2008-02-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Nevs
är inte jehovas vittnen judar?
de jag har hört

Va? Nej.
2008-02-13, 00:10
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Satan utmanade Jehova och påstod att han om han bara fick chansen skulle han locka bort alla trogna från Jehova över till sin sida.Jehova antog utmaningen och "släppte kontrollen" över jorden för att bevisa att Satan och hans anhang inte klarar att styra världen. Det är denna kamp som nu pågår, Himlarna har Jehova rensat rent och nästa steg blir jorden

Jehova kunde satt stopp från början.Men då hade stridsfrågan kvarstått:
Klarar Satan av att styra jorden "på egen hand".

Ja det är i sanning ett fantasifullt sätt att försöka föklara! Och inte nog med det, testet har hållit på i tusentals år till vilken nytta? Förresten vem bestämmer vem som vunnit? Djävulen kan ju påstå att gud fuskar? Då är det ju tillbaka på ruta ett haha!
2008-02-13, 00:45
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Om Gud hade kännedom om Satans tankar innan han skred till verket vet jag inte. Det står inget om det i bibeln. Man kan tänka sig att han känt till det, men han hade ju skapat alla varelser med denna eländiga fria vilja....som människor idag anser vara en rättighet och en självklarhet..(!)..varför är det så svårt att förstå att Gud inte inkräktade på detta även om det innebar att de människor han bara ville allt gott vände honom ryggen? Han har inte övergett sin skapelse, han har en bestämd dag då han ska ställa allt till rätta. På alla sätt. Ingen människa ska ha levt förgäves, ingen ska undanhållas chansen att välja rätt väg.
När man tar upp detta reagerar människor ibland som du, varför satte han inte stopp direkt, varför ska alla behöva lida så fruktansvärt?? Men det är svårt för mig att riktigt förstå detta resonemang...dessa människor (kanske inte du?) som klagar på att Gud låter allt ske är ofta (inte alltid) samtidigt såna som inte vill ha ngt med honom att göra...
De vill ha sin fria vilja och sitt oberoende liv, men Gud måste ordna upp allt ändå. De passar liksom att ha åsikter i vissa frågor men sen fortsätta sitt mot Gud likgiltiga liv. Med vilken rätt klagar man? Är det inte lite magstarkt?
Vad tycker du?
Sen måste jag ju säga att Gud har ingen "plikt" gentemot oss, han är inte beroende av oss överhuvudtaget, han skulle lika gärna bara kunnat släcka ner livet fullständigt här och sen hitta på ngt annat. Men han bryr sig om oss och önskar att vi ska inse det och lära känna honom och få det liv som var menat från början. Människan skulle behöva kliva ner från sina höga hästar och fatta sin otroliga litenhet i denna enorma helhet.
Känns många ggr som dessa klagande människor är som skrikande ungar som ligger på rygg i affären och skriker för att få godis.
---------------------------------------------------------------

Jag förstår att vi leds av en fri vilja,och har då ingen rätt att kräva något av Gud.Men det ligger också djupt förankrat i människans natur att vilja få ljus i mörkret,och avslöja det fördolda.Brottas med goda och onda tankar,med vetskapen om att utan ondska och lidande så skullle moralen sakna mening och det skulle inte gå att utveckla godhet.Men det är inte lätt för någon levande att uppnå den balans som krävs för att förstå samspelet som pågår.Även för er troende är det svårt. Hur kan man då förvänta sig att den moderna sekulariserade människan ska kunna ha den rätta inställningen?
2008-02-13, 01:15
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Satan utmanade Jehova och påstod att han om han bara fick chansen skulle han locka bort alla trogna från Jehova över till sin sida.Jehova antog utmaningen och "släppte kontrollen" över jorden för att bevisa att Satan och hans anhang inte klarar att styra världen. Det är denna kamp som nu pågår, Himlarna har Jehova rensat rent och nästa steg blir jorden

Jehova kunde satt stopp från början.Men då hade stridsfrågan kvarstått:
Klarar Satan av att styra jorden "på egen hand".
-----------------------------

Ok,det låter lite"söndagskola" om det.Men tack för svaret.
2008-02-13, 11:26
Medlem
Citat:
De flesta JV vet väl om att det blev lite turbulent ang 1975, men alla kanske inte känner att de har så pass mkt koll på det så de vill prata om det. Sen kan nog en del kanske tycka att det blir pinsamt, vad vet jag. Har försökt fråga min mamma om det men hon tycker inte att det är ngt viktigt att prata om. Och det kanske man kan hålla med om. Det som varit har varit och det finns andra mer aktuella saker att fokusera på. Men vill man luska ut mer om det kan man ju göra det.
Ja en pastor eller dylikt vore kul att byta lite tankar med.

Nej, din mamma tycker säkert inte att det är viktigt att prata 0m 1975.
Det har hon, nu efteråt, gemensamt med de flesta, för att inte säga alla JV.

