2009-02-27, 18:20
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det finns muslimska förklaringar..

Ibn Kathir gjorde ett försök..

Vissa muslimer verkar dock försöka bortse från dessa förklaringar..

Det är för att de båda två inser att den förklaringen inte håller
Citera
2009-02-27, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är för att de båda två inser att den förklaringen inte håller

Det håller jag med om..

Gnostikerna föll på samma fråga..

Det är vid korset vi alla samlas..
Citera
2009-02-27, 21:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Nej..
Hehe jag stack före jag såg ditt svar. Vilken tur för mig.
Citera
2009-02-27, 21:49
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Anledningen att FM inte tycker det är intressant är för att muslimerna kan inte förklara meningen med att det tedde sig som en korsfästelse.

Då är det enklare att säga: det står i koranen mer behöver jag inte veta.
Antagligen för att det finns mycket viktigare ting som hör samman med praktiserandet av Islam som går före. Jag har inte kommit så långt så jag kan allt, och kan börja med annat. Självklart prioriterar jag.

Kan något höra samman med synd tex är det en annan sak. Det måste tas itu med. Men det här är inte en fråga som matchar in någonstans i VIP-kön, i alla fall för mig, så därför är det en fråga som inte är intressant för mig.
Citera
2009-02-27, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Hehe jag stack före jag såg ditt svar. Vilken tur för mig.

Jasså?
Citera
2009-02-27, 22:06
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Jasså?
Ja för då hade jag inte kunnat kolla på film och gjort annat, utan blivit fastkedjan på Flashback - hemska öde.

EDIT: Ok sticker igen. Ha en trevlig kväll!
Citera
2009-02-27, 22:07
Avslutad
Citat:
Ja för då hade jag inte kunnat kolla på film och gjort annat, utan blivit fastkedjan på Flashback - hemska öde.

Oh.. jag tror du skulle gilla mina kedjor..
Citera
2009-02-28, 16:16
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Det är lugnt jag har ingen brådska med bägarna
Hadithen handlar om gröna och vita krukor, dvs vad de var insmorda med på insidan. Folk brukade göra vin i dessa krukor. Det som de var insmordna med bidrog till att snabba på att göra drycken alkoholhaltig. Men när förbudet om alkoholhaltiga drycker kom, då fick dessa inte längre användas.

Förbudet mot dessa krukor är enligt Ibn Hajjar utifrån två olika åsikter. Den ena är att drycken snabbare blir alkoholhaltig i dessa krukor. Den andra åsikten är, enligt imam Àta, att krukorna var gjorda av jord, blod och hår.
Referens: Fathul Bari Fi Sharh av imam Ibn Hajjar Al-Asqalani , volym 16, sid 69, nummer 5167.

Tar upp några ytterligare ahadith som belyser det hela.

Sahih Muslim
Book 023, Number 4921:
'A'isha reported Allah's Messenger (may peace be upon him) forbidding (the preparation of Nabidh) in varnished jar, green pitcher, gourd, and hollow stump.

Sahih Muslim
Book 023, Number 4928:
Abu Sa'id reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) forbade (the preparation) of Nabidh in a green pitcher (besmeared with pitch).

Al-Bukhari
Volume 7, Book 69, Number 497:
Narrated 'Abdullah bin 'Amr:
When the Prophet forbade the use of certain containers (that were used for preparing alcoholic drinks), somebody said to the Prophet . "But not all the people can find skins." So he allowed them to use clay jars not covered with pitch.

Slutsatsen blir att den typen av krukor som tidigare hade använts för att framställa alkholhaltiga drycker i, inte längre skulle användas alls.
Citera
2009-02-28, 17:30
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Hadithen handlar om gröna och vita krukor, dvs vad de var insmorda med på insidan. Folk brukade göra vin i dessa krukor. Det som de var insmordna med bidrog till att snabba på att göra drycken alkoholhaltig. Men när förbudet om alkoholhaltiga drycker kom, då fick dessa inte längre användas.

Förbudet mot dessa krukor är enligt Ibn Hajjar utifrån två olika åsikter. Den ena är att drycken snabbare blir alkoholhaltig i dessa krukor. Den andra åsikten är, enligt imam Àta, att krukorna var gjorda av jord, blod och hår.
Referens: Fathul Bari Fi Sharh av imam Ibn Hajjar Al-Asqalani , volym 16, sid 69, nummer 5167.

Tar upp några ytterligare ahadith som belyser det hela.

Sahih Muslim
Book 023, Number 4921:
'A'isha reported Allah's Messenger (may peace be upon him) forbidding (the preparation of Nabidh) in varnished jar, green pitcher, gourd, and hollow stump.

Sahih Muslim
Book 023, Number 4928:
Abu Sa'id reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) forbade (the preparation) of Nabidh in a green pitcher (besmeared with pitch).

Al-Bukhari
Volume 7, Book 69, Number 497:
Narrated 'Abdullah bin 'Amr:
When the Prophet forbade the use of certain containers (that were used for preparing alcoholic drinks), somebody said to the Prophet . "But not all the people can find skins." So he allowed them to use clay jars not covered with pitch.

Slutsatsen blir att den typen av krukor som tidigare hade använts för att framställa alkholhaltiga drycker i, inte längre skulle användas alls.

Åsikter är inga bevis, men igen snygg muslimsk retorik
Citera
2009-02-28, 18:36
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Dock är det vad som lärs om hadithen. Det är vad du frågade efter och du har fått svar. Så som jag har sagt tidigare, att citera hadither hit och dit är inte svårt, men när det kommer till att vilja förstå dem, så verkar det svårare - för vissa. Så egentligen handlar det om, vill man lära och veta? Eller är man nöjd med endast egna tolkningar och begräsad 'förståelse'? Bara du kan svara för dig själv vad du föredrar.
Citera
2009-02-28, 21:27
Medlem
Citat:
Dock är det vad som lärs om hadithen. Det är vad du frågade efter och du har fått svar. Så som jag har sagt tidigare, att citera hadither hit och dit är inte svårt, men när det kommer till att vilja förstå dem, så verkar det svårare - för vissa. Så egentligen handlar det om, vill man lära och veta? Eller är man nöjd med endast egna tolkningar och begräsad 'förståelse'? Bara du kan svara för dig själv vad du föredrar.

Man kan vilja veta och lära av olika orsaker. Just när det gäller era hadither och koran behöver vi inte och vill inte förstå. Det räcker med Bibeln för oss. Vi kan förstå men är inte i behov av att lära oss dom.

Däremot behöver ni muslimer förstå Bibeln och vår sanna tro. Men ni har väldigt svårt att förstå därför att det finns en mörk sak som inte tillåter er att förstå. Men en hel del muslimer konverterar faktiskt till kristendomen varje år. Inte för att kristendomen går ut på att konvertera dom men dom har i alla fall lyckats överkomma djävulens makt och har börjat tro på Herren. Allt genom Herrens nåd.
Citera
2009-02-28, 21:27
Medlem
Citat:

Härligt att även du förstått att hon är hal som en orm och retorisk som sin profet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in