2007-03-15, 12:10
Bannlyst
Har sökt, vet att det finns mycket om lyrica, men inte fått svar på det jag undrar.

Har gått på metadon ett tag (sen okt), ett alternativ för att komma från det farliga bruna (jag är skåning). Håller nu på att trappa ner. Är ner på 4 mg om dan.

Har sedan 3 veckor tillbaks fått Lyrica utskrivet av min läkare. Jag har märkt att det hjälper mot mot metadonabstinensen på något konstigt sätt.

*Jag har inte den jobbiga känslan på natten eller morgonen (abstinensen) som jag hade innan.
*Får inte den sköna känslan man får när dagens dos av metadonet verkar,men mår ändå bra.

Min fråga/disskusion, boostar lyrica metadonet? Nån som har nån info om Lyrica i kombination med metadon.

Tack på förhand

PS Jag är inte ny här på FB, ändrar bara mitt namn då och då
Citera
2007-03-15, 22:35
Bannlyst
Hoppades verkligen på svar. Vet om att Lyrica är en ny och oprövad medicin. Men jag är nära på gränsen för sammanbrott. Inbillar (kanske inbillade) att jag är en stark människa.
Citera
2007-03-15, 22:59
Medlem
Fontanells avatar
Tja, googlade litet och hittade:

http://www.drugdevelopment-technolog...ts/pregabalin/
Citera
2007-03-16, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fontanell
Tja, googlade litet och hittade:

http://www.drugdevelopment-technolog...ts/pregabalin/

Tackar. Ska läsa på tåget på väg från jobbet. Har också googlat en hel del men inga bra svar. Läste nånstans här på FB att det skulle boosta det fina av det vita(kola). All information är av intresse men gärna personliga erfarenheter hade varit bra.

Vet att det är en ny och oprövad medicin, men nån måste väl ha erfarenheter av det. Annars får väl jag vara FB:s försökskanin av Lyrica tilsammans med metadon (avtrappning).
Citera
2007-03-16, 21:31
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youdontknowme
Får inte den sköna känslan man får när dagens dos av metadonet verkar...Min fråga/disskusion, boostar lyrica metadonet?

EFtersom du inte får den 'sköna känslan' av metadonet tillsammans med Lyrica så har du redan svarat på din egen fråga. Lyrica boostar inte metadon. Tvärtom.

Gabapentin och Lyrica lindrar metadonabstinens något, eller rättare sagt rätt mycket. Precis som hos benzo så påverkas GABAsystemet i hjärnan och det har en viss betydelse.

Dessa medel skrivs nu ut i växande utsträckning, men jämfört med benz så har de ganska mycket biverkningar. En del rätt obehagliga speciellt i höga doser. Har själv fått känna på detta och vill aldrig mer se en Lyrica- eller Gabapentin-kapsel.
Citera
2007-03-17, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K595
EFtersom du inte får den 'sköna känslan' av metadonet tillsammans med Lyrica så har du redan svarat på din egen fråga. Lyrica boostar inte metadon. Tvärtom.

Gabapentin och Lyrica lindrar metadonabstinens något, eller rättare sagt rätt mycket. Precis som hos benzo så påverkas GABAsystemet i hjärnan och det har en viss betydelse.

Dessa medel skrivs nu ut i växande utsträckning, men jämfört med benz så har de ganska mycket biverkningar. En del rätt obehagliga speciellt i höga doser. Har själv fått känna på detta och vill aldrig mer se en Lyrica- eller Gabapentin-kapsel.

Tack för ett bra svar. Äntligen lite information från nån som har personlig erfarenhet.

En fråga till dig.

Ska jag fortsätta trappa ner (eller formodligen fortsätta samma dos) av metadonet tillsammmans med lyrica tills jag kommer in på metadonprogrammet, om ca ett halvår om jag har tur.

Ska jag försöka lägga ner metadonet direkt och käka lyrica (har ännu inte fått några biverkningar efter 5-6 veckors bruk).

Eller ska jag köpa metadonet på "svarta marknaden" och hålla mig på en dos jag mår bra på fram till metadonprogrammet.

Förstår om du inte kan ge mig ett absolut svar om vad som är bäst, men ett tips hade varit mycket uppskattat.

Åter igen tack för din information du gett mig, och tack på förhand om du kan ge mig ett tips.

Min situation håller på att knäcka på både mig och mitt förhållande. Vet inte om jag nämnt, men har ett även jobb jag måste sköta.

Tack på förhand.
Citera
2007-03-17, 19:40
Bannlyst
Citat:

Har du kunskap eller erfarenhet skickar jag gärna ett PM till dig om lite mer utförlig info angående min situation.

Ha det bra.
Citera
2007-03-17, 22:43
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youdontknowme
Tack för ett bra svar. Äntligen lite information från nån som har personlig erfarenhet.

En fråga till dig.

Ska jag fortsätta trappa ner (eller formodligen fortsätta samma dos) av metadonet tillsammmans med lyrica tills jag kommer in på metadonprogrammet, om ca ett halvår om jag har tur.

Ska jag försöka lägga ner metadonet direkt och käka lyrica (har ännu inte fått några biverkningar efter 5-6 veckors bruk).

Eller ska jag köpa metadonet på "svarta marknaden" och hålla mig på en dos jag mår bra på fram till metadonprogrammet.

Förstår om du inte kan ge mig ett absolut svar om vad som är bäst, men ett tips hade varit mycket uppskattat.

Åter igen tack för din information du gett mig, och tack på förhand om du kan ge mig ett tips.

Min situation håller på att knäcka på både mig och mitt förhållande. Vet inte om jag nämnt, men har ett även jobb jag måste sköta.

Tack på förhand.

Jag vill inte råda dig om Lyrican - jag håller helt med att Lyrica bekämpar metadonabstinens (och annan opiatabbe) men jag vill inte diskutera Lyrica eftersom jag har sådan aversion mot den. Men vad jag tycker verkar vara underligt är att du står på någon sorts metadonnedtrappning - för att sedan 'komma in på metadonprogrammet'. VET du att det blir så? I så fall kan det ju löna sig med svarta doser, men varför trappar du då ned NU utan tillägg av svarta doser? Det är ju ingen mening med att trappa ned dig till 0 för att sedan komma in på metadonprogrammet och trappa upp dig sedan.

Du har alltså inte ens tänkt på att klara dig undan metadonet? Metadonet kan vara en livräddare för kompulsiva celldöda opiatnarkomaner som går som en gök i en klocka mot närmaste fix och sablar ned alla på sin väg under tiden. Men en intelligent opiatnarkoman som inte hållit på alltför länge borde springa åt andra hållet. Behandlade som babies i decennier, inte får ta med sig flaskor hit eller dit, säga till i veckor innan man ska resa etc etc. Personal som gillar att trakassera folk...Har du inte haft någon mångårig narkomani så vore ju abstinens eller möjligen Suboxone en möjlighet. Jag är helt för att metadon ska vara möjligt och tycker att metadonprogrammen är för strikta, men i själ och hjärta så är ett metadonliv inget riktigt liv tyvärr. Ett heroinliv är mer naturligt...Om heroinet vore legalt vill säga.

MEtt stort fel som alla idiotiska läkare gör att dom trappar ned metadon alldeles för kvickt. Du ska egentligen knappt känna något. 1mg i månaden är nästan för snabbt. Klart att du längtar efter att må bättre än du gör nu. Ska du kunna jobba så vill du naturligtvis inte känna dig sjuk. Om du fortsatte att trappa ned metadonet till 0 (med eller utan Lyrica) och bet ihop utan att söka metadon, så skulle du vara lycklig över detta om några år. Men jag gissar att du inte tror på mig.
Citera
2007-03-18, 09:24
Bannlyst
Citat:
Jag vill inte råda dig om Lyrican - jag håller helt med att Lyrica bekämpar metadonabstinens (och annan opiatabbe) men jag vill inte diskutera Lyrica eftersom jag har sådan aversion mot den. Men vad jag tycker verkar vara underligt är att du står på någon sorts metadonnedtrappning - för att sedan 'komma in på metadonprogrammet'. VET du att det blir så? I så fall kan det ju löna sig med svarta doser, men varför trappar du då ned NU utan tillägg av svarta doser? Det är ju ingen mening med att trappa ned dig till 0 för att sedan komma in på metadonprogrammet och trappa upp dig sedan.

