2008-05-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingenmedstil
Får jag fråga om du är Jehovas Vittne? Får lite det intrycket när du skriver det inlägget

Bara undrar.

MVH

Jo det e jag.
2008-05-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hur får de kronologin att gå ihop`?

Vad tänker du på...?
2008-05-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
JV får aldrig kronologin att gå ihop. Men det har aldrig bekymrat JV varken förr eller nu!

Hur menar du nu?
2008-05-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Näe det ser man med Jerusalems förstörelse-problematiken också som de har. När det framkommit att Jerusalem förstördes 607fKr och inte 587fKr så hittar man på kungar som inte existerar för att kronologin ska stämma.

Det har väl framkommit att det år som (hittills) stämmer är 587...men med vad som står i bibeln om de 70 åren så får JV det till 607. Och vem vet, "fakta" har ju ändrats förr med tanke på vad nytt man kan gräva fram, så 607 kanske visar sig stämma till slut.
Det som i detta läge är det viktiga för JV är att hellre stödja sig på vad bibeln säger och inte vad "värdsliga" historiska "fakta" säger. Sånt har ändrats förr.

Vilka kungar menar du är påhittade????
2008-05-06, 13:58
Medlem
Citat:
Har Leviticus någon kommentar till följande skandal? Det mest otroliga är att det händer hela tiden och förövarna skyddas av församlingarna....

www.hbl.fi/text/inrikes/2008/4/30/d12873.php?rss

Att människor ägnar sig åt pedofili är VIDRIGT vem man än är! Det finns inga förmildrande omständigheter. Och är de JV så ska de inte skyddas, de ska straffas och de ska uteslutas. Och de ska vara "märkta" om de blir återupptagna igen, vilket de oxå blir, vad jag läst...nånstans.

Om det händer "hela tiden" som mening med att det händer mer "hela tiden" än utanför JV vet jag väl inte. Det verkar som det ökat överallt.

Jag antar att en orsak till att man är försiktig till såna anklagelser är att det är svårt att veta om det är sant eller inte, det har ju förekommit -vad jag förstått- bland folk utanför JV (även inom??), att någon blivit oskyldigt anklagad...för det är väl inte så lätt att veta vad som hänt egentligen. Om man inte tar dem på bar gärning. Men oftast är det väl sant.
Sen vill man inte ställa sin "broder" inför världsliga myndigheter utan man vill reda ut det inom församlingen....vilket jag egentligen inte förstår -när det nu faktiskt verkar förekomma, (jag har i och för sig inte sett mer än de länkar jag sett här och Uppdrag granskning för några år sen -vilket var en aning snedvridet), det är ett grymt grovt och utstuderat brott så det borde man bara lämna in till polisen direkt.
Jag måste ju tillägga att jag inte vet hur de äldste handlar när en sån här grej kommer upp...har ingen aning alls om hur det sköts och jag vet inte heller hur människor som inte är JV skulle agera...t ex om det skulle smyga fram nånting inom en familj...blandar man vanligtvis in polisen direkt? Eller väntar man in mer "kött på benen"? Vad säger polisen om man kommer och säger att man tror att det kanske hänt nåt? Eller går man kanske till socialen eller?
Skulle jag däremot veta nåt så skulle jag inte tveka en sekund att dra fram det till nån som sätter äcklet bakom bommar och lås.
2008-05-06, 17:27
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad tänker du på...?
Detta är från Upp 9:9 "Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom."

Upp 13:1-2 "Då såg jag ett vilddjur stiga upp ur havet; det hade tio horn och sju huvuden, och på sina horn hade det tio kronor och på sina huvuden hädiska namn... Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.

JV säger att vilddjuret representerar världsvälden. Men kronologiskt så ger ju draken myndighet åt vilddjuret efter att ha blivit nedkastat från himlen. Om nedkastandet skedde 1914, hur kunde draken efter det ge myndighet åt ett vilddjur vars första huvud hade uppstått som världsmakt flera tusen år tidigare?
2008-05-06, 17:39
Medlem
schabo-labos avatar
Nu kan du förkovra dig i skriften

Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
Intressant påstående schablo-labo, kan du nämna dessa kungar, så att jag kan kolla upp det där lite närmare?

Alltid intressant att förkovra sig i skriften och pröva.
Visst är det intressant .
Här är några länkar som man kan läsa igenom för att få ett utförligt svar.

En djupdykning om de sjuttio åren som är klart läsvärt:
http://www.christerjohansson.se/JV/70years.htm#Insight,%20del%201,%20sid.%20415-6%20”Fångenskap”%20(”Captivity”)

Engelsk sida med tabeller där man visar historiska beräkningar kontra JVs:
http://www.jwfacts.com/index_files/1914.htm

Hedningarnas tider:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000046&conference=105 00000000000781&posting=19500000003713828
2008-05-06, 17:41
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det har väl framkommit att det år som (hittills) stämmer är 587...men med vad som står i bibeln om de 70 åren så får JV det till 607. Och vem vet, "fakta" har ju ändrats förr med tanke på vad nytt man kan gräva fram, så 607 kanske visar sig stämma till slut.
Det som i detta läge är det viktiga för JV är att hellre stödja sig på vad bibeln säger och inte vad "värdsliga" historiska "fakta" säger. Sånt har ändrats förr.

