Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-24, 14:10
  #289
Medlem
Puggens avatar
Låter som vanliga PS-640 radars. Inget märkvärdigt egentligen. Speciellt hemliga är de heller inte.
Citera
2010-10-24, 14:58
  #290
Medlem
Räckvidden är det inget fel på. Allt beroende på placering. I Portogal finns en placering som har en räckvidd på 180 km ut i Atlanten. Mer finns att läsa på http://www.terma.com/ "SCANTER 2001i
Compact Radar Sensor Package."
Här i Sverige ligger de mellan 40-150 km yttäckning. Dessutom har de en betydligt högre upplösning. De kommer troligen helt ersätta de befintliga som finns idag. De är på många plattser placerade endast några hundra meter från de befintliga 870. På flera av dessa platser har de slutat att "rotera"

Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Utanför Gävle så har det ploppat upp en sådan radar... den står på samma område där det tidigare fanns ett kustartilleri för 500 man ( ganska likt tunga batteriet på Hemsö ) Dock är det plomberat sedan 2001, berget heter " Gråberget " ( finns artikel på wikipedia ).

Jag misstänker att de nya radarstationerna har kortare räckvidd än de gamla radarstationerna.
__________________
Senast redigerad av Bergsprängaren 2010-10-24 kl. 15:01.
Citera
2010-10-24, 18:18
  #291
Medlem
Puggens avatar
Lade märke till en ganska lustig detalj på flygbilder över ett känsligt militärt objekt nyss. Det känsliga objektet är fullt synligt på alla flygbilder medan dess föregångares lokalisering 350m därifrån är censuerad och den lades ändå ned för 7 år sen och var den sista av sitt slag
Citera
2010-10-26, 13:37
  #292
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Lade märke till en ganska lustig detalj på flygbilder över ett känsligt militärt objekt nyss. Det känsliga objektet är fullt synligt på alla flygbilder medan dess föregångares lokalisering 350m därifrån är censuerad och den lades ändå ned för 7 år sen och var den sista av sitt slag



Sedan att FRA´s huvudanläggning utanför Drottningholm syns tydligt på Google maps, men att bara gå förbi med en systemkamera i handen, då ska man tvingas uppge sitt personnummer och tala om från vilken stad man är ifrån...


Det är inte fotoförbud utanför FRA, dock är det fotoförbud på båda sidor om vägen, på FRA.
Citera
2010-10-26, 21:30
  #293
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Sedan att FRA´s huvudanläggning utanför Drottningholm syns tydligt på Google maps, men att bara gå förbi med en systemkamera i handen, då ska man tvingas uppge sitt personnummer och tala om från vilken stad man är ifrån...
De skulle ju bara försäkra sig om att det verkligen var du Discovery och inget annat!


Din pixbox-sida ligger bland Ingvar Åkessons favoriter(i hans webbläsare) vet du väll.
Citera
2010-10-27, 11:45
  #294
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Sedan att FRA´s huvudanläggning utanför Drottningholm syns tydligt på Google maps, men att bara gå förbi med en systemkamera i handen, då ska man tvingas uppge sitt personnummer och tala om från vilken stad man är ifrån...

Det är inte fotoförbud utanför FRA, dock är det fotoförbud på båda sidor om vägen, på FRA.


Går man sakta förbi med en kamera öppet hängande på magen och skyddsområde på båda sidor kan de ju tycka att man utmanar, retas!
I lagen står det att de har rätt att kontroller de som uppehåller sig i närheten av ett skyddsområde.
Citera
2010-10-27, 14:40
  #295
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
De skulle ju bara försäkra sig om att det verkligen var du Discovery och inget annat!


Din pixbox-sida ligger bland Ingvar Åkessons favoriter(i hans webbläsare) vet du väll.


