2009-02-27, 11:56
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Så egentligen finns det inga auktoritära tafsirer?

Med auktoritär menas det att allt som står i tafsirboken måste vara från koranen och profetens autentiska sunnah vilket det aldrig hänt i någon tafsirbok.
Citera
2009-02-27, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Angående hadithen som TS citerade så var det den som klassas som mawqouf (stoppad), inte alla haditherna som står i tafsir Ibn Kathir. De flesta av islams lärda anammar samma åsikt som mig, (Vad Allah och Hans sändebud sade) är mottot.

Var kan jag finna information om vilka tafsirer som är stoppade eller ej?

När du säger att de flesta av islams lärda anammar samma åsikt som dig blir jag naturligtvis intresserad vilka lärde du menar det är som inte har samma åsikt som dig..
Citera
2009-02-27, 11:58
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Det finns ingen bättre tafsir än den andra. Al-Tabari lutar mer åt historia, Al-Qurtobi är mest för studenter så det beror på. Är man student vid shariah högskolan så är det mest Al-Qurtobi som de använder, dess språk verkar vara för svår för andra. Så Ibn Kathirs tafsir hänvisar inte alltid till autentiska hadither, ja man kan märka det av den mawqouf hadith som anjoh citerade i TS.
Ok. Jag använder Ibn Kathir eftersom den finns tillgänglig på engelska och via nätet. Så för mig är den 'bättre' eftersom den är tillgänglig för mig. Alternativet vore att stå utan tafsir och det skulle jag förlora mycket på eftersom jag inte har arabiska som modersmål.
Citera
2009-02-27, 12:00
Avslutad
Citat:
Med auktoritär menas det att allt som står i tafsirboken måste vara från koranen och profetens autentiska sunnah vilket det aldrig hänt i någon tafsirbok.

Du helt ärligt.. jag förstår ingenting av det där..

Finns det auktoritära tafsirer eller inte?
Citera
2009-02-27, 12:01
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Var kan jag finna information om vilka tafsirer som är stoppade eller ej?

När du säger att de flesta av islams lärda anammar samma åsikt som dig blir jag naturligtvis intresserad vilka lärde du menar det är som inte har samma åsikt som dig..

Snälla Tubbo, var skrev jag något om stoppade tafasir? Jag skrev att hadithen i TS som citerats från tafsir Ibn Kathir klassas som mawqouf, inte alla andra haditherna i boken. Jag skrev också att alla hadither som förknippas med vad som hände före Jesus togs upp klassas som mawqouf. Vi muslimer är inte intresserade av dem även om man ibland blir nyfiken så är dom inte FAKTA.

Det finns en del av islamslärda och de är få som tror att följeslagarnas hadither skall anammas som källa. Majoriteten av de lärda är av den åsikt att det är koranen och haditherna som är källan.
Citera
2009-02-27, 12:03
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ok. Jag använder Ibn Kathir eftersom den finns tillgänglig på engelska och via nätet. Så för mig är den 'bättre' eftersom den är tillgänglig för mig. Alternativet vore att stå utan tafsir och det skulle jag förlora mycket på eftersom jag inte har arabiska som modersmål.

Det är nog ett litet problem för ickearabisk talande ja, att man inte har tillgång till andra tafasirböckerna. Jag har märkt att även tafsir Ibn Kathir på engelska inte är hel. Det är som att översättaren har bantat ner tafsiren.
Citera
2009-02-27, 12:03
Avslutad
Citat:
Snälla Tubbo, var skrev jag något om stoppade tafasir? .

Här:

Citat:

Angående hadithen som TS citerade så var det den som klassas som mawqouf (stoppad), inte alla haditherna som står i tafsir Ibn Kathir.
Citera
2009-02-27, 12:04
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Du helt ärligt.. jag förstår ingenting av det där..

Finns det auktoritära tafsirer eller inte?

Jag kan inte vara tydligare än vad jag gjorde redan tyvärr. Den rätta fråga är "Finns det auktoritära hadither eller inte"? Inte "Finns det auktoritära tafsirer eller inte" eftersom du kan inte hitta en tafsir bok med 100% autentiska hadither.
Citera
2009-02-27, 12:05
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Här:

Står det att det var om tafsir Ibn Kathir? Nej precis, det står om hadithen i den som anjoh citerade.
Citera
2009-02-27, 12:08
Avslutad
Citat:
Jag kan inte vara tydligare än vad jag gjorde redan tyvärr. Den rätta fråga är "Finns det auktoritära hadither eller inte"? Inte "Finns det auktoritära tafsirer eller inte" eftersom du kan inte hitta en tafsir bok med 100% autentiska hadither.

Ok.. jag tror att jag långsamt börjar förstå..

Det var det här som förvirrade mig:

Citat:
Det finns ingen bättre tafsir än den andra. .
Citera
2009-02-27, 12:13
Avslutad
Citat:
Står det att det var om tafsir Ibn Kathir? Nej precis, det står om hadithen i den som anjoh citerade.

Ok.. så denna hadith är inte godkänd och tafsiren är därmed inte att lita på enligt sunnimuslimska lärde?

Du tror alltså inte att denna tafsir berättar vad som verkligen hände?
Citera
2009-02-27, 12:19
Medlem
flygande mattans avatar
Det ser ut som om det börjar klarna det hela nu eller hur Tubbo? Så det ger mig möjlighet att nu göra annat en stund.
Trevlig fredag till alla och envar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in