2020-12-21, 11:37
Medlem
Kenpos avatar
Det är påfallande att alla dessa advokater för en "platt jord" inte har några egna hållbara resonemang, utan i sista hand hänvisar till "information" som de tillägnat sig på YouTube. Men som vi vet tycker somliga bara att det är kul att käbbla och vara motvalls, och alla seriösa argument är därför bortkastade på dem.
Senast redigerad av Kenpo 2020-12-21 kl. 12:03.
Citera
2020-12-21, 11:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
Vad är en "sån som du". Någon som kan tänka själv? Har du provat att tänka själv?

Ja vad kan det vara? En person som valt att ignorera helt vanliga observationer och vittnesmål till förmån för charlataner på Youtube.

Jag vågar dessutom påstå att ni ofta har en havererad skolgång bakom er, och att föreställningen om en platt jord är en revansch på alla dessa lektioner ni inte fattade vad läraren sade.

Citat:
Vanishing point.

Vad är det för trams? Förklara varför man har längre utsikt från en högt placerad utsiktspunkt här på jorden. Förklara med egna ord om du fattar dina argument.

Citat:
Tänker inte svara på detta då jag saknar kunskap om månförmörkelser/månen.

Easy way out. Sol- och månförmörkelser kan förutses geografiskt ner på meternivå och tidsmässigt på sekundnivå. Är alla som kan räkna på detta del av en konspiration? De påstår ju att de räknar på solens, månenss och jordens rörelser i förhållande till varandra.

Citat:
Den snurrar i en cirklel utåt/innåt beroende på tid/årstid. Lär dig hur vanishingpoint/perspektiv fungerar

https://lbry.tv/@waykiwayki:f/flat-earth-advanced-the-luminaries:f

Citat:
Flat Earth information:

Nej som sagt. Tänker inte leta upp dina argument. Varför kan man se längre bort från ett torn? Berätta vad du tror.
Citera
2020-12-21, 11:45
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vill absolut inte lämna tråden - Tänker fortsätta bevaka den tills det kommer fram vettiga evidens för en platt jord, som en fungerande platt-jords-karta...
Har du sett mina länkar? För jag har läst allt som har med rund jord att göra för jag blev hjärntvättad till det när jag var yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Det är påfallande att alla dessa advokater för en "platt jord" inte har några egna hållbara resonemang, utan i sista hand hänvisar till "information" som de tillägnat sig på YouTube.
Det handlar om att ta in information från olika perspektiv och källor och sedan bilda sig sin egna uppfattning. Du tror blind på källor från "Källa X" och vägrar ta in annan information.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja vad kan det vara? En person som valt att ignorera helt vanliga observationer och vittnesmål till förmån för charlataner på Youtube.

Jag vågar dessutom påstå att ni ofta har en havererad skolgång bakom er, och att föreställningen om en platt jord är en revansch på alla dessa lektioner ni inte fattade vad läraren sade.

Vad är det för trams? Förklara varför man har längre utsikt från en högt placerad utsiktspunkt här på jorden. Förklara med egna ord om du fattar dina argument.

Easy way out. Sol- och månförmörkelser kan förutses geografiskt ner på meternivå och tidsmässigt på sekundnivå. Är alla som kan räkna på detta del av en konspiration? De påstår ju att de räknar på solens, månenss och jordens rörelser i förhållande till varandra.

Nej som sagt. Tänker inte leta upp dina argument. Varför kan man se längre bort från ett torn? Berätta vad du tror.

Indoktrinering är en sorts observation jag undviker, jag har redan varit där. Du är högre upp så din vanishing point/flyktpunkt/perspektiv vidgas. Klättra upp i ett träd i skogen så ska du se att du ser mer när det inte finns objekt och terrängskillnader i vägen. Angående din Sol/mån förmörkelse så tänker jag inte gå vidare då jag saknar kunskap.

Jag tror inte, det är för religiösa. Jag har förtroende.

Återigen försök till förlöjligande, förolämpningar och påståenden. Är det det enda ni round-earthers kan? Tänker inte svara dig mer då du har bevisat att du inte klarar av att ha en mogen diskussion samt ta in information utan bara blir emotionell.

