Jag har lite svårt att hålla mig nu faktiskt, efter att ha läst igenom hela tråden.
Jodå, jag har hängt på FB i omgångar sedan -02, dock under annat namn som förblir osagt.
För det första:
Slottet ÄR ett skyddsobjekt. Fotas det? Ja. Råder fotoförbud? Nej.
Alltså får man fota skyddsobjekt.
Tillträdesförbudet som nämns i 1990:217 §7 är ett s.k huvudförbud, och kan utökas med förbud mot fotografering, avbildning och mätning.
Citat:
Ursprungligen postat av Lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar
7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.
Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet.
Om det bedöms som tillräckligt, får i stället för tillträdesförbud utfärdas förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet eller mot att bada, dyka, ankra eller fiska där.
Ett SO behöver alltså inte ha tillträdesförbud, det kan räcka med förbud mot ankring, fotografering, eller något annat.
Ett rimligt antagande är dock att är det SO, så får du inte vara där.
====
Att utge sig för att vara i Kronans tjänst, dvs. militär, polis, "Televerket" m.fl. brottsrubriceras som
Föregivande av allmän ställning och är belagt med fängelsestraff enligt brottsbalken.
Citat:
Ursprungligen postat av BrB 17 kap
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.
Notera alltså att det räcker med att bära uniformen, du behöver inte GÖRA något för att verka vara militär.
====
Det verkar också råda viss förvirring om vilka lagstöd en skyddsvakt har vi ett skyddsobjekt, och för att göra det väldigt enkelt:
Ja, en skyddsvakt kan neka en polisman tillträde till SO.
Ja, en skyddsvakt kan gripa redan i misstankestadiet för vissa brott.
Nej, en skyddsvakt har ingen skyldighet att lyda polismans order.
Ja, du måste ange "namn, födelsetid och hemvist" = namn, ÅÅMMDD, bostadsort.
Ja, du måste tala sanning.
Ja, du kommer frihetsberövas om skyddsvakt har anledning att anta att du lämnar falska eller vilseledande uppgifter.
Ja, skyddsvakt kan ta dina tillhörigheter i beslag OM de "skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott mot denna lag eller vara förverkade".
====
Det är skillnad på skyddsobjekt och skyddsområde.
4:4 i Lagen om skydd... kan läsas följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar, 4 kap.
4 § Som skyddsobjekt får förklaras
[...]
4. områden där Försvarsmakten, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt tillfälligt bedriver övningar, prov eller försök
Ett skyddsområde är således SANNOLIKT ett övningsområde, och skyddsklassningen är primärt till för att, i enlighet med sista stycket i 1§ som "skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet."
Ett skyddsområde kan givetvis vara ett större område runt ett skyddsobjekt, men det är mig veterligen ganska ovanligt nuförtiden.
====
Rent generellt om fotoförbud, oavsett SO eller ej, kan vi säga såhär mycket att om det inte finns någon skylt eller person som informerar om ett eventuellt förbud, så finns inget förbud.
Vissa av er kommer säkert undra vem jag är att yttra mig, men då jag både gjort lumpen som skyddsvakt, samt jobbat som civil skyddsvakt i flera år, så anser jag mig ha kompetens nog att räta ut vissa frågetecken.
Frågor? Fråga på. =)
TILLÄGG: Om någon undrar om/var det finns skyddsobjekt i er närhet, ring Försvarsmakten eller Länsstyrelsen. Länsstyrelsen beslutar om civila skyddsobjekt, FM om de militära. FM ger sannolikt inga konkreta svar förutom kända regementen eller liknande.