2008-02-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
[b][i]

Raymond Franz hmm.., har inte läst boken men SJÄLVKLART talar han om sanningen och inget annat än sanningen om den styrande kretsen....

Och vill jag veta allt om judeförföljelsen talar jag med en nazist så får jag reda på att det aldrig förekom nån.

Men för all del jag är inte bang för att läsa boken. Skall gå ner på biblioteket och låna mig ett exemplar. För betala för smörjan gör jag bara inte.

Och givetvis tror du inte heller på sällskapets beskrivningar av andra religioner!
Vad är det nu deras bok om olika religioner heter?

Utan du undersöker själv dessa kyrkor, för att bilda dig en egen uppfattning, eller hur?
2008-02-06, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Då antar jag att du inte heller tror på artiklarna i litteraturen, där fd katoliker, pingstvänner osv efter att ha blivit JV, berättar om hur illa det var ställt i de församlingar de tidigare tillhörde?

Touché...

Boken du hänvisar till i ditt nästa inlägg (jag kan fortfarande bara citera ett i taget, hur katten gör man?!) heter Människans sökande efter Gud, om jag inte minns helt galet.
2008-02-06, 18:16
Medlem
Citat:
Då antar jag att du inte heller tror på artiklarna i litteraturen, där fd katoliker, pingstvänner osv efter att ha blivit JV, berättar om hur illa det var ställt i de församlingar de tidigare tillhörde?

Jag köper inte artiklarna rakt av utan försöker läsa dom med en nyanserad blick.
2008-02-06, 18:18
Medlem
Citat:
Och givetvis tror du inte heller på sällskapets beskrivningar av andra religioner!
Vad är det nu deras bok om olika religioner heter?

Utan du undersöker själv dessa kyrkor, för att bilda dig en egen uppfattning, eller hur?

Svenska kyrkan har jag personlig erfarenhet av och Pingstkyrkan har jag undersökt på egen hand svar JA
2008-02-06, 19:27
Medlem
Streethouses avatar
Efter att följt med i debatten och varit helt emot JV så måste jag nog säga att JV faktikst verkar bra! Ser inte ett enda skäl till varför de skulle ha fel. Så nu ska jag bli ett JV! Vet inte hur man gör bara.

Har kollat böckerna och sidorna som nämnts och det är ju uppenbart att det är Satans påfund utan minsta sanning. Bibeln har sanningen.
2008-02-06, 19:43
Bannlyst
Citat:
Svenska kyrkan har jag personlig erfarenhet av och Pingstkyrkan har jag undersökt på egen hand svar JA

Hur är det med alla andra religioner då? Judendom, islam, buddism, hinduism, etc. etc.?
2008-02-06, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Katolicismen....lite ovanligt här?
Treenighetsläran och den odödliga själen/anden finns väl med i typ alla (i kristna religioner), utom....
Har du oxå sett/läst den där boken? Han som skrev den måste ha varit med i styrande kr för länge sen, hittade inte hans namn på senare tid.

Här i tråden eller här på FB? Det verkar finnas ganska många som antingen är eller vill bli katoliker.
Jo, det stämmer att treenighetsläran och läran om den odödliga själen finns med i de flesta kristna religioner. Alltså kan det kanske tänkas att det ligger något i dem...?
Jag vet inte, som jag skrev tidigare tycker jag att just treenighetsläran är en smula ologisk, om Jesus är Gud, och Jesus dog, vem uppväckte honom då? Men jag är inte så insatt i just den läran, försöker studera mer. Just nu är jag dock väldigt upptagen av lite mer "världsliga" studier då jag pluggar till undersköterksa, samt jobbar extra på ett äldreboende samtidigt som jag har familj och hem att sköta. Så det känns inte så jätteviktigt att knäcka den gåtan just för tillfället!

Jag läste Samvetskris medan jag fortfarande var aktiv som odöpt förkunnare. Big No-No, såklart, den får man inte läsa om man vill fortsätta vara ett vittne! En kompis (som inte delade min entusiasm över JV) satte boken i händerna på mig, och som en duktig blivande "syster" tänkte jag först kasta den. Men något fick mig att ändå börja läsa den.Och det jag läste gjorde mig bestört och betänksam!
Så fruktansvärt länge sedan var det väl inte han var medlem av styrande kretsen, men det är ju inte troligt att du får några uppgifter av dina äldste om saken. Har du provat att googla?
2008-02-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Efter att följt med i debatten och varit helt emot JV så måste jag nog säga att JV faktikst verkar bra! Ser inte ett enda skäl till varför de skulle ha fel. Så nu ska jag bli ett JV! Vet inte hur man gör bara.

