2020-12-21, 11:11
Medlem
Helarenskyddardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som vanligt tror en sån som du att det inte går att kontrollera det som ’staten’ (antar du menar den kommunala grund- och gymnasieskolan, för ett universitet lär du aldrig studerat vid). Det finns ju åtskilliga källor som inte är kopplade till staten och mycket går att se själv.
Vad är en "sån som du". Någon som kan tänka själv? Har du provat att tänka själv?

Citat:
Varför kan man se längre ut över havet från ett fyrtorn ön nere ifrån stranden?
Vanishing point.

Citat:
Varför är jordens skugga på månen rund vid månförmörkelse?
Tänker inte svara på detta då jag saknar kunskap om månförmörkelser/månen.

Citat:
Vart tar solen vägen på natten? Ner under horisonten i väster, och några timmar senare kommer den upp över horisonten i öster. Var befann den sig när den inte syntes?
Den snurrar i en cirklel utåt/innåt beroende på tid/årstid. Lär dig hur vanishingpoint/perspektiv fungerar

Citat:
Stjärnhimlen ser ut att rotera åt olika håll på södra resp norra halvklotet. (Jo, det går att resa till södra halvklotet. Många i tråden inkl jag själv har gjort det) Hur kan det vara så på en platt jord? Varför finns det förresten stjärnbilder som bara kan ses från södra halvklotet men inte t ex härifrån?
https://lbry.tv/@waykiwayki:f/flat-earth-advanced-the-luminaries:f

Flat Earth information:
Citera
2020-12-21, 11:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
[Våra observationer grundar sig inte på något. De är bara observationer.
Nej. Konstaterandet att jorden är sfärisk grundar sig på observationerna.

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
[Alla argumenten för en rund jord utgår ifrån det religiösa antagandet att jorden är just rund. Det finns inget som bevisar att jorden är rund.
Nu projicerar du bara din egen religiösa tro på andra. Observationerna visar att jorden är sfärisk oberoende tro.
Citera
2020-12-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur vet du det när det inte ens finns en platt-jords-karta?
Du antar, sök på nätet så kommer du hitta massor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Hur förklarar du att denna konjunktion kunde beräknas och förutsägas? Svammel hade inte gjort det möjligt. Om du inte är totalt bortom all upplysning inser du förstås att rymdsonder faktiskt har sänts till dessa "ljus" och bl.a. skaffat oss bilder tagna på relativt närhåll. Är vyerna från planeten Mars enligt din mening CGI?

Inget nytt under solen, du kan observera himlen och det har man gjort hur länge som helst. Det betyder inte automatiskt att det är fysiska objekt du ser. Photoshop och CGI är inga bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Konstaterandet att jorden är sfärisk grundar sig på observationerna.

Nu projicerar du bara din egen religiösa tro på andra. Observationerna visar att jorden är sfärisk oberoende tro.
Subjektiv åsikt.

Flat Earth information:
Citera
2020-12-21, 11:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helarenskyddardig
Om du hävdar att jorden är platt, så är det ditt jobb att ta fram evidens på det.

Så fram med en fungerande platt-jord-karta över jorden, som fungerar och som man kan använda sig av.
Citera
2020-12-21, 11:17
Medlem
Citat:
Om du hävdar att jorden är platt, så är det ditt jobb att ta fram evidens på det.

Så fram med en fungerande platt-jord-karta över jorden, som fungerar och som man kan använda sig av.
Min teori är att jorden är platt, jag tror inte på den. Du kan börja med att bevisa med att jorden är rund, för det är den inte.

Flat Earth information:
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-21 kl. 11:21.
Citera
2020-12-21, 11:18
Medlem
Citat:

Inget nytt under solen, du kan observera himlen och det har man gjort hur länge som helst. Det betyder inte automatiskt att det är fysiska objekt du ser. Photoshop och CGI är inga bevis.

Subjektiv åsikt.
Så människor är heller inga bevis.
Ingen platt karta det borde ni fl fixa med en raket eller sånt
Citera
2020-12-21, 11:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Min teori är att jorden är platt, jag tror inte på den. Du kan börja med att bevisa med att jorden är rund, för det är den inte.
Det är ditt jobb att ta fram evidens för att jorden är platt.

Fram med den där fungerande platt-kartan nu, så vi kan avsluta diskussionen.
Citera
2020-12-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Så människor är heller inga bevis.
Ingen platt karta det borde ni fl fixa med en raket eller sånt
Inget är bevisat fören du själv som individ kan bekräfta det, allt annat är att religiöst tro på något.

Citat:
Det är ditt jobb att ta fram evidens för att jorden är platt.

Fram med den där fungerande platt-kartan nu, så vi kan avsluta diskussionen.
Kolla mina länkar, denna diskussion kommer aldrig att sluta; sanningen kommer fram förr eller senare. Bevisa att jorden är rund, jag väntar.

Flat Earth information:
Senast redigerad av Helarenskyddardig 2020-12-21 kl. 11:26.
Citera
2020-12-21, 11:22
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
... Inget nytt under solen, du kan observera himlen och det har man gjort hur länge som helst. Det betyder inte automatiskt att det är fysiska objekt du ser. Photoshop och CGI är inga bevis. ...

Man har på senare år gjort mer än observerat himlen. Man har skapat en hel del teknik för att närmare utforska det man kan se med blotta ögat. Om du väljer att ignorera det är det din förlust som människa. Vår natur är att vara nyfikna.
Citera
2020-12-21, 11:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Inget är bevisat fören du själv som individ kan bekräfta det, allt annat är att religiöst tro på något.

Kolla mina länkar, denna diskussion kommer aldrig att sluta; sanningen kommer fram förr eller senare. Bevisa att jorden är rund, jag väntar.
Som jag visste, det finns ingen användbar, fungerande karta över en platt jord.

Men tack för ingenting.
Citera
2020-12-21, 11:27
Medlem
Citat:

Vad har det med religion att göra ingenting faktiskt.
Man behöver inte vara religiös för att tro på att jorden är rund nåt påhitt av dig.
Fram med fysiskt bevis
Bevisa att jorden är platt
Citera
2020-12-21, 11:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Då kan du lämna denna delforum eftersom du saknar förmåga att söka information själv samt inte kan bevisa rund jord. Ha en bra dag
Vill absolut inte lämna tråden - Tänker fortsätta bevaka den tills det kommer fram vettiga evidens för en platt jord, som en fungerande platt-jords-karta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in