Igår, 06:10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Hur har man slutit sig till existensen av dessa "olika skikt" då?

Flera av sikten uppstår när solen lyser på dom ditt hjon andra tar över på natten 😅

På dagsidan klotet används olika kortvågsfrekvenser än på nattsidan vid t.ex nvis kommunikation.Denna reflektion av lögre frekvenser gör att man kan studsa sig förbi horisonten.

För sattelitkommunikation kör man högre frekvenser än 100Mhz - annars kan det komma tillbaka.

Det är därför våran vanliga fm radio och tv sändingar bara går till horisonten , dom går rättlinjigt och eftersom jorden är rund så kan det inte gå längre
Citera
Igår, 06:35
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
[...]
Det är därför våran vanliga fm radio och tv sändingar bara går till horisonten , dom går rättlinjigt och eftersom jorden är rund så kan det inte gå längre

Exakt! Och det är därför...

Well. Jag vet att detta har påpekats tidigare, men vad jag har sett så har det bara handlat om fyrar. För att fartyg skulle kunna se ljuset så byggde man fyrar höga. Detsamma gäller för TV-master. (En teknologi som börjar bli förlegad, jag vet.)

Varför skulle TV-master byggas höga om jorden vore platt? Plattjordarna skulle nog svara att det beror på att kullar och högre terräng skymmer signalerna. Men då bortser de från det faktum att TV-master oftast finns uppe på den högsta punkten i deras täckningsområde (ja, uppe på en kulle eller ett berg) och ändå byggs de så pass höga!

På den platta jorden skulle det i princip räcka med en TV-mast i varje land, eller kanske en per kontinent. Om inte en enda för hela jorden (om den placerats på typ Mount Everest).
Citera
Igår, 06:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Exakt! Och det är därför...

Well. Jag vet att detta har påpekats tidigare, men vad jag har sett så har det bara handlat om fyrar. För att fartyg skulle kunna se ljuset så byggde man fyrar höga. Detsamma gäller för TV-master. (En teknologi som börjar bli förlegad, jag vet.)

Varför skulle TV-master byggas höga om jorden vore platt? Plattjordarna skulle nog svara att det beror på att kullar och högre terräng skymmer signalerna. Men då bortser de från det faktum att TV-master oftast finns uppe på den högsta punkten i deras täckningsområde (ja, uppe på en kulle eller ett berg) och ändå byggs de så pass höga!

På den platta jorden skulle det i princip räcka med en TV-mast i varje land, eller kanske en per kontinent. Om inte en enda för hela jorden (om den placerats på typ Mount Everest).

T.o.m på stenåldern tände dom eldar på höga klippor så dom kunde hitta hem efter fisketuren.

En eld på en strand syns inte ens 5km ur rn låg urkarvad trästocksbåt p.g.a jorden är rund

Angående radio igen , flygaradion ligger ovanför runt 125Mhz , där når på höga flyghöjder 300-500km mot mark och denna räckvidd stämmer noga på vart horisonten ligger på med en line of sight kalkyl

Det är synd om plattjordare
Citera
Igår, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Flera av sikten uppstår när solen lyser på dom ditt hjon andra tar över på natten 😅

På dagsidan klotet används olika kortvågsfrekvenser än på nattsidan vid t.ex nvis kommunikation.Denna reflektion av lögre frekvenser gör att man kan studsa sig förbi horisonten.

För sattelitkommunikation kör man högre frekvenser än 100Mhz - annars kan det komma tillbaka.

Men du undviker frågan: hur man slutit sig till att ett sådant "reflekterande lager" finns?

Det har man gjort eftersom man upptäckte det gick att sända radio betydligt längre än vad som enligt klot-modellen borde vara möjligt, eller hur?

Jag frågande Ai litegrann om det finns experiment som återskapar denna process i ett lab. och fick ett exempel

Citat:
Required EquipmentPlasma Source: A low-pressure gas discharge tube (e.g., a commercial fluorescent bulb, a neon sign tube, or a custom RF-driven plasma chamber).

Signal Generator: A microwave or UHF transmitter capable of sweeping frequencies.

Antennas: Two directional horn antennas (one transmitter, one receiver).

Measurement Tools: A Vector Network Analyzer (VNA) or a digital oscilloscope with a microwave diode detector.Shielding: Microwave-absorbing foam (RF anechoic tiles) to prevent room reflections.

Citat:
Baseline Test (Control): Set up the horn antennas facing each other at a 90° angle with no plasma between them. Verify that the receiver picks up no signal (proving there is no baseline path).

Metal Plate Test (Mirror Check): Place a flat sheet of aluminum at the vertex of the 90° angle. Record the maximum reflected signal. This represents your perfect reflection control (100% reflection).

Introduce the Ionosphere (Plasma): Replace the metal plate with your unlit plasma tube/chamber. Turn on the plasma source to generate free electrons.

Sweeping for Critical Frequency: Sweep the transmitter frequency from low to high.Reflection: At lower frequencies, the plasma acts like a metal sheet, bouncing the wave to the receiver.Penetration/Absorption: As you pass the plasma frequency (\(\omega _{pe}\)), the waves will suddenly cease reflecting and instead pass straight through or become absorbed.

Så om jag förstår rätt, i experimentet är det alltså ett lysrör eller liknande som får representera jonosfären?

