2009-11-11, 13:12
Medlem
2mass avatar
Lite intressant statistik från dagens GePe som handlar om landslagets prestationer efter 2001 då zlatan debuterade:

Sveriges tabellrad i tävlingslandskamper utan zlatan

18 15 3 0 44-8 (2,67)

Sveriges tabellrad i tävlingslandskamper med zlatan

36 13 12 9 52-31 (1,42)

detta kan ni inte bortförklara zlatanfantaster.
2009-11-11, 13:49
Medlem
Paulinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Lite intressant statistik från dagens GePe som handlar om landslagets prestationer efter 2001 då zlatan debuterade:

18 15 3 0 44-8 (2,67)

36 13 12 9 52-31 (1,42)

Skulle uppskatta om du kunde skriva vilka lag man mötte med Zlatan, och vilka lag man mötte utan honom.
2009-11-11, 15:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulinho
Skulle uppskatta om du kunde skriva vilka lag man mötte med Zlatan, och vilka lag man mötte utan honom.
+laguppställningar och fan vet vad.

Citat:
Ursprungligen postat av einstein
Fin slutsats. Ditt statistiska underlag är verkligen imponerande.

Sen brukar det ju klagas en del på att tränare osv. får kritik/sparken så lätt trotts att avvikelsen är enorm i fotbolls-sammanhang (rätt få sporter innehåller lika mycket tur/tillfälligheter), ska vi verkligen klaga när man för en gångs skull inte stirrar sig blind på statistik?
Senast redigerad av Trillske 2009-11-11 kl. 15:28.
2009-11-11, 16:04
Medlem
nissethekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas

18 15 3 0 44-8 (2,67)

36 13 12 9 52-31 (1,42)

Zlatanfantast eller ej så går det ju omöjligen att säga något annat än att Zlatan är en av världens största spelare för tillfället och helt klart den bästa spelare svenska landslaget har tillgång till.
2009-11-11, 19:32
Medlem
TheRotters avatar
Om man ser till vem som är bästa svenska fotbollspelaren just nu är det såklart Zlatan, det är inget snack om den saken jag tror ingen säger emot.
Den spelaren Zlatan är i svenska landslaget vill jag inte ha. En STOR stjäna med en attityd som gör att det blir svårt att hålla ihop en grupp både på och utanför planen. Så länge allt spel så gå igenom Zlatan så kommer inte sverige gå till några mästerskap dem kommande åren. Zlatan är kanske på toppen av sin karriär nu (jag tycker iof han va som bäst 04 :P ) och går det inte nu att ta sig vidare till EM genom att bygga spelet kring honom så kommer det inte gå till VM heller... Man kan klaga på medspelarna MEN antingen får man bygga spelet kring en spelar eller inte så mina förslag är:

Antingen tar med Zlatan i LAGET och ser honom precis som vilken spelare som helst i laget och att han inser det själv också att han bara är "en i laget" eller så skiter man helt enkelt att ta med honom.. visst man kanske tappar i spetskompetens vad gäller avslut osv men det tror det skulle kunna föra mycket gott med sig också.
2009-11-11, 21:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Zlatan är kanske på toppen av sin karriär nu (jag tycker iof han va som bäst 04 :P ) och går det inte nu att ta sig vidare till EM genom att bygga spelet kring honom så kommer det inte gå till VM heller...
Bra poäng faktiskt.

Men asså, att zlatan var som bäst 04 var ju för att laget var som bäst då (hade krossat 94-uppställningen), en anfallare gör typ ingen skillnad om laget inte fungerar. Men en av anledningarna att det fungerade bättre 04 var ju också antagligen att Zlatan var en del av laget då, visserligen hyffsat viktig, men inte större än laget.

Man önskar ju Zlatan kunde vara ett "alternativ" som alla andra. Inhoppare ibland, när han inte presterat på ett tag eller var ur form. Som vilken anfallare som helst. Det hade antagligen varit ett framgångsrecept för hela laget, inklusive honom.

Bara det att det är ett teoretiskt resonemang för i praktiken är det fanimej omöjligt att få till det. Hur tar man en sådan som Zlatan och placerar honom på bänken i ett landslag som Sverige, som inte riktigt fått till just anfallet till råga på allt? Inte ens lagerbäck verkade våga göra en sån grej (vm06) och vågar inte lagerbäck vågar fan ingen.

Tror dock Zlatan är som bäst om ungefär 2 år om han är skadefri. Vet inte varför. Magkänsla. Men sen går det säkert utför rätt fort.
2009-11-11, 21:10
Medlem
Vadå "vågade inte Lagerbäck så vågar ingen"? Jag är övertygad om att en del andra tränare skulle "vågat" göra det. Vilket Lagerbäck inte gjorde. Han har knappast den integriteten. Jag tror Hamrèn inte skulle ha några större problem med det.
Senast redigerad av mysen 2009-11-11 kl. 21:13.
2009-11-11, 21:26
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Vadå "vågade inte Lagerbäck så vågar ingen"? Jag är övertygad om att en del andra tränare skulle "vågat" göra det. Vilket Lagerbäck inte gjorde. Han har knappast den integriteten. Jag tror Hamrèn inte skulle ha några större problem med det.

