Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag kollade bibelcitaten som du hänvisade till i Nya Världens översättning. Så här ser Romarna 1:4 ut i den; "men som efter helighetens ande med kraft förklarades vara Guds Son genom en uppståndelse från de döda – ja, Jesus Kristus, vår Herre"
Vad tycks om det?
Markus 16:9-20 står avskilt med ett annat typsnitt för att markera att den texten inte är helt godkänd som äkta. Jag tror inte att något JV accepterar den texten som helt äkta.
Texten i Efesierna säger däremot ungefär likadant, men det som jag hittat i JV:s litteratur kommenterar det bara som något som hände 1914.
Det är intressant och frustrerande att hitta fler och fler ställen i Nya Världens som verkar vara ganska mycket ändrat mot grundtexten. För ett tag sedan så skulle jag aldrig ha trott på det om någon sagt att det var ändrat i den.
Hej vännen! Jag tror att vakttornet blundar för det som egentligen står i skriften, bara för att Markusevangeliet är så tydlig på den punkten, så kan man ju alltid skylla på att evangeliet inte skulle vara äkta! Det man kan ändra på, det ändrar man, och det man inte kan ändra på, säger man endast - Ja det evangeliet - eller brevet är inte äkta osv.
Det är många som säger detta - att Markusevangeliet skulle bli tillagt mycket senare, men detta spelar egentligen ingen roll, eftersom det finns större bevis för att Matteusevangeliet skrevs innan Markusevangeliet! omkring 180 e Kr. bekräftar St Irenaus detta i sitt brev.
"Matteus spred sitt eget evangelium bland hebreerna på deras egna tungomål när Petrus och Paulus förkunnade evangeliet i Rom och grundade församlingen där. Sedan de rest dit förde Markus, lärljungen och Petrustolkaren själv vidare till oss det viktigaste i Petrus förkunnelse. Lukas, Paulus följeslagare, skrev i en bok ner det evangelium som hans lärare förkunnade. Sedan framställde Johannes, Herrens lärljunge, som också hade lutat sig mot hans bröst, själv sitt evangelium medan han bodde i Efesos i mindre Asien"
St Irenaeus sägs ha varit nära vän till St. Polykarpos som i sin tur hade varit lärljunge till Aposteln Johannes. Och det man då kan tro med mycket stora förhoppningar är att Källan om evangelierna ursprungligen kommer ifrån Aposteln Johannes själv. Jag tror mer på dem källorna, än dessa källor som forskarna kommer med idag. De har daterat evangelierna efter år 70. e Kr. och sedan sagt - Vi kan inte lita på evangelierna eftersom de skrevs efter minst 40 år. Det enda argumentet som skeptiska forskare har är att Evangelierna skrevs efter år 70 för att Jesu profetior om Jeruslames fall och templets förstörelse finns nertecknat mycket nogrannt i evangelierna. Därför daterade dem evangelierna till efter år 70. För de tror inte på Profetior, och därför måste evangelierna ha skrivits efter Jerusamels fall. Men så har vi Irenaues som mycket nogrannt har skrivit i sitt brev tidsangivet, Breven skrevs före evangelierna, så att Markusevangeliet inte skulle vara trovärdigt, tar jag inte mycket för! Matteus skrevs först, "med mycket goda grunder" Markus skrev sedan sitt evangelium, Lukas därefter, Apostlagärningarna och sedan Johannesevangeliet! Sorry om jag kom lite offtopic, men jag ville bara försvara evangelierna! Enligt mig är dem mycket trovärdiga och om jag får säga min personliga åsikt, så är evangelierna dem mest historiska dokumenten som vi har ifrån antiken! Om Evangelierna och breven inte är sanna, så kan man med andra ord inte tro på nått antikt dokument! :P