Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Katolicismen....lite ovanligt här?
Treenighetsläran och den odödliga själen/anden finns väl med i typ alla (i kristna religioner), utom....
Har du oxå sett/läst den där boken? Han som skrev den måste ha varit med i styrande kr för länge sen, hittade inte hans namn på senare tid.
Här i tråden eller här på FB? Det verkar finnas ganska många som antingen är eller vill bli katoliker.
Jo, det stämmer att treenighetsläran och läran om den odödliga själen finns med i de flesta kristna religioner. Alltså kan det kanske tänkas att det ligger något i dem...?
Jag vet inte, som jag skrev tidigare tycker jag att just treenighetsläran är en smula ologisk, om Jesus är Gud, och Jesus dog, vem uppväckte honom då? Men jag är inte så insatt i just den läran, försöker studera mer. Just nu är jag dock väldigt upptagen av lite mer "världsliga" studier då jag pluggar till undersköterksa, samt jobbar extra på ett äldreboende samtidigt som jag har familj och hem att sköta. Så det känns inte så jätteviktigt att knäcka den gåtan just för tillfället!
Jag läste
Samvetskris medan jag fortfarande var aktiv som odöpt förkunnare. Big No-No, såklart, den får man inte läsa om man vill fortsätta vara ett vittne! En kompis (som inte delade min entusiasm över JV) satte boken i händerna på mig, och som en duktig blivande "syster" tänkte jag först kasta den. Men något fick mig att ändå börja läsa den.Och det jag läste gjorde mig bestört och betänksam!
Så fruktansvärt länge sedan var det väl inte han var medlem av styrande kretsen, men det är ju inte troligt att du får några uppgifter av dina äldste om saken. Har du provat att googla?