2016-04-15, 12:30
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Du har kallat mig allt möjligt vid det här laget, Lallare, rabiat, vetgirig, barnslig, respektlös osv .... Men eftersom att jag är en TI så är jag van vid sånt. Kan inte delta på något forum utan att bli bemött på det sättet. Använder jag några sådana skällsord när jag skriver till dig? Tycker du att det är jag som är respektlös? Du behöver inte läsa mina inlägg om det stör dig. Det är bara att ignorera i så fall.

Jag har läst de svaren som jag fick och jag är intresserad på samma gång som jag inte håller med om era slutsatser. Jag frågar inte för att lära mig, utan för att jag har ett genuint intresse av att jämföra olika tankesätt (det mänskliga psyket intresserar mig) men även också för att jag vill visa att det finns ett alternativt sätt att förklara vår verklighet på, vilket jag väl har rätten till? Ytterligare en orsak är att det underlättar för mig att veta exakt hur ni tänker om jag ska delta i en diskussion i ett specifikt ämne. Så det är mångfacetterat.

Om jag skulle ge svar på mina egna frågor så skulle jag utgå ifrån att Jorden är platt, vilket jag med största sannolikhet tror att den är, och då skulle det bara behövas en ganska kort och enkel svarsformulering på alla dessa frågor. Inget komplicerat, inga matematiska formler eller uträkningar, inga magiska gravitationskrafter hit eller dit osv. Svaren till alla dessa frågor ryms i följande påstående:

"Jorden är platt och stillastående, ner är ner och upp är upp, alla objekt som har en högre densitet än omgivande luft eller vatten sjunker nedåt, alla objekt som har en lägre densitet än omgivande luft eller vatten stiger uppåt, gravitation existerar inte."

Amen vad bra. Då kan du ju fortsätta läsa dina "enkla" berättelser som fantiserar världen åt dig.

Om du frågar något, ska du ha respekten nog att lyssna på vad man säger. Gör man inte det så är man respektlös. Det är kontentan av en diskussion. Det handlar inte om att du är ett svart-får, som alltid får stå stark för din åsikt men ändå får en massa skit. Det handlar om att du inte tar till dig av ena sidan, fasten du ändå kan tro på det du vill. DET är det respektlösa. Så sluta fråga för sakens skull, om du ändå inte har hjärta att lyssna.

Ditt svar, i min mening, är så verklighetsfrånvänt att jag inte förstår din rationalism. Inte någonsin skulle du acceptera en sån flyktig och intetsägande förklaring för något viktigt i ditt liv?
Citera
2016-04-15, 12:34
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst skulle jag kunna läsa det men jag skulle vilja höra det från en troende.

Jaja, varför inte bara ta och läsa på nu än att streta emot. Tro vad du vill. Det förändrar inte hur saker och ting är.
Citera
2016-04-15, 12:41
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
1. Imponerande men det förklarar inte vad gravitation är för kraft och hur den håller vattnet på plats samt motverkar centrifugalkraften som är betydligt högre vid ekvatorn än vid de så kallade polerna. Är gravitationen starkare vid ekvatorn där jorden roterar med överljudsfart Om du svara ja, så skulle jag vilja veta vad som ökar i styrka

2. Heliumballongen stiger för att heliumets densitet är lägre än den omgivande atmosfären.
Du kan jämföra heliumballongens stigning med en bit kork du trycker ner under vattnet och sedan släpper. Så fort du släpper korken så trycks den upp mot vattenytan av vattnets högre densitet. Det verkar som densitet alltid vinner över gravitation.

4. Hade man sett apelsinerna attrahera varandra om man hade hängt dom i snören?
Cavendish experimentet är rena tramset men lite humor skadar aldrig!
https://www.youtube.com/watch?v=_sZUO9LxMdE

1.) Den är inte betydligt mycket starkare. Det är därför du inte känner av den. Jordens omkrets är lite för stor för att hastigheten ska vara betydligt märkbar. Läs generella relativitetsteorin. GPS fungerar inte utan den.

2.) Nej! Densiteten övervinner varandra för att gravitationen är vågen. Du är fast i tankegången. Om korken inte skulle bli upptryckt av vattnet, för att vattnet blir nedtryckt av gravitation, så skulle korken bara sitta kvar under vattenytan.

