2009-02-27, 17:36
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Volume 7, Book 69, Number 501:
Narrated Ash-Shaibani:

I heard 'Abdullah bin Abi Aufa saying, "The Prophet forbade the use of green jars." I said, "Shall we drink out of white jars?" He said, "No."

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.usc.edu%2Fschools%2Fc ollege%2Fcrcc%2Fengagement%2Fresources%2Ftexts%2Fm uslim%2Fhadith%2Fbukhari%2F069.sbt.html%23007.069. 501
Tack det var intressant. Ska försöka kolla upp vilket sammanhang som det hela handlar om.
Citera
2009-02-27, 17:38
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tycker det är märkligt att du inte ens funderar över dessa frågor..

Det gjorde Ibn Kathir m.fl..

Det är ditt eget val naturligtvis..
På vilket sätt är det märkligt? Jag får reda på att Jesus (fvmh) inte blev korsfäst. Det är vad som känns viktigt för mig att veta. För det visar att kristen doktrin som lär ut att han utsattes för det har fel. Så att sen spekulera i varför den då har fel, och vad som egentligen hände, är inte så intressant för mig.
Citera
2009-02-27, 17:39
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ja.. det skrev jag..

Koranen antyder att för vissa verkade det som att en korsfästelse ägt rum..

Det har uppmärksammats även av Ibn Kathir, vars vittnesbörd vi diskuterar i denna tråd..
Jag tror mitt inlägg som jag skrev nyss till dig besvarar även detta.
Citera
2009-02-27, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
På vilket sätt är det märkligt? Jag får reda på att Jesus (fvmh) inte blev korsfäst. Det är vad som känns viktigt för mig att veta. För det visar att kristen doktrin som lär ut att han utsattes för det har fel. Så att sen spekulera i varför den då har fel, och vad som egentligen hände, är inte så intressant för mig.

Jag tycker i ärlighetens det är märkligt att du inte intresserar dig mer för de muslimska traditioner som existerar ang. en profet som enligt Koranen lyfts fram som Guds ord.

Men som sagt.. det är upp till dig..
Citera
2009-02-27, 17:43
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffran
Har du anpassat dig?Låter ingenting märkligt,behandlig av dig som var Kafir innan?Man blir inte muslim bara så där!Varför är du här,svensk är du inte längre för ISLAM är över nationalitet och hudfärg-
¨
Jag förstår inte ditt inlägg. Anpassat mig till vad? Behandling av mig som tidigare kafir? Nej man blir inte bara muslim så där, det stämmer. Jag blev inte det heller. Jo jag är svensk muslim. Det är mitt utgångsläge. Sen har du rätt att Islam går över alla landsgränser och alla nationaliteter. Alhamdulillah det finns muslimer i de flesta av vår världs länder tror jag.
Citera
2009-02-27, 17:44
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Robert Morey, expert på islam, berättar i sin bok,The Islamic Invasion, om en debatt han vid ett tillfälle hade med en lärd muslim. Denne inledde diskussionen med påståendet "Koranen är sann i alla avseenden". Följande dialog utspann sig därefter:

-- Men den motsäger den bibliske Jesus.
-- Då är Bibeln felaktig.
-- Men hur vet du att Bibeln är felaktig. Har du några bevis i form av manuskript
eller liknande.
-- Jag behöver inga sådana bevis, eftersom jag vet att Bibeln är felaktig.
-- Men hur vet du det.
-- Koranen är sann i alla avseenden.

Cirkeln är därmed sluten. Koranen är sann, eftersom den är sann. Att ifrågasätta detta är för en muslim hädelse av värsta slag, medan en normalt tänkande västerlänning givetvis har svårt att ta en argumentering som ovanstående på allvar. Just så beter sig också du, Flygande Mattan.

Exakt en likadan retorik framställer du här på FB.
Citera
2009-02-27, 17:45
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Absurditeter som vilken färg en bägare ska ha regleras in i detalj medans fundamentaliteter som negationen av korsfästelsen lämnas ute.

Kan du inte se vansinnet?

Förklara för mig VARFÖR ska man inte dricka ur gröna eller röda bägare?????

