2008-06-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Det var samma för mig, det jag föll på var sådant som den global översvämningen. Jag håller inte med om att JV är en organisation som handlar om skapa pengar till dom i toppen

Vad då rädsla? kom ihåg att jv skrotade doktrinen om helvetet ...

Nej Jv samlar in pengar till sekten. Vad man gör med pengarna är det dessvärre svårt att uttala sig om. Jag vet att man trycker sina skrifter, och kostnader för resor och utgifter för ledarna tar naturligtvis en massa pengar. Sen har man ju som bekant fått betala saftiga skadestånd till pedofilernas offer. Hade man rent mjöl i påsen skulle ekonomin naturligvis vara offentlig så att vanliga medlemmar ser var alla pengar tar vägen.

Hörde en historia om att man skulle bygga en ny Rikets sal i Malmö och samlade in pengar till detta projekt från församlingen. När inte antalet medlemmar ökade i Malmö så las hela projektet ner och de insamlade pengarna skickades till Arboga för vidare befodran till Brooklyn.
2008-06-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jo jag vet o då skrev jag så här:

"Ok, exakt vilket ställe talar om att Jesus regerar osynlig i himlen? Å då med tanke på
1914, jag kan förstå att Satan slungades ner... osv osv... MEN att Jesus
tillsattes som konung 1914? Vilket bibelställe stödjer det förutom de som
eran översättning skriver "närvarande" istället för åtekomst eller tillkommelse?

Då jag verkligen försöker förstå... Vore det bra om du kunde förklara det, med
bibelns hjälp?"

Men Highness^^ svarade med hjälp av bibeln på frågorna...
Du svarade "det har med uppenbarelseboken att göra".
Hoppas att Malmoehenke kan ge ett bra svar?

Ett annat väldigt stort Bibeliskt bevis för att Jesus verkligen fick sin makt redan efter sin uppståndelse är romarbrevet. Så här börjar Paulus sitt brev.

"Från Paulus, Kristi Jesu tjänare, kallad till Apostel*, avdelad för att förkunna Guds evangelium*, som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga Skrifterna, evangeliet om hans son, som till sin mänskliga härkomst var av Davids ätt och genom sin andes helighet blev insatt som Guds son i makt och välde vid sin uppståndelse från dem döda: Jesus Kristus, vår herre"

Markusevangeliet 16:19 "När herren Jesus hade talat till dem, blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida, Men de gick ut och predikade överallt och Herren bestod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.

Eiferbrevet 1:18-23 "Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han ger oss bland de heliga, hur väldig hans styrka är för oss som tror - samma oerhörda kraft som han med sin makt lät verka i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, högt över alla härskare och makter* och krafter och herravälden, över alla namn* som finns att nämnam såvär i denna tiden som i det kommande. Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvudet över allting gjorde han till huvud för kyrkan*, som är hans kropp, fullheten* av honom som helt uppfyller allt"

Så även här säger texterna i Bibeln att Jesus fick makten efter sin uppståndelse!
2008-06-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp0rary
Ok. Sjysst.
Går alltid att forska vidare på det där. Besöka eller maila http://www.britishmuseum.org/ t.e.x..

Där alla bevis finns.
Sen får du gärna dela med dig mer om funderingarna eller fråga om andra vittnen kan svara på det. Vilket dom inte kan...
(Ingen av min 90% släkt iallafall, som är jv.)

Jag skulle själv vart ett jehovas vittne idag om allt stämde och det verkligen var sanningen. Hade bestämt mig för det. Men innan det studerade jag och frågade om allt och gick in i allt tills jag hittade saker om 1914, jordbävningarna osv...
Ville verkligen veta om det stämde innan jag döpte mig, vilket aldrig inträffa. hade mailat seismologer och allt efter polarn sa att det ökat med 80%, och jag trodde inte på det, men att skulle kolla upp det. (På den vägen är det...)

Sen efter det har jag förstått hur watchtower regerar och hur mycket pengar dom drar in på människors "dumhet". Kontroll & rädsla. SATAN/DEMONER. VI mot DOM. Allt är fel och omoraliskt. Passa dig för att njuta av livet, i "denna"/vår sjuka värld.
Sjuk värld...

Dom omsätter 950 miljoner dollar$$$, varje år. Nä, man undrar hur länge jv kommer leva i sin bubbla. 2008 nu. Men visst, sålänge dom är troende och kan tro på det så visst. Bara så synd att det skadar och har skadat så många liv. Pga en pyramid-tokig Charles Taze Russell. Och en byggnad hundra+ år senare som styr och kontrollerar i samma anda...från USA.

Är du uppväxt som ett JV? Tänkte när så många släktingar är det.

Jag önskar att jag också skulle ha kollat alla fakta före dopet, men det var kanske lite svårt när jag bara var 15 år då. Det fanns liksom inte på kartan att det skulle ha varit något annat än sanningen. Too bad.
2008-06-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Vad då rädsla? kom ihåg att jv skrotade doktrinen om helvetet ...

Rädslan handlar väl mer om att man inte vill riskera att missa det eviga livet. Om alla man älskar kommer att finnas där men man själv kanske missar det så blir det en jobbig känsla som blir lätt att skrämmas med.

Är man troende så vill man inte riskera att misshaga Gud och gå mot hans vilja som man då lärt sig ska vara bara som JV lär.

Man kan även vara rädd för konsekvenserna med att lämna läran och då förlora nästan hela det liv man känt fram till dess.

Att bli av med sekttänket är en lång och jobbig process. En dag är man säker på en sak, nästa dag på en helt annan och den tredje vet man varken ut eller in.
2008-06-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Ett annat väldigt stort Bibeliskt bevis för att Jesus verkligen fick sin makt redan efter sin uppståndelse är romarbrevet. Så här börjar Paulus sitt brev.

"Från Paulus, Kristi Jesu tjänare, kallad till Apostel*, avdelad för att förkunna Guds evangelium*, som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga Skrifterna, evangeliet om hans son, som till sin mänskliga härkomst var av Davids ätt och genom sin andes helighet blev insatt som Guds son i makt och välde vid sin uppståndelse från dem döda: Jesus Kristus, vår herre"

Markusevangeliet 16:19 "När herren Jesus hade talat till dem, blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida, Men de gick ut och predikade överallt och Herren bestod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.

Eiferbrevet 1:18-23 "Må han ge ert inre öga ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till, vilket rikt och härligt arv han ger oss bland de heliga, hur väldig hans styrka är för oss som tror - samma oerhörda kraft som han med sin makt lät verka i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, högt över alla härskare och makter* och krafter och herravälden, över alla namn* som finns att nämnam såvär i denna tiden som i det kommande. Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvudet över allting gjorde han till huvud för kyrkan*, som är hans kropp, fullheten* av honom som helt uppfyller allt"

Så även här säger texterna i Bibeln att Jesus fick makten efter sin uppståndelse!

Jag kollade bibelcitaten som du hänvisade till i Nya Världens översättning. Så här ser Romarna 1:4 ut i den; "men som efter helighetens ande med kraft förklarades vara Guds Son genom en uppståndelse från de döda – ja, Jesus Kristus, vår Herre"

Vad tycks om det?

Markus 16:9-20 står avskilt med ett annat typsnitt för att markera att den texten inte är helt godkänd som äkta. Jag tror inte att något JV accepterar den texten som helt äkta.

Texten i Efesierna säger däremot ungefär likadant, men det som jag hittat i JV:s litteratur kommenterar det bara som något som hände 1914.

Det är intressant och frustrerande att hitta fler och fler ställen i Nya Världens som verkar vara ganska mycket ändrat mot grundtexten. För ett tag sedan så skulle jag aldrig ha trott på det om någon sagt att det var ändrat i den.
2008-06-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag kollade bibelcitaten som du hänvisade till i Nya Världens översättning. Så här ser Romarna 1:4 ut i den; "men som efter helighetens ande med kraft förklarades vara Guds Son genom en uppståndelse från de döda – ja, Jesus Kristus, vår Herre"

Vad tycks om det?

Markus 16:9-20 står avskilt med ett annat typsnitt för att markera att den texten inte är helt godkänd som äkta. Jag tror inte att något JV accepterar den texten som helt äkta.

Texten i Efesierna säger däremot ungefär likadant, men det som jag hittat i JV:s litteratur kommenterar det bara som något som hände 1914.

Det är intressant och frustrerande att hitta fler och fler ställen i Nya Världens som verkar vara ganska mycket ändrat mot grundtexten. För ett tag sedan så skulle jag aldrig ha trott på det om någon sagt att det var ändrat i den.

Hej vännen! Jag tror att vakttornet blundar för det som egentligen står i skriften, bara för att Markusevangeliet är så tydlig på den punkten, så kan man ju alltid skylla på att evangeliet inte skulle vara äkta! Det man kan ändra på, det ändrar man, och det man inte kan ändra på, säger man endast - Ja det evangeliet - eller brevet är inte äkta osv.

Det är många som säger detta - att Markusevangeliet skulle bli tillagt mycket senare, men detta spelar egentligen ingen roll, eftersom det finns större bevis för att Matteusevangeliet skrevs innan Markusevangeliet! omkring 180 e Kr. bekräftar St Irenaus detta i sitt brev.

"Matteus spred sitt eget evangelium bland hebreerna på deras egna tungomål när Petrus och Paulus förkunnade evangeliet i Rom och grundade församlingen där. Sedan de rest dit förde Markus, lärljungen och Petrustolkaren själv vidare till oss det viktigaste i Petrus förkunnelse. Lukas, Paulus följeslagare, skrev i en bok ner det evangelium som hans lärare förkunnade. Sedan framställde Johannes, Herrens lärljunge, som också hade lutat sig mot hans bröst, själv sitt evangelium medan han bodde i Efesos i mindre Asien"

St Irenaeus sägs ha varit nära vän till St. Polykarpos som i sin tur hade varit lärljunge till Aposteln Johannes. Och det man då kan tro med mycket stora förhoppningar är att Källan om evangelierna ursprungligen kommer ifrån Aposteln Johannes själv. Jag tror mer på dem källorna, än dessa källor som forskarna kommer med idag. De har daterat evangelierna efter år 70. e Kr. och sedan sagt - Vi kan inte lita på evangelierna eftersom de skrevs efter minst 40 år. Det enda argumentet som skeptiska forskare har är att Evangelierna skrevs efter år 70 för att Jesu profetior om Jeruslames fall och templets förstörelse finns nertecknat mycket nogrannt i evangelierna. Därför daterade dem evangelierna till efter år 70. För de tror inte på Profetior, och därför måste evangelierna ha skrivits efter Jerusamels fall. Men så har vi Irenaues som mycket nogrannt har skrivit i sitt brev tidsangivet, Breven skrevs före evangelierna, så att Markusevangeliet inte skulle vara trovärdigt, tar jag inte mycket för! Matteus skrevs först, "med mycket goda grunder" Markus skrev sedan sitt evangelium, Lukas därefter, Apostlagärningarna och sedan Johannesevangeliet! Sorry om jag kom lite offtopic, men jag ville bara försvara evangelierna! Enligt mig är dem mycket trovärdiga och om jag får säga min personliga åsikt, så är evangelierna dem mest historiska dokumenten som vi har ifrån antiken! Om Evangelierna och breven inte är sanna, så kan man med andra ord inte tro på nått antikt dokument! :P
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-10 kl. 18:32.
2008-06-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Att bli av med sekttänket är en lång och jobbig process. En dag är man säker på en sak, nästa dag på en helt annan och den tredje vet man varken ut eller in.

Jo så är det. Man kommer in i en helt ny och annan värld. Och det man vetat så toksäkert finns inte längre kvar. Känslan av att livet helt plötsligt reducerats endast till väldigt många färre år än en evighet blir oxå rätt bökig.
2008-06-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jo jag vet o då skrev jag så här:

"Ok, exakt vilket ställe talar om att Jesus regerar osynlig i himlen? Å då med tanke på
1914, jag kan förstå att Satan slungades ner... osv osv... MEN att Jesus
tillsattes som konung 1914? Vilket bibelställe stödjer det förutom de som
eran översättning skriver "närvarande" istället för åtekomst eller tillkommelse?

Då jag verkligen försöker förstå... Vore det bra om du kunde förklara det, med
bibelns hjälp?"

Men Highness^^ svarade med hjälp av bibeln på frågorna...
Du svarade "det har med uppenbarelseboken att göra".
Hoppas att Malmoehenke kan ge ett bra svar?

Matt 25:31,32 "När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglarna med honom, då ska han sätta sig på sin härliga tron. Och alla nationerna ska samlas inför honom, och han ska skilja människor från varandra, alldeles som en herde skiljer fåren från getterna."

När tänker du att detta händer? Precis när Jesus blivit uppväckt?
2008-06-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Ett annat väldigt stort Bibeliskt bevis för att Jesus verkligen fick sin makt redan efter sin uppståndelse är romarbrevet.

När anser du att Upp 12:7-12 får sin uppfyllelse? Och hur märks det rent praktiskt, vad menas med verserna?

Din fråga, som du ställde ang heliga anden, måste jag få återkomma till. Har inte glömt den, måste bara få tid till att uppdatera minnet (= leta som en tok i JVs litteratur). Har hört nån förklaring till versen som jag glömt. Hm...kontentan var iaf att de tre inte är samma person...

Senast redigerad av Leviticus 2008-06-10 kl. 19:32.
2008-06-10, 19:43
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Matt 25:31,32 "När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglarna med honom, då ska han sätta sig på sin härliga tron. Och alla nationerna ska samlas inför honom, och han ska skilja människor från varandra, alldeles som en herde skiljer fåren från getterna."

När tänker du att detta händer? Precis när Jesus blivit uppväckt?

Jag har ingen aning, När människosonen skall komma, han kommer med dunder
och brak så står det i beibeln, säger man nåt annat är det fel enligt bibeln.
Jesus kom inte med dunder och brak 1914. Jag tror han skall döma människor
när han kommer tillbaka, vid sista striden.

Läser man hela kapitlet så står det att jesus skall skilja fåren från getterna,
det ni gjort mot den minste bland er har ni också gjort mot mig... osv osv..

Om Jesus började döma mänskligheten direkt när han blev uppväckt enligt
Highness^^ eller om han började göra det 1914 vet jag inte? Ser inte
skillnaden riktigt?

Vad är det som säger att han började döma mänskligheten 1914? Vad är
det som säger att han började döma mänskligheten när han blev uppväckt?
2008-06-10, 19:45
Medlem
Citat:
När anser du att Upp 12:7-12 får sin uppfyllelse? Och hur märks det rent praktiskt, vad menas med verserna?

Slutstriden har ännu inte skett, men den kommer nångång efter Jesu tillkomelse. i vers 11 står det "De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord." Och Jesus dog för snart två tusen år sen. Jesus har idag all makt i himlen och på jorden. Jesus sitter idag på tronen vid Gud faderns högra sida. Jesus satte sig på tronen vid kristi himmelfärds dag!

Rent praktiskt så märker man av detta rätt mycket, folk kommer till tro på Jesus, och jag tror att de har personliga vittnesbörder att dela med sig av. Bibeln säger att genom våran tro på Jesus så har vi besegrat världen och den onde. Ta detta som sker just nu i Florida. 1000 tals människor finner tron på Jesus och människor ifrån hela världen åker dit, efter att ha sett det som sker i florida på tv och på internet. Det är världens drag där nere just nu. Vissa kanske är lite skeptiska, men det är nånting "kanske något stort" som händer där nere, just nu. Och det är ju detta som Jesus gav lärljungarna i uppdrag - Gå ut och gör alla människor till lärljungar. Döp dem i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn. Tron är det absolut viktigaste, och människor kommer till tro på Jesus runt om i hela världen! Så ja, jag tycker att man kan se att Jesus har makten idag!
2008-06-10, 19:46
Medlem
Citat:

Din fråga, som du ställde ang heliga anden, måste jag få återkomma till. Har inte glömt den, måste bara få tid till att uppdatera minnet (= leta som en tok i JVs litteratur). Har hört nån förklaring till versen som jag glömt. Hm...kontentan var iaf att de tre inte är samma person...

Det är ingen kristen som säger att de är samma person! De är samma Gud, inte samma person!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in