2011-03-16, 17:40
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Faktum är alltså, att Jesus INGENSTANS säger att han ÄR Gud.
Fakta är lite svåra att ändra på. De är vad dom är!

(Om vissa inte gillar, eller kan acceptera, fakta ... är en helt annan femma...)
Jag håller med dig fullständigt! Fakta är svårt att ändra på
Man kan inte ändra på att Jesus sade att Han ÄR!
Citera
2011-03-16, 18:20
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Jag håller med dig fullständigt! Fakta är svårt att ändra på
Man kan inte ändra på att Jesus sade att Han ÄR!

Jag Är också. Innebär det att jag är Gud?
Och du... Du Är väl också nåt, eller någon?!
Vem av oss Är då Gud?
Citera
2011-03-16, 18:34
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Jag Är också. Innebär det att jag är Gud?
Och du... Du Är väl också nåt, eller någon?!
Vem av oss Är då Gud?

Då får du bevisa att du är Gud.

Det gjorde Jesus.
Citera
2011-03-16, 19:28
Medlem
Aliennas avatar
Citat:

Det gjorde Jesus.

Det är Du som påstår att Den som Är ... är Gud.
(Det är INTE jag som menar att så är fallet!) Då ligger alltså bevisbördan hos Dig.

....men jag tycker att vi håller på att glida iväg utanför ämnet för diskussionen...
Jag är inte intresserad av att diskutera annat än det TS tog upp initialt.
Citera
2011-03-16, 20:04
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Det är Du som påstår att Den som Är ... är Gud.
(Det är INTE jag som menar att så är fallet!) Då ligger alltså bevisbördan hos Dig.

....men jag tycker att vi håller på att glida iväg utanför ämnet för diskussionen...
Jag är inte intresserad av att diskutera annat än det TS tog upp initialt.
Nej! Jag har inte sagt att jag är Gud.

Det var Jesus som sade att Han var Gud. Bevisbördan låg på Honom som han sedan visade att Han var Gud.
Citera
2011-03-17, 18:15
Medlem
Ahyws avatar
Citat:

Det gjorde Jesus.

Hur gjorde Jesus det?
Citera
2011-03-17, 19:44
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Hur gjorde Jesus det?
Detta är bara ett sätt av många sätt som han visade det på.

Fem gånger under sitt liv förutspådde Han att Han skulle dö. Han förutspådde också hur Han skulle dö och att tre dagar senare skulle Han uppstå från de döda och visa sig för sina lärjungar.

Jesus var även utan synd. Gud är utan synd. Fadern är i Jesus och Jesus är i Fadern. De är EN!
Citera
2011-03-17, 20:30
Medlem
I]"Christ the son of Mary was no more than an Apostle; many were the apostles
that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to
eat their (daily) food. See how Allah doth make His Signs clear to them; yet see
in what ways they are deluded away from the truth!"[/i]
Sura 5:78

när gud talade "See how Allah doth make His Signs clear to them; yet see
in what ways they are deluded away from the truth" då hänvisar han det till människorna inte till jesus . man måste ta hela sammanhanget annars förlorar versen värdet. och de bibliska versen kan inte vara ett bevis på muslimer.
Citera
2011-03-18, 20:17
Medlem
Pettoss avatar
Alienna, för att sätta in Jesus i en judisk kontext och därmed läsa titeln, "Guds Son", och "Människosonen" skulle vara något att ha i åtanke när du vill kritisera Jesu gudomlighet. Det har en djupare innebörd än bara någon simpel efterföljare till Fadern. Jesus visar flera gånger på att han och Fadern står varandra nära, inte bara det, utan att han till och med existerade innan världens skapelse.

"56Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig." 57Judarna sade då till Jesus: "Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham." 58Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till." 59Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet." - Johannes 8:56-59

Hur ser du på det fetstilade citatet, Alienna? Varför blev det en sådan kraftig reaktion från judarnas sida tror du? Här anser jag klart och tydligt att Jesus syftar på hans gudomliga natur, det går inte att ta miste på detta. Jag förstår din frustration dock, men har du verkligen inte tänkt på att Jesus säger att han är Gud på andra sätt, ständigt i Nya Testamentet? Särskilt när han legitimerar att han har fått makt att ge syndernas förlåtelse, för det gör han. Säg mig, vem är den enda (med rätten) att få förlåta synder?
Citera
2011-03-18, 22:03
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettos
Alienna, för att sätta in Jesus i en judisk kontext och därmed läsa titeln, "Guds Son", och "Människosonen" skulle vara något att ha i åtanke när du vill kritisera Jesu gudomlighet. Det har en djupare innebörd än bara någon simpel efterföljare till Fadern. Jesus visar flera gånger på att han och Fadern står varandra nära, inte bara det, utan att han till och med existerade innan världens skapelse.

"56Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig." 57Judarna sade då till Jesus: "Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham." 58Han svarade: "Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till." 59Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet." - Johannes 8:56-59

Hur ser du på det fetstilade citatet, Alienna? Varför blev det en sådan kraftig reaktion från judarnas sida tror du? Här anser jag klart och tydligt att Jesus syftar på hans gudomliga natur, det går inte att ta miste på detta. Jag förstår din frustration dock, men har du verkligen inte tänkt på att Jesus säger att han är Gud på andra sätt, ständigt i Nya Testamentet? Särskilt när han legitimerar att han har fått makt att ge syndernas förlåtelse, för det gör han. Säg mig, vem är den enda (med rätten) att få förlåta synder?

Svaret på denna fråga är ju så klart Gud. Och Gud är den ende som förlåter synder. Han säger härmed också att Han (Jesus) är Gud.
Citera
2011-03-18, 22:19
Medlem
Aliennas avatar
Jag ifrågasatte ett argument. Det är ALLT jag har gjort!
Jag betackar mig för diverse påhopp, bara för att jag råkar ha rätt.

Plocka fram texten i bibeln där Jesus själv påstår att han ÄR Gud ("I Am God").
När ni gjort det, kommer jag att medge att sådan text existerar.
Citera
2011-03-18, 22:56
Medlem
Citat:
VAR?! Var säger Jesus:"I am God" ???

Glömde du den här posten eller?
https://www.flashback.org/sp29508894

Här erkänner Jesus att Johannes döparens vittnesmål var korrekt. Han säger alltså att Johannes hade rätt som kallade honom Gud (Sonen).

Här har du direkt från Jesus Kristus!! Och detta kan man inte "tolka" Han säger vad Han säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in