Citat:
Ursprungligen postat av
BallaKlava
Vad spelar det för roll om jorden är platt eller rund egentligen? I det dagliga livet?
I det
dagliga livet spelar det kanske mindre roll. Man äter, sover, skiter, dricker, står, går och knullar lika bra (eller dåligt) vare sig jorden är platt eller en glob.
MEN (och det är ett
Stort MEN).
Vanföreställningen i sig är fullständigt livsfarlig, både att ha men framför allt att sprida! För vad är poängen? Jo, att vi ska tro att all vetenskap bara är ljug och båg, alla bilder (på jorden i det här fallet) är fejk och om att det ytterst handlar om att "makthavarna" och deras hjon "vetenskaparna" vill få oss att tro på saker som inte är sanna. Konspirationsteorin om att jorden är platt är alla konspirationsteoriers moder. Tror man på den så tror man inte på medicin heller (vaccinmotståndare är bara ett exempel och dörrknackare som inte tillåter blodtransfusioner är ett annat) eftersom läkemedelsindustrin självklart, enligt konspirationsteoretikerna alltså, går i "makthavarnas" ledband.
Nu menar jag inte att
all medicin och alla vacciner nödvändigtvis måste vara
helt ofarliga. (Alla läkemedel har biverkningar. Somliga mer än andra.) Men det finns en uppenbar anledning till att vi idag kan bota många tidigare livshotande sjukdomar och behandla t o m cancer så pass bra som vi idag gör. (En anledning som borde vara uppenbar för alla.) Och den anledning heter forskning, vetenskap och beprövad metodik! Punkt.
Tro du på att jorden är platt om du vill.
I nästa steg,
som inte ligger alls långt bort, så vägrar du låta dina barn vaccineras mot polio eller smittkoppor. Spridningen av mässlingen är redan nu ett problem på grund av i huvudsak antivaxxarna.. Och barn
dör!! (När hörde man talas om barn som
dör av vaccinet mot mässlingen??)
Edit:
Jag ser att
DrOutlaw var inne på exakt samma sak, och han lyckades publicera medan jag satt och skrev. Och jag skrev en del för att jag tycker att detta är
synnerligen viktigt (att ha i åtanke i alla fall).