Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Varför? För att Sverige inte har individuellt tillräckligt skickliga spelare, och därför måste spela som ett lag för att ha en chans att nå någonstans.
Försvaret börjar hos anfallarna, och ju mer de hjälper till, desto mer hjälper de sina mittfältare att vinna matchen om mittfältet.
När man vunnit den vinner man 90% av alla matcher.
Du har inte tänkt på att Zlatan faktiskt hjälper till väldigt mycket i det defensiva spelet? Inte genom att springa som en idiot utan att erbjuda ett alternativ till ett relativt enkelt uppspel. T ex matchen mot Danmark, hur många gånger skickade inte Isaksson/mittbackarna upp en långboll på Zlatan som han plockade ned och behöll. Han är en av de bästa (om inte
den bästa) targetspelaren i världen och förlorar väldigt sällan en duell om bollen.
Zlatan ska givetvis spela, inte bara för att han är landslagets överlägset bästa offensiva spelare (ja, jag menar i landslaget inte i klubblaget). Han var inte bra igår men han skulle ha haft en straff och han skulle ha satt den till skillnad från en viss tjomme vid namn Kim. Man kan dock förstå att han kan ha varit rätt omotiverad (desto mer ju längre matchen led).
Elmander ska absolut inte spela. Kanske för hans löparegenskaper i ett spelsätt som du föreslår, men då kan man väl lika gärna ta in typ Mustafa Muhammed. Eller just det, han är ju neger. Elmander passar öht inte in i ett 4-4-2 tycker jag. Han spelade som allra bäst när han spelade som ensam spets i Toulouse och skulle nog funka om Sverige gick över till ett 4-5-1 och bara spelade på kontringar.
Och att Sverige saknar indivudellt skickliga spelare? Det tycker jag inte. Möjligtvis att man saknar spelare som kan utmana på kanterna så har Sverige skickliga passningsspelare på mittfältet.