Och vem är Ingvar Åkesson ?
Citera
2010-10-27, 14:44
  #296
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Går man sakta förbi med en kamera öppet hängande på magen och skyddsområde på båda sidor kan de ju tycka att man utmanar, retas!
I lagen står det att de har rätt att kontroller de som uppehåller sig i närheten av ett skyddsområde.

Jag retas inte... hade bara ingen lust att packa ner kameran.

Okej... då hade väl han lagen på sin sida då ( och jag med då jag befann mig på en allmän landsväg ), men även om det ser ut som om man fotar så kan man ju använda kameran som en kikare, utan att ta en bild.


Dock tyckte vakten att det var helt ok att ta bilder en bit bort, efter raksträckan mot Drottningholms slott, det är ju konstigt att man fick tillstånd för det...
Citera
2010-10-29, 10:01
  #297
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Jag retas inte... hade bara ingen lust att packa ner kameran.

Okej... då hade väl han lagen på sin sida då ( och jag med då jag befann mig på en allmän landsväg ), men även om det ser ut som om man fotar så kan man ju använda kameran som en kikare, utan att ta en bild.

Dock tyckte vakten att det var helt ok att ta bilder en bit bort, efter raksträckan mot Drottningholms slott, det är ju konstigt att man fick tillstånd för det...

Drottningholm är ett fint rekreationsområde och mycket nära Stockholm. Har bilat, cyklat och åkt rullskidor förbi där många gånger utan att de reagerat. Ska hänga en kamera om halsen nästa gång så får jag se om de kommer ut på vägen. Provos testus
Citera
2010-10-30, 01:14
  #298
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Och vem är Ingvar Åkesson ?
Detta är Ingvar Åkesson.
Citera
2010-10-30, 06:21
  #299
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Detta är Ingvar Åkesson.


Aha... han läser säkert detta, eller så får grabbarna på SÄPO göra det åt honom.


Jag kommer ju knappast att sluta fota skyddsobjekt och militäranläggningar som inte är skyltade med fotoförbud, skyddsobjektskyltar brukar jag inte bry mig om då jag inte tar de på allvar efter att ha sett sådana skyltar på de mest konstiga ställen.

Sedan fick jag ju konstigt nog tillstånd att fota FRA´s huvudanläggning om jag stod ca 0,8 km bort,
den vakten hade nog inte hört talas om objektiv med zoom


Anläggningar som även är skyltade med fotoförbud, där brukar jag i vissa fall fota omgivningen och i värsta fall geotagga någon bild så folk kan studera "omgivningen" själv.
__________________
Senast redigerad av Discovery 2010-10-30 kl. 06:27.
Citera
2010-10-30, 11:41
  #300
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Aha... han läser säkert detta, eller så får grabbarna på SÄPO göra det åt honom.


Jag kommer ju knappast att sluta fota skyddsobjekt och militäranläggningar som inte är skyltade med fotoförbud, skyddsobjektskyltar brukar jag inte bry mig om då jag inte tar de på allvar efter att ha sett sådana skyltar på de mest konstiga ställen.

Sedan fick jag ju konstigt nog tillstånd att fota FRA´s huvudanläggning om jag stod ca 0,8 km bort,
den vakten hade nog inte hört talas om objektiv med zoom


Anläggningar som även är skyltade med fotoförbud, där brukar jag i vissa fall fota omgivningen och i värsta fall geotagga någon bild så folk kan studera "omgivningen" själv.

Det finns ingen som är särskilt hemligt av det man kan se eller fota utifrån. Däremot vill de inte att någon av de anställda ska komma med på bild. Inte minst på grund av kravet från de anställd själva. De vill inte bli igenkända och det kravet delar de med många andra inom rättsväsendet, polisen och inom det militära. Det är därför de är extra griniga utanför anläggningar med fast bemanning så respekter fotoförbuden och slipp hamna i SÄPO:s spaningsregister.

Hoten kommer från en massa olika håll kriminella, terrorister, fildelargalningar, rättshaverister i allmänhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback