2009-02-24, 10:14
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi_Danyal
Enligt det senare Johannesevangeliet ja. Enligt det tidigare Matteusevangeliet blir det dock lite "sådär", då han påstås ha sagt:

"Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill."

Det ger bilden av att om Jesus fått bestämma enligt sin egen vilja och inte gått efter Guds vilja (!), så skulle han nog helst sluppit. Fortfarande lite problematiskt med tanke på att det väl är menat att båda har samma vilja (då de är samma person?).

Nej det där stämmer inte riktigt, de ord du hänvisar till är tagna ur ett helt annat sammanhang, nämnligen från Getsemanne, att han då ville att bägaren skulle gå förbi om möjligt är inte så konstigt, det återspeglar ju en människas dödsångest.

De ord jag hänvisade till är från ett tidigare tillfälle, nämnligen detta:

Joh 10:14
Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig,

Joh 10:15
liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren.

Joh 10:16
Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde.

Joh 10:17
Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka.

Joh 10:18
Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig."
Citera
2009-02-24, 10:24
Medlem
flygande mattans avatar
the_creator

Citat:
Sedan är jag väl medveten om olika skillnader och värde kring de olika profeterna.
Det är en god början.

Citat:
Det jag mest reagerade på var.

Då menar ju denne att jesus fader var feg. Jesus är ju enligt kristendomen "Son of God" & gud osv.
Jag tror vi menar samma sak men uttrycker det olika. För en muslim känns det ju helt avigt att Allah (swt) skulle behöva döda/tortera sin son (eller sig själv om Han är en i tre) för att förlåta människors synder. Så om man bortser från att det är Gud som agerar, så känns hela det scenariot välidig 'ogudaktigt' eller vad jag ska kalla det. Dvs det förminskar Gud, att Han inte kan förlåta av sig själv - bara för att Han vill. Även i kristen tro är Han ju Allsmäktig. Så det blir en motsägelse att Han då inte klarade av att förlåta människors synder. Det gör Honom inkompetent i den gudomliga uppgift Han har eller en av dem rättare sagt. Den som Förlåter människor våra synder borde givetvis kunna göra det utan att behöva ta till ett mänskligt offer (alterativt sig själv då, som en i tre) för att göra det. Då faller ju hela gudsbilden som den givits.
Citera
2009-02-24, 10:54
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Du glömmer att Jesus sa, ingen tar mitt liv ifrån mig, jag ger det av egen fri vilja.

Dvs begår självmord. Det är ännu fegare. En person som sägs vara guds son som har en stor makt bör inte acceptera att bli bespottad, sparkad och korsfästad av några kräk, dö och sedan i smyg uppenbara sig för sina lärjungar att ha blivit uppväckt från de döda och sedan lämna dem för att sitta till höger om sin gud. Hela den berättelsen visar att Jesus var feg och maktlös vilket jag som muslim inte kan tro på. Den Jesus jag tror på var välsignad, Gud lät inte honom bli nedvärderad av andra. Han sade i surah 19:31

Citat:
And hath made me blessed wheresoever I may be, and hath enjoined upon me prayer and almsgiving so long as I remain alive,

Det är inte en välsignelse att låta honom gå igenom en smärtsam och kränkande död.
Citera
2009-02-24, 11:23
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
the_creator
För en muslim känns det ju helt avigt att Allah (swt) skulle behöva döda/tortera sin son (eller sig själv om Han är en i tre) för att förlåta människors synder.
Jo, ni är inte ensamma om att tycka det är väldigt befängt.
Men säkert som det är sagt har befängdheter och absurditeter aldrig stoppat en religion, eller hur?

Det mest bisarra är ju att en hel del folk bokstavligt tror & följer det som står nedskrivet i samtliga heliga skrifter.
Citera
2009-02-24, 11:31
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Jo, ni är inte ensamma om att tycka det är väldigt befängt.
Men säkert som det är sagt har befängdheter och absurditeter aldrig stoppat en religion, eller hur?

Det mest bisarra är ju att en hel del folk bokstavligt tror & följer det som står nedskrivet i samtliga heliga skrifter.
Har du satt på dig skorna med stålhätta nu eller?

Vitsen med det hela är ju annars att vi fått en fri vilja och det är utifrån den som vi gör våra val vad vi vill följa eller inte.
Citera
2009-02-24, 11:48
Medlem
Hanksters avatar
Klär vi av tråden dess strikt teologiska argumentation är det oerhört tydligt att det här till mycket stor del handlar om skuldkultur kontra hederskultur. Ena sidan ser ett värde i att Jesus dör för andra, att han ger sitt liv för andra. Jämför exempelvis med den militära kulturen i USA där man talar om "the ultimate sacrifice". Den andra sidan talar om hur Jesus blir förnedrad, hur han blir kränkt, d.v.s. hur dennes heder tas ifrån honom. Jämför gärna med hur man anser sig ha rätt att med våld hämnas då man blir kränkt av exempelvis teckningar för att "försvara" viktiga personer i sin religion.

