2009-02-23, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Tubbo

Både du och jag kom till världen genom att en ängel, sänd av Gud för att blåsa i oss Guds ande redan i våra mammors livmoder - enlgit islam. Det enda som skiljer oss från Jesus i detta fall är att han föddes utan far medan vi har fadrar.

Intressant..

Själv tror jag att det inte är alltför långsökt att tolka An-Nisa 4:171( Jesus som ande av Guds ande) i ljuset av idigare stycke( 4:157) där det står att de " inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så."

Det kan tyda på ett kristet-gnostiskt ursprung..

Jag är medveten om att islams lärde väljer att tolka detta på annat vis..

Vem vet..
Citera
2009-02-23, 12:29
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Vad är det du säger?

Koranen och islam lär ju ut att han upptogs levande, inte att han hade dött först.

Sen finns det hadith som säger att han ska komma tillbaka, gifta sig och dö, men det är en annan historia.
Om du inte klarar av att förstå och läsa Tubbos och min diskussion då kanske du ska låta bli att kommentera?

Tubbo skrev:
Citat:
Jesus togs för övrigt levande upp till Gud, även enligt kristna..
På det svarade jag:
Citat:
Det gjorde han, men han hade dött först.
Eftersom Tubbo varit involverad i diskussionen så vet han redan att det är enligt kristen tro som det handlar om.

Han verkar veta mycket mer än dig.
Citera
2009-02-23, 12:33
Medlem
flygande mattans avatar
Tubbo

Citat:
Det är även en hisnande tanke att föreställa sig att Jesus skulle ha varit ande.
Fast det är han inte i Islam. Inte i kristen tro heller eftersom en av delarna i treenigheten redan är upptagen av DHA.

Citat:
Kristna har aldrig förnekat Jesus fulla mänsklighet, det gjorde dock vissa av de kristna gnostikerna som ansåg att han varit ren ande( gnostisk dokes). Många av desssa grupper hade även svårt att förhålla sig till korsfästelsen, för hur korsfäster man någon som är en ande? Enligt en del av dessa gnostiska grupper tedde det sig endast som att Jesus blivit korsfäst.
Ok.

Citat:
Dessa tankar går igen i Koranen..
Det kan vara så, dock beskrivs inte Jesus (fvmh) som en ande. Utan hans mänsklighet och profetskap är klart fastställt.

Bukhari,
Volume 4, Book 55, Number 652:
Narrated Abu Huraira:

Allah's Apostle said, "Both in this world and in the Hereafter, I am the nearest of all the people to Jesus, the son of Mary. The prophets are paternal brothers; their mothers are different, but their religion is one."
Citera
2009-02-23, 13:13
Medlem
the_creators avatar
Finns inget sötare än hängivna abrahamiter som bråkar.

Den judiska guden = version 1.1
Den kristna guden = version 1.2
Den islamiske guden = version 1.3

Men egentligen samma skrot & korn.

Citat:
Inte fegare än hans fader som sände honom för att han skulle bli kränkt och korsfäst av några kräk.
Gör inte det din gud lika feg eftersom de är i princip samma figur.
Och jesus är ju också ett med gud.

Gud skicka sin son, sig själv och den helige anden på ett självmordsuppdrag.

Förlåt, ska inte störa mera..
Citera
2009-02-23, 14:08
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Intressant..

Själv tror jag att det inte är alltför långsökt att tolka An-Nisa 4:171( Jesus som ande av Guds ande) i ljuset av idigare stycke( 4:157) där det står att de " inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så."

Det kan tyda på ett kristet-gnostiskt ursprung..

Jag är medveten om att islams lärde väljer att tolka detta på annat vis..

Vem vet..

Jag vet inte vad du menar med att islams lärda väljer att tolka detta på annat vis då det står uppenbart i Koranen att Jesus inte var mer än en profet. Ibn Abbas tolkade vers 4:171 på det här viset "The Messiah, Jesus son of Mary, was only a messenger of Allah, and His word which He conveyed unto Mary) and through His word he became a created being, (and a spirit from Him) and through His command, Jesus became a son without a father.". Sedan vers 157 som det inte finns något specifikt som talar om för oss hur det blev. Det är ointressant för muslimer hur det blev då det inte ingår i vår tillbedjan hur Jesus lyftes upp och hur saker och ting blev före. Det vi tror på är att han inte hade något gudomligt i sig som kristna tror att han hade/har. Jesus kommer som alla andra Guds skapelser att stå för svars på domedagen.

