2009-02-27, 17:54
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag känner till ditt svar..

Tråden handlar dock fortfarande om den lärde Ibn Kathirs tankar..

Men du kanske är mer lärd än vad han var?
Var har jag påstått något sådant? Det var ett oväntat uttalande från dig. Undrar varför du skrev det?
Citera
2009-02-27, 17:59
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det nämns inget om bägare i koranen.

Jag talar om hadith och tafsir, enligt dig och ibn hazm gäller inte ibn abbas hadith som tafsir och ibn hazm sa att det finns inga autentiska hadith som ger tafsir angående korsfästelsen.

Då sa jag:
Jag vet att du citerade en hadith där bägare finns omnämnt, och jag skrev att jag ska kolla upp det, så jag återkommer i den frågan. Har du mer bråttom än så, kolla upp det själv.

Jag har inte skrivit något om hadithen angående korsfästelsen, eftersom jag inte är insatt i den frågan. Jag har däremot skrivit att jag uppfattar det som Tubbo tog upp tidigare, att jag, dvs fm uppfattar det som om något skulle ha skett, men vad det var vet jag inte. Det förtäljer inte det hela.

Så det spelar egentligen ingen roll om vi håller på och skriver om det tills imorgon dag, för den bekräfelse som du och Tubbo söker, finns inte att ge. För det går inte att hitta svaret 'så var det! eller 'så var det inte!' i det här fallet. Då är vi inne på spekulation och det är något som jag och det vet jag även Ibn Hazm, passar sig för.
Citera
2009-02-27, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Var har jag påstått något sådant? Det var ett oväntat uttalande från dig. Undrar varför du skrev det?

Det var en fråga..

Jag har inte påstått att du själv antytt att du är mer lärd än Ibn Kathir..

Vi diskuterade ju den korsfästelse som antyds i Koranen..

Du betonade att Jesus inte blivit korsfäst..

Ibn Kathir menade att någon blivit korsfäst istället för Jesus..

Det är denna linje som diskuteras..
Citera
2009-02-27, 18:00
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Robert Morey är inte om jag läser hans meritlista en sådan expert på Islam som du vill göra gällande;

Är det han som är din 'läromästare'? Mycket av det du skriver är som i hans fotspår. Hans påståenden finns bemötta på www.islamic-awareness.org

Jag har diskuterat att Jesu (fvmh) korsfästelse är icke-existerande i Koranen. Det är knappast något cirkelresonemang.

Jag försvarar ingen av Robert Moreys teser, vad han kritiserar får stå för honom själv, men retoriken han gav exempel på är densamma som du använder dig av när du säger:
Citat:
På vilket sätt är det märkligt? Jag får reda på att Jesus (fvmh) inte blev korsfäst. Det är vad som känns viktigt för mig att veta. För det visar att kristen doktrin som lär ut att han utsattes för det har fel. Så att sen spekulera i varför den då har fel, och vad som egentligen hände, är inte så intressant för mig.
Citera
2009-02-27, 18:02
Medlem
anjoh66s avatar
Det är lugnt jag har ingen brådska med bägarna
Citera
2009-02-27, 18:06
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Det var en fråga..

Jag har inte påstått att du själv antytt att du är mer lärd än Ibn Kathir..

Vi diskuterade ju den korsfästelse som antyds i Koranen..

Du betonade att Jesus inte blivit korsfäst..

Ibn Kathir menade att någon blivit korsfäst istället för Jesus..

Det är denna linje som diskuteras..
Jag såg frågetecknet, men vet inte varför du ställde frågan? Jag har inte gjort såna anspråk så vet inte hur det utformade sig i frågan?

Dock bortser du från att huvudfrågan är Ibn Kathir och alla muslimer överens om - Jesus (fvmh) korsfästes inte.

Som jag har skrivit tidigare, om någon blev det eller inte, är inte intresant ur en islamisk teologisk synvinkel. Spekulation bör heller inte ha en framträdande roll, det är därför du ser vårt intresse (Ibn Hazms och mitt) som mer än svalt för denna fråga.
Citera
2009-02-27, 18:08
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Jag försvarar ingen av Robert Moreys teser, vad han kritiserar får stå för honom själv, men retoriken han gav exempel på är densamma som du använder dig av när du säger:
Problemet uppstod väl snarare när du försökte få hela denna fråga till ett cirkelresonamang ā la Morey, men det är ohållbart. Så ditt inlägg tillförde ju ingenting, utan du bara fyller ut 'nytt inlägg' rutorna.
Citera
2009-02-27, 18:09
Avslutad
Citat:
Jag såg frågetecknet, men vet inte varför du ställde frågan? Jag har inte gjort såna anspråk så vet inte hur det utformade sig i frågan?

Dock bortser du från att huvudfrågan är Ibn Kathir och alla muslimer överens om - Jesus (fvmh) korsfästes inte.

Som jag har skrivit tidigare, om någon blev det eller inte, är inte intresant ur en islamisk teologisk synvinkel. Spekulation bör heller inte ha en framträdande roll, det är därför du ser vårt intresse (Ibn Hazms och mitt) som mer än svalt för denna fråga.

Jag har insett att det enligt dig inte är intressant..

Men..

..Ibn Kathir tyckte tydligen att det var intressant att spekulera över vem som korsfästs i Jesu ställe..
Citera
2009-02-27, 18:12
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:

Men..

..Ibn Kathir tyckte tydligen att det var intressant att spekulera över vem som korsfästs i Jesu ställe..
Yes!! Äntligen.
Får jag gå nu? Ska kolla på en film.
Citera
2009-02-27, 18:14
Avslutad
Citat:
Får jag gå nu?

Nej..
Citera
2009-02-27, 18:15
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Men..

Anledningen att FM inte tycker det är intressant är för att muslimerna kan inte förklara meningen med att det tedde sig som en korsfästelse.

Då är det enklare att säga: det står i koranen mer behöver jag inte veta.
Citera
2009-02-27, 18:16
Avslutad
Citat:
Anledningen att FM inte tycker det är intressant är för att muslimerna kan inte förklara meningen med att det tedde sig som en korsfästelse.

Då är det enklare att säga: det står i koranen mer behöver jag inte veta.

Det finns muslimska förklaringar..

Ibn Kathir gjorde ett försök..

Vissa muslimer verkar dock försöka bortse från dessa förklaringar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in