Kram

Flat Earth information:
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-21 kl. 11:54.
Citera
2020-12-21, 11:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Har du sett mina länkar? För jag har läst allt som har med rund jord att göra för jag blev hjärntvättad till det när jag var yngre.
Förstår att du är hjärntvättad, men det innebär inte att andra här är det.

Och ja, jag har tittat, men hittade ingen länk med rubriken: Fungerande och användbar karta över en platt jord.

Här har du för övrigt en fungerande karta över en sfärisk planet: https://www.google.se/maps
Bok man kan köpa: Min första atlas: https://www.akademibokhandeln.se/bok/min-forsta-atlas-lar-dig-om-varldens-lander/9788771556339/
En modell över jorden, som man kan köpa: Jordglob: https://jordglob.se/produkter/jordglob-elite-30cm-nova-rico-kfl047
Citera
2020-12-21, 11:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag har sett att du länkar, men jag tänker inte leta upp dina argument. Det får du allt göra själv. Problemet för dig är att du verkara vara hjärntvättad själv, för du kan inte ta in observationer som är omöjliga på en platt jord. T ex hur det kan vara mörkt på natten, stjärnhimlens rotationsriktning, solen som belyser moln underifrån vid solnedgångar mm mm.

Citat:
Det handlar om att ta in information från olika perspektiv och källor och sen bilda sig sin egna uppfattning. Du tror blind på källor från "Källa X" och vägrar ta in annan information.

Indoktrinering är en sorts observation jag undviker, jag har redan varit där. Du är högre upp så din vanishing point/flyktpunkt/perspektiv vidgas. Klättra upp i ett träd i skogen så ska du se att du ser mer när det inte finns objekt och terrängskillnader i vägen. Angående din Sol/mån förmörkelse så tänker jag inte gå vidare då jag saknar kunskap.

Ja i skogen finns det saker som skymmer. Det var därför jag skrev ett fyrtorn vid havet. Du ser längre ut över havet uppifrån tornet än från stranden. Hur kommer det sig? Förklara med egna ord om du fattar vad du tror.

Citat:
Jag tror inte, det är för religiösa. Jag har förtroende.

Återigen försök till förlöjligande, förolämpningar och påståenden. Är det det enda ni round-earthers kan? Tänker inte svara dig mer då du har bevisat att du inte klarar av att ha en mogen diskussion samt ta in information utan bara blir emotionell.

Kram

Diskussion? Du har ju inte kommit med ett enda argument. Bara orden 'vanishing point' och sen en massa länkar du inte verkar fatta själv.

Citat:
Flat Earth information:

Som sagt. Förklara så som du själv förstår det du tror.
Citera
2020-12-21, 11:58
Medlem
Citat:
Förstår att du är hjärntvättad, men det innebär inte att andra här är det.

Och ja, jag har tittat, men hittade ingen länk med rubriken: Fungerande och användbar karta över en platt jord.

Här har du för övrigt en fungerande karta över en sfärisk planet: https://www.google.se/maps
Bok man kan köpa: Min första atlas: https://www.akademibokhandeln.se/bok/min-forsta-atlas-lar-dig-om-varldens-lander/9788771556339/
En modell över jorden, som man kan köpa: Jordglob: https://jordglob.se/produkter/jordglob-elite-30cm-nova-rico-kfl047

Jag är inte hjärntvättad längre eftersom jag slutat läsa aftonbladet samt tänker själv.
Google och en jordglob som en källa? Komigen nu, bättre kan du. Det är som att jag skulle skicka en bibel eller en koran till dig och säga "här är sanningen". Vilka länkar har du tittat på. Har du sett den när Waykiwayki bryter ner runda jorden?

Flat Earth information:
Citera
2020-12-21, 11:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Återigen försök till förlöjligande, förolämpningar och påståenden. Är det det enda ni round-earthers kan?
Tror det handlar om att platt-jordare aldrig svarar på frågor eller tar fram efterfrågade evidens, utan bara matar på med nya fantastiska uppgifter, vilka inte heller kan styrkas.

Gör det enkelt för dig, ta fram den där fungerande och korrekta kartan på en platt jord.