Du har alltså inte ens tänkt på att klara dig undan metadonet? Metadonet kan vara en livräddare för kompulsiva celldöda opiatnarkomaner som går som en gök i en klocka mot närmaste fix och sablar ned alla på sin väg under tiden. Men en intelligent opiatnarkoman som inte hållit på alltför länge borde springa åt andra hållet. Behandlade som babies i decennier, inte får ta med sig flaskor hit eller dit, säga till i veckor innan man ska resa etc etc. Personal som gillar att trakassera folk...Har du inte haft någon mångårig narkomani så vore ju abstinens eller möjligen Suboxone en möjlighet. Jag är helt för att metadon ska vara möjligt och tycker att metadonprogrammen är för strikta, men i själ och hjärta så är ett metadonliv inget riktigt liv tyvärr. Ett heroinliv är mer naturligt...Om heroinet vore legalt vill säga.

MEtt stort fel som alla idiotiska läkare gör att dom trappar ned metadon alldeles för kvickt. Du ska egentligen knappt känna något. 1mg i månaden är nästan för snabbt. Klart att du längtar efter att må bättre än du gör nu. Ska du kunna jobba så vill du naturligtvis inte känna dig sjuk. Om du fortsatte att trappa ned metadonet till 0 (med eller utan Lyrica) och bet ihop utan att söka metadon, så skulle du vara lycklig över detta om några år. Men jag gissar att du inte tror på mig.

Återigen, tack för att du orkar svara.

Jag är nu 30 år. Heroin har funnits i mitt liv sedan jag varit 17. Vid 22 år ålder (efter diverse försök på öppenvård och psykakut) fick jag ett 2 årigt fängelsestraff för grovt rån, vilket gjorde att jag höll mig ren. Därefter tog jag mig frivilligt till Västkustfamiljen (behandlingshem) i ett år. Hade efter det ett par tre drogfria år. Men suget efter heroin (inga andra droger bekom mig, ljuger lite för där fanns även ett litet sug efter någon form av rus) fanns där hela tiden. Har nu sen 1 år tillbaka tagit mig ett återfall. Har försökt lägga av med hjälp av subutex. Det hjälpte mig att hålla mig ifrån heroinet en kort period men tog inte bort suget. Dvs jag var ganska snabbt tillbaka på heroinet. Ska tillägga att jag gjorde två försök med sub, bägge med samma resultat. I oktober kom jag i kontakt med metadonet. Har inte rört heroinet sedan dess och suget på att överhuvudtaget ta något är bortblåst (med liten överdrift). Därför min lilla förkärlek till metadon.

Men att springa och köpa metadon på gatan, känns ju bara som att köpa vilket knark som helst i kvartarna. Därför beslut av nedtrappning. Men nertrappning är svårt och kräver en jävla disiplin. Hade aldrig kommit så långt som jag gjort idag om det inte det hade varit för min flickvän (som är utbildad socionom x antal poäng, och jobbar med utredningar av barn och ungdomar). Hon har hand om flaskorna, hon doserar varje morgon. Annars hade jag varit tvungen att lägga mig på avgiftning för att komma ifrån det. Det jag vill säga är att det var under nertrappningen som jag bestämde mig för att skriva in mig på metadonprogrammet. Har fått diverse psykutbrott här hemma mm pga av nedtrappningen. Vill tro att jag kan leva ett normalt och "drogfritt" tillsammans med min förlovade med hjälp av metadonet. Har lyckats skaffa mig ett värdigt liv under mina drogfria år. Har inga skulder (kan ta banklån), skaffat mig ett jobb och bor i en fin lägenhet. Tänker flytta ifrån min barndomsstad, vilken jag varit ifrån ett bra tag, förutom sen 1,5 år tillbaka.

Men är metadonprogrammet så jävligt som du säger (jag bor i Hässleholm, skåne) kanske jag får tänka över det igen. Vill bara tro att om jag får metdon utskrivet, kan jag leva ett värdigt liv, utan suget efter heroin, som jag förstår och har en liten erfarenhet av, man får leva med resten av livet.

Nu kanske jag flöt ut lite från själva diskussionen. Ville bara i korta drag förklara hur jag tänker och varför. Att jag inte skulle tro på dig, så är jag av den människan som utgår från att folk talar sanning, tills motparten är bevisad (annorlunda var det förstås när jag var med i gamet).

Vet inte om jag klarar av att efterparten, om jag lyckas gå av metadonet på egen hand. Jag menar suget, deprisionerna och de följder som kommer efter man lagt ett opiat liv på hyllan.

Måste fråga, jag har försökt bilda mig en uppfattning, men är din erfarenhet av opiatmissbruk egenhändig eller kommer den från andra erfarenheter?

Som sagt var, jag tar dina ord på fullaste allvar. Orkar du inte skriva mer till mig tackar jag för de råd jag fått. Hör gärna av dig igen.

MVH

Ma.....
Citera
2007-03-19, 00:38
Medlem
K595s avatar
Okej...jag visste inte att du hade hållit på så länge. Ja har du opiatsuget så länge, mycket och ofta så är det mycket svårt att kämpa emot. Nedtrappningen verkade lite underlig men är det din flickvän som delar ut det förstår jag bättre. Annars hade du väl inte klarat att vara så disciplinerad. Om du trappade ned dig till noll, och sedan försökte leva utan opiater så gissar jag att du skulle ha ett sug som varade i minst ett år, förmodligen i 2 år...Ett enda återfall skulle köra igång receptorerna. Det är detta helvete som gör att man vill skrika högt när man hör entusiastiska nybörjare prisa opiaterna på FB...På mig låter det nog som om du skulle behöva mettat.

Visst är det trist att bli behandlad som en idiot, att få tjata och åbäka sig i månader för att få den höjningen som gör att man går runt. Men förödmjukelserna, tidspressen, byråkratin mm är ju ändå ett intet mot vad man svalde när man gick på "varor". Att du känner dig så bra och helt utan sug på mettat jämfört med Sub är inte så konstigt; metadonet är en hundraprocentig agonist. Det första året på metadonet känns ofta ganska bra, därefter blir folk mindre entusiastiska.

Jag känner flera som efter många år på metta gått över till Sub utex/oxone och tycker att det är bättre, andra som är helt tillfredsställda med programmet som det är, och tycker att det är lätt att avstå från sidomissbruk, vilket gör att man kommer in i ett program med mkt privilegier. Visst finns dom som är helnöjda, men de som är missnöjda är betydligt fler, och sidomissbruk av främst benz omfattar mer än 50% av metadonpatienterna.

Om du är säker på att komma in i programmet, så inser jag inte nedtrappningens betydelse. Visst är det bra om du vänjer dig vid lägsta möjliga dos; förutsatt att du fortsätter med det i programmet, men dom trappar vanligtvis upp nybörjare till ca 80 mg här i Stockholmsområdet. En och annan svart flaska skulle ju vara dig mkt till hjälp just nu, eftersom du är nere på så låga doser så räcker dom ju länge. Och det är en utmärkt idé att låta någon disciplinerad anhörig ha hand om doserna, det gör att man sköter det hela.

