2009-02-27, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Du kan inte motargumentera vår tro genom att hänvisa till en hadith som vi anser vara mawqouf. Återigen, vad tafsir säger eller vad profetens följeslagare säger är ingen källa. Vår källa är vad Allah och Hans sändebud sade. Och De har inte sagt något om historien kring vad som hänt Jesus före han togs upp till himlen.

Vilka är 'vi'?

Hur som helst..

Jag talar heller inte om vad Koranen lär ang händelser innan Jesus togs upp till himlen..

Vi talar om en tafsir som handlar om att någon korsfästes i Jesu ställe. Tafsiren strider inte mot Koranen. Jag har därmed inte påstått att du måste tro på den. Tråden handlade däremot om hur muslimer här på forumet ser på denna tafisr nedskriven av den lärde Ibn Kathir..
Senast redigerad av Tubbo 2009-02-27 kl. 11:43. Anledning: trix..
Citera
2009-02-27, 11:36
Avslutad
Citat:
Alla islams lärda är eniga om att det som är auktoritärt i islam är (qal Allah wa qal Alrasoul) dvs vad Allah och Hans sändebud sade. Ibn Kathir var inte felfri likaså alla andra islamslärda och mfuassirin. Den islamslärde som var felfri enligt vår tro var profeten Muhammed saw. Han talade inte av egna begär utan han talade av vad som hade uppenbarats för honom.

Ok..

Men igen.. vad har denna tafsir för ställning bland muslimska lärde?
Citera
2009-02-27, 11:42
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Vilka är vi?

Hur som helst..

Jag talar heller inte om vad Koranen lär ang händelser innan Jesus togs upp till himlen..

Vi talar om en tafsir som handlar om att någon korsfästes i Jesu ställe. Tafsiren strider inte mot Koranen. Jag har därmed inte påstått att du måste tro på den. Tråden handlade däremot om hur muslimer här på forumet ser på denna tafisr nedskriven av den lärde Ibn Kathir..

Vi muslimer, eftersom tråden handlar om vad VI muslimer anser så skrev jag vi. Jo men eftersom koranen inte nämner något om detta och ej heller gjorde vår profet det så är det ju knappast något som vi muslimer måste klargöra. Även om tafsiren inte strider mot kroanen så anses den inte vara en källa om den inte refererar till koranen och profetens sunnah. (Qal Allah wa qal Alrasoul) är vad vi muslimer tror på och följer.
Citera
2009-02-27, 11:43
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ok..

Tråden ursprungliga fråga var:

Är den tafsir tråden handlar om en auktoritär tafsir?
Jag tror det är rätt att säga att det är lite skralt med tafsir utanför arabiskan överlag, så Ibn Kathir är en av de bättre. Det är i alla fall den uppfattning som jag har fått.
Citera
2009-02-27, 11:44
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ok..

Men igen.. vad har denna tafsir för ställning bland muslimska lärde?

Samma svar som här

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15351111&postcount=117
Citera
2009-02-27, 11:46
Avslutad
Citat:
Vi muslimer, eftersom tråden handlar om vad VI muslimer anser så skrev jag vi.

Ok.. ni muslimer tror inte på denna tafsir?

Då kan det i sin tur tolkas som sunnimuslimer här på forumet, eftersom det förekommer andra tolkningar bland muslimer i sin helhet?

Hur är det med sunnimuslimska lärde? Anser de att denna tafisr är maqwoof, (eller vad du nu kallar det)?
Citera
2009-02-27, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jag tror det är rätt att säga att det är lite skralt med tafsir utanför arabiskan överlag, så Ibn Kathir är en av de bättre. Det är i alla fall den uppfattning som jag har fått.

Är det ett ja?
Citera
2009-02-27, 11:49
Avslutad
Citat:
Samma svar som här

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15351111&postcount=117

Det svarar inte på frågan..

Ska det tolkas som ett nej?
Citera
2009-02-27, 11:49
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan

Det finns ingen bättre tafsir än den andra. Al-Tabari lutar mer åt historia, Al-Qurtobi är mest för studenter så det beror på. Är man student vid shariah högskolan så är det mest Al-Qurtobi som de använder, dess språk verkar vara för svår för andra. Så Ibn Kathirs tafsir hänvisar inte alltid till autentiska hadither, ja man kan märka det av den mawqouf hadith som anjoh citerade i TS.
Citera
2009-02-27, 11:52
Avslutad
Citat:
Det finns ingen bättre tafsir än den andra.

Så egentligen finns det inga auktoritära tafsirer?
Citera
2009-02-27, 11:53
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ok.. ni muslimer tror inte på denna tafsir?

Då kan det i sin tur tolkas som sunnimuslimer här på forumet, eftersom det förekommer andra tolkningar bland muslimer i sin helhet?

Hur är det med sunnimuslimska lärde? Anser de att denna tafisr är maqwoof, (eller vad du nu kallar det)?

Du frågar mig igen om vi tror på den eller inte trots jag svarade på den fråga minst 2 ggr? Så här skrev jag och tror mig inte sagt det på ett annat språk än på svenska, jag citerar vad jag skrev ; (Om jag hade svarat med ett nej så skulle det innebära att jag inte tror på de koranverser och auktoritära hadither som står i den vilket är fel. Och om jag hade svarat med ett ja så skulle det innebära att jag måste köpa allt som står där vilket är också fel. Mitt svar är att jag köper det som står i koranen och de sahih hadither ..)

Angående hadithen som TS citerade så var det den som klassas som mawqouf (stoppad), inte alla haditherna som står i tafsir Ibn Kathir. De flesta av islams lärda anammar samma åsikt som mig, (Vad Allah och Hans sändebud sade) är mottot.
Citera
2009-02-27, 11:54
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det svarar inte på frågan..

Ska det tolkas som ett nej?

Citerar igen ; (Om jag hade svarat med ett nej så skulle det innebära att jag inte tror på de koranverser och auktoritära hadither som står i den vilket är fel. Och om jag hade svarat med ett ja så skulle det innebära att jag måste köpa allt som står där vilket är också fel. Mitt svar är att jag köper det som står i koranen och de sahih hadither ) det är den åsikt som råder bland islamslärda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in