• 31 590 online
  • 1 133 991 medlemmar
  • 58 793 532 inlägg
2007-03-12, 07:24
Medlem
tgbgs avatar
Är nu trött på att varenda tråd med minsta militär anknytning urartar till att bli en diskussion om skyddsobjekt.
Det enda rörande detta som kommer att tillåtas i trådarna är om någon påpekar att ett ställe är skyddsobjekt, all eventuell efterföljande diskussion skall tas här.
Citera
2007-03-12, 17:50
Medlem
Dåså, då drar jag väl igång då!

Har nån konkret information med källhänvisning som stämmer, där det står konkret vad som gäller med att det måste eller inte måste vara skyltat på MILITÄRA skyddsobjekt?

Jag fick lära mig i lumpen att det måste vara skyltat/informeras på ett eller annat sätt, dock var det ett par år sen så jag kan minnas fel!

/Roadrunner
Citera
2007-03-12, 21:26
Medlem
hårdkårs avatar
Nu kanske det var dumt att plocka bort svaren.

Det behöver inte vara skyltat. Fick höra detta under skyddsvaktsutbildningen därtill har jag varit på sådana ställen själv.
Citera
2007-03-12, 21:51
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Nu kanske det var dumt att plocka bort svaren.

Det behöver inte vara skyltat. Fick höra detta under skyddsvaktsutbildningen därtill har jag varit på sådana ställen själv.
Men om det inte är skyltat hur ska då gemene man veta att det inte är tillåtet att beträda området? Det finns faktiskt de som inte har i uppsåt att "UEa" utan bara ex plockar svamp/blåbär eller whatever, ska de ändå straffas?
Citera
2007-03-12, 22:09
Medlem
mummas avatar
Såvitt jag vet så behöver det inte vara skyltat...
Citera
2007-03-12, 22:11
Medlem
Ninjakossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad
Men om det inte är skyltat hur ska då gemene man veta att det inte är tillåtet att beträda området? Det finns faktiskt de som inte har i uppsåt att "UEa" utan bara ex plockar svamp/blåbär eller whatever, ska de ändå straffas?

Här handlar det om förmodat sunt förnuft, och det handlar om att den enskilde människan i vissa situationer förväntas kunna inse själv (utan att mamma staten har berättat, hemska tanke!) var man får och inte får vara.
Citera
2007-03-12, 22:24
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Nu är det inte jag som skrivit lagarna. Men min intuition säger mig att det inte ska locka dit en massa folk. Dessutom leder det till snack och det sprider sig. Det är skillnad på område och objekt. Vid skyddsobjekt får du inte infinna dig invid objektet. Svävande beskrivning, kan tolkas i olika många metrar. Du blir avvisad från platsen, vill du inte. Så i värsta fall blir du ivägschasad med lite handkraft. Omhändertagen och muddrad om det vill sig riktigt illa. Sedan kan det vara lite svårt att hävda att du plockar svamp. Om en skogsbeklädd herre kommer förbi och ser dig påta i proppskåpet. Där bör du inte vara oavsett om det är skyddsklassat eller ej (Om det inte är ditt förråd då fingrar i förstås).

Ändring: Haja! Ninjakossan var lite snabbare.
Citera
2007-03-12, 22:36
Medlem
E M I L I Os avatar
det är ju alltid olaga intrång att gå in på andras privata områden utan tillstond igentligen. så om man ser en dörr i någon bunkerliknande byggnad ute i skogen så fattar man nog. eller liknande.
men sedan även om det inte är skyltat utanför och runt om så är det garanterat skylltat innanför så att säga. inga bevis för detta men misstänker det starkt.
däremot står det fast att det är olaga intrång att gå in på område/hus man inte själv äger eller har tillåtelse att gå in/på
Citera
2007-03-13, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Nu är det inte jag som skrivit lagarna. Men min intuition säger mig att det inte ska locka dit en massa folk. Dessutom leder det till snack och det sprider sig. Det är skillnad på område och objekt. Vid skyddsobjekt får du inte infinna dig invid objektet. Svävande beskrivning, kan tolkas i olika många metrar. Du blir avvisad från platsen, vill du inte. Så i värsta fall blir du ivägschasad med lite handkraft. Omhändertagen och muddrad om det vill sig riktigt illa. Sedan kan det vara lite svårt att hävda att du plockar svamp. Om en skogsbeklädd herre kommer förbi och ser dig påta i proppskåpet. Där bör du inte vara oavsett om det är skyddsklassat eller ej (Om det inte är ditt förråd då fingrar i förstås).

Ändring: Haja! Ninjakossan var lite snabbare.

Till att börja med tror jag man måste skilja på vilka befogenheter en skyddsvakt har och vilka förbud/begränsningar som gäller för ett visst skyddsobjekt.

Generellt kan man inte säga att du INTE får befinna dig invid ett skyddsobjekt, beror på skyltningen. Med invid menas t ex vid stängslet runt en anläggning.
Vad du får och inte får göra vid ett skyddsobjekt beskrivs väl på den skyltning som ska finnas.

DÄREMOT har skyddsvakter relativt stora befogenheter när det gäller att ingripa runt skyddsobjekt.
Alltså räcker det att du befinner dig invid ett objekt för att skyddsvakten ska kunna begära legitimation och t ex avvisa dig från platsen, fastän du är på rätt sida om stängslet så att säga.
Citera
2007-03-13, 11:00
Medlem
kvaveberusads avatar
Jo jag förstår mkt väl att med sunt förnut osvosv så ska man inte rota runt i proppskåp mm. MEN i mina trakter finns det massor med militära områden, en del är säkerligen skyddsobjekt (mobföråd osv)dessa "områden ska man givetvis hålla sig ifrån.
MEN sedan finns det en massa andra områden som inte är någon som helst skylt vid ex ett flygält mitt ute i skogen. Den enda skyltningen som finns där är fordonstrafik förbjuden!Vad jag då undrar är om man får gå till fots in där eller är det "skyddsobjekt" som inte skyltats?

Jag har ingen lust att bli jagad av vare sig av Farbror blå eller Farbror grön! Men nyfiken är jag ;-)
Citera
2007-03-13, 11:23
Medlem
schmaoings avatar
Citat:
Jo jag förstår mkt väl att med sunt förnut osvosv så ska man inte rota runt i proppskåp mm. MEN i mina trakter finns det massor med militära områden, en del är säkerligen skyddsobjekt (mobföråd osv)dessa "områden ska man givetvis hålla sig ifrån.
MEN sedan finns det en massa andra områden som inte är någon som helst skylt vid ex ett flygält mitt ute i skogen. Den enda skyltningen som finns där är fordonstrafik förbjuden!Vad jag då undrar är om man får gå till fots in där eller är det "skyddsobjekt" som inte skyltats?

Jag har ingen lust att bli jagad av vare sig av Farbror blå eller Farbror grön! Men nyfiken är jag ;-)

Du får väl ha en korg med svampar och en hund i koppel så fixar det sig nog på de mindre hemliga skyddsobjekten som ligger lite avsides.
Citera
2007-03-13, 12:04
Medlem
rebbans avatar
Som sagt innan så behöver inte militära skyddsobjekt va skyltade.
Är det inte skyltat blir du avvisad om det inte är uppenbart att du bör förstå att det är ett skyddsobjekt och om du begår ett brott.

Tänk på att militära skyddsvakter har väldigt bra befogenheter att ställa till ett massa stök för dig.
Citera