Du skriver ingenting om benz. Just dessa preparat är ju i mer än 80% orsak till att metta-patienterna sparkas ut pga sido missbruk. Har du inte begär efter dem nu, så vore det bra, för det kommer annars att bli ett MYCKET svårlöst problem om du tar dig in i metadonprogrammet...Tippar att benz står för mer än 80% av utsparkningarna. Haha nej jag har inte bara 'hört folk berätta om drogerna'. Jag har haft apan på ryggen sedan många år tillbaka.
Citera
2007-03-19, 19:34
Bannlyst
Citat:
Okej...jag visste inte att du hade hållit på så länge. Ja har du opiatsuget så länge, mycket och ofta så är det mycket svårt att kämpa emot. Nedtrappningen verkade lite underlig men är det din flickvän som delar ut det förstår jag bättre. Annars hade du väl inte klarat att vara så disciplinerad. Om du trappade ned dig till noll, och sedan försökte leva utan opiater så gissar jag att du skulle ha ett sug som varade i minst ett år, förmodligen i 2 år...Ett enda återfall skulle köra igång receptorerna. Det är detta helvete som gör att man vill skrika högt när man hör entusiastiska nybörjare prisa opiaterna på FB...På mig låter det nog som om du skulle behöva mettat.

Visst är det trist att bli behandlad som en idiot, att få tjata och åbäka sig i månader för att få den höjningen som gör att man går runt. Men förödmjukelserna, tidspressen, byråkratin mm är ju ändå ett intet mot vad man svalde när man gick på "varor". Att du känner dig så bra och helt utan sug på mettat jämfört med Sub är inte så konstigt; metadonet är en hundraprocentig agonist. Det första året på metadonet känns ofta ganska bra, därefter blir folk mindre entusiastiska.

Jag känner flera som efter många år på metta gått över till Sub utex/oxone och tycker att det är bättre, andra som är helt tillfredsställda med programmet som det är, och tycker att det är lätt att avstå från sidomissbruk, vilket gör att man kommer in i ett program med mkt privilegier. Visst finns dom som är helnöjda, men de som är missnöjda är betydligt fler, och sidomissbruk av främst benz omfattar mer än 50% av metadonpatienterna.

Om du är säker på att komma in i programmet, så inser jag inte nedtrappningens betydelse. Visst är det bra om du vänjer dig vid lägsta möjliga dos; förutsatt att du fortsätter med det i programmet, men dom trappar vanligtvis upp nybörjare till ca 80 mg här i Stockholmsområdet. En och annan svart flaska skulle ju vara dig mkt till hjälp just nu, eftersom du är nere på så låga doser så räcker dom ju länge. Och det är en utmärkt idé att låta någon disciplinerad anhörig ha hand om doserna, det gör att man sköter det hela.

Du skriver ingenting om benz. Just dessa preparat är ju i mer än 80% orsak till att metta-patienterna sparkas ut pga sido missbruk. Har du inte begär efter dem nu, så vore det bra, för det kommer annars att bli ett MYCKET svårlöst problem om du tar dig in i metadonprogrammet...Tippar att benz står för mer än 80% av utsparkningarna. Haha nej jag har inte bara 'hört folk berätta om drogerna'. Jag har haft apan på ryggen sedan många år tillbaka.

Tack för uförligt svar. Ska försöka göra det bästa av situationen. Nu har jag fått råd från nån jag faktiskt litar på Hör av mig.

Ps Har inte tagit metadonet på 2 dagar. Har ingen abstinens. Tog ganska hög dos i lörddags. kan bero på det.
Citera
2007-03-19, 23:25
Bannlyst
har testat lyrica

får det för generaliserat ångestsyndrom och enligt läkaren så dämpar den även bensoabstinens, men tyvärr märkte jag redan efter en låg dos vid ett tillfälle en otrolig trötthet dagen efter och yrsel och en onormal hunger skulle säkert gå upp 10 på en månad med den hungern, fattar inte att nån kan äta den i de doser som man ska, dvs ca 5 gånger mer än jag tog som engångsdos och mådde som beskrivet, däremot kände jag en viss lättnad i abstinensen på stessoliden, men med de biverkningarna tar jag hellre absen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in