Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Jag har inte sett några skyltar alls, inga grindar eller något bara en gammalgrusväg in till stället som är övervuxen. på byggnaderna så vet jag faktist inte om det står något men det jag kan minnas så tror jag inte det.
Finns det inga skyltar alls så kan du vandra runt bäst du vill - lita till allemansrätten, ha glasögon/se ut som en miljöpartist och ta med dig en korg+svampbok/kikare+fågelbok.
Citat:
alt 1 Men låt oss säga att man blir tagen på området vad kan hända?
Man har inte gjort något mer än "tittat".
Har du bara tittat, och det inte finns några skyltar kan ingen göra dig någonting alls, polis/skyddsvakt/militär - de kan så klart be dig lämna området, men utan lagstöd till något annat än just fråga om du inte skulle ha något emot att gå därifrån.
En skyddsvakt utan skyddsobjekt är lika befogad att agera polis som du själv är - han kan endast som envar gripa dig om han ser dig göra något som kan ge fängelse. Bryta på en dörr, t.ex.
Men han kan så klart med sina kollegors goda minne påstå att ha sett dig bryta på en dörr, gripa dig och "för sin egen säkerhets skull" gå igenom din väska och hitta din "UE-kit" a la fjortisflashback, och då ligger du ordentligt mer brunt till.
Citat:
alt 2 : man har tittat tagit lite foton o gått omkring i störreutsträckning där.
Inga skyltar - inget fotoförbud. Ingen fara.
Knappt polisen får gripa dig på obefogad misstanke om brott, en skyddsvakt utan skyddsobjekt får än mindre göra dig något. Hoppar en skyddsvakt på dig utan laga stöd kan du se fram emot skadestånd.
Så länge det inte finns skyltar.
Finns det skyltar om tillträdesförbud, fotoförbud eller liknande så bör du dock passa dig riktigt noga.
En skyddsvakt kan omhänderta dig på misstanke om brott mot skyddslagen - om du befinner dig på ett skyddsobjekt (eller rör dig "invid" ett skyddsobjekt).
Att ha "missat" en skylt ger dig inget frikort för övrigt. Försök inte "av ren slump" vandra in genom en öppen grind om området i övrigt är skyddat med 4m stålstängsel+taggtråd. Det är obra.