2009-02-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan

Jo när det gäller Islams läror så. Jesus (fvmh) är en stor profet i Islam så givetvis vad som sägs om honom är intressant. Kristendomen får tota ihop sin egen historia (NT) runt honom. Det har inget med Islams läror att göra.

Precis. Rubrikens fråga är sålunda felaktigt formulerad.

Enligt Islam är Jesus en stor och djupt vördad profet.

Den som tolkar in något slags fegt eller oansvarigt beteende får faktiskt själv stå för det. Islamisterna själva tolkar det inte så!
Citera
2009-02-22, 17:51
Avslutad
Citat:

Vad verser klart berättar för oss är, att Jesus (fvmh) inte korsfästes och inte dog. Utan togs levande upp till Allah (swt).

Intressant..

Det har möjligtvis att göra med de gnostisk-dualistiska tankar som genomsyrar Koranen ang. Jesus..

Han beskrivs som en ande av Guds ande och kanske var det därför han inte kunde korsfästas, även om det tedde sig så..

Jesus togs för övrigt levande upp till Gud, även enligt kristna..
Citera
2009-02-22, 20:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Intressant..

Det har möjligtvis att göra med de gnostisk-dualistiska tankar som genomsyrar Koranen ang. Jesus..

Han beskrivs som en ande av Guds ande och kanske var det därför han inte kunde korsfästas, även om det tedde sig så..

Jesus togs för övrigt levande upp till Gud, även enligt kristna..
Ingen aning. Däremot så leder det fram till andra tankar för mig. Vilken 'Kristendom' är den rätta? Jesus (fvmh) som var Torah trogen, gick i synagoan (får vi anta) åt koshermat osv, hur var egentligen hans Gudstro? Jag tror att han visste precis vad det innebar att vara utsänd av Allah (swt) och vad hans uppgift var. Sen blev kristenheten lite oense och fick slutligen rösta fram lite olika ting som skulle bli Kristendomens grundstenar.

Ja nog är det onekligen intressant.

Ja det är en hisnande tanke, att det finns en människa som inte har dött. Lite svårt för mitt sinne att ta in, men det är ju så det blir.

Det gjorde han, men han hade dött först.
Citera
2009-02-23, 00:11
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Det gjorde han, men han hade dött först.

Vad är det du säger?

Koranen och islam lär ju ut att han upptogs levande, inte att han hade dött först.

Sen finns det hadith som säger att han ska komma tillbaka, gifta sig och dö, men det är en annan historia.
Citera
2009-02-23, 10:39
Avslutad
Citat:

Ja det är en hisnande tanke, att det finns en människa som inte har dött. Lite svårt för mitt sinne att ta in, men det är ju så det blir.

Det håller jag med om..

Det är även en hisnande tanke att föreställa sig att Jesus skulle ha varit ande.

Kristna har aldrig förnekat Jesus fulla mänsklighet, det gjorde dock vissa av de kristna gnostikerna som ansåg att han varit ren ande( gnostisk dokes). Många av desssa grupper hade även svårt att förhålla sig till korsfästelsen, för hur korsfäster man någon som är en ande? Enligt en del av dessa gnostiska grupper tedde det sig endast som att Jesus blivit korsfäst.

Dessa tankar går igen i Koranen..

Vänligen notera att jag härmed inte kritiserar muslimers rätt att hävda att Jesus varit människa. Jag försöker endast förhålla mig objektivt till de förmodade traditioner som kan anas i den textsamling som idag går under namnet Koranen..

Ja.. det är intressant..
Senast redigerad av Tubbo 2009-02-23 kl. 11:13. Anledning: Lade till.. och tog bort..
Citera
2009-02-23, 11:09
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Hittade följande Tafsir av ibn kathir på tafsir.com

Detta framställer Jesus som en feg stackare som vill att en av lärjungarna ska ta hans plats och bli korsfäst i hans ställe.

Detta motsäger totalt Jesu lära i bibeln där han lär ut den totala motsatsen.

”Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner” (Joh 15:13).
Vad säger ni muslimer, tror ni på denna tafsir?

Ibn Abi Hatim recorded that Ibn `Abbas said, "Just before Allah raised `Isa to the heavens, `Isa went to his companions, who were twelve inside the house. When he arrived, his hair was dripping water and he said, `There are those among you who will disbelieve in me twelve times after he had believed in me.' He then asked, `Who volunteers that his image appear as mine, and be killed in my place. He will be with me (in Paradise)' One of the youngest ones among them volunteered and `Isa asked him to sit down. `Isa again asked for a volunteer, and the young man kept volunteering and `Isa asking him to sit down. Then the young man volunteered again and `Isa said, `You will be that man,' and the resemblance of `Isa was cast over that man while `Isa ascended to heaven from a hole in the house. When the Jews came looking for `Isa, they found that young man and crucified him. Some of `Isa's followers disbelieved in him twelve times after they had believed in him. They then divided into three groups. One group, Al-Ya`qubiyyah (Jacobites), said, `Allah remained with us as long as He willed and then ascended to heaven.' Another group, An-Nasturiyyah (Nestorians), said, `The son of Allah was with us as long as he willed and Allah took him to heaven.' Another group, Muslims, said, `The servant and Messenger of Allah remained with us as long as Allah willed, and Allah then took him to Him.' The two disbelieving groups cooperated against the Muslim group and they killed them. Ever since that happened, Islam was then veiled until Allah sent Muhammad .'' This statement has an authentic chain of narration leading to Ibn `Abbas, and An-Nasa'i narrated it through Abu Kurayb who reported it from Abu Mu`awiyah. Many among the Salaf stated that `Isa asked if someone would volunteer for his appearance to be cast over him, and that he will be killed instead of `Isa, for which he would be his companion in Paradise.

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=4&tid=12730

Ibn Abbas var inte en profet så hans berättelse är ingen lag. Tafsir böcker är också inga lagböcker. Det som överrensstämmer med koranen och profetens autentiska hadither är de vi följer.

Däremot kan man läsa i bibeln att Jesus blev övergiven och försakad av Gud. Han sade "Eloi, Eloi, lema sabaktani? (Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?)" Hur kunde Den Allsmäktige överge honom? Han har även beskrivits vara som en förbannelse. Det är riktigt nedvärderade mot en sån stor profet som Jesus

’’Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en
förbannelse för vår skull. Det är ju skrivet: Förbannad är var
och en som är upphängd på trä.’’ (Galaterna 3:13)

http://islam-svarar.se/pages/content/view/409/36/

Citera
2009-02-23, 11:11
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag tycker nog att det verkar fegt att be någon annan ta hans plats

Inte fegare än hans fader som sände honom för att han skulle bli kränkt och korsfäst av några kräk.
Citera
2009-02-23, 11:14
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:

Alla Guds levande skapelser är av Guds ande. Du och jag och hunden som min granne har är av Guds ande.
Citera
2009-02-23, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Alla Guds levande skapelser är av Guds ande. Du och jag och hunden som min granne har är av Guds ande.

Absolut..

Men Jesus beskrivs i Koranen som ande av Guds ande..

Allt jag säger är att kristna gnostiker tolkade Jesus på detta vis, och det är intressant att liknande tankar återfinns i Koranen..
Citera
2009-02-23, 11:25
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Absolut..

Men Jesus beskrivs i Koranen som ande av Guds ande..

Jesus är inte ensam om det min vän. Du och jag är också andar av Guds ande. Du kanske menar något annat, i så fall kan vi titta närmare vad som står i koranen.
Citera
2009-02-23, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Du och jag är också andar av Guds ande.

Oj..
Citera
2009-02-23, 11:30
Medlem
IbnHazms avatar
Tubbo

Både du och jag kom till världen genom att en ängel, sänd av Gud för att blåsa i oss Guds ande redan i våra mammors livmoder - enlgit islam. Det enda som skiljer oss från Jesus i detta fall är att han föddes utan far medan vi har fadrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in