Precis, Lagerbäck har särbehandlat och rövslickat honom ända från början, sånt blir aldrig bra.
Jag menar, han startade till och med med honom när han vart skadad. Han gör ju inte mål frisk så hur sjutton tänkte stofilen där? Och vilka signaler sänder det ut till konkurrerande anfallare? Jo, att det är omöjligt att få spela så länge Lagerbäck är förbundskapten.
Sen att han gjorde honom till lagkapen är ju nästan lika illa.
2009-11-11, 23:43
Medlem
Trillskes avatar
Asså, problemet är ju att ni trotts alla år inte fattat hur lagerbäck fungerar. Men lagerbäcks personlighet är OT, så om ni vill kan ni ju iaf ta mitt ord på att lagerbäck är den tränaren om någon som följer sitt eget tänk och skiter i annat.

I fallet Zlatan verkar han dock inte klarat av att sätta ner foten, eftersom han spelar honom konstant från start när han är både helt ur form och skadad.
Min gissning är det ligger bortom alla grundprinciper att bänka en top10-spelare när alternativen börjar på typ plats 100+, om inte den spelaren gör något oacceptabelt vid sidan av prestationen.
2009-11-12, 00:56
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Asså, problemet är ju att ni trotts alla år inte fattat hur lagerbäck fungerar. Men lagerbäcks personlighet är OT, så om ni vill kan ni ju iaf ta mitt ord på att lagerbäck är den tränaren om någon som följer sitt eget tänk och skiter i annat.

I fallet Zlatan verkar han dock inte klarat av att sätta ner foten, eftersom han spelar honom konstant från start när han är både helt ur form och skadad.
Min gissning är det ligger bortom alla grundprinciper att bänka en top10-spelare när alternativen börjar på typ plats 100+, om inte den spelaren gör något oacceptabelt vid sidan av prestationen.

Precis, och jag hoppas och har även fått uppfattningen om att Hamrén faktiskt skulle kunna "sätta ner foten". Jag tror det bara skulle kunna föra något gott med sig faktiskt.
Jag tycker att man alltid ska ställa upp svenska landslaget om man har hälsan och inte känner att man har gjort sitt för gott så att säga.
Blir bara pinsamt och fel när det blir okej att dalta med vissa spelare, i det här fallet en spelare som tror sig stå över alla andra.
Sen tycker jag att en ny (nåja) storstjärna börjar visa framfötterna rejält i europa, nämligen Kim Källström som går från klarhet till klarhet i mina ögon. Kim är numera en mycket tongivande spelare i Lyon och det förbannat bra. Skulle man använda honom på rätt sätt i landslaget så tror jag det skulle bli ett rejält lyft. Vi har även Marcus Berg på framfart och även Ola Toivonen, Tobbe Hysén håller förhållandevis hög klass enligt mig osv... Vill inte Zlatan var en del av laget så behöver han inte vara det, då ska han heller inte komma när det börjar bli roligt.
2009-11-12, 01:09
Medlem
Tills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Precis, och jag hoppas och har även fått uppfattningen om att Hamrén faktiskt skulle kunna "sätta ner foten". Jag tror det bara skulle kunna föra något gott med sig faktiskt.
Jag tycker att man alltid ska ställa upp svenska landslaget om man har hälsan och inte känner att man har gjort sitt för gott så att säga.
Blir bara pinsamt och fel när det blir okej att dalta med vissa spelare, i det här fallet en spelare som tror sig stå över alla andra.
Sen tycker jag att en ny (nåja) storstjärna börjar visa framfötterna rejält i europa, nämligen Kim Källström som går från klarhet till klarhet i mina ögon. Kim är numera en mycket tongivande spelare i Lyon och det förbannat bra. Skulle man använda honom på rätt sätt i landslaget så tror jag det skulle bli ett rejält lyft. Vi har även Marcus Berg på framfart och även Ola Toivonen, Tobbe Hysén håller förhållandevis hög klass enligt mig osv... Vill inte Zlatan var en del av laget så behöver han inte vara det, då ska han heller inte komma när det börjar bli roligt.

Han kan komma när det börjar bli roligt men skall då finna sig i att sitta på bänken om laget spelar bra utan honom på planen. Oavsett vi gör mål eller inte.
2009-11-12, 02:19
Medlem
BabyJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Till
Han kan komma när det börjar bli roligt men skall då finna sig i att sitta på bänken om laget spelar bra utan honom på planen. Oavsett vi gör mål eller inte.

Det är just det som är grejen. På pappret har Sverige inte en chans mot de bästa fotbollsnationerna med eller utan Zlatan. Så för att Sverige i över huvud taget ska ha någon chans i de större sammanhangen så behövs det till något alldeles extra vad gäller kemi och spelsystem. Ett sätt kan vara att ta bort fokus från Zlatan inför en stor tunering eller att motivera Zlatan (vilket känns långsökt). Grekland vann knappast EM på att de hade en världsspelare ala Zlatan. Funktionalitet är nyckelordet mina vänner, inte Zlatan Ibrahimovic.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in