2009-02-28, 21:55
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrand
Man kan vilja veta och lära av olika orsaker. Just när det gäller era hadither och koran behöver vi inte och vill inte förstå. Det räcker med Bibeln för oss. Vi kan förstå men är inte i behov av att lära oss dom.

Däremot behöver ni muslimer förstå Bibeln och vår sanna tro. Men ni har väldigt svårt att förstå därför att det finns en mörk sak som inte tillåter er att förstå. Men en hel del muslimer konverterar faktiskt till kristendomen varje år. Inte för att kristendomen går ut på att konvertera dom men dom har i alla fall lyckats överkomma djävulens makt och har börjat tro på Herren. Allt genom Herrens nåd.
Nu handlade inte det här alls om Bibeln, du kanske skulle ha tagit dig tid att läsa lite före du skrev ditt inlägg? Inte helt fel tycker då jag.

Problemet - för Anjoh - var ju att han ville förstå en hadith och jag tog mig ju tid hejåhå att ta reda på vad det som han undrade över betyder, utifrån det sammanhang som det var sagt. Och det är ju klart nu. Visseligen resulterade det i en klarsynthet som han kanske inte hade förväntat sig. Men det är det som är intressant med er kritiker att ni tror att ni har 'klart' för er vad det är ni läser och inte är intresserade att veta mer, för det tar bort oklarheter och klarheten framträder. Så jag tycker Anjoh var modig som ville ta den hadithen till sin slutfas. Även om han så att säga förlorade på det. Så där får han en pluspoäng av mig att han tog det som en man.
Citera
2011-03-12, 13:25
Medlem
Enligt islam så var Jesus endast en apostel av Gud, men varför ljög han då?

Koranen säger i Sura 5:78 att Jesus endast var en apostel av Allah

"Christ the son of Mary was no more than an Apostle; many were the apostles
that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to
eat their (daily) food. See how Allah doth make His Signs clear to them; yet see
in what ways they are deluded away from the truth!"

Sura 5:78

Men hur kan Jesus vara en utvald och erkänd apostel av Allah om han var en lögnare?

Koranen erkänner liksom att Jesus var en apostel av Gud, men samtidigt så säger Koranen att han var en lögnare, då Jesus själv erkänner att han är Gud i sitt Ord, Bibeln.

"Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.
Believe me that I [am] in the Father, and the Father in me: or else believe me for the very works' sake."

John 14:10-11

"Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."
John 14:6

"Paul, a servant of Jesus Christ, called [to be] an apostle, separated unto the gospel of God,
(Which he had promised afore by his prophets in the holy scriptures,)
Concerning his son Jesus Christ our Lord, which was made of the seed of David according to the flesh;
And declared [to be] the Son of God with power according to the spirit of holiness, by the resurrection from the dead:"

Romans 1:1-4

"And this is the record, that God hat given to us eternal life, and this life is in his Son.
He that hath the Son hath life; [and] he that hath not the Son of God hath not life."

1 John 5:12

"Beloved, believe not every spirit, but try the spirits whether they are of God: because many false prophets are gone out into the world.
Hereby know ye the Spirit of God: Every spirit that confesseth that Jesus Christ is come in the flesh is of God:
And every spirit that confesseth not that Jesus Christ is come in the flesh is not of God: and this is that [spirit]
of antichrist, whereof ye have heard that it should come; and even now already is it in the world."

I John 4:1-3

Så hur går detta ihop? Är denna Allah en hycklare och en antikrist?
Citera
2011-03-12, 13:32
Medlem
HolyCraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks

Men hur kan Jesus vara en utvald och erkänd apostel av Allah om han var en lögnare?

Koranen erkänner liksom att Jesus var en apostel av Gud, men samtidigt så säger Koranen att han var en lögnare, då Jesus själv erkänner att han är Gud i sitt Ord, Bibeln.

Det står ju inte i Koranen att Jesus är gud?
Är det så att du kanske är kristen och anser att Bibeln är "sanningen"?
Denna Allah som du pratar om är ju gud och på vilket sätt blir han hycklare och antikrist?
Citera
2011-03-12, 13:46
Medlem
Shogun-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Denna Allah som du pratar om är ju gud och på vilket sätt blir han hycklare och antikrist?

Du är trög.

För övrigt måste jag klargöra en sak; allah BETYDER Gud, och är inte namnet på "muslimernas" Gud. Även en Kristen kan använda ordet allah, exempelvis de från mellanöstern. Så kan ni snälla sluta använda allah när ni snackar om muslimer, blir så jävla förbannad.
Citera
2011-03-12, 13:55
Medlem
HolyCraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogun-
Du är trög.

För övrigt måste jag klargöra en sak; allah BETYDER Gud, och är inte namnet på "muslimernas" Gud. Även en Kristen kan använda ordet allah, exempelvis de från mellanöstern. Så kan ni snälla sluta använda allah när ni snackar om muslimer, blir så jävla förbannad.