Just, den finns inte :-(
Citera
2020-12-21, 12:01
Medlem
Citat:
Tror det handlar om att platt-jordare aldrig svarar på frågor eller tar fram efterfrågade evidens, utan bara matar på med nya fantastiska uppgifter, vilka inte heller kan styrkas.

Gör det enkelt för dig, ta fram den där fungerande och korrekta kartan på en platt jord.

Just, den finns inte :-(

Jag har länkat och visat massor med information, men det är svårt när man är rädd att ens världsbild går sönder. När du sett mina länkar kan du komma tillbaka så länkar jag en karta, du kanske t.om hittar den bland länkarna men eftersom du vägrar titta så kommer du aldrig att se och hitta.. Jag kan säga detsamma om er. Det enda ni kommer med är saker som "det är bevisat för längesedan!" och "men skolan och böcker skrivna och kontrollerade av regeringen säger ju så!" Inget kan strykas för du själv personligen bevittnat det. Väntar fortfarande på bevis på att jorden är rund.

Om du vill ha respons från mig i framtiden så får du skärpa dig och komma med något konkret.
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-21 kl. 12:04.
Citera
2020-12-21, 12:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Google och en jordglob som en källa? Komigen nu, bättre kan du.
Fungerar alldeles utmärkt, det är bara att börja mäta och kontrollera. Du lär ganska snabbt kunna komma fram till hur vi som tror på en sfärisk jord har fuskat. Om vi nu har fuskat.

Tror mest du är kränkt över att det finns fungerande kartor och modeller över den sfäriska jorden, till skillnad från den platta jorden.
Citera
2020-12-21, 12:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Väntar fortfarande på bevis på att jorden är rund.
Börja med att läsa in den fysik du uppenbart har missat. Enklare och snabbare är att ta fram ett måttband och börja mäta. Länk till kartbok och jordglob har du redan fått.
Citat:
Om du vill ha respons från mig i framtiden så får du skärpa dig och komma med något konkret.
Okej: Visa mig en fungerande och korrekt karta över en platt jord.
Senast redigerad av constant 2020-12-21 kl. 12:08.
Citera
2020-12-21, 12:07
Medlem
Citat:
Fungerar alldeles utmärkt, det är bara att börja mäta och kontrollera. Du lär ganska snabbt kunna komma fram till hur vi som tror på en sfärisk jord har fuskat. Om vi nu har fuskat.

Tror mest du är kränkt över att det finns fungerande kartor och modeller över den sfäriska jorden, till skillnad från den platta jorden.

Om du kan läsa så skrev jag att jag redan vet om allt det där eftersom jag blev indoktrinerad under skoltiden med dessa lögner. Vad ska jag vara kränkt över? Jag bryr mig inte vad sanningen är, så länge jag får veta den. Om den är rund och detta kan bevisas så accepterar jag detta såklart. Det finns för många brister i rund jord så den teorin brister.

Citat:
Okej: Visa mig en fungerande och korrekt karta över en platt jord.
Kolla mitt tidigare inlägg.

Flat Earth information:
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-21 kl. 12:15.
Citera
2020-12-21, 12:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har länkat och visat massor med information, men det är svårt när man är rädd att ens världsbild går sönder. När du sett mina länkar kan du komma tillbaka så länkar jag en karta. Jag kan säga detsamma om er. Det enda ni kommer med är saker som "det är bevisat för längesedan!" och "men skolan och böcker skrivna och kontrollerade av regeringen säger ju så!" Inget kan strykas för du själv personligen bevittnat det. Väntar fortfarande på bevis på att jorden är rund.

Fel och fel.

Om någon person i världen hade suttit på en fungerande karta över en platt jord hade den lagt fram den omedelbart. Den hade blivit rik. Grejen är ju att man i dag navigerar efter kartor byggda på en platt jord. Och det fungerar! Flygplan och fartyg kommer till rätt destination hela tiden!

Återstår för dig att säga att alla piloter och fartygsbesättningar antingen ljuger eller inte vet vad de gör.

Nej det är ju inte det enda vi säger. Under de senare inläggen har jag beskrivit ett antal vanliga obseervationer som alla är starka evidens för en rund planet.

Själv tiger du, förutom ett maniskt postande av en länklista.

Fattar du inte vad de argumenten säger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in