2007-03-25, 01:09
Medlem
Står det mycket om Jesus i koranen och varför i så fall?
mvh\arre
Citera
2007-03-25, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arre_quake
mvh\arre

För att han betraktas som en profet av islam som en dag återigen ska komma tillbaka som messias?
Citera
2007-03-25, 11:55
Medlem
illums avatar
I Koranen står en hel del om honom ja. Typ allt i bibeln är fel, Jesus var inte alls guds son, det finns ingen treenighet och liknande saker. Islamisk acceptans för andra religioner är groteskt överdriven.
Citera
2007-03-25, 14:09
Medlem
x_unknowns avatar
Citat:
mvh\arre

Jesus är enligt dem en viktig profet. Men folket missförstod hans budskap och började tro "felaktigt". Så då kom mr Muhammed, den siste profeten, och pratade med en ängel i en grotta i några år som berättade hur allt låg till egentligen. Muhammed skrev ner allt och skulle sen berätta det för judarna, de kristna (a.k.a. bokens folk) och övriga innan han flög hem till himlen med en flygande häst.
Citera
2007-03-25, 14:48
Bannlyst
http://hotair.com/archives/2007/02/08/the-dnc-and-the-imam/

Robert Spencer tar upp det där, om bibliska profeter som islam påstår sig följa, bland annat Jesus. Den islamiska versionen av Jesus, är allt annat än den bibliska versionen av Jesus, även om det nu finns ett fåtal karaktäristiska drag.
Citera
2007-03-27, 12:02
Medlem
Bismillah

Citat:
mvh\arre
Darfor att han ar en av de storsta profeterna i Islam.

En del som Kristendomen lar ut stammer, dock inte allt. Han anses inte vara densamma som Gud eller likvardig med Gud, inte en del av en treenig Gud, inte son varken till Gud eller sig sjalv.

Men han utforde mirakel med Guds hjalp, precis som det aven star i Bibeln 'av mig sjalv kan jag inget gora...' (fritt oversatt av mig) , var en Gudsfruktig man som praktiserade sin judiska tro, han togs levande upp till Gud, han ar en av de som kommer att atervanda en tid fore Domedagen ar har.

Har kan du lasa mer om du vill ur det islamiska perspektivet,
http://www.jesuswillreturn.com/
Citera
2007-03-27, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Var det inte du som hävdade att alla profeter inom islam, är lika stora?
Citat:
En del som Kristendomen lar ut stammer, dock inte allt. Han anses inte vara densamma som Gud eller likvardig med Gud, inte en del av en treenig Gud, inte son varken till Gud eller sig sjalv.
Korrekt. Detta kallas "shirk" inom islam.
Citat:
Men han utforde mirakel med Guds hjalp, precis som det aven star i Bibeln 'av mig sjalv kan jag inget gora...' (fritt oversatt av mig) , var en Gudsfruktig man som praktiserade sin judiska tro, han togs levande upp till Gud, han ar en av de som kommer att atervanda en tid fore Domedagen ar har.
Om man är Guds son och Gud förkroppsligad, så utför man mirakel med Guds hjälp.
Citera
2007-03-27, 16:02
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Bismillah

Har kan du lasa mer om du vill ur det islamiska perspektivet,
http://www.jesuswillreturn.com/

Jesus är inte del av en treenig gud, Jesus är gud, Gud är gud och Den heliga anden är gud. Jesus är 100% av gud, gud är 100% av gud och den heliga anden är 100% av gud.

Likväl handlar inte tråden om treenighet så vi ska inte gå in på det något närmare men var bara en fingervisning.
Citera
2007-03-27, 17:05
Medlem
Bismillah

GayMan

Citat:
Var det inte du som hävdade att alla profeter inom islam, är lika stora?
De ar likvardiga iom att de alla ar utsanda av Allah SWT. Men en del av dom har haft mer att formedla an ovriga profeter. Som tex Moses fvoh och Muhammad saws som forarats med en nedtecknad uppenbarelse. Darfor skrev jag viktiga. Om en ar viktig sa betyder inte det att en annan ar oviktig. Det ar din tolkning i sa fall.

Citat:
Om man är Guds son och Gud förkroppsligad, så utför man mirakel med Guds hjälp.
Dock har det utforts mirakel utan att den person som gjort det behovt vara Gud. Men sjalv fallet sker mirakel med Hans hjalp.

Funderat nagon gang nar det varit tex jordbavning och mot alla odds sa hittas personer dygn senare levande? 'Underverk' eller som jag skulle saga, den personens livstid var annu inte amnad att vara till anda. Men nog ar det fantastiskt.
Citera
2007-03-27, 17:06
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jesus är inte del av en treenig gud, Jesus är gud, Gud är gud och Den heliga anden är gud. Jesus är 100% av gud, gud är 100% av gud och den heliga anden är 100% av gud.

Likväl handlar inte tråden om treenighet så vi ska inte gå in på det något närmare men var bara en fingervisning.
Tror du pa treenigheten?
Citera
2007-03-27, 17:43
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Bismillah

Tror du pa treenigheten?

Tror du att gud är allsmäktig? Ditt svar torde vara samma som mitt svar.

Jag tror på treenigheten i det faktum att det inte är tre delar utan ETT men uttrycks i tre olika. Precis likadant som om jag har en son så är jag både en far och en son (eftersom jag har en son) och min kärlek till min fru är något heligt. Eller att jag både är ryss, europé och människa. Jämförelserna kan göra otaliga. Och jag hänvisar alltid som jag alltid gjort; Gud är för allsmäktig för att vi ska kunna förstå konceptet med allsmäktig samt så treenigheten är logisk bara man väljer att tro på den, som sagt så handlar det om tro. På samma sätt som folk tror på att gud förvandlat en grupp människor till apor och grisar.
Citera
2007-03-27, 19:28
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Tror du att gud är allsmäktig? Ditt svar torde vara samma som mitt svar.
Absolut.

Citat:
Jag tror på treenigheten i det faktum att det inte är tre delar utan ETT men uttrycks i tre olika. Precis likadant som om jag har en son så är jag både en far och en son (eftersom jag har en son) och min kärlek till min fru är något heligt. Eller att jag både är ryss, europé och människa. Jämförelserna kan göra otaliga.
Dock kan din son mista sin far och da har vi en tva-enighet. Eller en haltande treenighet. Inget absolut saledes. Gud kan val inte forandra karaktar?

Citat:
Och jag hänvisar alltid som jag alltid gjort; Gud är för allsmäktig för att vi ska kunna förstå konceptet med allsmäktig samt så treenigheten är logisk bara man väljer att tro på den, som sagt så handlar det om tro. På samma sätt som folk tror på att gud förvandlat en grupp människor till apor och grisar.
Haller med om att vi inte fullt ut kan forsta var Skapare, men vi har fatt en del pa vagen for att underlatta forstaelsen.
Men att treenigheten skulle vara en hjalp pa vagen, sa ser inte jag det.

Du menar Koranen 2:66?
Det som beskrivs ar ju knappast under Islams skede, utan ett historiskt skede under tidigare generationer, da det handlar om judar som inte helgade sabbaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in