3.) Rena tramset?
Citera
2016-04-15, 12:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Återigen kommer du märkliga påståenden och försöker vilseleda. Gravitation är grundbulten i hypotesen om att jorden är en glob. Ingen gravitation, ingen jordglob och inga planeter osv. Förstår du? Har försökt att ifrågasätta gravitationen i en tråd under vetenskap och fysik men blev genast hänvisad till nån konspirationstråd. Det är tydligen väldigt viktigt att de indoktrinerade får leka i fred i sin egen privata sandlåda.
Ja, vi är överens och tryck skapar kraft.

På vilket sätt vilseleder jag?

Och nej, tryck skapar inte kraft.
Tryck är ett sätt att mäta kraft - tryck är kraft per area.

Vad är det för kraft som drar stenen nedåt?
Senast redigerad av madtop 2016-04-15 kl. 12:55.
Citera
2016-04-15, 13:19
Medlem
EddieCabots avatar
Varför blir man viktlös i rymden, om det inte beror på avsaknaden av gravitation?
Citera
2016-04-15, 13:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Varför blir man viktlös i rymden, om det inte beror på avsaknaden av gravitation?

Du glömmer att du diskuterar med människor som inte tror på rymden...
Citera
2016-04-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du glömmer att du diskuterar med människor som inte tror på rymden...

Detta har jag missat, DoÅ hade något Brahamsägg såm universum. Men att de som inte tror på Gravitation inte tror på universum var en nyhet.

Någon som har en länk.
Citera
2016-04-15, 15:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Detta har jag missat, DoÅ hade något Brahamsägg såm universum. Men att de som inte tror på Gravitation inte tror på universum var en nyhet.

Någon som har en länk.

Sebban - som frågan var riktad till - tror att jorden är omsluten av en iskupol och att vi aldrig passerat kupolen. Sebban tror inte ens att raketer fungerar. Men det får väl Sebban vidareutveckla...

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Citera
2016-04-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot

Nej, allt som har massa har gravitationskraft. Vad gravitation gör är att böja rumtiden. Tänk dig att du spänner ut en hängmatta. Hängmattans tyg representerar en 2D-version av rumtiden. Lägg sedan en fotboll på hängmattan. Tyget kommer ju böja sig efter bollen. Ta sedan en kula och lägg på hängmattan. Den kommer rulla och lägga sig intill bollen. Där har du en förenklad illustration av gravity in action. Hade inte jorden ständigt snurrat runt solen likt en kula runt ett rouletthjul så hade samma sak hänt med oss. Vi befinner oss i ständigt "fritt fall" mot solen.
.

Detta väckte ganska många tankar hos mig som jag har försökt att sätta ord på och posta som ett svar, men jag lyckas tyvärr inte riktigt översätta tankarna till någon begriplig text just nu. Tål dock att kontempleras lite mera över ...
Citera
2016-04-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du att vi någonsin har, eller någonsin kommer kunna landa med en farkost (bemannad eller obemannad) på en annan planet eller måne?

I nuläget svarar jag nej. Tror inte att de andra planeterna är solida himlakroppar som det går att landa på, som jag tidigare har sagt. Har funderat ibland över vad jag tror att månen egentligen kan tänkas vara. Den är gåtfull för mig. Inom flat Earth finns det några olika teorier om månen, men jag har inte fastnat för någon speciell ännu, mer än att jag tror att den är ett ljus på himlen som lyser upp natten och att den befinner sig mycket närmare Jorden än vad vetenskapen hävdar.
Citera
2016-04-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Sebban - som frågan var riktad till - tror att jorden är omsluten av en iskupol och att vi aldrig passerat kupolen. Sebban tror inte ens att raketer fungerar. Men det får väl Sebban vidareutveckla...

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Läste länkarna, tack för hjälpen, men vilken hög kvalitet på skitsnack. Detta skulle inte en fritt fabulerande första klass kunna komma fram med.
- Jag blir häpen när jag läser det här.
Citera
2016-04-15, 16:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
I nuläget svarar jag nej. Tror inte att de andra planeterna är solida himlakroppar som det går att landa på, som jag tidigare har sagt. Har funderat ibland över vad jag tror att månen egentligen kan tänkas vara. Den är gåtfull för mig. Inom flat Earth finns det några olika teorier om månen, men jag har inte fastnat för någon speciell ännu, mer än att jag tror att den är ett ljus på himlen som lyser upp natten och att den befinner sig mycket närmare Jorden än vad vetenskapen hävdar.

Tro du att alla som mätt avståndet till månen
- är totalt dumma i huvudet?
- eller att de är med i konspirationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in