2009-01-27, 05:01
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
På tal om den incidenten, hur har det gått? Fått tillbaka kameran än?

Det var inte då jag miste kameran, den tog Gävlepolisen efter att vi var misstänkta för stöldturne*, vilket vi inte var ( vilket jag försökte få poliserna att fatta ) senare kom det fram att ärendet är nedlagt i brist på bevis, men kameran har jag inte sett röken av... hoppas nästan att de slarvat bort den så jag kan gå dit med kvitto och få ut pengarna för den...

*Jag och en kompis var ute och gick och då hittade vi en OLÅST cykel vid en vägkant, och då vi endå skulle förbi polishuset påvägen hem så tog vi med cykeln in mot stan - då kom det en polisbil, slutade med polisförhör både ute och senare under morgonen på polisstationen + övernattning i cell.

Att vi fick övernatta i cell var nog bara för att polisen skulle få jävlas med oss...
det enda som var intressant var väl att få åka polisbil.
Citera
2009-02-01, 00:30
Medlem
Vargen225s avatar
Slänger ut en fråga..

Har någon någonsin fått påhälsning av "storebror" för att ett so blivit röjt på fb?
Citera
2009-02-01, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen225
Har någon någonsin fått påhälsning av "storebror" för att ett so blivit röjt på fb?
Tror inte man efter en påhälsning skulle berätta det öppet på FB. Jag har inte hört om något sådant och man får väl hoppas att FB håller den anonymitet man lovar. Händelsen ovanför i tråden ligger ju på gränsen men det var inga SO skyltar väl?
Citera
2009-02-11, 19:49
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen225

Jag fick " påhälsning " av Säpo efter att jag visade bilder från tunnlarna under Arlanda flygplats...
Citera
2009-02-19, 05:03
Medlem
Jag har lite svårt att hålla mig nu faktiskt, efter att ha läst igenom hela tråden.
Jodå, jag har hängt på FB i omgångar sedan -02, dock under annat namn som förblir osagt.

För det första:
Slottet ÄR ett skyddsobjekt. Fotas det? Ja. Råder fotoförbud? Nej.
Alltså får man fota skyddsobjekt.

Tillträdesförbudet som nämns i 1990:217 §7 är ett s.k huvudförbud, och kan utökas med förbud mot fotografering, avbildning och mätning.
Citat:
Ursprungligen postat av Lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar
7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.
Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet.
Om det bedöms som tillräckligt, får i stället för tillträdesförbud utfärdas förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet eller mot att bada, dyka, ankra eller fiska där.

Ett SO behöver alltså inte ha tillträdesförbud, det kan räcka med förbud mot ankring, fotografering, eller något annat.
Ett rimligt antagande är dock att är det SO, så får du inte vara där.

====

Att utge sig för att vara i Kronans tjänst, dvs. militär, polis, "Televerket" m.fl. brottsrubriceras som Föregivande av allmän ställning och är belagt med fängelsestraff enligt brottsbalken.

Citat:
Ursprungligen postat av BrB 17 kap
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.
Notera alltså att det räcker med att bära uniformen, du behöver inte GÖRA något för att verka vara militär.

====

Det verkar också råda viss förvirring om vilka lagstöd en skyddsvakt har vi ett skyddsobjekt, och för att göra det väldigt enkelt:

Ja, en skyddsvakt kan neka en polisman tillträde till SO.
Ja, en skyddsvakt kan gripa redan i misstankestadiet för vissa brott.
Nej, en skyddsvakt har ingen skyldighet att lyda polismans order.
Ja, du måste ange "namn, födelsetid och hemvist" = namn, ÅÅMMDD, bostadsort.
Ja, du måste tala sanning.
Ja, du kommer frihetsberövas om skyddsvakt har anledning att anta att du lämnar falska eller vilseledande uppgifter.
Ja, skyddsvakt kan ta dina tillhörigheter i beslag OM de "skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott mot denna lag eller vara förverkade".
====

Det är skillnad på skyddsobjekt och skyddsområde.
4:4 i Lagen om skydd... kan läsas följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar, 4 kap.
4 § Som skyddsobjekt får förklaras
[...]
4. områden där Försvarsmakten, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt tillfälligt bedriver övningar, prov eller försök
Ett skyddsområde är således SANNOLIKT ett övningsområde, och skyddsklassningen är primärt till för att, i enlighet med sista stycket i 1§ som "skydd för allmänheten mot skada som kan uppkomma till följd av militär verksamhet."
Ett skyddsområde kan givetvis vara ett större område runt ett skyddsobjekt, men det är mig veterligen ganska ovanligt nuförtiden.
====

Rent generellt om fotoförbud, oavsett SO eller ej, kan vi säga såhär mycket att om det inte finns någon skylt eller person som informerar om ett eventuellt förbud, så finns inget förbud.

Vissa av er kommer säkert undra vem jag är att yttra mig, men då jag både gjort lumpen som skyddsvakt, samt jobbat som civil skyddsvakt i flera år, så anser jag mig ha kompetens nog att räta ut vissa frågetecken.

Frågor? Fråga på. =)

TILLÄGG: Om någon undrar om/var det finns skyddsobjekt i er närhet, ring Försvarsmakten eller Länsstyrelsen. Länsstyrelsen beslutar om civila skyddsobjekt, FM om de militära. FM ger sannolikt inga konkreta svar förutom kända regementen eller liknande.
Senast redigerad av walk 2009-02-19 kl. 05:09.
Citera
2009-03-16, 13:54
Medlem
Adazanims avatar
Ge fan i skyddsobjekt, dem som bevakar skyddsobjekten är beväpnade helt onödigt att era våta möp fantasier får ett rättsligt efterspel för att ni ska fota en häftig radar eller ett am förråd. Eller ännu värre att ni tar er in på ett skjutfält under pågående skjutningar och skadas, det är helt enkelt inte värt det
Senast redigerad av Adazanim 2009-03-16 kl. 13:57.
Citera
2009-04-04, 02:16
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Ge fan i skyddsobjekt, dem som bevakar skyddsobjekten är beväpnade helt onödigt att era våta möp fantasier får ett rättsligt efterspel för att ni ska fota en häftig radar eller ett am förråd. Eller ännu värre att ni tar er in på ett skjutfält under pågående skjutningar och skadas, det är helt enkelt inte värt det

Skyddsobjekt har ju något spännande i sig...

Är tunnlarna under Arlanda flygplats skyddsobjekt ?
såg ingen sådan skylt under min vandring där nere...
Citera
2009-04-04, 15:59
Medlem
Running_mans avatar
Pratade med en f.d. FB-medlem som inte längre vågar diskutera någonting här...

Dock så läser han fortfarande det som skrivs här och följer trådar men efter att några mystiska snubbar hälsat på hos honom och påpekat att han avslöjat en hemlig militär anläggning(väldigt dumt av honom) så har han slutat skriva inlägg, he he.

Han veta att han avslöjat anläggningar som han trodde var nedlagda men han vet fortfarande inte vilken anläggning de menade när de var på besök!
Citera
2009-04-05, 23:40
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Pratade med en f.d. FB-medlem som inte längre vågar diskutera någonting här...

Dock så läser han fortfarande det som skrivs här och följer trådar men efter att några mystiska snubbar hälsat på hos honom och påpekat att han avslöjat en hemlig militär anläggning(väldigt dumt av honom) så har han slutat skriva inlägg, he he.

Han veta att han avslöjat anläggningar som han trodde var nedlagda men han vet fortfarande inte vilken anläggning de menade när de var på besök!

då får de väl flytta på den då

jag har bara lyckats fått SÄPO att höja på ögonbrynen över min(a) utflykter...
Citera
2009-04-06, 16:52
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
då får de väl flytta på den då

jag har bara lyckats fått SÄPO att höja på ögonbrynen över min(a) utflykter...

Misstänker att det är ett bergrum han avslöjat, sådant flyttar man inte hur som helst. Finns några st. i hans trakter...

Det sjuka är att Fortifikationsverket glömmer bort en hel del SO-skyltar vid nedlagda anläggningar, även sådana som sålts till civilpersoner -alltså någon "medel-Svensson"! Inte konstigt att alla inte respekterar SO-skyltarna.

Skärpning Fortifikationsverket, hopas att ni läser detta...
Citera
2009-04-09, 18:28
Medlem
Puggens avatar
Vill ni kika på budget censur? Spana in värmevärket i Hässelby strand. Grym censur, modell värre när man kikar på utsiktsalternativet hos Eniro.
Citera
2009-04-09, 18:32
Medlem
Puggens avatar
Fan, såg att alla värmevärk, Gasverket mm hade lika högklassig censur

Även ställverk i tex Sätra, Högdalen, Hammarbyhamnen mm är censuerade men inte på flygbilder?

Men hur kommer det sig att inte oljehamnar, vattentorn och andra känslig skyddsobjekt inte är censuerade?
Senast redigerad av Puggen 2009-04-09 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in