2009-02-27, 12:20
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ok.. så denna hadith är inte godkänd och tafsiren är därmed inte att lita på enligt sunnimuslimska lärde?

Du tror alltså inte att denna tafsir berättar vad som verkligen hände?

Den tafsir likaså alla andra tafasirböcker innehåller inte 100% autentiska hadither. Vad som skall anammas är de koranverser och autentiska hadither i tafsirboken, tron på dem är ett villkor. Men vi är inte ansvariga för vad som står i svaga hadither, dvs deras innehåll är inte något som vi muslimer måste följa. Om koranen och sunnah inte nämnt något om vad som hänt Jesus under den tid han togs upp till himlen, skulle en tafsir göra det? Så jag säger det igen; vi muslimer tror på vad Allah hade sagt i Koranen och på vad Allahs sändebud sagt i sina autentiska hadither. Det är vårt mott.
Citera
2009-02-27, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det ser ut som om det börjar klarna det hela nu eller hur Tubbo?

Jag börjar förstå begreppen..

Det betyder dock inte att det hela klarnar.. tvärtom..

Trevlig helg du med..
Citera
2009-02-27, 12:23
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det ser ut som om det börjar klarna det hela nu eller hur Tubbo? Så det ger mig möjlighet att nu göra annat en stund.
Trevlig fredag till alla och envar.

Tack detsamma syster

Jag gör nog samma sak om inte Tubbo har något mer att säga.
Citera
2009-02-27, 12:24
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Jag börjar förstå begreppen..

Det betyder dock inte att det hela klarnar.. tvärtom..

Trevlig helg du med..

Enkelt Tubbo; tänk alltid på muslimernas motto när du ser sånt liknande. Dvs vad Allah och Hans sändebud sade, är vad muslimer skyldiga att anamma. Resten nämns bara av nyfikenhet men absolut inte för att anamma i tillbedjan. Så vad som hände Jesus under den tid han togs upp till himlen, hur han togs upp dit och om han nu lever eller inte har vi muslimer ingen aning om och vi bryr oss inte om det. Det är inte en del av vår tillbedjan att forska om det så länge det inte står mycket om det i våra källor: koranen och profetens hadither.
Citera
2009-02-27, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Den tafsir likaså alla andra tafasirböcker innehåller inte 100% autentiska hadither. Vad som skall anammas är de koranverser och autentiska hadither i tafsirboken, tron på dem är ett villkor. Men vi är inte ansvariga för vad som står i svaga hadither, dvs deras innehåll är inte något som vi muslimer måste följa. Om koranen och sunnah inte nämnt något om vad som hänt Jesus under den tid han togs upp till himlen, skulle en tafsir göra det? Så jag säger det igen; vi muslimer tror på vad Allah hade sagt i Koranen och på vad Allahs sändebud sagt i sina autentiska hadither. Det är vårt mott.

Finns det någon autentisk hadith ang. 4:157?
Citera
2009-02-27, 12:28
Avslutad
Citat:
Enkelt Tubbo; tänk alltid på muslimernas motto när du ser sånt liknande. Dvs vad Allah och Hans sändebud sade, är vad muslimer skyldiga att anamma. Resten nämns bara av nyfikenhet men absolut inte för att anamma i tillbedjan.

Nej jag vill gärna veta vad islam som helhet ger uttryck för..

Islam består ju inte endast av sunnimuslimer..

Du har ju även själv påpekat att det finns lärde som har andra åsikter än dig ang vilka hadith som ska anses godkända eller inte..
Citera
2009-02-27, 12:35
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Finns det någon autentisk hadith ang. 4:157?

Finns inga vad jag vet.
Citera
2009-02-27, 12:36
Avslutad
Citat:
Finns inga vad jag vet.

Men hur tar man reda på det?

Finns det inga förteckningar.. någon form av konsensus bland lärda?
Citera
2009-02-27, 12:37
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Nej jag vill gärna veta vad islam som helhet ger uttryck för..

Islam består ju inte endast av sunnimuslimer..

Du har ju även själv påpekat att det finns lärde som har andra åsikter än dig ang vilka hadith som ska anses godkända eller inte..

Islam består av koranen och profetens sunnah dvs profetens hadither. Ja jag har påpekat att det finns få lärda som anammar en del svaga hadither, det får de göra så länge de har för avsikt att de följer den rätta.
Citera
2009-02-27, 12:39
Avslutad
Citat:
Islam består av koranen och profetens sunnah dvs profetens hadither. Ja jag har påpekat att det finns få lärda som anammar en del svaga hadither, det får de göra så länge de har för avsikt att de följer den rätta.

Ja jag har förstått att sunniislam består av koranen och profetens sunnah.

Jag har även förstått att det finns muslimer som inte har samma åsikt som du samt att det finns lärde som accepterar den hadith som diskuteras i denna tråd..
Citera
2009-02-27, 12:39
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Men hur tar man reda på det?

Finns det inga förteckningar.. någon form av konsensus bland lärda?

Koranen är inte en historiebok som förklarar i detaljer hur Jesus levde som barn, vad han sade, vad han åt, hur han predikade, vad hette hans lärjungar, hur han blev förföljd, hur Allah tog honom upp till himlen, lever han nu eller inte, vad gör han just nu etc. Det är ointressanta detaljer för oss muslimer. Inte ens bibeln förklarar allt detta och den måste vara enligt kristentro en källa för kristna. Ja självklart råder det konsenus om att Jesus inte blev korsfäst eller mördad, precis som det står i versen.
Citera
2009-02-27, 12:41
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ja jag har förstått att sunniislam består av koranen och profetens sunnah.

Jag har även förstått att det finns muslimer som inte har samma åsikt som du..

Om du är intresserad av att få svar på din fråga av icke sunnitiska muslimer är upp till dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in