2022-10-25, 17:18
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucid124
Ballooonie, saken är att jag ser inte ens dig som en Kristen, för du är bara en produkt av det moderna svenska synen på kristendomen där Gud betyder ingenting, du sa med dina egna ord det är inget fel med homosexualitet, du tror verkligen att Gud skapade den här världen utan att säga till oss vad är gott och ont? Du tror inte på någon sorts moralitet, du är vilse och du har nekat Jesus, du har nekat moraliteten i Bibeln, du tror på din tolkning av specifika verser i bibeln är vad du tror på. Du kommer aldrig nå Paradiset, Jesus kommer inte rädda dig för han själv dyrkade Gud och han lydde faktiskt Gud och han trodde på rätt och fel och kan garantera dig att Jesus skulle aldrig säga homosexualitet är något bra i samhället. Du är inte kristen i mina ögon, många hävdar att de följer Jesus, men det är långt ifrån sanningen.
Du är en bedragare.
Jag är bara en människa. Försöker lära mig iaf att vara det på bättre sätt. Du får tycka vad du vill.

Vi har avfallit många av oss. Det har sätt spår. Därför tycker jag Jesus är bästa läraren. Han säger döm inte. >

Men du är en bedragare. Tyvärr. Rena dig hos Jesus Christ.

Varför tror du homosexuella begår såna handlingar? Jo för att dom är bögar. Jag uppmuntrar inte det.

För dem är det lika tillåtet som sex mellan man och kvinna.
För de tror väl då inte på Gud. Eller de kanske tror att Gud inte har nåt emot det direkt.

Jag har haft utomäktenskapligt sex, tyvärr?. Jag har aldrig varit gift. Har missbrukat osv. Jag har syndat. Är inte perfekt men har bättrat mig. Gör så gott jag kan.

Jag tror inte bögar kan hjälpa att de är det. Precis som jag kan inte hjälpa att jag är straight.

Om du säger till en bög här att dom får inte ha sex då tror jag dom vill ha mer sex bara för det. Eller om det förbjuds.
Precis som med cannabis då blir det spännande. Nej jag vet inte

Ska vi inte överlåta till Gud att ta hand om oss? Sen.
Visst vi borde hjälpa varann men nu ser samhället ut som det gör och information finns ju tillgängligt.

Visst kan vi förbjuda och straffa folk för de har sex men Jag kan inte bestämma det. Jag behöver inte bestämma det.
Nu är det som det är i samhället. Jag rekommenderar inte att man missbrukar sex.

De kommer fortsätta attraheras av män, väl?

Vad som är missbruk måste man kanske bedöma själv. Fast det kan va svårt att se det.

Dom gör vad dom gör. Precis som jag gjorde vad jag gjorde. Med olika saker.

Gud hjälpe oss alla. För vi behöver alla hjälp. Från Gud den mest barmhärtiga. Och vise. Rättvisan själv.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-10-25 kl. 17:28.
Citera
2022-10-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Gud hjälpe oss alla. För vi behöver alla hjälp. Från Gud den mest barmhärtiga. Och vise. Rättvisan själv.

Ameen. Den Mest Barmhärtiga vägleder vem Han så önskar. All pris och lov vare till Gud, Den Högsta.

28:56 You surely cannot guide whoever you like ˹O Prophet˺, but it is Allah Who guides whoever He wills, and He knows best who are ˹fit to be˺ guided.

Ta det hur du vill, men du är så pass vilse, vi alla har begär, men vi är människor - inte djur, vi kan kämpa mot våra begär och lyda Gud. Du är okej med synder och tror att någon dog för dig - långt ifrån sanningen är detta bara en falsk förhoppning du har. Det vi vet är att Gud är Mest Förlåtande, men det vi också vet är att Gud kräver från oss ansträngning. Om du väljer att blunda för och ta den enkla vägen, det är din sak.

Jag har inget mer att säga till dig, du kommer få veta väldigt väl vem av oss har rätt vid dödens skede.

23:99 When death approaches any of them, they cry, “My Lord! Let me go back,
23:100 so I may do good in what I left behind.” Never! It is only a ˹useless˺ appeal they make. And there is a barrier behind them until the Day they are resurrected.

Källa Quran.com
Citera
2022-10-25, 18:33
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ameen. Den Mest Barmhärtiga vägleder vem Han så önskar. All pris och lov vare till Gud, Den Högsta.

28:56 You surely cannot guide whoever you like ˹O Prophet˺, but it is Allah Who guides whoever He wills, and He knows best who are ˹fit to be˺ guided.

Ta det hur du vill, men du är så pass vilse, vi alla har begär, men vi är människor - inte djur, vi kan kämpa mot våra begär och lyda Gud. Du är okej med synder och tror att någon dog för dig - långt ifrån sanningen är detta bara en falsk förhoppning du har. Det vi vet är att Gud är Mest Förlåtande, men det vi också vet är att Gud kräver från oss ansträngning. Om du väljer att blunda för och ta den enkla vägen, det är din sak.

Jag har inget mer att säga till dig, du kommer få veta väldigt väl vem av oss har rätt vid dödens skede.

23:100 so I may do good in what I left behind.” Never! It is only a ˹useless˺ appeal they make. And there is a barrier behind them until the Day they are resurrected.

Källa Quran.com
Du är väldigt otrevlig. Sådan gud, sådan dyrkare. Och tvärtom.
Hoppas du får hjälp. Om det är din avgudens vilja.
Annars står Jesus med öppna armar. När du är färdig med din smörja.

Annars är du bra på det du gör så satan släpper nog inte dig i första taget. Undrar vad som krävs för din del. Ont lär det göra.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-10-25 kl. 18:40.
Citera
2022-10-25, 18:37
Bannlyst
Här har ni ett kortare videoklipp
(3 minuter utan störig reklam)
på hur ”kristendomen” blev till.

https://youtu.be/K2lVSeQI2xs
Citera
2022-10-25, 18:51
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuLuLuAh

En tro är och måste vara en ganska privat sak. Vad man förstår och hur man har förmåga att tro vid tillfället. Av olika anledningar.

Vissa har kommit längre.
Andra vågar inte tro så gott.
Det är ok att tro på ett visst sätt. Men det behöver inte vara rätt

Hoppas vi får veta på riktigt nån gång varför islam kom till. Och hur.
Det är förståeligt iofs. Många olika kyrkor finnes ju. Och det innebär makt och ja status och andra "fördelar"

Man får tycka som man kan och vill. Jag rekommenderar Jesus Kristus dock. Och ärlighet.
Senast redigerad av Ballooonie 2022-10-25 kl. 19:33.
Citera
2022-10-25, 19:06
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Nej, faktiskt inte. Vi vill lyfta fram Gud. Han som vi tror skapade ett så stort universum och Han som vi tror skapade oss, så komplexa som vi är. Om detta säger Gud

"De underskattar sannerligen Gud. På Uppståndelsens dag skall jorden vara [som] en nypa [grus] för Honom och himlarna skall ligga hoprullade i Hans högra hand. Nej, stor är Han i Sin härlighet, höjd högt över allt vad [människor] sätter vid Hans sida!" (39:67)

Vi tror att att Koranen är Guds ord som ingen kommer kunna förfalska. Så jag ska försöka utgå i princip huvudsakligen från koranen här men eftersom det lär bli för långt får vi kanske ta det på två eller fler gånger. Jag lovar dock inte att jag kommer att skriva nya inlägg i den här tråden men om sagt vi får se.

Så nej, vi försöker inte lyfta Muhammed. Om honom säger Gud bland annat att

"MUHAMMAD är ingenting mer än ett sändebud och [andra] sändebud har kommit och gått före honom [...]"(3:144)

Och också att

"Säg: "Jag är bara en vanlig människa som ni. Genom uppenbarelsen vet jag att er Gud är den Ende Guden[...]" (18:110)

Så nej, till skillnad från våra kristna vänner ser vi inte Muhammed som "gudomlig" på något sätt. Det motsäger ju hela idén med islam.

Så vad säger islam om kristendomen, Meriam och Isa då?

Meriam var en lugn och bra kvinna som vad nära Gud och dyrkade Honom. Gud skickade till henne änglar

"[MINNS] änglarnas ord till Maria: "Gud har utvalt dig och renat dig [och upphöjt] dig över alla världens kvinnor!" (3:42)

Sen sa de till henne att hon kommer få en son som kommer vara "unik på ett bra sätt" (dålig översättning från min sida)

"Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet" (3:45)

Sen beskrev de honom lite

"Han skall tala till människorna i vaggan och i mogen ålder och han skall vara en av de rättfärdiga." (3:46)

Så hon blev lite förvånad

"Maria sade: ”Herre! Hur skulle jag kunna få en son, då ingen man har rört mig?” [Ängeln] sade: ”Så [skall det bli]; Gud skapar vad Han vill. Om Han vill att något skall vara, säger Han endast till det: 'Var!' - och det är." (3:47)

Och Gud kan såklart göra allt Han hur Han vill. Precis som Han skapade Adam "ur ingenting" Skapade Han Isa "ur ingenting."

Sen beskrev de honom lite mer

"Han skall undervisa din son i Skriften, [skänka honom] visdom och [ge honom] Tora och Evangelium." (3:48)

Vill man läsa mer om detta så får man gärna besöka heliga-koranen.se och lösa sura 3 samt sura 19 som heter just Meriam (Maria).

Eller så kanske jag skriver mer om resten vid ett senare tillfälle.
Två saker.

Men visst talar muslimer i allmänhet mycket mera om muhammed än allah?
Speciellt när vissa rättigheter ska diskuteras, då får man höra att muhammed gjorde så, och då är det ok för mig också!

Koranen är till största delen tagen från judarnas heliga bok torah, det är väl tydligt, endast koranens inledning anses vara ett eget verk.
Att kalla en kopia för en perfekt bok är bara märkligt tycker jag.
Citera
2022-10-25, 19:10
Medlem
Ballooonies avatar
Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.

Vi har inte en överstepräst som inte kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allt liksom vi fast utan synd.”*(Heb 4:15)

FRÅGA

Vad betyder det att människan är gjord i avbild av Gud (1 Mos 1:26-27)?

SVAR

På den sista dagen av skapelsen, sade Gud, "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss,"(1 Mos 1:26). Således, Han avslutade sitt arbete med en "personlig touch". Gud skapade människan av stoft och gav honom liv genom att dela sin egen andedräkt (1 Mos 2:7). Därför är människan en unik bland alla Guds skapelser, har både en materiell kropp och en immateriell själ/ande.

Att vara "bild" eller "avbild" av Gud betyder, i den enklaste formen, att vi gjordes för att likna Gud. Adam liknar inte Gud i den meningen att Gud har kött och blod. Skriften säger att "Gud är ande" (Joh 4:24) och därför existerar utan en kropp. Men Adams kropp speglar Guds liv i den mån det skapades i perfekt hälsa och var inte föremål för döden.

Bilden av Gud hänvisar till den immateriella delen av människan. Det skiljer människan ifrån djurvärlden, och passar honom herraväldet Gud har avsett honom att ha över jorden (1 Mos 1:28), och gör det möjligt för honom att kommunicera med sin skapare. Det är en likhet mentalt, moraliskt och socialt.

Mentalt, skapades människan som en rationell, viljefull agent. Med andra ord kan man resonera och man kan välja. Detta är en återspegling av Guds intellekt och frihet. När som helst någon uppfinner en maskin, skriver en bok, målar ett landskap, har en symfoni, beräknar en summa, eller namnen ett husdjur, han eller hon förkunnar att vi är gjorda i Guds avbild.

Moraliskt, skapades människan i rättfärdighet och perfekt oskuld, en återspegling av Guds helighet. Gud såg allt han hade gjort (mänskligheten ingår) och kallade det "mycket bra" (1 Mos 1:31). Vårt samvete eller "moraliska kompass" är en kvarleva av det ursprungliga skicket. När någon skriver en lag, ryggar från det onda, berömmer gott uppförande, eller känner sig skyldig, han bekräftar det faktum att vi är skapade till Guds avbild.

Den goda nyheten är att när Gud återlöser en individ, börjar han att återställa den ursprungliga bilden av Gud, att skapa en "och klä er i den nya människan, som är skapad till likhet med Gud i sann rättfärdighet och helighet,"(Ef 4:24). Den frälsningen är endast tillgänglig genom Guds nåd genom tron på Jesus Kristus som vår Frälsare från synd som skiljer oss från Gud (Ef 2:8-9). Genom Kristus, är vi gjorda i nya skapelser i likhet med Gud (2 Kor 5:17).
Citera
2022-10-26, 08:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Källa Quran.com
"17Ty köttet har begärelse mot Anden, och Anden mot köttet; de två ligga ju i strid med varandra, för att hindra eder att göra vad I viljen. 18Men om I drivens av ande, så stån I icke under lagen. 19Men köttets gärningar äro uppenbara: de äro otukt, orenhet, lösaktighet, 20avgudadyrkan, trolldom, ovänskap, kiv, avund, vrede, genstridighet, tvedräkt, partisöndring, 21missunnsamhet, mord, dryckenskap, vilt leverne och annat sådant, varom jag säger eder i förväg, såsom jag redan förut har sagt, att de som göra sådant, de skola icke få Guds rike till arvedel. 22Andens frukt åter är kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet, 23saktmod, återhållsamhet. Mot sådant är icke lagen. 24Och de som höra Kristus Jesus till hava korsfäst sitt kött tillika med dess lustar och begärelser."
(Aposteln Paulus, Gal 5)

"4Var och en som gör synd, han överträder ock lagen, ty synd är överträdelse av lagen. 5Och i veten att Han uppenbarades, för att han skulle borttaga synderna; och synd finnes icke i honom. 6Var och en som förbliver i honom, han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom. 7Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig."
(Aposteln Johannes, 1 joh 3)

Gud samlar dock varenda ett av Hans får, Hans Israel, till Jesus;

"19Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket."
(Guds smorde konung, Jesus, Matt 5)

Det är fel att säga att Ballongen inte är kristen pga dennes syn på teologi. Kristus lär alla dem Gud ger Honom, steg för steg.
Citera
2022-10-26, 08:21
Medlem
Citat:
Homosexuella giftemål är lagligt och ses som en positiv sak i Sverige, att barn får lära sig i skolan att det är okej att män har sex med män och att vi kommer från "apor". Sverige som var ett "kristet" land är den mest sekulära ateist ledande landet nu. Förstår du inte att Islam är hatad just för "harsh" stuff, men sanningen är oftast bitter, speciellt för den som föredrar den enkla vägen. Varför inte bara nästa gång du ska be och dyrka, säg inte Jesus, säg istället Jag åberopar Den Mest Barmhärtige, jag åberopar min Skapare.
Hade du någon poäng med inlägget?
Citera
2022-10-26, 08:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Kristendomen är en fortsättning på hebreismen och blev till när Kristus Jesus påbörjade sin mission.

Det är för väl att vi har kvar Bibelns grundtexter.

Islam infiltrerades tidigt, inte minst bevisar den flyttade böneriktningen från Petra i Jordanien till nuvarande Mecka detta. Hadither bör definitivt ses på med skeptisism. Den evige ormen satte tidigt igång att hetsa muslimer mot det kristna Väst och resultatet blev ett orättfärdigt krig i Spanien och mot Konstantinopel.

Men, i de sista dagarna finns en spillra kvar hos båda folken som Gud leder till sanningen. 99% av muslimerna ska hamna i helvetet, 1% når paradiset. Paradiset kallas även 3:e himlen eller den nya jorden, och där regerar Kristus från Nya Jerusalem (Jesu sanna kyrka, som även kallas jungfrur) för evigt.

Nya Jerusalems grund är 144.000, och beskrivs vara en kub. Guds sanna tempel som finns förvarat i himlen men kommer ned på den nya jorden.
Senast redigerad av LadySweden 2022-10-26 kl. 08:42.
Citera
2022-10-26, 09:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Du är väldigt otrevlig. Sådan gud, sådan dyrkare. Och tvärtom.
Hoppas du får hjälp. Om det är din avgudens vilja.
Annars står Jesus med öppna armar. När du är färdig med din smörja.

Annars är du bra på det du gör så satan släpper nog inte dig i första taget. Undrar vad som krävs för din del. Ont lär det göra.
Man bör inte lova vad man inte vet

Gud har inte misslyckats. Gud misslyckas aldrig. Tvärtom går allt enligt planen, och detta kan vi se i Bibelns profetior.

Det är Gud som drar människor, eller inte drar dem. Gud drar alla som söker Honom, men eftersom att alla ser till sitt eget söker ingen Honom. Därför har Gud bestämt att frälsa dem Gud utvalt, och ge dem ett nytt hjärta som älskar Gud och söker Honom.

"7Ty om det förra förbundet hade varit utan brist, så skulle väl plats icke hava sökts för ett annat.

8Men nu förebrår Gud dem och säger: »Se, dagar skola komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus;

9icke ett sådant förbund som det jag gjorde med deras fäder, på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land. Ty de förblevo icke i mitt förbund, och därför frågade icke heller jag efter dem, säger Herren.

10Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen, och i deras hjärtan skall jag skriva dem, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.

11Då skall den ene medborgaren aldrig behöva undervisa den andre, icke den ene brodern den andre och säga: 'Lär känna Herren'; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste.

12Ty jag skall i nåd förlåta deras missgärningar, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg."
https://sv.bibelsite.com/swe/hebrews/8.htm
Senast redigerad av LadySweden 2022-10-26 kl. 09:16.
Citera
2022-10-26, 09:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kristendomen är en fortsättning på hebreismen och blev till när Kristus Jesus påbörjade sin mission.

Det är för väl att vi har kvar Bibelns grundtexter.

Islam infiltrerades tidigt, inte minst bevisar den flyttade böneriktningen från Petra i Jordanien till nuvarande Mecka detta. Hadither bör definitivt ses på med skeptisism. Den evige ormen satte tidigt igång att hetsa muslimer mot det kristna Väst och resultatet blev ett orättfärdigt krig i Spanien och mot Konstantinopel.

Men, i de sista dagarna finns en spillra kvar hos båda folken som Gud leder till sanningen. 99% av muslimerna ska hamna i helvetet, 1% når paradiset. Paradiset kallas även 3:e himlen eller den nya jorden, och där regerar Kristus från Nya Jerusalem (Jesu sanna kyrka, som även kallas jungfrur) för evigt.

Nya Jerusalems grund är 144.000, och beskrivs vara en kub. Guds sanna tempel som finns förvarat i himlen men kommer ned på den nya jorden.

":Ge dem som tror och lever rättskaffens det glada budskapet att lustgårdar, vattnade av bäckar, väntar dem; var gång de förses med frukt därifrån skall de säga: "Detta är vad vi försågs med i forna dagar" - de kommer nämligen att få sådant som påminner om det [förgångna]. Och [deras] hustrur skall vara med dem i dessa [lustgårdar], renade från [all jordisk] orenlighet, och där skall de förbli till evig tid. 2:26 Gud tvekar inte att framställa en liknelse om en mygga eller något ännu oansenligare. De troende vet att dessa [liknelser] är sanningen, [uppenbarad] av deras Herre, men de som inte vill tro säger: "Vad kan Gud ha velat säga med denna liknelse?" Därmed leder Han många vilse och ger även vägledning åt många; men Han leder ingen vilse utom dem som förhärdats i synd"
(Koranen 2:25)

Sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in