2008-12-25, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
tänkte på denna skylt: http://www.pixbox.se/pic_show_id22321510.html

kan jag då stå utanför / framförskylten och ta bilder ? jag är ju inte innanför då.

Nej, då plåtar du ju in på objektet.
Citera
2008-12-25, 11:41
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
tänkte på denna skylt: http://www.pixbox.se/pic_show_id22321510.html

kan jag då stå utanför / framförskylten och ta bilder ? jag är ju inte innanför då.

Det är förbjudet att avbilda det som finns innanför staketet. Således får du inte fotografera utifrån och in.
Citera
2008-12-25, 21:27
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det är förbjudet att avbilda det som finns innanför staketet. Således får du inte fotografera utifrån och in.

okej, jag tolkade skylten som om jag fick göra så, då kan jag lugna "vännerna" på säpo att några bilder ej kommer att tas på de hittade anläggningarna, som var skyltade. Anläggningar utan skyltar tar jag dock bilder på och lägger upp på hemsidan.
Senast redigerad av Discovery 2008-12-25 kl. 21:30.
Citera
2009-01-06, 17:01
Medlem
Metamorf-Granits avatar
"Vad lagen säger..."

<<< http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?sok=skyddsobjekt&titel=&bet=&rm=&nr=&so rt=rel&nid=3910&a=s#soktraff >>>

På länken finns delar av lagmatrialet om frågan. Se också lag-, författningssamling angående vad man får publicera (Kartor, bilder etc).

OT: Vid flera tillfällen i mitt jobb har jag krupit i tunnlar,främst under stockholms innerstad. Har för mig att det finns fina kartor hos SGU.
Citera
2009-01-06, 18:11
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metamorf-Granit
<<< http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?sok=skyddsobjekt&titel=&bet=&rm=&nr=&so rt=rel&nid=3910&a=s#soktraff >>>

På länken finns delar av lagmatrialet om frågan. Se också lag-, författningssamling angående vad man får publicera (Kartor, bilder etc).

OT: Vid flera tillfällen i mitt jobb har jag krupit i tunnlar,främst under stockholms innerstad. Har för mig att det finns fina kartor hos SGU.

Varför skulle SGU ha kartor över tunnlar under Stockholm?
Citera
2009-01-15, 00:37
Bannlyst
SGU är väl en special grupp inom polisen som rensar upp i tunnlar mm, alltså tunnel kommandot tror jag dem heter i vanlig slang. Lite som tropa de elite i Rio, grymmaste poliserna som du inte vill bråka med oförberedd
Citera
2009-01-15, 00:53
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *stuffit*
SGU är väl en special grupp inom polisen som rensar upp i tunnlar mm, alltså tunnel kommandot tror jag dem heter i vanlig slang. Lite som tropa de elite i Rio, grymmaste poliserna som du inte vill bråka med oförberedd

I min värld är SGU Statens Geologiska Undersökning.
Vad skulle den alternativa betydelsen inom polisen vara?
Stockholmspolisens Grott Utrensare kanske..?
Citera
2009-01-15, 02:13
Medlem
Det händer inte så mycket även om man tar på sig en uniform fast man är civil, knatar in på ett skyddsobjekt och fotograferar en massa. Så jag tror ni kan vara lugna.
Citera
2009-01-15, 02:33
Medlem
Mordiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achivai
Det händer inte så mycket även om man tar på sig en uniform fast man är civil, knatar in på ett skyddsobjekt och fotograferar en massa. Så jag tror ni kan vara lugna.

förutom om någon kräver Identifikation och sen när du märker att du inte är militär så åker du dit på både att du har uniformen på dig och att du tar bilder

har för mig att det är samma lag att klä ut sig till snut.
Citera
2009-01-16, 09:02
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordius
förutom om någon kräver Identifikation och sen när du märker att du inte är militär så åker du dit på både att du har uniformen på dig och att du tar bilder

har för mig att det är samma lag att klä ut sig till snut.

Dessutom så räcker inte uniform vare sej du har rätt att bära den eller inte. Man behöver tillstånd för att få få avbilda/fotografera SO.
Citera
2009-01-26, 08:20
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Dessutom så räcker inte uniform vare sej du har rätt att bära den eller inte. Man behöver tillstånd för att få få avbilda/fotografera SO.

är inte direkt orolig att åka fast för att ta bilder på något där det är fotoförbud, fast det ej är skyltat.

Besökte arlanda flygplats och gick lite i tågtunnlarna där och la ut dessa bilder på min hemsida, det blev polisförhör med en snubbe från säpo - men de kunde inte fälla mig då det ej var skyltat att man inte fick gå i dessa tunnlar, därför är jag inte direkt orolig.
Citera
2009-01-26, 08:57
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
är inte direkt orolig att åka fast för att ta bilder på något där det är fotoförbud, fast det ej är skyltat.

Besökte arlanda flygplats och gick lite i tågtunnlarna där och la ut dessa bilder på min hemsida, det blev polisförhör med en snubbe från säpo - men de kunde inte fälla mig då det ej var skyltat att man inte fick gå i dessa tunnlar, därför är jag inte direkt orolig.

På tal om den incidenten, hur har det gått? Fått tillbaka kameran än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in