2009-04-12, 13:30
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Fan, såg att alla värmevärk, Gasverket mm hade lika högklassig censur

Även ställverk i tex Sätra, Högdalen, Hammarbyhamnen mm är censuerade men inte på flygbilder?

Men hur kommer det sig att inte oljehamnar, vattentorn och andra känslig skyddsobjekt inte är censuerade?

T.ex. alla vattentorn är inte skyddsobjekt. Sedan så är inte alla skyddsobjekt censurerade på flyg/satellitbilder... ibland är de bara censurerade på ett av dem medan den är fyllt synlig på den andre, skumt.

Rörigt.
Citera
2009-05-11, 10:46
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Är tunnlarna under Arlanda flygplats skyddsobjekt ?
såg ingen sådan skylt under min vandring där nere...

Hela flygplatsen, inklusive terminalerna är skyddsobjekt, således även tunnlarna.
Det är bara Sky City som inte är skyddsobjekt.
Citera
2009-05-12, 00:37
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
T.ex. alla vattentorn är inte skyddsobjekt. Sedan så är inte alla skyddsobjekt censurerade på flyg/satellitbilder... ibland är de bara censurerade på ett av dem medan den är fyllt synlig på den andre, skumt.

Rörigt.

Syftade på sthlms län. Där är alla vatten/el/värme anläggningar skyddsobjekt.
Citera
2009-05-12, 01:03
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Rörigt.

Inte så skumt alls, man pixlar utsiktsbilderna för att inte visa för mycket topografisk information. Flygbilder rakt ovanifrån avslöjar inte så mycket byggnadens höjd eller siluettbild.
Citera
2009-05-13, 18:36
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Syftade på sthlms län. Där är alla vatten/el/värme anläggningar skyddsobjekt.

kan vara möjligt, men varför är det inte fotoförbud på alla skyddsobjekt ?
Citera
2009-05-13, 20:04
Bannlyst
Citat:
kan vara möjligt, men varför är det inte fotoförbud på alla skyddsobjekt ?
Du kan nog tänka dig hur det skulle sett ut. Vänsterpartisterna skulle flippat totalt, sådana "fasistiska fasoner" ska vi ju inte ha.

Lagen säger bland annat att ett skyddsobjekt ska inkräkta så lite som möjligt för den enskilda individen. Man ska vara flexibel. Därför undviker man oangelägenheter då det är möjligt. Antar att man gör en bedömning från fall till fall om fotoförbud verkligen behövs.
Citera
2009-06-18, 00:10
Medlem
Idag när jag körde på väg 838 som går rakt igenom Kosta Skjutfält (som är militärt skyddsområde) så hade det inträffat en trafikolycka. En bil hade voltat och låg på taket i diket. På olycksplatsen fanns det en till synes civil bil plus någon typ av piketfordon som det stod Skyddsvakt på. Runt olycksplatsen var det 7-8 militärer som alla blängde på mig när jag nyfiket gled förbi. Några satt med en förbandslåda och tog hand om en skadad person. Det hela kändes väldigt konstigt och jag kände mig väldigt oönskad på platsen.
Jag såg inte till några räddningsfordon.

Ett tag funderade jag på om dom bara övade men olyckan är noterad på wighsnews.
Hursomhellst spännande och många frågor väcktes.
Var skyddsvakterna där för att skydda något och hålla media borta?
Eller hade dom helt enkelt fångat upp larmet och åkt för att dom visste att dom skulle vara där betydligt snabbare än räddningstjänst?
Hur funkar det med en landsväg rakt igenom skyddsobjekt?
Har räddningsjjänst och militär en plan på hur man beter sig vid olyckor inom skyddsobjekt?
Vissa delar av sträckan genom Kosta skjutfält har ju helt stoppförbud, men en olycka händer ju så lätt...
Citera
2009-06-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruket
Idag när jag körde på väg 838 som går rakt igenom Kosta Skjutfält (som är militärt skyddsområde) så hade det inträffat en trafikolycka. En bil hade voltat och låg på taket i diket. På olycksplatsen fanns det en till synes civil bil plus någon typ av piketfordon som det stod Skyddsvakt på. Runt olycksplatsen var det 7-8 militärer som alla blängde på mig när jag nyfiket gled förbi. Några satt med en förbandslåda och tog hand om en skadad person. Det hela kändes väldigt konstigt och jag kände mig väldigt oönskad på platsen.

