Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi_Danyal
Enligt det senare Johannesevangeliet ja. Enligt det tidigare Matteusevangeliet blir det dock lite "sådär", då han påstås ha sagt:
"Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill."
Det ger bilden av att om Jesus fått bestämma enligt sin egen vilja och inte gått efter Guds vilja (!), så skulle han nog helst sluppit. Fortfarande lite problematiskt med tanke på att det väl är menat att båda har samma vilja (då de är samma person?).
"Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill."
Det ger bilden av att om Jesus fått bestämma enligt sin egen vilja och inte gått efter Guds vilja (!), så skulle han nog helst sluppit. Fortfarande lite problematiskt med tanke på att det väl är menat att båda har samma vilja (då de är samma person?).
Nej det där stämmer inte riktigt, de ord du hänvisar till är tagna ur ett helt annat sammanhang, nämnligen från Getsemanne, att han då ville att bägaren skulle gå förbi om möjligt är inte så konstigt, det återspeglar ju en människas dödsångest.
De ord jag hänvisade till är från ett tidigare tillfälle, nämnligen detta:
Joh 10:14
Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig,
Joh 10:15
liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren.
Joh 10:16
Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde.
Joh 10:17
Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka.
Joh 10:18
Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig."