Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Detta motsäger totalt Jesu lära i bibeln där han lär ut den totala motsatsen.
.. tror ni på denna tafsir?
Vi måste studera denna tråd lite närmare tillsammans du och jag..
Tafsiren beskriver inte nödvändigtvis Jesus som en feg stackare. Syftet är, som jag tror att någon redan nämnt, att förklara att Jesus inte blev korsfäst.
Att en korsfästelse verkligen ägt rum verkar vara en självklarhet.
Redan på 100-talet utvecklade den alexandrinska gnostikern Basilides sina doktriner bl.a. utifrån en förmodan att Jesus inte blivit korsfäst. Även för honom var det en självklarhet att en korsfästelse ägt rum, men det var i själva verket Simon från Kyrene( som i evangelierna bär Jesu kors).
Det går inte att förneka att denna tafsir uppvisar ett liknande tema, därmed inte sagt att de har samma ursprung.
Hur som helst..
Flygande mattan gav ett utmärkt svar:
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jag utläser inte att det handlar om en feg stackare, utan snarare om sann tro och en profet som visste att tiden var kommen att ge sig iväg. Sann tro för både från Jesus (fvmh) och hans 'ersättares' sida. Ersättaren kan väl ses som att dö en martyrdöd?
Hon gör sedan ett brilliant retoriskt drag:
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Å andra sidan undrar ju Jesus (fvmh) i NT varför Gud har övergivit honom? Så den totala motsatsen är det väl inte?
Min vän, du föll rakt ner i fällan..
Som jag kan se det diskuterar ni inte längre tafsiren eller din ursprungliga fråga ifall det kan anses vara en förpliktande tafsir( ännu obesvarad), utan du tvingas bemöta felaktiga påståenden och antaganden ang. kristen teologi om och om och om igen..
Broder, sådana retoriska knep är väl värda att känna till, även om de skall undvikas..