Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
De flesta JV vet väl om att det blev lite turbulent ang 1975, men alla kanske inte känner att de har så pass mkt koll på det så de vill prata om det. Sen kan nog en del kanske tycka att det blir pinsamt, vad vet jag. Har försökt fråga min mamma om det men hon tycker inte att det är ngt viktigt att prata om. Och det kanske man kan hålla med om. Det som varit har varit och det finns andra mer aktuella saker att fokusera på. Men vill man luska ut mer om det kan man ju göra det.
Ja en pastor eller dylikt vore kul att byta lite tankar med.

Nej, din mamma tycker säkert inte att det är viktigt att prata 0m 1975.
Det har hon, nu efteråt, gemensamt med de flesta, för att inte säga alla JV.
Men det var inte "lite turbulent ang 1975" utan MYCKET turbulent.
Vid den tiden var jag en ganska flitig mötesbesökare, och det poängterades på möte efter möte att "nu är det bara månadet kvar, inte år", eller ibland "kanske inte ens månader kvar, bara några få veckor".
Var på en sammankomst där det offentliga föredraget hette nägot i stil med "Vem tar makten över världen under 1970-talet?"
(Kan ev återkomma med den exakta formuleringen, eftersom jag har sparat sammankomstprogrammet som kuriosa!)
De äldste, eller före äldsteanordningen, vissa tjänare i församlingen var på kurser, och kom tillbaka och berättade för vännerna i församlingen, att de där hade fått lära att "detta med 1975 är inget vi ska förtiga, utan det är vår plikt att berätta det ute på fälten".
Det finns massor av litteratur från slutet av 1960-talet och framöver som talar om att 1000-årsriket skulle bli upprättat SENAST 1975.
Diverse tabeller och uträkningar skulle styrka detta budskap.
Vid något tillfälle skrev man tom, jag tror att det var i Vakttornet att "nu är det inte tid att jonglera med Jesus ord om att ingen vet tiden och stunden."
Så det är ställt utom varje tvivel att JV ivrigt predikade 1975, att de alltså predikade ett falskt budskap.
Och därmed var falska profeter!