "jag tror" skriver du men du kommer med anklagelser utan konkreta belägg och källhänvisningar. "Inte vill kännas vid"? Har du belägg för det du skriver? Annars avfärdar jag det som skvaller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in