Ok, tuffing. Undrar om din e-penis har växt färdigt?

Skulle du kunna förklara på vilket sätt jag är trög?
Citera
2011-03-12, 14:00
Medlem
Golachabs avatar
De (muslimerna) ser bibeln som förvanskad och att påståendet att Jesus är Gud är en osanning enligt islam som ett resultat av förvanskningen. De menar att Jesus egentligen predikade samma saker som islam och inget annat. En annan detalj är att de menar att Jesus inte blev korsfäst.
Citera
2011-03-12, 14:12
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:

"Christ the son of Mary was no more than an Apostle; many were the apostles
that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to
eat their (daily) food. See how Allah doth make His Signs clear to them; yet see
in what ways they are deluded away from the truth!"

Sura 5:78

Ja, judaismen och islam är ett hopkok av samma onda andas barn.
Citera
2011-03-12, 14:48
Medlem
Dessa böcker är vad jag minns en samling texter som är skrivna efter dessa mens tid. Bibeln var det ett par rommare som samlade ihop ett par vise män som bestämmde vad som skulle komma med i bibeln. Varav de tog bort en del texter som inte passade. Koranen skrevs inte direkt av någon som vara nära Mohammed heller. Utan det var folk som hörde vad de gjort och sagt som antecknade i efterhand.

Man vet ju vad som händer när man har hört av en kompis kompis. Det brukar fattas lite fakta. De var säkert stora män som gjorde betydelsefulla saker. Men böckerna är inte direkt från dom till de som skrev böckerna. Det var en folkhistoria som berättas från person till person. Sedan nedtecknades den. Om man vill göra en historia bättre så lägger man till element för att folk ska tycka de är intressanta.
Citera
2011-03-12, 14:57
Medlem
Citat:
...

Muslimer säger att evangelierna är förvanskade, att de existerande inte är det budskap Jesus egentligen kom med.
Citera
2011-03-13, 22:47
Medlem
KapitalistAnarkists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogun-
För övrigt måste jag klargöra en sak; allah BETYDER Gud, och är inte namnet på "muslimernas" Gud.

Det var ju det han påpekade ditt nöt.
Citera
2011-03-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoretikern
Muslimer säger att evangelierna är förvanskade, att de existerande inte är det budskap Jesus egentligen kom med.
Förvanskade? Vi har 4 olika evangelium skrivna av 4 olika författare som alla säger samma sak: Jesus var Guds son. Sen har vi de 4 andra författarna till nya testamentet (paul, peter, jude, james, kanske glömt någon men det var så jag räknade det från huvudet just nu) alla säger att Jesus var Gud på jorden. De har alla olika infallsvinklar, men inget av vad de säger säger emot någon av de andra författarna, de säger heller inte emot det Gamla Testamentet på något sätt.

Allt detta skriver de under en period där de lider massiv förföljelse och är hatade av alla (typ som bibeltroende kristna är idag, fast självfallet 1000 gånger värre på den tiden). Jerusalem blir sedan också jämnat med marken av Titus 70 e.Kr.

Låter detta som det ideala för att ett antal olika författare ska skriva en Bok vars profetior aldrig har misslyckats med att slå in?
Citera
2011-03-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Som jag skrev i posten, Koranen hävdar att Jesus var en profet av Gud, men samtidigt kallar den honom en lögnare då Jesus Kristus i sina EGNA texter erkänner artt han var Gud manifesterad i kött här på jorden. Koranen är inte Jesus bok. Bibeln är Jesus Bok. Den skrevs av människor som levde med Jesus, så mycket kan vi vara överrens om hoppas jag.

Det finns andra källor förutom Bibeln som bekräftar samma sak, ta t.ex. en historiker som levde samtidigt som Jesus, Josephus Flavius.
http://shatteringdenial.com/books/antiquities_of_the_jews_by_jospehus.pdf

I den här boken berättar Josephus om Jesus, från Josephus egna ord:
"Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man; for he was
a doer of wonderful works, a teacher of such men as receive the truth with pleasure. He drew over to
him both many of the Jews and many of the Gentiles. He was [the] Christ. And when Pilate, at the
suggestion of the principal men amongst us, had condemned him to the cross, (9) those that loved him
at the first did not forsake him; for he appeared to them alive again the third day; (10) as the divine
prophets had foretold these and ten thousand other wonderful things concerning him. And the tribe of
Christians, so named from him, are not extinct at this day."

Antiquities of the Jews - Jospehus Sid. 585

Kolla upp honom han är en erkänd historiker.

Och därför tycker jag att den islamska religionen är en otroligt hycklande religion, varför inte bara säga att Jesus var en vanlig människa om han nu ljög för sina lärljungar? Förstår du min poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in