2009-02-27, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Koranen är inte en historiebok som förklarar i detaljer hur Jesus levde som barn, vad han sade, vad han åt, hur han predikade, vad hette hans lärjungar, hur han blev förföljd, hur Allah tog honom upp till himlen, lever han nu eller inte, vad gör han just nu etc. Det är ointressanta detaljer för oss muslimer. Inte ens bibeln förklarar allt detta och den måste vara enligt kristentro en källa för kristna. Ja självklart råder det konsenus om att Jesus inte blev korsfäst eller mördad, precis som det står i versen.

Hur kan Jesus vara en stor profet om det inte är intressant hur han predikade?

Hur som helst..

Jag talar heller inte om Koranens berättelser om Jesus, utan jag frågade dig om det finns någon form av samlad kunskap om vilka hadither som är auktoritära och om du såfall kan hänvisa mig till denna konsensus..
Citera
2009-02-27, 12:45
Avslutad
Citat:
Om du är intresserad av att få svar på din fråga av icke sunnitiska muslimer är upp till dig

Tack..

Jag är självklart intresserad av sunnimuslimers och andra muslimers åsikter..
Citera
2009-02-27, 15:43
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Det är nog ett litet problem för ickearabisk talande ja, att man inte har tillgång till andra tafasirböckerna. Jag har märkt att även tafsir Ibn Kathir på engelska inte är hel. Det är som att översättaren har bantat ner tafsiren.

Lustigt att en religion som påstår sig vara universiell, för alla tider och alla folk, på 1400 år inte lyckats med att ge icke arabisk talande en auktoritär uttolkning av koranen.

Dessutom så förstår ju tydligen inte muslimer vad som egentligen står i koranen eftersom ni hänvisar till tafsir hela tiden.

Sen när det kommer till kritan måste vi tydligen ha tafsir på tafsir om man så säger, någon borde m.a.o. uttolka uttolkningarna.

Krångligt upplägg för att hävda sig universiell.
Citera
2009-02-27, 15:48
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Finns det någon autentisk hadith ang. 4:157?

Finns inga vad jag vet.

Otroligt konstigt att det inte fins autentiska hadith angående en så fundamental sak som Jesu korsfästelse.

Det finns ju autentiska hadith om allt annat, som att torka sig med vänster hand, sätta på höger sko först, för att inte glömma bort det viktiga förbudet att dricka ur ett grönt eller vitt kärl.

Det är ju verkligen viktigt eller hur? passa dig för gröna och vita kärl.
Citera
2009-02-27, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Lustigt att en religion som påstår sig vara universiell, för alla tider och alla folk, på 1400 år inte lyckats med att ge icke arabisk talande en auktoritär uttolkning av koranen.

Dessutom så förstår ju tydligen inte muslimer vad som egentligen står i koranen eftersom ni hänvisar till tafsir hela tiden.

Sen när det kommer till kritan måste vi tydligen ha tafsir på tafsir om man så säger, någon borde m.a.o. uttolka uttolkningarna.

Krångligt upplägg för att hävda sig universiell.

Jag håller med dig.. det är krångligt..

Kanske har det mer att göra med sunniislam, än med islam som helhet, vad tror du?
Citera
2009-02-27, 15:56
Avslutad
Citat:
Otroligt konstigt att det inte fins autentiska hadith angående en så fundamental sak som Jesu korsfästelse.

Det blir ännu mer förvirrande när den lärde Al-Tabari( ca. 839-923, som Ibn Hazm själv nämner som en "godkänd" auktoritet) skriver i sitt verk Ta'rikh al-Rusul wa'l-Muluk. att:

"According to Ibn Humayd- Ibn Ishaq- an impeccable authority- Wahb b. Munabbih al-Yamani: God allowed Jesus, the son of Mary, to die at three o'clock in the day; then He took him unto himself. "

Han nämner för övrigt ett flertal andra traditioner om Jesus som existerade i den muslimska världen.

Vad är det som händer liksom?
Senast redigerad av Tubbo 2009-02-27 kl. 16:02. Anledning: Stavning..
Citera
2009-02-27, 16:00
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Jag håller med dig.. det är krångligt..

Kanske har det mer att göra med sunniislam, än med islam som helhet, vad tror du?

Nej shia har också ett krångligt system, skillnaden är att en shia måste följa en imam, sunnimuslimerna ger sig själva rätten att uttolka, då resulterar det som vi ser i allehandakrångligheter som, den tafsir tror inte jag på osv.
Citera
2009-02-27, 16:01
Avslutad
Citat:
Nej shia har också ett krångligt system, skillnaden är att en shia måste följa en imam, sunnimuslimerna ger sig själva rätten att uttolka, då resulterar det som vi ser i allehandakrångligheter som, den tafsir tror inte jag på osv.

Jag förstår..
Citera
2009-02-27, 16:04
Medlem
anjoh66s avatar
Forum muslimerna FM och Ibn Hazm anväder sig rakt ut av retoriska knep, så till slut är det hela så invecklat att inte ens de själva kan reda ut det hela.
Citera
2009-02-27, 16:39
Medlem
Citat:

Det finns ju autentiska hadith om allt annat, som att torka sig med vänster hand, sätta på höger sko först, för att inte glömma bort det viktiga förbudet att dricka ur ett grönt eller vitt kärl.

Låter mest som ett arbetsschema för efterblivna...

Kom på att det stämmer ju ;O)
Citera
2009-02-27, 16:50
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Hur kan Jesus vara en stor profet om det inte är intressant hur han predikade?

Hur som helst..

Jag talar heller inte om Koranens berättelser om Jesus, utan jag frågade dig om det finns någon form av samlad kunskap om vilka hadither som är auktoritära och om du såfall kan hänvisa mig till denna konsensus..
Om du jämför så tar väl NT endast upp ca 3 år av Jesu (fvmh) liv och mission? Det är ju rätt lite det med egentligen.

Vi får ju veta betydligt mer om Islam profet (fvmh) från islamiska källor.

Det som finns att tillgå angående Jesus (fvmh) är ju det som Koranen förtäljer. Och då lär det vara mer än vad det står om tex profeten Muhammad (fvmh) där.

Kanske läsa om hadith-vetenskapen? För det är där man kan hitta svaren hur det är upplagt och vad som krävs för hållbarhet och annat.
http://www.islamic-awareness.org/Hadith/Ulum/
Citera
2009-02-27, 16:53
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:

Jag tycker inte det är konstigt. Jesus (fvmh) korsfästes inte, var hittar du logiken att det då borde finnas sahih ahadith om det? Hur går det ihop?

Titta förresten på hur de olika evangeliförfattarna beskriver korsfästelsen, de är inte överens om mycket hur det gick till, förutom att en person torterades till döds.

Grönt eller vitt kärl - vad är det för nåt? Blandar du ihop med judisk kosher nu eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in