2009-02-25, 19:03
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag måste ha missat det..

I och för sig.. du skriver ju:

Jag utgick från att det fanns fler förekommande tafsirer och traditioner ang. Jesu påstådda död( eller kanske rättare sagt; icke-död)..

Kanske var det ett missförstånd..
Ja det måste vara ett missförstånd. Tafsir är inte lagen, eller Islams grundkällor. Utan det är en förklaring av Koranen. Men det är inte vem som helst som kan ta sig rätten att förklara. En del Islam-kritiker tolkar ju själv, men den rätten har inte muslimer. Utan det är auktoritära källor som gäller.
Citera
2009-02-25, 19:09
Medlem
flygande mattans avatar
anjoh66

Citat:
Så du tycker att det är mer logiskt med ibn abbas version. Ursäkta mig, men jag ser inte logiken, varför ska en profet vilja att någon tar hans plats och blir shahid (martyr) när Gud ändå ska ta upp denna profet?
Jag tror, men det är vad jag tror, att det handlar om att profeter och budbärare inte har förnedrats på det sättet i Islam. Däremot i Bibeln så beskrivs de på det mest horribla sätt.

Citat:
Vad finns det överhuvudtaget för logik i att Gud skulle vilja byta ut Jesus och få människor att tro att en korsfästelse ägde rum?
Som jag skrev nyss.

Citat:
Gud blir nu en djävul som gör sitt bästa för att vilseleda människorna. Det är vad islam lär ut.
Jag kan inte se nödvändigheten av att lura alla, han hade ju redan tagit upp Jesus när korsfästelsen ägde rum.
Det är människorna som korsfäster, inte Allah (swt). Det är de som i så fall agerar som Shaytan. Då som nu.
Citera
2009-02-25, 20:21
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
anjoh66

Det är människorna som korsfäster, inte Allah (swt). Det är de som i så fall agerar som Shaytan. Då som nu.

Om Allah nu kunde ta upp honom till sig, varför då byta ut honom mot en annan oskyldig person?
Hade det inte varit tillräckligt att ta upp honom, då hade han ju inte blivit förnedrad som du säger, istället förnedras en annan oskyldig person och det ger dessutom upphov till en villolära(enligt islam)
Var ser du logiken i detta?
Senast redigerad av anjoh66 2009-02-25 kl. 20:23.
Citera
2009-02-26, 10:19
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Klart man måste ha viss logik i sitt troende, annars går det inte att tro. Det krävs en inre tillfredsställelse i det man följer och tror på för att det ska kännas genuint. Så för mig har det då gått överstyr om vår Skapare, inte kan förlåta oss bara för att Han vill göra det, utan måste ha en 'mellanhand' till hjälp för att kunna göra det. Det 'svaret' är i alla fall inte tillfredsställande för mig.

Men jag kan ju peka på ofantligt stora hål i din tro du inte någonsin kommer att kunna förklara med andra resonemang än att vi med vårt bästa logiska tänkande inte kan förstå guds skapelse. Men du menar alltså att det räcker för dig med en "viss" logik? Var går gränsen menar du? Förutom att du högst troligt för emotionella resonemang där du formar frågorna så svaren passar.
Citera
2009-02-26, 11:06
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag vet och känner till mattans och ibn hazms knep för att vända en obehaglig diskussion.

Jag anser att den djupare innebörden av denna tafsir utstrålar just feghet, att Jesus efter att ha försatt sig i en situation där det inte finns någon annan utväg än döden, då ber en av sina följeslagare att ta hans plats medans han själv blir upptagen av Gud, följeslagaren blir martyr och Jesus klarar sig helskinnad och blir upptagen.

En helt horibel tolkning.

Likheten av detta muslimska tänkande ser vi inom al-qaaida och hamas, där imamer värvar och övertygar människor att gå i döden för islam, medans de själva klarar sig helskinnade undan.
Detta är Islams sanna frukter.

Likheten mellan Jesus i denna tafsir och dessa imamer är slående.

Jämför detta med bibelns version av Jesus som i sin tur lett till att människor frivilligt tar på sig andras straff.

T.ex. Maximilian Kolbe som frivilligt gick i döden för att rädda en person i Auschwitz. Det visar den kristna trons sanna frukter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maximilian_Kolbe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maximilian_Kolbe

Hur mycket forum muslimerna mattan och ibn hazm än snackar så gör de det inför döva öron.

Frukterna av dessa båda religioner talar för sig själva.

Ok du har inte fatta än så jag tar upp det en gång till "TAFSIR SOM SAKNAR STÖD I KORAN OCH SUNNAH ÄR INGEN LAG FÖR MUSLIMER " Med andra ord, så du fattar bättre har islam grundkällor, koran och sunnah. Sedan vad mufassirin säger är något upp till dem. I såna fall det det inte står mycket kring en höndelse kan en mufassir komma med spekulationer- det betyder inte att deras ord är heliga. Ingen är helig förutom den som fick uppenbarelsen. Och för att vara mer konstruktiv bör man forska efter källan, vad är Ibn Abbas källa? Vill du hänvisa till det? Du vet mycket väl att muslimer uppmanas till att söka efter de aukturitära källor, koran och autentisk sunnah. Var i dessa källor står det om Ibn Abbas hadith?

På det sättet får du begripa varför denna berättelsen inte godkänns av oss muslimer. Är du med eller ska jag ta upp det på arabiska så kanske du fattar bättre?
Citera
2009-02-26, 11:07
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Om Allah nu kunde ta upp honom till sig, varför då byta ut honom mot en annan oskyldig person?

Var står det i koranen att att han byttes ut mot en annan person? VG lägg fram referensen!
Citera
2009-02-26, 12:03
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Var står det i koranen att att han byttes ut mot en annan person? VG lägg fram referensen!

Det står inte i koranen att han byttes ut, bara att det :shubbiha lahum, att det såg ut som att han blev korsfäst.

Angående din föregående post om ibn abbas. Så du menar att han inte är en auktoritet?
Då får man förkasta alla hadith han är inblandad i.

Denna hadith är mursal al-sahabi och är accepterad inom islam eftersom det underförstått kommer från profeten och inte ibn abbas.
Citera
2009-02-26, 13:29
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det står inte i koranen att han byttes ut, bara att det :shubbiha lahum, att det såg ut som att han blev korsfäst.

Angående din föregående post om ibn abbas. Så du menar att han inte är en auktoritet?
Då får man förkasta alla hadith han är inblandad i.

Vad "shubbiha lahom" har för mening har islams lärda tvistat om. Det måste finnas förklaring för det i koranen eller i sunnah för att stå fast vid vad det betyder vilket det inte gör i dessa källor. Så vad som händer är att det inte finns en exakt förklaring till den.

Ibn Abbas berättelse måste ha stöd, vad är hans stöd lät min fråga? Kan du hänvisa från vilken källa han hämtade sin förklaring? Det är inte du som avgör vad som skall tas av Ibn Abbas uttalande eller inte, du har inte den aukturiteten.

Citat:
Denna hadith är mursal al-sahabi och är accepterad inom islam eftersom det underförstått kommer från profeten och inte ibn abbas.

Det finns inget bevis på att den hadith går till profeten även om hadithens isnad går till Ibn Abbas. Så Mursal al-Sahabi betyder inte att hadithen kommer från profeten. Så vad gäller sånt är islamslärda eniga om, att en hadith som inte har sin sanad till profeten är ointressant.
Citera
2009-02-26, 13:56
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Vad "shubbiha lahom" har för mening har islams lärda tvistat om. Det måste finnas förklaring för det i koranen eller i sunnah för att stå fast vid vad det betyder vilket det inte gör i dessa källor. Så vad som händer är att det inte finns en exakt förklaring till den.

Ibn Abbas berättelse måste ha stöd, vad är hans stöd lät min fråga? Kan du hänvisa från vilken källa han hämtade sin förklaring? Det är inte du som avgör vad som skall tas av Ibn Abbas uttalande eller inte, du har inte den aukturiteten.

Det finns inget bevis på att den hadith går till profeten även om hadithens isnad går till Ibn Abbas. Så Mursal al-Sahabi betyder inte att hadithen kommer från profeten. Så vad gäller sånt är islamslärda eniga om, att en hadith som inte har sin sanad till profeten är ointressant.

Fan vad du är bra på att snacka skit!
Jaha så du avgör vad som är auktoritärt och inte.

The status of Mursal
As-Sahabi

It is saheeh and used as proof, since the sahaba usually don’t narrate from a taabi’ee, and if they do then they mention the source of their hadith. If they don’t say anything, then they will be narrating from another companion, and all of them are trustworthy and reliable.
http://74.125.77.132/search?q=cache:J9DYf5K83nIJ:thequranblog.files.wor dpress.com/2008/07/science-of-hadith-6.ppt+hadith+status+munqati&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl= se
Citera
2009-02-26, 13:58
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
.

Nej ni kan inte förklara vad fan det är som står i er bok. Försök då inte att lära ut att han inte blev korsfäst om ni inte ens vet vad det betyder.
Citera
2009-02-26, 14:02
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Nej ni kan inte förklara vad fan det är som står i er bok. Försök då inte att lära ut att han inte blev korsfäst om ni inte ens vet vad det betyder.
Du missar poängen nu i din iver att 'vilja' förstå.

Det råder inga som helst tvivel - Jesus (fvmh) blev inte korsfäst. Det är väl det som du vill förstå? Läs då orden igen, 'Jesus (fvmh) blev inte korsfäst'.

Så enligt Islam - ingen korsfästelse.

Enligt Kristendomen - tortyr och ond grym död till mötes på korset.
Citera
2009-02-26, 14:20
Avslutad
Citat:
Ja det måste vara ett missförstånd. Tafsir är inte lagen, eller Islams grundkällor. Utan det är en förklaring av Koranen. Men det är inte vem som helst som kan ta sig rätten att förklara. En del Islam-kritiker tolkar ju själv, men den rätten har inte muslimer. Utan det är auktoritära källor som gäller.

Finns det andra källor och traditioner ang. Jesu död( eller icke-död), även om de inte anses auktoritära?

Jag antar att auktoritär i ditt fall betyder den sunnimuslimska traditionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in