Så om det är kristet-gnostisk uppfattning är ointressant. Islam har inte sitt ursprung i någons lära och är inte beroende av någon tidigare religion.
Senast redigerad av IbnHazm 2009-02-23 kl. 14:11.
Citera
2009-02-23, 14:10
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator

Gör inte det din gud lika feg eftersom de är i princip samma figur.
Och jesus är ju också ett med gud.

Gud skicka sin son, sig själv och den helige anden på ett självmordsuppdrag.

Förlåt, ska inte störa mera..

Hur kan du påstå att det är samma i islam när islam förkastar alla påståenden som säger att Jesus är Guds son eller att han är ett med Gud? Du begränsar ditt argument inom den kristna tro, det är annorlunda i islam.
Citera
2009-02-23, 21:54
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Inte fegare än hans fader som sände honom för att han skulle bli kränkt och korsfäst av några kräk.

Du glömmer att Jesus sa, ingen tar mitt liv ifrån mig, jag ger det av egen fri vilja.
Citera
2009-02-23, 21:57
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Om du inte klarar av att förstå och läsa Tubbos och min diskussion då kanske du ska låta bli att kommentera?

Tubbo skrev:

På det svarade jag:

Eftersom Tubbo varit involverad i diskussionen så vet han redan att det är enligt kristen tro som det handlar om.

Han verkar veta mycket mer än dig.

Ja han kanske vet mer än mig, det är högst troligt.

Men din överlägsna arrogans lyser igenom som vanligt.

Du måste alltid påskina att andra fattar ingenting och du fattar allt och vet mest.

Men kör på du, allt du säger är ju ändå bara patetisk smörja.
Citera
2009-02-23, 22:05
Medlem
flygande mattans avatar
the_creator

Citat:

Om du menar 'det finns bara en Skapare' ja då har du rätt. Sen har vi lite olika uppfattning om Honom. Det är bara att luta sig tillbaka och lyssna och lära. Men bråkar gör vi väl inte? Tjafsar lite, men det hör till. Hur kul vore det om vi vore överens om allting? Skulle i alla fall Flashback Religion dö ut snabbt som vinden drar fram.
Citera
2009-02-23, 22:07
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ja han kanske vet mer än mig, det är högst troligt.

Men din överlägsna arrogans lyser igenom som vanligt.

Du måste alltid påskina att andra fattar ingenting och du fattar allt och vet mest.

Men kör på du, allt du säger är ju ändå bara patetisk smörja.
Nu blev du sur! Förlåt att jag gjorde dig sur. Men lite smörj ska du ha.

Du är duktig du med, om du samtidigt lyssnar på den kritik som läggs fram på det du häver ur dig. Så det finns nog goda förutsättningar att ta sig framåt sakta men säkert på vägen.
Citera
2009-02-24, 00:46
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
the_creator

Om du menar 'det finns bara en Skapare' ja då har du rätt. Sen har vi lite olika uppfattning om Honom.
Det var lite åt det hållet jag menade ja.
Jag satt på jobbet och hann inte formulera mig riktigt tydligt.

Sedan är jag väl medveten om olika skillnader och värde kring de olika profeterna.

Det jag mest reagerade på var.
Citat:
Då menar ju denne att jesus fader var feg. Jesus är ju enligt kristendomen "Son of God" & gud osv.

Men egentligen har ni ju alla samma gud, så det är lite som att säga att sin gud är feg. Det vet jag att muslimer aldrig skulle göra. Men tydligen snabb på att kritisera andras idoler.
Även om ni alla har lite olika tolkningar på gud så stammar ändå denne figur från samma monoteistiska religion.

Då jag tycker det är kul att se abrahamiter som bråkar över något som har ungefär samma sanningsinnehåll.

Citat:
"korsfäst av några kräk"
Vilka var kräken menar du? Romarna eller judarna?
Senast redigerad av the_creator 2009-02-24 kl. 00:48.
Citera
2009-02-24, 02:29
Medlem
Citat:
Du glömmer att Jesus sa, ingen tar mitt liv ifrån mig, jag ger det av egen fri vilja.
Enligt det senare Johannesevangeliet ja. Enligt det tidigare Matteusevangeliet blir det dock lite "sådär", då han påstås ha sagt:

"Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill."

Det ger bilden av att om Jesus fått bestämma enligt sin egen vilja och inte gått efter Guds vilja (!), så skulle han nog helst sluppit. Fortfarande lite problematiskt med tanke på att det väl är menat att båda har samma vilja (då de är samma person?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in