2020-12-21, 12:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
[…]

Det finns för många brister i rund jord så den teorin brister.

Vilka brister då? Säg en enda brist åtminstone, så kan vi ta det därifrån sen.
Citera
2020-12-21, 12:10
Medlem
Citat:
Har du sett mina länkar? För jag har läst allt som har med rund jord att göra för jag blev hjärntvättad till det när jag var yngre.

Det handlar om att ta in information från olika perspektiv och källor och sedan bilda sig sin egna uppfattning. Du tror blind på källor från "Källa X" och vägrar ta in annan information.

Indoktrinering är en sorts observation jag undviker, jag har redan varit där. Du är högre upp så din vanishing point/flyktpunkt/perspektiv vidgas. Klättra upp i ett träd i skogen så ska du se att du ser mer när det inte finns objekt och terrängskillnader i vägen. Angående din Sol/mån förmörkelse så tänker jag inte gå vidare då jag saknar kunskap.

Jag tror inte, det är för religiösa. Jag har förtroende.

Återigen försök till förlöjligande, förolämpningar och påståenden. Är det det enda ni round-earthers kan? Tänker inte svara dig mer då du har bevisat att du inte klarar av att ha en mogen diskussion samt ta in information utan bara blir emotionell.

Kram

Flat Earth information:
Är det bara waykiwayki du tittar på? Eller du kör hela racet med Nathan×3, Anthony Reily, Jeranism och alla globebusters, Dan Pratt, Ranty, Cc, gigantor med flera stolpskott? Men eftersom du gillar jootoob ska du få en skojig länk. CoolHardLogic lär ut om hur perspektiv fungerar:
https://youtu.be/B6qp8jqcihc
Citera
2020-12-21, 12:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag har länkat och visat massor med information, men det är svårt när man är rädd att ens världsbild går sönder. När du sett mina länkar kan du komma tillbaka så länkar jag en karta, du kanske t.om hittar den bland länkarna men eftersom du vägrar titta så kommer du aldrig att se och hitta.. Jag kan säga detsamma om er. Det enda ni kommer med är saker som "det är bevisat för längesedan!" och "men skolan och böcker skrivna och kontrollerade av regeringen säger ju så!" Inget kan strykas för du själv personligen bevittnat det. Väntar fortfarande på bevis på att jorden är rund.

Om du vill ha respons från mig i framtiden så får du skärpa dig och komma med något konkret.
Jag har sett dina videos nu. Langa en karta.
Citera
2020-12-21, 12:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Bekräfta och diskutera.
Ganska typiskt platt-jordare, att mumla fram sina otroligt tydliga evidens.

Det finns ingen fungerande och korrekt karta över en platt jord, så enkelt är det.
Citera
2020-12-21, 12:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Bekräfta och diskutera.

Flat Earth information:
Jag har tittat på klippen och det ska räcka med det för att du ska tro mig. Det är ju vad du säger till oss Sfäriker, att vi ska tro på du säger utan att ifrågasätta. Så fram med kartan eller fortsätt slingra dig.
Citera
2020-12-21, 12:21
Medlem
Citat:
Grundskolan = indoktrination camp. Du tror på en modell som är baserad på en lögn.

Nej jag tror på en modell om baseras på kunskap, empiri och vetenskap.

Vilken lögn pratar du om?

Citat:
Det är din åsikt, finns mycket information på nätet som beskriver onödiga flygplansresor som är mer logiska på Flat Earth.

Samma dumma argument som har varit uppe i tråden förr.
Att du är tvungen att mellanlanda i Stockholm på en flygresa mellan Umeå och Luleå betyder inte att Stockholm ligger mellan Luleå och Umeå.

Och du missar poängen: Många flygrutters avstånd och riktning är omöjliga på en platt jord, framför allt de som görs på södra halvklotet.

Citat:
Här har du https://lbry.tv/@waykiwayki:f/flat-earth-advanced-the-luminaries:f

Vad i det klippet förklarar våra observationer av polstjärnan? Du har inte lust att förklara?

Citat:
Du kan navigera med en Flat Earth karta, ännu mer effektivt dessutom.

Att du ens påstår något liknande visar bara att du inte förstår problematiken. Hur långt är det från nordpolen till ekvatorn och hur lång är ekvatorn? Hur långt är det mellan Perth och Brisbane?
Citera
2020-12-21, 12:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Då kan du lämna denna delforum eftersom du saknar förmåga att söka information själv samt inte kan bevisa rund jord. Ha en bra dag

En ”ny” plattskalle är här ser jag.

Du hänvisar till att man ska söka på information. Men du ska även förstå informationen, tycker du inte det?

Du visar samma oförmåga som flera ”andra” att förklara med egna ord den information du hänvisar till. Bara för att du länkar till ett youtube-klipp så betyder det inte att du förstår vad du ser, bara det du ”vill” det ska betyda; att jorden är platt.

Jag har redan svarat dig på ena av dina länkar där denna killen i youtube-klippet ”intervjuar” en astrofysiker. Har förklarat för dig att denna personen medvetet ljuger och säger rena felaktigheter. Och uppenbarligen ignorerar du detta, som vissa ”andra” plattskallar gör här.

Men kan du med egna ord förklara hur dessa punkter ens är möjlig på den platta jord du ”tror” på:

Punkt 1: Hur Polstjärnan fungerar på den platta jorden?
Punkt 2: Hur du kan se Södra Korset rakt åt söder, i exakt motsatt riktning mot norr, i Australien, Sydafrika och Argentina.
Punkt 3: Hur kan stjärnhimlen snurra medsols runt Södra Korset samtidigt som stjärnhimlen snurrar motsols runt Polstjärnan.
Punkt 4: Hur kan månen stå upp i Sverige, ligga ner vid ekvatorn och stå 180 grader vriden gentemot Sverige i Sydafrika.
Punkt 5: Hur är det möjligt att solen och skuggorna går i en helt rak bana över hela jordklotet under vår- och höstdagjämningen.
Punkt 6: Hur kan solen belysa undersidan av molnen vid soluppgång och solnedgång.
Punkt 7: Hur kan solen lysa upp toppen på berg först och sedan lysa lägre och lägre ner på berget ju högre solen stiger på soluppgången.
Punkt 8: Hur kan du flyga mellan Australien och Sydamerika på den tiden dom gör?
Punkt 9: Hur kan halva Turning Torso vara täckt av havsvatten vid ett visst avstånd från den?

Vi börjar med dessa 9 punkter. Inget av dessa 9 punkter är ens möjlig på en platt jord men är observationer vi har sett under hela mänskligheten historia (utom punkt 8 och 9).
Du som vill så gärna ta reda på egen information och kunskap borde ju då kunna hitta den informationen.

Jag vill INTE har länkar till youtube-klipp utan du ska med EGNA ord förklara hur dessa 9 punkter fungerar på en platt jord.
Om du SJÄLV ritat någon information för att förklara så är det så klart okey att länka.

Det räcker inte att du svarar en enda punkt utan du behöver liksom lösa alla 9 punkter. För dessa 9 punkter är liksom helt fungerande på en klotformad jord.
Men vill du svara på en enskild punkt så varsågod.

Låt mig gissa, du kommer inte svara på en enda punkt med en förklaring hur det fungerar på en platt jord.
Eller så kommer du svara med ett Youtube-klipp ändå.
Eller så kommer du ignorera mig.
Eller så kommer du svara mig med något helt annat som inte ens rör dessa punkter.
Eller så kommer du svamla om att det är ställda frågor samt att jag inte bestämmer vad du ska svara på.
Senast redigerad av Jazzil 2020-12-21 kl. 12:28.
Citera
2020-12-21, 12:27
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
...jag har sagt att ni ska vara öppna till information som är från andra källor än de ni normalt kollar på. ...

Det är ju just det, att den sortens "information" är enkel att motbevisa på logisk och vetenskaplig grund. Det handlar därför om fantasier och s.k. fixa ideer.
Senast redigerad av Kenpo 2020-12-21 kl. 12:30.
Citera
2020-12-21, 12:29
Medlem
Citat:
Mitt syfte är att sprida upplysning, information samt plantera ett frö. De som läser tråden men inte kommenterar kommer snabbt märka av agendan bakom rund jord och de som kommenterar aggressivt för att skydda den. Om ni ska försöka få folk att tro på era lögner så får ni vara mer taktiska och inte så aggressiva, ett litet tips .

Men du har ju ingen upplysning att sprida, det är ju bara religiöst svammel och rena tankevurpor du förmedlar.

Men visst, upplys oss gärna. Hur lång är ekvatorn och hur lång är en sjömil i nord-sydlig riktning?
Citera
2020-12-21, 12:31
Moderator
OT raderat.
Kommentera moderering ska inte göras i tråden.
Sluta klistra in samma spoiler i var och vartannat inlägg, det räcker nu.

/Moderator
Citera
2020-12-21, 12:35
Medlem
Citat:
Om du kan läsa så skrev jag att jag redan vet om allt det där eftersom jag blev indoktrinerad under skoltiden med dessa lögner.

Vilka lögner pratar du om hur vet du att det är lögner?
Kan du på något vis bevisa att det är lögner?

Citat:
Det finns för många brister i rund jord så den teorin brister.

Vad är det som brister?

Jag vågar påstå att det inte finns några brister alls. Det du tror är brister är nog snarast dålig kunskap och förståelse från din sida.

Men visst, låt oss diskutera. Om du nämner det du uppfattar som de tre största bristerna så ska jag förklara varför det inte är några brister.

Sluta svamla och var lite konkret.
Citera
2020-12-21, 12:35
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har tittat på klippen och det ska räcka med det för att du ska tro mig. Det är ju vad du säger till oss Sfäriker, att vi ska tro på du säger utan att ifrågasätta. Så fram med kartan eller fortsätt slingra dig.

Nej, det ska inte räcka att jag ska tro dig, tyvärr funkar det inte så. Jag har inte sagt att ni ska tro på det, jag har sagt att ni ska vara öppna till information som är från andra källor än de ni normalt kollar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Det är ju just det, att den sortens "information" är enkel att motbevisa på logisk och vetenskaplig grund. Det handlar därför om fantasier och s.k. fixa ideer.
Förutom att ingen har motbevisat den hittils. Väntar fortfarande på bevis att jorden är rund. Du har din chans nu medan jag inte har valt att ignorera dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in