Man vill helt enkelt vill placera hönan och ägget i fel ordning. Myterna om Jesu död är skrivna i olika kontext. Dessa kontext svara mot myternas olikheter. Varför tror ni att exempelvis att just den kristna myten om Jesus skriven i ett pacifistiskt kontext var oacceptabel i den arabiska klansamhället där heder var viktigt och våldet nära?
Citera
2009-02-24, 11:54
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Dvs begår självmord. Det är ännu fegare. En person som sägs vara guds son som har en stor makt bör inte acceptera att bli bespottad, sparkad och korsfästad av några kräk, dö och sedan i smyg uppenbara sig för sina lärjungar att ha blivit uppväckt från de döda och sedan lämna dem för att sitta till höger om sin gud. Hela den berättelsen visar att Jesus var feg och maktlös vilket jag som muslim inte kan tro på. Den Jesus jag tror på var välsignad, Gud lät inte honom bli nedvärderad av andra. Han sade i surah 19:31

Det är inte en välsignelse att låta honom gå igenom en smärtsam och kränkande död.

Självmord är det absolut inte, är inte det den yttersta makten att utstå allehanda förnedring och ändå förlåta dem som gjorde detta.

Du säger att bli bespottad skulle vara maktlöst, i sådana fall är ju den alsmäktige Guden också maktlös, hur ofta bespottas och hånas inte allah bara i detta forum? Låt gå för hur mycket det sker dagligen jorden runt.

Ni följer ju muhammeds exempel så det är inte konstigt att du tycker det är fegt, muhammed uppmanade ju till lönnmord på dem som på något sätt hånat eller satt sig upp mot honom.

Nej, enligt den tafsir som säger att han ville att någon skulle ta hans plats, det är fegt.

Du säger att man inte behöver följa tafsir, då kan ju du och flygande mattan sluta hänvisa till sådana när någon svårtolkad koranvers dras upp i detta forum.
Citera
2009-02-24, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm

Så om det är kristet-gnostisk uppfattning är ointressant. Islam har inte sitt ursprung i någons lära och är inte beroende av någon tidigare religion.

Du har säkert rätt..
Citera
2009-02-24, 12:02
Medlem
flygande mattans avatar
anjoh66

Citat:
Självmord är det absolut inte, är inte det den yttersta makten att utstå allehanda förnedring och ändå förlåta dem som gjorde detta.
Om Jesus (fvmh) är en person i treenigheten, alla i ett så att säga, så nog är tanken inte långt borta att det skulle handla om självmord. Vilket i sig säkert är en allvarlig synd i Kristendomen som det är Islam.

Citat:
Du säger att man inte behöver följa tafsir, då kan ju du och flygande mattan sluta hänvisa till sådana när någon svårtolkad koranvers dras upp i detta forum.
Kristen text har väl ingen tafsir?
Om du vill förstå Koranverser i sitt sammanhang, var och när och varför de uppenbarades, tja då får du gå längre än du är beredd att göra.
Citera
2009-02-24, 12:10
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Har du satt på dig skorna med stålhätta nu eller?

Vitsen med det hela är ju annars att vi fått en fri vilja och det är utifrån den som vi gör våra val vad vi vill följa eller inte.

Citera
2009-02-24, 12:28
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
anjoh66
Kristen text har väl ingen tafsir?
Om du vill förstå Koranverser i sitt sammanhang, var och när och varför de uppenbarades, tja då får du gå längre än du är beredd att göra.

För att citera dina egna ord i denna tråd:
"Om du inte klarar av att förstå och läsa Ibn Hazms och min diskussion då kanske du ska låta bli att kommentera?

Ibn Hazm skrev:" Tafsir böcker är också inga lagböcker."

På det svarade jag: "Du säger att man inte behöver följa tafsir, då kan ju du och flygande mattan sluta hänvisa till sådana när någon svårtolkad koranvers dras upp i detta forum."
Citera
2009-02-24, 12:49
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Klär vi av tråden dess strikt teologiska argumentation är det oerhört tydligt att det här till mycket stor del handlar om skuldkultur kontra hederskultur. Ena sidan ser ett värde i att Jesus dör för andra, att han ger sitt liv för andra. Jämför exempelvis med den militära kulturen i USA där man talar om "the ultimate sacrifice". Den andra sidan talar om hur Jesus blir förnedrad, hur han blir kränkt, d.v.s. hur dennes heder tas ifrån honom. Jämför gärna med hur man anser sig ha rätt att med våld hämnas då man blir kränkt av exempelvis teckningar för att "försvara" viktiga personer i sin religion.

Man vill helt enkelt vill placera hönan och ägget i fel ordning. Myterna om Jesu död är skrivna i olika kontext. Dessa kontext svara mot myternas olikheter. Varför tror ni att exempelvis att just den kristna myten om Jesus skriven i ett pacifistiskt kontext var oacceptabel i den arabiska klansamhället där heder var viktigt och våldet nära?
Intressanta tankegångar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in