Vi är säkert flera som vill veta "islams vishet" i att förbjuda användandet av sådana.
Det står i Koranen att korsfästelsen inte ägde rum. Hur kan du då skriva att det utelämnas? Har du läst versen?

Jag vet inte angående bägarna, skrev redan att jag ska kolla upp det. Förvänta dig inte svar idag.
Citera
2009-02-27, 17:45
Avslutad
Citat:
Jag tror mitt inlägg som jag skrev nyss till dig besvarar även detta.

Jag känner till ditt svar..

Tråden handlar dock fortfarande om den lärde Ibn Kathirs tankar..

Men du kanske är mer lärd än vad han var?
Citera
2009-02-27, 17:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Jag tycker i ärlighetens det är märkligt att du inte intresserar dig mer för de muslimska traditioner som existerar ang. en profet som enligt Koranen lyfts fram som Guds ord.

Men som sagt.. det är upp till dig..
Du tycker inte det här börjar bli lite larvigt nu? Vad jag förstår vill du ha sagt att jag är en dålig muslim eller nåt sånt som inte gör det som du tycker är intressant? Då låter jag dig ha det ordet i den frågan, för tycker inte det är mycket att skriva om. Inläggen har ingen substans längre utan är totalt urvattnade.
Citera
2009-02-27, 17:51
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Det står i Koranen att korsfästelsen inte ägde rum. Hur kan du då skriva att det utelämnas? Har du läst versen?

Jag vet inte angående bägarna, skrev redan att jag ska kolla upp det. Förvänta dig inte svar idag.

Det nämns inget om bägare i koranen.

Jag talar om hadith och tafsir, enligt dig och ibn hazm gäller inte ibn abbas hadith som tafsir och ibn hazm sa att det finns inga autentiska hadith som ger tafsir angående korsfästelsen.

Då sa jag:
Citat:
Otroligt konstigt att det inte fins autentiska hadith angående en så fundamental sak som Jesu korsfästelse.

Det finns ju autentiska hadith om allt annat, som att torka sig med vänster hand, sätta på höger sko först, för att inte glömma bort det viktiga förbudet att dricka ur ett grönt eller vitt kärl.

Det är ju verkligen viktigt eller hur? passa dig för gröna och vita kärl.
Citera
2009-02-27, 17:52
Avslutad
Citat:
Du tycker inte det här börjar bli lite larvigt nu? Vad jag förstår vill du ha sagt att jag är en dålig muslim eller nåt sånt som inte gör det som du tycker är intressant?

Det vill jag absolut inte ha sagt..

Jag försöker däremot tillsammans med dig utforska islams fascinerande historia..
Citera
2009-02-27, 17:52
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Robert Morey, expert på islam, berättar i sin bok,The Islamic Invasion, om en debatt han vid ett tillfälle hade med en lärd muslim. Denne inledde diskussionen med påståendet "Koranen är sann i alla avseenden". Följande dialog utspann sig därefter:

-- Men den motsäger den bibliske Jesus.
-- Då är Bibeln felaktig.
-- Men hur vet du att Bibeln är felaktig. Har du några bevis i form av manuskript
eller liknande.
-- Jag behöver inga sådana bevis, eftersom jag vet att Bibeln är felaktig.
-- Men hur vet du det.
-- Koranen är sann i alla avseenden.

Cirkeln är därmed sluten. Koranen är sann, eftersom den är sann. Att ifrågasätta detta är för en muslim hädelse av värsta slag, medan en normalt tänkande västerlänning givetvis har svårt att ta en argumentering som ovanstående på allvar. Just så beter sig också du, Flygande Mattan.

Exakt en likadan retorik framställer du här på FB.
Robert Morey är inte om jag läser hans meritlista en sådan expert på Islam som du vill göra gällande;

Citat:
Robert Morey (born 1946) is a Christian apologist and pastor who has written a number of books and pamphlets. He strongly criticizes Islam, Wicca, and non-Evangelical Christian beliefs.
Är det han som är din 'läromästare'? Mycket av det du skriver är som i hans fotspår. Hans påståenden finns bemötta på www.islamic-awareness.org

Jag har diskuterat att Jesu (fvmh) korsfästelse är icke-existerande i Koranen. Det är knappast något cirkelresonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in