Eller hade dom helt enkelt fångat upp larmet och åkt för att dom visste att dom skulle vara där betydligt snabbare än räddningstjänst?
Har räddningsjjänst och militär en plan på hur man beter sig vid olyckor inom skyddsobjekt?
Vissa delar av sträckan genom Kosta skjutfält har ju helt stoppförbud, men en olycka händer ju så lätt...

Ett skjutfält eller motsvarande är oftast ett skyddsobjekt där tillträdet endast är begränsat till den tid det är avlyst (brukar finnas på anslag när man passerar in på vägar och stigar). Det förhindrar inte att det kan finnas tex förråd som alltid är skyddsobjekt inom området, dessa skyltas då i särskild ordning. En landsväg eller något som anses som "allmänt" brukar undantas från skyddsobjektet om det inte spärras av för tex en skjutning. Skyddsvakterna var förmodligen bara på plats först.
Senast redigerad av Trumma 2009-06-20 kl. 09:10.
Citera
2009-06-20, 12:27
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruket

Nu ska vi reda ut ett och annat. Vägen går genom flygfältets södra del, vägen korsar alltså banan. Och allt som tillhör fältet är skyddsobjekt med fotoförbud. Nytt beslut fattades så sent som 2007.

Att insatssoldaterna var där berodde helt enkelt på att de har 5min körtid till platsen medan det tar ca 30min att köra från Växjö. Men olyckan hade väl inte skett inom ett militärt skyddsobjekt? Vägen är inte SO, däremot 5-10m från vägen börjar SO gälla. Detta innebär att vägen defacto inte går genom ett skyddsobjekt utan den omgärdas på båda sidor av två skyddsobjekt. Luddigt, jag vet.

Själva skjutfältet är inte SO utan bara avspärrat när skjutning pågår.
Citera
2009-06-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Nu ska vi reda ut ett och annat. Vägen går genom flygfältets södra del, vägen korsar alltså banan. Och allt som tillhör fältet är skyddsobjekt med fotoförbud. Nytt beslut fattades så sent som 2007.

Att insatssoldaterna var där berodde helt enkelt på att de har 5min körtid till platsen medan det tar ca 30min att köra från Växjö. Men olyckan hade väl inte skett inom ett militärt skyddsobjekt? Vägen är inte SO, däremot 5-10m från vägen börjar SO gälla. Detta innebär att vägen defacto inte går genom ett skyddsobjekt utan den omgärdas på båda sidor av två skyddsobjekt. Luddigt, jag vet.

Själva skjutfältet är inte SO utan bara avspärrat när skjutning pågår.

Okej. Jag trodde att hela området var SO. Olycksplatsen var någon kilometer öster om själva flygfältet. Då är det nog precis som du säger så att olyckan inträffade utanför SO och att soldaterna helt enkelt gjorde en insats för de drabbade. Hursomhellst så var det trevligt att kolla på skyddsvakter in action.
Citera
2009-07-04, 01:51
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CM
Hela flygplatsen, inklusive terminalerna är skyddsobjekt, således även tunnlarna.
Det är bara Sky City som inte är skyddsobjekt.

ok, men SÄPO-killen sa att de inte kan fälla mig på grund av att tunnlarna inte var skyltade, de var väldigt intreserade av att jag tog bort bilderna från nätet...
Citera
2009-07-11, 22:11
Medlem
Citat:
ok, men SÄPO-killen sa att de inte kan fälla mig på grund av att tunnlarna inte var skyltade, de var väldigt intreserade av att jag tog bort bilderna från nätet...

Låter märkligt. Ingången till tunneln lär väl ha varit skyltad? På samma sätt som att inte varje meter inne på området tex landningsbanor inte heller är skyltade men för att ta sig dit är det i princip omöjligt att missa dessa skyltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in