Men det var inte "lite turbulent ang 1975" utan MYCKET turbulent.
Vid den tiden var jag en ganska flitig mötesbesökare, och det poängterades på möte efter möte att "nu är det bara månadet kvar, inte år", eller ibland "kanske inte ens månader kvar, bara några få veckor".

Var på en sammankomst där det offentliga föredraget hette nägot i stil med "Vem tar makten över världen under 1970-talet?"

(Kan ev återkomma med den exakta formuleringen, eftersom jag har sparat sammankomstprogrammet som kuriosa!)

De äldste, eller före äldsteanordningen, vissa tjänare i församlingen var på kurser, och kom tillbaka och berättade för vännerna i församlingen, att de där hade fått lära att "detta med 1975 är inget vi ska förtiga, utan det är vår plikt att berätta det ute på fälten".

Det finns massor av litteratur från slutet av 1960-talet och framöver som talar om att 1000-årsriket skulle bli upprättat SENAST 1975.

Diverse tabeller och uträkningar skulle styrka detta budskap.

Vid något tillfälle skrev man tom, jag tror att det var i Vakttornet att "nu är det inte tid att jonglera med Jesus ord om att ingen vet tiden och stunden."

Så det är ställt utom varje tvivel att JV ivrigt predikade 1975, att de alltså predikade ett falskt budskap.

Och därmed var falska profeter!
2008-02-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, din mamma tycker säkert inte att det är viktigt att prata 0m 1975.
Det har hon, nu efteråt, gemensamt med de flesta, för att inte säga alla JV.

Men det var inte "lite turbulent ang 1975" utan MYCKET turbulent.
Vid den tiden var jag en ganska flitig mötesbesökare, och det poängterades på möte efter möte att "nu är det bara månadet kvar, inte år", eller ibland "kanske inte ens månader kvar, bara några få veckor".

Var på en sammankomst där det offentliga föredraget hette nägot i stil med "Vem tar makten över världen under 1970-talet?"

(Kan ev återkomma med den exakta formuleringen, eftersom jag har sparat sammankomstprogrammet som kuriosa!)

De äldste, eller före äldsteanordningen, vissa tjänare i församlingen var på kurser, och kom tillbaka och berättade för vännerna i församlingen, att de där hade fått lära att "detta med 1975 är inget vi ska förtiga, utan det är vår plikt att berätta det ute på fälten".

Det finns massor av litteratur från slutet av 1960-talet och framöver som talar om att 1000-årsriket skulle bli upprättat SENAST 1975.

Diverse tabeller och uträkningar skulle styrka detta budskap.

Vid något tillfälle skrev man tom, jag tror att det var i Vakttornet att "nu är det inte tid att jonglera med Jesus ord om att ingen vet tiden och stunden."

Så det är ställt utom varje tvivel att JV ivrigt predikade 1975, att de alltså predikade ett falskt budskap.

Och därmed var falska profeter!

Jag har förstått vad du och andra tycker om detta. Och den sista meningen börjar nu kännas en aning tjatig. Jag kan inte hjälpa att de blev ivriga och sa dessa saker. Det får stå för dem som på den tiden gjorde så. Jag vet att det i bibeln står att det endast är Gud som vet dagen och stunden och att det ska hända när man minst anar det, så jag vet att ingen människa kan komma med att sådant uttalande oavsett vilket samfund man än tillhör.
Så därför behöver jag inte haka upp mig på detta.
2008-02-13, 18:49
Medlem
Citat:
Jag har förstått vad du och andra tycker om detta. Och den sista meningen börjar nu kännas en aning tjatig. Jag kan inte hjälpa att de blev ivriga och sa dessa saker. Det får stå för dem som på den tiden gjorde så. Jag vet att det i bibeln står att det endast är Gud som vet dagen och stunden och att det ska hända när man minst anar det, så jag vet att ingen människa kan komma med att sådant uttalande oavsett vilket samfund man än tillhör.
Så därför behöver jag inte haka upp mig på detta.

Men Leveticus, nu var det inte så att det var vissa personer bland JV som sa dessa saker!
Det kom från den styrande kretsen, och det kom i litteraturen.

Det var denna styrande krets som slog undan Bibelordet om att ingen vet dagen och stunden med det fräcka påståendet att "det nu inte är tid att jonglera med Jesus ord".

Du vet att ingen människa kan komma med sådana uttalanden, säger du, ändå var det precis vad styrande kretsen gjorde.

Och jag kan tillägga att JV, som under de år när "slutet 1975" var det viktiga Budskapet, inte var lika säkra, och inte ville predika detta eller studera det med sina bibelstudier, de blev ganska illa sedda.

De var ju inte lojala mot "Sanningen".
Att denna "Sanning" sedan visade sig vara osanning, det tycker JV i efterhand är helt oviktigt.
2008-02-13, 19:30
Medlem
Dessutom

Leveticus tyckte att min kommentar om att JV hade varit falska profeter kändes tjatig!
Ja, kanske det, men det beror väl på att JV vägrar att erkänna att de har gjort något fel.

Alltså, JV predikade under ett antal år att 1000-års-riket skulle vara upprättat 1975.
Detta var ett huvudbudskap under några år.

Man stödde sig dels på att 6000 år då hade gått sedan människans skapelse, och menade att Bibeln visade att de sista 1000-åren i en 7000-årsperiod skulle bestå av detta 1000-årsrike.
Man visade detta med diverse tabeller i litteraturen.

Det gavs ingen öppning för att man skulle kunna ha fel.

Dessutom stödde man sig på deras uträkning att "hedningarnas tider" avslutades 1914, och att de som upplevde 1914 även skulle få uppleva slutet.

Inte heller i dessa uträkningar gavs det möjlighet för att man hade fel.

Men som vi alla vet, 1975 kom och gick ganska obemärkt, och nu har det gått 33 år sedan dess.

Är det då verkligen fel att tala om falska profeter?

5 Mos 18:20-22
"Men den profet som är så förmäten, att han i mitt namn talar, vad jag icke har bjudit honom tala, eller som talar i andra gudars namn, den profeten skall dö.
Om du säger vid dig själv: 'Huru skola vi känna igen det som icke är talat av HERREN?', så må du veta: när profeten talar i HERRENS namn och det som han har talat icke sker och ickeinträffar, då är detta något som HERREN icke har talat; i förmätenhet har då profeten talat det; du skall icke frukta för honom."
2008-02-13, 20:07
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Leveticus tyckte att min kommentar om att JV hade varit falska profeter kändes tjatig!
Ja, kanske det, men det beror väl på att JV vägrar att erkänna att de har gjort något fel.

Alltså, JV predikade under ett antal år att 1000-års-riket skulle vara upprättat 1975.

Man stödde sig dels på att 6000 år då hade gått sedan människans skapelse, och menade att Bibeln visade att de sista 1000-åren i en 7000-årsperiod skulle bestå av detta 1000-årsrike.

Dessutom stödde man sig på deras uträkning att "hedningarnas tider" avslutades 1914, och att de som upplevde 1914 även skulle få uppleva slutet.

Men som vi alla vet, 1975 kom och gick ganska obemärkt, och nu har det gått 33 år sedan dess.

"Men den profet som är så förmäten, att han i mitt namn talar, vad jag icke har bjudit honom tala, eller som talar i andra gudars namn, den profeten skall dö.
Om du säger vid dig själv: 'Huru skola vi känna igen det som icke är talat av HERREN?', så må du veta: när profeten talar i HERRENS namn och det som han har talat icke sker och ickeinträffar, då är detta något som HERREN icke har talat; i förmätenhet har då profeten talat det; du skall icke frukta för honom."
Första fetstilen:
Var detta sanktionerat av ledningen bland JV? Alltså uttryckligen satt som en agenda i predikandet och meddelat till de lokala huvudkontoren att detta skulle predikas?
Frågan kommer eftersom du säger att det var "ett huvudbudskap"

Andra fetstilen:
JV har aldrig förnekat att det år 1975 gått 6000 år sedan Adam skapades.
Men var visade man att tusenårsriket skulle inledas år 1975? I vilka tabeller finner du detta? Och hur? Källa?
Nyfiken...
2008-02-13, 20:12
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:

------------------------

Och du menar att övriga kristna religioner aldrig har haft fel? De har väl säkert aldrig kolonisierat, underkuvat eller massmördat människor i "Guds" namn?Det har aldrig funnits en dekanent medeltid där kyrkan/inkvisitionen låg bakom tusentals mord och förföljelser mot oliktänkande och där människor även brändes som häxor?Nä, då tror du väl inte på att kristendomen har samarbetat med nazistiska och rasistiska makter heller för den delen...
2008-02-13, 21:05
Medlem
Citat:
Men Leveticus, nu var det inte så att det var vissa personer bland JV som sa dessa saker!
Det kom från den styrande kretsen, och det kom i litteraturen.

Det var denna styrande krets som slog undan Bibelordet om att ingen vet dagen och stunden med det fräcka påståendet att "det nu inte är tid att jonglera med Jesus ord".

Du vet att ingen människa kan komma med sådana uttalanden, säger du, ändå var det precis vad styrande kretsen gjorde.

Och jag kan tillägga att JV, som under de år när "slutet 1975" var det viktiga Budskapet, inte var lika säkra, och inte ville predika detta eller studera det med sina bibelstudier, de blev ganska illa sedda.

De var ju inte lojala mot "Sanningen".
Att denna "Sanning" sedan visade sig vara osanning, det tycker JV i efterhand är helt oviktigt.

I vilket Vakttorn finns det "fräcka påståendet"?
2008-02-13, 21:08
Medlem
Citat:

Jag förnekar inte att det vart så ang 1975 (fast jag inte ens va med personligen då och egentligen inte vet varken för eller emot...). Jag ser ingen anledning att hymla med det. Men det börjar som sagt bli väääldigt tjatigt nu...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in