2007-03-27, 19:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Dock kan din son mista sin far och da har vi en tva-enighet. Eller en haltande treenighet. Inget absolut saledes. Gud kan val inte forandra karaktar?

Har vi mist Jesus? Jag har för mig att Jesus finns i himmelen nu, vilket fadern gör. Således torde Jesus finnas i himmelen eftersom han är gud ur kristen teologi.

Citat:
Haller med om att vi inte fullt ut kan forsta var Skapare, men vi har fatt en del pa vagen for att underlatta forstaelsen.
Men att treenigheten skulle vara en hjalp pa vagen, sa ser inte jag det.

Du menar Koranen 2:66?
Det som beskrivs ar ju knappast under Islams skede, utan ett historiskt skede under tidigare generationer, da det handlar om judar som inte helgade sabbaten.

Likväl handlar det om saker som kan verka ologiska och oförklarliga för den som väljer att inte tro på det, precis som treenigheten. Jag ser ingen logik i att förvandla människor till djur (känns lite som en fabel) och du ser ingen logik i treenigheten.
Citera
2007-03-27, 20:20
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Dock kan din son mista sin far och da har vi en tva-enighet. Eller en haltande treenighet. Inget absolut saledes. Gud kan val inte forandra karaktar?
.
Du borde nog läsa inlägget igen och tänka efter den här gången.
Citera
2007-03-27, 21:58
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Har vi mist Jesus? Jag har för mig att Jesus finns i himmelen nu, vilket fadern gör. Således torde Jesus finnas i himmelen eftersom han är gud ur kristen teologi.
Har tappas inte bort nagot. Men han/Gud dog ju dock aven om Gud ar ododlig. Jada nagonstans finns han och vantar.

Citat:
Likväl handlar det om saker som kan verka ologiska och oförklarliga för den som väljer att inte tro på det, precis som treenigheten. Jag ser ingen logik i att förvandla människor till djur (känns lite som en fabel) och du ser ingen logik i treenigheten.
Men laser man GT sa finns det en del underliga saker dar sa visst kan man fundera en extra svang.

Gud i GT utplanade folk, Gud i NT vandrade pa jorden - som du sa, nog har vi helt olika logiska tillvagagangssatt nar vi tror.
Citera
2007-03-27, 22:03
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Har tappas inte bort nagot. Men han/Gud dog ju dock aven om Gud ar ododlig. Jada nagonstans finns han och vantar.

Jesus mänskliga sida dog, Jesus är 100% gud och 100% människa. Gud sände ordet och ordet var gud och ordet vandrade bland oss. Jag går igenom det i en tråd på religionsforumet som handlar om just treenigheten.

Citat:
Men laser man GT sa finns det en del underliga saker dar sa visst kan man fundera en extra svang.

Gud i GT utplanade folk, Gud i NT vandrade pa jorden - som du sa, nog har vi helt olika logiska tillvagagangssatt nar vi tror.

Läser man i koranen så verkar dennes gud tycka det är okej att döda överhuvudtaget. Summa summarum så muslimer förstår treenighet lika mycket som kristna förstår jihad och mujahedin.
Citera
2007-03-28, 10:09
Medlem
Carpe Diems avatar
Islam startades förmodligen som en jude-kristen sekt och därför är det inget förvånande i att Koranens författare skriver om Jesus.
Citera
2007-03-28, 11:24
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Jesus mänskliga sida dog, Jesus är 100% gud och 100% människa. Gud sände ordet och ordet var gud och ordet vandrade bland oss. Jag går igenom det i en tråd på religionsforumet som handlar om just treenigheten.
Som du sa detta handlar om tro, inte logik.
(vilken trad ar det?)

Citat:
Läser man i koranen så verkar dennes gud tycka det är okej att döda överhuvudtaget. Summa summarum så muslimer förstår treenighet lika mycket som kristna förstår jihad och mujahedin.
Som Gud i GT da, om man laser GT.
Gud i GT ar en Gud och Gud i NT ar en annan Gud?
Citera
2007-03-28, 11:27
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Islam startades förmodligen som en jude-kristen sekt och därför är det inget förvånande i att Koranens författare skriver om Jesus.
'Formodligen'?

http://www.islamic-awareness.org/

(tjatar med denna lank lite, for jag tvivlar att du ens klickar pa den....wow om din installning skulle andra sig, milda makter.... )
Citera
2007-03-28, 18:15
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Som du sa detta handlar om tro, inte logik.
(vilken trad ar det?)

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6333999&postcount=173

Citat:
Som Gud i GT da, om man laser GT.
Gud i GT ar en Gud och Gud i NT ar en annan Gud?

Nej? Kyrkan framför att det är samma gud i både GT och NT, muslimer framför att det är samma gud i både GT, NT och Koranen.
Citera
2007-03-28, 19:04
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
url]http://www.flashback.info/showpost.php?p=6333999&postcount=173[/url]
Tack.

Citat:
Nej? Kyrkan framför att det är samma gud i både GT och NT, muslimer framför att det är samma gud i både GT, NT och Koranen.
Kyrkan framfor det... Ok, men du maste val halla med om att Han framstalls otroligt olika i GT och NT? DET kan jag val inte vara den enda att ha noterat?

Min slutsats ar att judar inte kanner igen hur kristna framstaller Gud/Hashem trots tillgangen till GT. Har dom fel?
Citera
2007-03-28, 19:08
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Bismillah

Krappfiskarn

Tack.

Kyrkan framfor det... Ok, men du maste val halla med om att Han framstalls otroligt olika i GT och NT? DET kan jag val inte vara den enda att ha noterat?

Min slutsats ar att judar inte kanner igen hur kristna framstaller Gud/Hashem trots tillgangen till GT. Har dom fel?

Gud framställs otroligt olika i GT, NT och Koranen också.

Judar (religiösa sådana) anser inte att kristna tror på deras gud, precis som kristna inte anser att muslimer tror på deras gud.

Katolska katekesen säger dock att muslimer bekänner att de söker efter skaparen.

Tror att Judiska encyklopedia säger samma sak om kristna, att de bekänner att de söker efter skaparen.
Citera
2007-03-28, 19:10
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
http://www.islamic-awareness.org/

(tjatar med denna lank lite, for jag tvivlar att du ens klickar pa den....wow om din installning skulle andra sig, milda makter.... )
Citat:
The primary purpose of Islamic-Awareness website is to educate Muslims about the questions and issues frequently raised by the Christian Missionaries and Orientalists.
Denna länk är med andra ord avsedd att stärka de redan troende.
Inget fel i det, alla har rätt att tro vad de vill, men att den säger sig vilja motverka orientalisternas, det vill säga de som på ett vetenskapligt sätt, bland annat, studerar hur Koranen kom att växa fram, säger väl det mesta?
Citera
2007-03-28, 19:35
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Gud framställs otroligt olika i GT, NT och Koranen också.

Judar (religiösa sådana) anser inte att kristna tror på deras gud, precis som kristna inte anser att muslimer tror på deras gud.

Katolska katekesen säger dock att muslimer bekänner att de söker efter skaparen.

Tror att Judiska encyklopedia säger samma sak om kristna, att de bekänner att de söker efter skaparen.
Som muslim och monoteist maste jag motsatta jag mig nar jag hoer andra monoteister saga 'deras Gud', 'min Gud', 'din Gud'. For mig finns det bara En Gud. Det ar, enligt mig, tolkningen av Honom som ar olika.

Vad vill du ha sagt med det som handlar om 'bekannandet'? Ar inte med dar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in