Tror detta med 1914-teorin kommer man få ändra på snart också. Allt pekar tyvärr mot den teorin, för att man ska kunna räkna fram 1914 så tar man bort 2520 år och då hamnar man ej på 587fKr.
2008-05-06, 17:53
Medlem
Citat:
Har Leviticus någon kommentar till följande skandal? Det mest otroliga är att det händer hela tiden och förövarna skyddas av församlingarna....

www.hbl.fi/text/inrikes/2008/4/30/d12873.php?rss

Visserligen vat frågan ställd till Leviticus men jag tra mig friheten att svara ialla fall.

Jehovas vittnens informatör Veikko Leinonen uppger för IS att mannen sparkades ur församlingen genast när hans brott uppdagades för ett par vår sedan. Det skedde redan innan domen föll.

I detta fallet är alltså mannen i fråga utesluten från JV vilket i sin tur motbevisar det faktum att JV alltid håller pedofiler bakom ryggen.

I övrigt håller jag med Leviticus om att det är ett fruktansvärt brott som skall beivras.
2008-05-06, 18:13
Medlem
Har nu för övrigt tagit mig igenom större delen av "Samvetskris", och visst är det intressant läsning, MEN uttryckt av en man som lämmnat den styrande kretsen bakom sig.

Dessutom är det förfluten tid, det jag tar ställning till idag är den information jag fått sedan jag började studera med JV.

Eftersom vi alla är ofullkommliga blir det dessvärre fel även inom JV när vissa individer gör "snedsprång"

Som sagt intressant bok, men inget som får mig att fundera på attt lämna organisationen.
2008-05-06, 19:18
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Dessutom är det förfluten tid, det jag tar ställning till idag är den information jag fått sedan jag började studera med JV.
Så är det nog för många som går med/är med, allafall för dem jag känner till.
2008-05-06, 20:16
Medlem
Jvs kronologi är en "världslig" kronologi

Citat:

Bibeln innehåller inga tidsuppgifter som enbart med Bibelns hjälp kan översättas till vårt sätt att räkna tid. Det framgår inte av Bibeln när på tidens ström som Jerusalem förstördes av Nebukadnessar. Det framgår inte när på tidens ström de 70 åren började, inte heller när de slutade.

Därför tar Jv djärvt nog till "världsliga" historiska "fakta". Annars skulle alla tidsuppgifter hänga i luften. Jvs kronologi är därför en "världslig" kronologi som utgår från ett årtal för Babylons fall som inte kan fastställas med Bibeln, nämligen årtalet 539 f. kr. Eftersom man högljutt klagar när andra åberopar "världsliga" årtal så är detta deras användande av ett helt och hållet världsligt årtal ohederligt, rena kvacksalveriet. Det hade varit långt bättre att ta konsekvenserna av sina invändningar mot världsliga årtal och i stället låta bli att försöka "räkna ut" när några för övrigt helt fiktiva 2520 år skulle börja.

När Jv förkastar världslig kronologi som otillförlitlig sågar de av den gren de själva sitter på! Man kan inte både äta upp kakan och samtidigt ha den kvar. Är världsliga årtal otillförlitliga så är de!

Sedan skall man inte som Jv göra det krånligare än det är. Skall man få fram ett vettigt datum för Jerusalems förstöring skall man inte först räkna fram två år från ett godtyckligt valt årtal långt fram i tiden (539 f Kr) och sedan räkna baklänges 70 år. Nej, eftersom Bibeln klart säger att Jerusalem förstördes i Nebukadnessars 18 regeringsår (Jer. 52:29) så är det bara att knyta an till den utomordentligt väl säkerställda perioden för Nebukadnessars regering. Kanppast någon regering i forntiden är så väl förankrad som just Nebukadnessars. Flera årtal i hans regering har fastställts som absoluta tidpunkter med hjälp av astronomiska källor, vilka stämmer med alla andra källor. Jerusalems förstöring ägde därför rum 587 f Kr.

Att komma med årtalet för Babylons fall i sammanhanget är helt skruvat. Årtalet 539 f kr är inget absolut årtal. Fastän det är korrekt är det klart sämre dokumenterat än Nebukadnessars regering. Och här gör Jv dessutom det felet - som är ideologiskt betinget (behovet att få fram 1914) - att man förkastar ordalydelsen i profetian om de 70 åren. Babylon skulle enligt texterna förstöras när de 70 åren hade gått till ända, inte 2 år före den tidpunkten, som Jv säger! Det är bara att läsa innantill i Jer. 25:12 och 29:10.

Man måste däremot ge Jv-ledningen en eloge för att man till sist vågat ge den korrekta översättningen "för Babylon" i Jer. 29:10, i stället för den felaktiga lydelsen "i Babylon". I den svenska studieutgåvan av NV från 2003 är ändringen gjord, och den finns också i den danska upplagan av NV. Översättningen skall just vara "för Babylon" och inte något annat. Alla moderna översättningar erkänner också detta. Det innebär att de 70 årten hade med Babylons herravälde att göra, inte med det exakta antal år som det heliga landet skulle ligga öde. Och det var 609 f Kr som Babylon detroniserade Assyrein. 70 år senare, 539 f kr, löpte dessa 70 år ut. Detta slår Jack Finegan fast med kraft i sin 1998 reviderade utgåva av HANDBOOK OF BIBLICAL CHRONOLOGY, s 177,178.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in