Men rätta mig om jag har fel, "jonosfären" lär ju vara endast jättetunn gas, inte ett fast föremål? Så hur representativt blir detta egentligen? Inte särskilt väl?
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Men du undviker frågan: hur man slutit sig till att ett sådant "reflekterande lager" finns?

Man skickar en signal rakt upp och detekterar om den kommer tillbaka
Citera
Igår, 20:18
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Eller också handlade allt bara om att Einstein behövde rycka in för att "rädda" den klotformade jorden. Glöm inte att denna period ca tidigt 1900-tal, också var när vetenskapen blev totalt förbryllad av Marconis radiosändningar över Atlanten. Det var en rätt kritisk period för klot-modellen.

Så illuminati ringde Einstein och ba "hörru Einstein, kan du komma på en teori som bevisar och stämmer överens med exakt alla observationer och experiment vi kan göra, så att vi kan fortsätta ljuga om jordens form eftersom den egentligen är platt men vi vill fortsätta lura alla människor att den är rund"?

Nog för att allt du säger är extremt efterblivet så var det här nog det dummaste du har sagt.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det har man gjort eftersom man upptäckte det gick att sända radio betydligt längre än vad som enligt klot-modellen borde vara möjligt, eller hur?

Jag frågande Ai litegrann om det finns experiment som återskapar denna process i ett lab. och fick ett exempel

Så om jag förstår rätt, i experimentet är det alltså ett lysrör eller liknande som får representera jonosfären?

Men rätta mig om jag har fel, "jonosfären" lär ju vara endast jättetunn gas, inte ett fast föremål? Så hur representativt blir detta egentligen? Inte särskilt väl?
Och vad sa samma AI om jordens form?
Citera
Idag, 00:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Eller också handlade allt bara om att Einstein behövde rycka in för att "rädda" den klotformade jorden. Glöm inte att denna period ca tidigt 1900-tal, också var när vetenskapen blev totalt förbryllad av Marconis radiosändningar över Atlanten. Det var en rätt kritisk period för klot-modellen.
Trams. Självklart befattade sig inte Einstein, av alla människor, med en fråga som ju avgjordes vetenskapligt för över 2000 år sen av bl a Eratosthenes, som han ju själv höll med om. Enbart vissa religiösa övertolkande bokstavstrogna stollar tror som du om jordens form.
Citera
Idag, 00:36
Medlem
BallaKlavas avatar
Vad spelar det för roll om jorden är platt eller rund egentligen? I det dagliga livet?
Citera
Idag, 01:44
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Vad spelar det för roll om jorden är platt eller rund egentligen? I det dagliga livet?

Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att det finns IDIOTER som försöker argumentera emot obestridliga fakta och när dom gör det så kan dom dra ner andra människor i sin idioti. Det gör samhället sämre, fler idioter, folk ifrågasätter saker som man vet är sant, månlandningarna, jordens form, vaccin mm. Den här skiten sprider sig dessutom på sociala medier där majoriteten av befolkningen befinner sig så det har en faktisk påverkan på hur samhället utvecklas, det är direkt skadligt med andra ord, speciellt när det gäller vaccin där människor bokstavligt talat dör.
Citera
Idag, 01:46
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava

I det dagliga livet spelar det kanske mindre roll. Man äter, sover, skiter, dricker, står, går och knullar lika bra (eller dåligt) vare sig jorden är platt eller en glob.

MEN (och det är ett Stort MEN). Vanföreställningen i sig är fullständigt livsfarlig, både att ha men framför allt att sprida! För vad är poängen? Jo, att vi ska tro att all vetenskap bara är ljug och båg, alla bilder (på jorden i det här fallet) är fejk och om att det ytterst handlar om att "makthavarna" och deras hjon "vetenskaparna" vill få oss att tro på saker som inte är sanna. Konspirationsteorin om att jorden är platt är alla konspirationsteoriers moder. Tror man på den så tror man inte på medicin heller (vaccinmotståndare är bara ett exempel och dörrknackare som inte tillåter blodtransfusioner är ett annat) eftersom läkemedelsindustrin självklart, enligt konspirationsteoretikerna alltså, går i "makthavarnas" ledband.

Nu menar jag inte att all medicin och alla vacciner nödvändigtvis måste vara helt ofarliga. (Alla läkemedel har biverkningar. Somliga mer än andra.) Men det finns en uppenbar anledning till att vi idag kan bota många tidigare livshotande sjukdomar och behandla t o m cancer så pass bra som vi idag gör. (En anledning som borde vara uppenbar för alla.) Och den anledning heter forskning, vetenskap och beprövad metodik! Punkt.

Tro du på att jorden är platt om du vill.
I nästa steg, som inte ligger alls långt bort, så vägrar du låta dina barn vaccineras mot polio eller smittkoppor. Spridningen av mässlingen är redan nu ett problem på grund av i huvudsak antivaxxarna.. Och barn dör!! (När hörde man talas om barn som dör av vaccinet mot mässlingen??)

Edit:
Jag ser att DrOutlaw var inne på exakt samma sak, och han lyckades publicera medan jag satt och skrev. Och jag skrev en del för att jag tycker att detta är synnerligen viktigt (att ha i åtanke i alla fall).
Senast redigerad av d00rkey Idag kl. 01:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in