Har kollat böckerna och sidorna som nämnts och det är ju uppenbart att det är Satans påfund utan minsta sanning. Bibeln har sanningen.

https://watch002.securesites.net/contact/submit.htm

Bara att fylla i kontaktformuläret så lämmnas uppgifterna till en församling nära dig. Denna församling ser till att där är en broder som tar kontakt med dig.
2008-02-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Här i tråden eller här på FB? Det verkar finnas ganska många som antingen är eller vill bli katoliker.
Jo, det stämmer att treenighetsläran och läran om den odödliga själen finns med i de flesta kristna religioner. Alltså kan det kanske tänkas att det ligger något i dem...?
Jag vet inte, som jag skrev tidigare tycker jag att just treenighetsläran är en smula ologisk, om Jesus är Gud, och Jesus dog, vem uppväckte honom då? Men jag är inte så insatt i just den läran, försöker studera mer. Just nu är jag dock väldigt upptagen av lite mer "världsliga" studier då jag pluggar till undersköterksa, samt jobbar extra på ett äldreboende samtidigt som jag har familj och hem att sköta. Så det känns inte så jätteviktigt att knäcka den gåtan just för tillfället!

Jag läste Samvetskris medan jag fortfarande var aktiv som odöpt förkunnare. Big No-No, såklart, den får man inte läsa om man vill fortsätta vara ett vittne! En kompis (som inte delade min entusiasm över JV) satte boken i händerna på mig, och som en duktig blivande "syster" tänkte jag först kasta den. Men något fick mig att ändå börja läsa den.Och det jag läste gjorde mig bestört och betänksam!
Så fruktansvärt länge sedan var det väl inte han var medlem av styrande kretsen, men det är ju inte troligt att du får några uppgifter av dina äldste om saken. Har du provat att googla?

Jo, du verkar ha fullt upp. Har försökt få svar ang förståelsen av treenigheten på en annan tråd här nånstans, men jag blir inte klokare, det låter så schitzofrent på nåt sätt.
Vi har åtminstone en väldigt "mänsklig" äldste i vår församling, han är bra att prata med. Jag känner att jag kommer att fråga lite mer, om en del saker som tagits upp här, vid tillfälle. Är bökig på det sättet, kan ju aldrig låta saker bara vara...
Jag är så klart lite sugen på att ta reda på vad som står i boken som är så hett omtalad här...men efter att själv varit utesluten många år så vet jag att man inte alltid säger så positiva saker om det man lämnat...så jag funderar på vad det kan ge mig att läsa den.
2008-02-07, 08:37
Medlem
kakburkens avatar
Lite halvt om halvt off-topic.

Jag läste en artikel på JW´s hemsida. En artikel ur Vakna!
Varför använder de ett sådant där omständigt språk där man blir i stort sett idiotförklarad rent intellektuellt?

Känns som om de försöker förklara saker för ett litet barn som inte förstår någonting...Det aktuella ämnet var om skatter. dessutom illustreras alla bilder på ett typiskt JW-sätt. Mna vet knappt om det är målningar eller foton. Ser helt nördigt ut.
2008-02-07, 09:55
Medlem
Streethouses avatar
Citat:

https://watch002.securesites.net/contact/submit.htm

Bara att fylla i kontaktformuläret så lämmnas uppgifterna till en församling nära dig. Denna församling ser till att där är en broder som tar kontakt med dig.

Skulle inte tro de va. Efter att så mycket klargjorts om JV är det väl ingen vettig människa som vill bli medlem där!
2008-02-07, 10:43
Medlem
BlackBeavers avatar
Varför får män inte ha mustasch eller skägg om man är med i JV? Varför skapade då guden dessa anlag? Fanns det gott om rakblad förr i tiden? Hur har ni tänkt det hela i paradiset när man inte har maskiner att göra rakblad med?
PS! Läs denna länk!www.jehovahs-witness.com/6/150022/1.ashx
Senast redigerad av BlackBeaver 2008-02-07 kl. 10:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in