Citat:
Ursprungligen postat av
Oxynormargott
Hej har intagit totalt 1 gram röda tamol x tram. Har även 3 st ksalol och tänkte kolla om man tar en benso är det farligt tro? Har hög tolerans mot opioder och opiater?
Tack
OPIOIDER OCH BENSODIAZEPINER
"De värsta kombinationer jag sett måste ändå vara de som är dödliga. Jag tänker främst på opioider, allt från morfinliknande värktabletter till heroin, som inte sällan blandas med bensodiazepiner i syfte att förbättra ruset och dämpa obehag vid abstinens," säger Guterstam.
Både opioider och bensodiazepiner verkar hämmande på det centrala nervsystemet; de saktar ner ditt tänkande, dina rörelser och din andning. Winstock säger att "om din andning saktar ner för mycket och du inte får tillräckligt med syre till kroppen dör du."
Anledningen till att folk blandar dessa droger är för att de kan uppnå ett visst typ av rus. "Risken för en dödlig överdos ökar om du injicerar, tar höga doser tillsammans eller om alkohol är iblandat. Bensos varierar också mycket i potens och varaktighet, precis som många opioidbaserade droger. Det gör kombinationen oberäknelig och det är väldigt svårt att justera dosen," säger han. "Eftersom bensos även påverkar minnet och tidsuppfattningen kan du glömma bort exakt hur mycket du tagit." Winstock menar att den här kombinationen gör sig bäst i att undvikas, men om man ändå skulle få för sig att kombinera opioider med bensodiazepiner tycker han att man ska "hålla nere doserna, låta god tid passera mellan ytterligare doser, berätta för dina vänner vad du tagit och be någon sätta dig i framstupa sidoläge och ringa ambulans om du skulle bli medvetslös."
För Arvid, 27, fanns det ingen tvekan om att det var just kombinationen bensodiazepiner och opioider som var värst. "Bensos och opiaterna förstörde mig ändå mest. Jag blev gravt beroende, med alla tillhörande beteenden. Jag ljög, stal, tog keffa lån, blåste vänner och blev en människa jag inte ville vara," berättar han. Det är också den kombinationen, tillsammans med sprit, som gjort att han överdoserat.
https://www.vice.com/sv/article/3kpapn/det-har-hander-med-kroppen-nar-du-blandar-olika-droger-trippa-tryggt