2008-04-16, 10:42
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok det var ett tag sen du gick igenom detta...Har du läst den röda boken "Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära"?
Upp 14:1 "Och jag såg och se Lammet stod på Sions berg och tillsammans med det etthundrafyrtiofyratusen som hade dess namn och dess Faders namn skrivna på sina pannor".
14:4 "..Dessa har blivit köpta från människorna som en förstling åt Gud och åt Lammet".
I Upp 7 som du tog upp såg han ju först en grupp på 144000 (vers 4)...sen i vers 9 står det att "EFTER DETTA såg jag en stor skara som ingen kunde räkna"
Först en grupp med ett bestämt antal och sen en grupp med oidentifierbart antal.

Att 144000 är bokstavligt är tydligt i och med att det nämns som en egen grupp, de är liksom urplockade ur massan om man säger så, de har egna privilegier. Som sången de sjunger som ingen annan kan osv.
I Upp 20:4 tas det oxå upp en detalj..."Och de fick liv och härskade som kungar tillsammans med Kristus i tusen år".
Vilka ska de härska över om hela bunten är där?

Sen varför stammarna ska ses symboliskt hade väl att göra med att nån av stammarna som det talas om inte var en riktig stam...usch nu minns jag ingenting, måste leta, får återkomma. Kan bli lite rörigt ibland.
Om det står så i bibeln, så är det tydligt att det är två skaror det handlar om. Eller hur? Jag har aldrig tänkt tanken om att det vore en och samma, alltså de 144 000 och den stora skaran. Att det skulle vara samma tycker jag är långsökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, jag tycker inte att det är tydligt att 144000 är ett bokstavligt antal. Eftersom de är tagna ur 12 symboliska stammar, ett symboliskt antal av 12000ur varje symbolisk stam, varför kan då inte summan vara symbolisk.

Och efter att denna, symboliska eller bokstavliga skara, har nämnts står det "Sedan fick jag se en stor skara"
144000 ÄR en stor skara. Omöjlig att räkna när de står där viftand med palmkvistar.

Om du hör en bil när du är ute och går, och sedan SER en bil så betvivlar du knappast att det var den bilen du hörde.

Här får Johannes höra antelet, och sedan se en stor skara.
Håller med dig där att talet med största sannolikhet är symbolisk. Mycket underligt att JV vidhåller här med att det är ett exakt antal. Dessutom har de försvårat avsevärt för oss dödliga att räkna ut hur många som är "smorda" nuförtiden. Har läst att de inte skriver detta tal i årsböckerna längre med hänvisning till att många i Afrikas länder påstår sig vara "smorda".
2008-04-16, 11:42
Medlem
Jag har hört från en källa att om man går med i JV och sedan vill lämna så kan det resultera med att man "försvinner" om ni förstår?
Stämmer detta?
2008-04-16, 12:04
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
...hade väl att göra med att nån.
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, jag tycker inte att...
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Har läst att...
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Jag har hört från en källa att...
Citat:
...är väl antagligen inte...
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Som jag kan se det så...
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Sen kan det... finnas...
Citat:
Här tycker inte jag att...

Den här tråden är bara för bra...
2008-04-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Hahaha (asg)
2008-04-16, 13:25
Medlem
Citat:
Jag har hört från en källa att om man går med i JV och sedan vill lämna så kan det resultera med att man "försvinner" om ni förstår?
Stämmer detta?

Jag har inte försvunnit....vad jag vet.
2008-04-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus

Jo när man ser det på det sättet...
2008-04-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Om det står så i bibeln, så är det tydligt att det är två skaror det handlar om. Eller hur? Jag har aldrig tänkt tanken om att det vore en och samma, alltså de 144 000 och den stora skaran. Att det skulle vara samma tycker jag är långsökt.

Håller med dig där att talet med största sannolikhet är symbolisk. Mycket underligt att JV vidhåller här med att det är ett exakt antal. Dessutom har de försvårat avsevärt för oss dödliga att räkna ut hur många som är "smorda" nuförtiden. Har läst att de inte skriver detta tal i årsböckerna längre med hänvisning till att många i Afrikas länder påstår sig vara "smorda".

Jodå, antalet redovisas fortfarande.
2008-04-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timelord

Dessutom är det intressant att den stora skaran ska vara i "naos" det vill säga det allra heligaste som finns i himmelen. Där har sällskapet medvetet översatt till ett annat ord för att få det att passa med deras uppfattning.

Vad?? Nu har du nog missuppfattat....eller så förstår jag inte hur du menar. Den stora skaran ska inte till himmelen.
2008-04-16, 14:21
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Stämmer detta?

Förtydliga gärna med vad du menar med försvinner?
2008-04-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Förtydliga gärna med vad du menar med försvinner?
Mördas.
2008-04-16, 14:46
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Mördas.

Skojar du?
2008-04-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Skojar du?
Ibland när jag tycker saker och ting är roligt.
Jag undrar, kan du istället svara om du sitter på information eller ej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in