2012-04-04, 18:33
Medlem
Jesus inom Islam - muslimer, besvara mig

Jag kan egentligen inte så mycket om Islam, kan en del iof, mer än många andra svenskar .

Som jag har förstått det så förnekas inte Jesus inom Islam, han har en roll där..
Kan någon förklara och berätta om Jesus roll inom Islam? Hur ser muslimer världen över på Jesus, vad har han för betydelse?
Citera
2012-04-04, 18:38
Medlem
Xiztecs avatar
Jesus anses som en profet såvitt jag kommer ihåg - däremot så menar man inte att han var relaterad till gud i samma grad som tillexempelvis muslimernas profet Muhammed var.

Kommer inte direkt ihåg, frågan på ditt svar kan enkelt googlas fram däremot.
www.google.se ifall oklarheter finns om vad denna suveräna hemsida heter.
Citera
2012-04-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Jesus anses som en profet såvitt jag kommer ihåg - däremot så menar man inte att han var relaterad till gud i samma grad som tillexempelvis muslimernas profet Muhammed var.

Kommer inte direkt ihåg, frågan på ditt svar kan enkelt googlas fram däremot.
www.google.se ifall oklarheter finns om vad denna suveräna hemsida heter.

Men jag vill ju diskutera hans roll med muslimer som vet mer än mig själv.. Svårt att diskutera med en hemsida?

Men tack för svar iaf!
Citera
2012-04-04, 18:49
Medlem
Jesus anses vara en profet, och han är inte Gud. Men att han hade relation med Gud är sann.
Citera
2012-04-04, 18:55
Bannlyst
Jesus har en stor roll i islam, muslimer tror på bla himmelsfärden, jungfrufödseln, jesus tala som bebis osv. Det fundamentala som skiljer är att muslimer tror att Jesus är en profet och INTE guds son. Inom islam har gud absolut ingen son eller förälder.

Say, The truth is: Allah is One. Allah is Besought of all, needing none. He neither begot anyone, nor he was begotten. And equal to Him has never been any one.”
Say: He is Allah, the One! Allah, the eternally Besought of all! He begetteth not nor is he begotten. And there is none comparable unto Him.
Say: He is Allah, the One and Only; Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not, nor is He begotten; And there is none comparable unto Him.

Al-ikhlas.

En annan sak, muslimer tror inte på att Jesus korsfästes. Muslimer är väl medvetna om judarnas svek gentemot profeterna osv men ingen korsfäste Jesus. Det var en liknelse av honom.
Citera
2012-04-04, 19:07
Medlem
Tack För Era Svar!
Citera
2012-04-04, 19:18
Medlem
Jesus existerar i alla västliga religioner men det är bara inom Kristendomen som han är gudomlig. Inom Islam kallas han väl Isa och är en profet som Abraham, Mose osv som jag har förstått det.
Senast redigerad av GeorgeBush 2012-04-04 kl. 19:21.
Citera
2012-11-22, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Hittade följande Tafsir av ibn kathir på tafsir.com

Detta framställer Jesus som en feg stackare som vill att en av lärjungarna ska ta hans plats och bli korsfäst i hans ställe.

Koranen förnekar inte att Jesus blev spikad på korset. Det är ett väldigt stort missförstånd bland många muslimer angående detta ämne. Dock förnekar den att döden behöll honom i sitt grepp precis som din egna bibel gör.

"Men Gud löste honom ur dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom det inte var möjligt att döden skulle få behålla honom i sitt grepp. Apg 2:24 "

Senast redigerad av Kamora 2012-11-22 kl. 01:57.
Citera
2013-02-09, 04:50
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Hittade följande Tafsir av ibn kathir på tafsir.com

Detta framställer Jesus som en feg stackare som vill att en av lärjungarna ska ta hans plats och bli korsfäst i hans ställe.

Detta motsäger totalt Jesu lära i bibeln där han lär ut den totala motsatsen.

”Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner” (Joh 15:13).
Vad säger ni muslimer, tror ni på denna tafsir?

Ibn Abi Hatim recorded that Ibn `Abbas said, "Just before Allah raised `Isa to the heavens, `Isa went to his companions, who were twelve inside the house. When he arrived, his hair was dripping water and he said, `There are those among you who will disbelieve in me twelve times after he had believed in me.' He then asked, `Who volunteers that his image appear as mine, and be killed in my place. He will be with me (in Paradise)' One of the youngest ones among them volunteered and `Isa asked him to sit down. `Isa again asked for a volunteer, and the young man kept volunteering and `Isa asking him to sit down. Then the young man volunteered again and `Isa said, `You will be that man,' and the resemblance of `Isa was cast over that man while `Isa ascended to heaven from a hole in the house. When the Jews came looking for `Isa, they found that young man and crucified him. Some of `Isa's followers disbelieved in him twelve times after they had believed in him. They then divided into three groups. One group, Al-Ya`qubiyyah (Jacobites), said, `Allah remained with us as long as He willed and then ascended to heaven.' Another group, An-Nasturiyyah (Nestorians), said, `The son of Allah was with us as long as he willed and Allah took him to heaven.' Another group, Muslims, said, `The servant and Messenger of Allah remained with us as long as Allah willed, and Allah then took him to Him.' The two disbelieving groups cooperated against the Muslim group and they killed them. Ever since that happened, Islam was then veiled until Allah sent Muhammad .'' This statement has an authentic chain of narration leading to Ibn `Abbas, and An-Nasa'i narrated it through Abu Kurayb who reported it from Abu Mu`awiyah. Many among the Salaf stated that `Isa asked if someone would volunteer for his appearance to be cast over him, and that he will be killed instead of `Isa, for which he would be his companion in Paradise.

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=4&tid=12730

Det förvånar inte mig det minsta att det är en muslim som har uttalat sig om detta ämnet. Muslimen känner inte Sanningen, muslimen har aldrig någonsin känt Sanningen, så givetvis förnekar muslimen Jesus korsfästelse och det faktum att Han är Guds son..
Citera
2022-10-24, 17:24
Medlem
Jesus I Islam

En intresant Wikipedia artikel om Islams syn på Jesus "Isa – Wikipedia" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Isa
Med tanke på all den Islamfobi som sprids i vissa kretsar. Diskution.
Borde inte en del Islamofober ta sej en funderare? Nej jag är inte så på att något sätt Muslim. Kristen tja Döpt och Konfirmerad men gått ut Kyrkan. Avskyr Is och Talibanerna lika mycket som dom flesta.
Tyvär är det många som uttalar sig utan att ha en aning om Islam. Karl Marks ( den vetenskapliga kommunismens skapare) skrev. Religion är Folkets Opium !!!!!
Citera
2022-10-24, 17:32
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
En intresant Wikipedia artikel om Islams syn på Jesus "Isa – Wikipedia" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Isa
Med tanke på all den Islamfobi som sprids i vissa kretsar. Diskution.
Borde inte en del Islamofober ta sej en funderare? Nej jag är inte så på att något sätt Muslim. Kristen tja Döpt och Konfirmerad men gått ut Kyrkan. Avskyr Is och Talibanerna lika mycket som dom flesta.
Tyvär är det många som uttalar sig utan att ha en aning om Islam. Karl Marks ( den vetenskapliga kommunismens skapare) skrev. Religion är Folkets Opium !!!!!
Ja det är verkligen intressant. Nästan mer i våran moderna syn på Jesus som en profet men kanske inte Gud på jorden. Menar inte kristna nu utan vanligt folk.
Sen skrev väl aldrig Marx det?
Citera
2022-10-24, 17:38
Avstängd
Crabbofixs avatar
vad vill du diskutera? du hänvisar till en jävla länk
sen börjar du snacka om karl marx?

jävla tomte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto