Bismillah
Krappfiskarn
Citat:
Tror du att gud är allsmäktig? Ditt svar torde vara samma som mitt svar.
Absolut.
Citat:
Jag tror på treenigheten i det faktum att det inte är tre delar utan ETT men uttrycks i tre olika. Precis likadant som om jag har en son så är jag både en far och en son (eftersom jag har en son) och min kärlek till min fru är något heligt. Eller att jag både är ryss, europé och människa. Jämförelserna kan göra otaliga.
Dock kan din son mista sin far och da har vi en tva-enighet. Eller en haltande treenighet. Inget absolut saledes. Gud kan val inte forandra karaktar?
Citat:
Och jag hänvisar alltid som jag alltid gjort; Gud är för allsmäktig för att vi ska kunna förstå konceptet med allsmäktig samt så treenigheten är logisk bara man väljer att tro på den, som sagt så handlar det om tro. På samma sätt som folk tror på att gud förvandlat en grupp människor till apor och grisar.
Haller med om att vi inte fullt ut kan forsta var Skapare, men vi har fatt en del pa vagen for att underlatta forstaelsen.
Men att treenigheten skulle vara en hjalp pa vagen, sa ser inte jag det.
Du menar Koranen 2:66?
Det som beskrivs ar ju knappast under Islams skede, utan ett historiskt skede under tidigare generationer, da det handlar om judar som inte helgade sabbaten.