2007-09-15, 12:12
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Var då??
Överallt i Sverige.
Citera
2007-10-27, 19:23
Medlem
skriver ett inlägg i tråden

Efter att ha läst tråden så undrar jag fortfarande lite vad det kan bli för konsekvenser att vistas på vissa göröna områden?

Har ett ställe jag vill åka till. ligger lite avsides så det är lungt dock så har det varit folk där en gång jag varit där så det är ju lite farligt.

Jag har inte sett några skyltar alls, inga grindar eller något bara en gammalgrusväg in till stället som är övervuxen. på byggnaderna så vet jag faktist inte om det står något men det jag kan minnas så tror jag inte det.

alt 1 Men låt oss säga att man blir tagen på området vad kan hända?
Man har inte gjort något mer än "tittat".

alt 2 : man har tittat tagit lite foton o gått omkring i störreutsträckning där.

alt 3 : man hittar något som man bör polisanmäla tex vapen mord osv. vad kan man få för konsekvenser då?

Hur skulle det betesig om det inte finns varken märkning eller inhägning på något sätt.
Vet inte alls vad stället har/hade för uppgift.. finns någon parabol iaf o en lång trappa runt stället.
Citera
2007-10-29, 20:51
Medlem
Det beror ju på vad du har hittat på och hur irriterad du har lyckats göra den som kommer.. =)

Tror nog att grundvarianten är ett avvisande så länge du inte har gjort något allvarligt i ett skarpt objekt. Sedan beror det ju på hur det ser ut runt om kring dig, brytmärken på fel dörr, skärbrännare i fickan osv.. talar ju till din nackdel.

Blir det mer än ett avvisande så skall du skyndsamt överlämnas till Polisen och det är dom och inte skyddsvakten som bestämmer vad du råkar ut för. Skyddsvakt och Polis kan ha helt olika syn på vad som är allvarligt.. =)

Tänk dock på att en skyddsvakt på ett militärt skyddsobjekt / -område har samma befogenhet som Polisen. Allt som skyddsvakten gör med dig kommer dock att bli föremål i rättegång så fort det blir mer än ett avvisande..
Citera
2007-10-30, 01:28
Medlem
griffin: Tackar

Då gäller det o ta det lungt då
Men jag ska kanske till mitt ställe imorgon så. annars så får det nog bli efter vintern. blir väl en logg här isf.
Tack
Citera
2007-10-30, 08:53
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Jag har inte sett några skyltar alls, inga grindar eller något bara en gammalgrusväg in till stället som är övervuxen. på byggnaderna så vet jag faktist inte om det står något men det jag kan minnas så tror jag inte det.
Finns det inga skyltar alls så kan du vandra runt bäst du vill - lita till allemansrätten, ha glasögon/se ut som en miljöpartist och ta med dig en korg+svampbok/kikare+fågelbok.
Citat:
alt 1 Men låt oss säga att man blir tagen på området vad kan hända?
Man har inte gjort något mer än "tittat".
Har du bara tittat, och det inte finns några skyltar kan ingen göra dig någonting alls, polis/skyddsvakt/militär - de kan så klart be dig lämna området, men utan lagstöd till något annat än just fråga om du inte skulle ha något emot att gå därifrån.
En skyddsvakt utan skyddsobjekt är lika befogad att agera polis som du själv är - han kan endast som envar gripa dig om han ser dig göra något som kan ge fängelse. Bryta på en dörr, t.ex.
Men han kan så klart med sina kollegors goda minne påstå att ha sett dig bryta på en dörr, gripa dig och "för sin egen säkerhets skull" gå igenom din väska och hitta din "UE-kit" a la fjortisflashback, och då ligger du ordentligt mer brunt till.
Citat:
alt 2 : man har tittat tagit lite foton o gått omkring i störreutsträckning där.
Inga skyltar - inget fotoförbud. Ingen fara.
Knappt polisen får gripa dig på obefogad misstanke om brott, en skyddsvakt utan skyddsobjekt får än mindre göra dig något. Hoppar en skyddsvakt på dig utan laga stöd kan du se fram emot skadestånd.

Så länge det inte finns skyltar.
Finns det skyltar om tillträdesförbud, fotoförbud eller liknande så bör du dock passa dig riktigt noga.
En skyddsvakt kan omhänderta dig på misstanke om brott mot skyddslagen - om du befinner dig på ett skyddsobjekt (eller rör dig "invid" ett skyddsobjekt).
Att ha "missat" en skylt ger dig inget frikort för övrigt. Försök inte "av ren slump" vandra in genom en öppen grind om området i övrigt är skyddat med 4m stålstängsel+taggtråd. Det är obra.
Citera
2007-10-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrovi
Finns det inga skyltar alls så kan du vandra runt bäst du vill - lita till allemansrätten, ha glasögon/se ut som en miljöpartist och ta med dig en korg+svampbok/kikare+fågelbok.

Har du bara tittat, och det inte finns några skyltar kan ingen göra dig någonting alls, polis/skyddsvakt/militär - de kan så klart be dig lämna området, men utan lagstöd till något annat än just fråga om du inte skulle ha något emot att gå därifrån.

Läs på lagen: Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Finns inget krav avspärrningar, skyltar eller liknande. Det minsta som behövs är en skriftlig order från VB ATK, som beskriver skyddsobjektet, kartskiss med koordinater etc. Denna order gäller några dygn. Exempelvis vid helikopterolyckan för ett antal månader sedan användes denna metod för att snabbt spärra av området. Det finns av olika skäl skyddsobjekt som är ej utmärkta, lagen gäller dock.!
För att skydda gemene man från obehag är de flesta objekten utmärkta.

Som sagt läs på lagen, det är den som gäller, inte eget löst tyckande.
Citera
2007-10-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viker
Läs på lagen: Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Finns inget krav avspärrningar, skyltar eller liknande. Det minsta som behövs är en skriftlig order från VB ATK, som beskriver skyddsobjektet, kartskiss med koordinater etc. Denna order gäller några dygn. Exempelvis vid helikopterolyckan för ett antal månader sedan användes denna metod för att snabbt spärra av området. Det finns av olika skäl skyddsobjekt som är ej utmärkta, lagen gäller dock.!
För att skydda gemene man från obehag är de flesta objekten utmärkta.

Som sagt läs på lagen, det är den som gäller, inte eget löst tyckande.

Det kommer alltid att sluta med tyckande eftersom alla skyddsvakter inte är stöpta i samma form. Det är dagsformen på den som hittar dig som bestämmer vad som händer. Dock skall du överlämnas till polis skyndsamt, även här råkar du ut för tyckanden eftersom inte ens polisen har samma identiska ryggsäck över kåren. Dessutom kommer sedan en jouråklagare tolka lagen som han vill och inte ens här kommer du ifrån tyckanden.

Blir det mer än avvisande kommer du dessutom råka ut för tingsrättens tyckanden.. =) detta eftersom allt över avvisande hamnar hos dom.

Tycker du inte om alla dessa tyckanden så är det bara att hålla sig på rätt sida staketet...
Citera
2007-11-09, 14:14
Medlem
Razozs avatar
Här runt Gävle har det varit sjukt militärpådrag i tiden.. Jag och en kompis var ute vid ett ställe kallat Bönan (lol), eftersom vi sett en halsjaskigt dåld bunker där från en färja.. När vi kom dit satt det skyltar redan 2-3 kilometer innan vi kom fram ^^ Det fanns en stor pansardörr i en bergvägg, Låst med ett litet hänglås bara. När man kom in satt det militärhjälmar längs en vägg i en lång stenkorridor, och i änden en trälucka ner i golvet. Vi lyfte upp den, och var lagomt rädda precis nu, och gick ner längs en rostig stege. Där nere var själva bunkern "hålet" igengjutet (eh, vet inte vad det kalls men ett avlångt horisontellt hål riktat mot havet) och en stor stållåda med granatlogga på, inehållande OANVÄNDA granater, lagomt rostiga :P Tro inte att jag tog nån, så dum var jag inte. Längs en vägg stog det pipor till gevär, och lådor med ammunition. När vi sett källaren drog vi fort som fan, på vägen ut ur skogen mötte vi nån gubbe med uniform som såg rätt misstänksam ut. När vi kommit utom räckhåll för honom sprang vi till bussen ^^

Herrgud. Hur fan kan man låta såna här saker ligga ?! Tänk om det skulle ha varit en liten unge eller nåt ><
Citera
2007-11-09, 14:25
Medlem
Crumbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Hur fan kan man låta såna här saker ligga ?! Tänk om det skulle ha varit en liten unge eller nåt ><

Med tanke på ditt språk så skulle jag tippa på att det var just det som hände
Citera
2007-12-22, 18:57
Medlem
benkars avatar
En julhälsning från Försvarsmakten, FortV med flera... kring det här med Skyddsobjekt

http://www.elfyourself.com/?id=1692511320 (Kan ta någon minut ladda...)

/B
Citera
2008-02-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammex
finns det några aktiva skyddsobjekt i stockholms innerstad?

Sorry att jag bumpar ett gammalt inlägg, men Stockholm Slott ligger väl i innerstaden?
Citera
2008-02-27, 19:00
Medlem
Turistens avatar
Hej
Jag har inte läst hela tråden.

Jag har tillträde till en del hemliga och/eller skyddade objekt i en större stad i Sverige. Om jag skulle posta lite bilder mm (som dock inte avslöjar detaljer) är det då OK att göra det här på Flashback?

Och hur går man lämpligtvis till väga för att vara anonym? Hitta ett öppet WLAN och regga diverse konton från det?

Jag har egentligen inget intresse av att posta bilderna och jag vet inte om mitt samvete tillåter det men jag skulle kunna slå hål på några myter samt klargöra vissa frågor.

Turisten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in