2009-10-15, 20:43
Medlem
Lite dum tidspunkt att kritisera Zlatan då han var fullständigt överlägsen andra halvlek mot Danmark. Så vill man se Ibrahimovic i landslaget.
2009-10-16, 11:30
Medlem
-Salo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnnbl
Lite dum tidspunkt att kritisera Zlatan då han var fullständigt överlägsen andra halvlek mot Danmark. Så vill man se Ibrahimovic i landslaget.

Tror det folk irriterar sig på är att han såg så fruktansvärt ointresserad och likgiltig ut.

Danmarksmatchen däremot. En inspirerad och jättebra Zlatan.
Det är ju därför man blir så jävla förbannad på fanskapet. Man vet aldrig vad man får... Antingen spelar han briljant i 90 minuter eller så skiter han i vilket och surar omkring som en barnrumpa med hängande huvud i 90 minuter. Ibland känns det inte som att det finns någon mellanting. Synd...
2009-10-16, 13:38
Medlem
headnods avatar
Nu handlar den här tråden visserligen om Zlatan.

Men det finns väl ingen annan spelare i landslaget som håller exakt samma nivå varje match, och ALLTID är precis lika bra i varenda match heller?

Ingen spelare gör sitt livs match varje match.
2009-10-16, 14:04
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headnod
Nu handlar den här tråden visserligen om Zlatan.

Men det finns väl ingen annan spelare i landslaget som håller exakt samma nivå varje match, och ALLTID är precis lika bra i varenda match heller?

Ingen spelare gör sitt livs match varje match.
Men Zlatan gör ju alldeles förmånga plattmatcher i landslaget enligt mig. Visst han behöver inte vara bäst i varje, men han kan ju åtminstone kämpa, istället för att gå runt och se trött och omotiverad.
2009-10-16, 14:29
Medlem
-Salo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Men Zlatan gör ju alldeles förmånga plattmatcher i landslaget enligt mig. Visst han behöver inte vara bäst i varje, men han kan ju åtminstone kämpa, istället för att gå runt och se trött och omotiverad.

Jepp jepp...

Om nu spelet inte stämmer personligen eller för laget så kan man ju iallafall springa tills tarmarna rinner ut ur öronen och försöka lösa problemet istället för att vända ryggen till, sucka högt och slå ut med armarna.

Zlatan är så pass duktig, både tekniskt och (tror jag) taktiskt, att han borde kunna använda sin begåvning mer kreativt. Men Zlatan är ju Zlatan...
2009-10-16, 19:42
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Salo-
Tror det folk irriterar sig på är att han såg så fruktansvärt ointresserad och likgiltig ut.

Danmarksmatchen däremot. En inspirerad och jättebra Zlatan.
Det är ju därför man blir så jävla förbannad på fanskapet. Man vet aldrig vad man får... Antingen spelar han briljant i 90 minuter eller så skiter han i vilket och surar omkring som en barnrumpa med hängande huvud i 90 minuter. Ibland känns det inte som att det finns någon mellanting. Synd...

Han var helt fantastisk mot Danmark, överlägset bäst på plan. Att han inte "ser" intresserad ut mot Albanien, en i praktiken betydelselös match, där man var klara med sitt jobb redan efter sex minuter, är enligt mig helt ointressant.

Din analys kanske stämmer annars, men det är bara löjligt att bry sig om ifall han låtsades vara intresserad av denna matchen eller inte, matchen var ointressant, speciellt efter att Portugal gjort mål.
2009-10-16, 19:51
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Han var helt fantastisk mot Danmark, överlägset bäst på plan. Att han inte "ser" intresserad ut mot Albanien, en i praktiken betydelselös match, där man var klara med sitt jobb redan efter sex minuter, är enligt mig helt ointressant.

Din analys kanske stämmer annars, men det är bara löjligt att bry sig om ifall han låtsades vara intresserad av denna matchen eller inte, matchen var ointressant, speciellt efter att Portugal gjort mål.

Men du måste ju hålla med om att en kapten inte ska bete sig så?
Lagkaptenen för ett landslag ska ge 100% i alla matcher han är med i oavsett vad det är för match han ska vara förebilden för laget och supportrarna.
2009-10-16, 19:56
Medlem
Fotzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Men du måste ju hålla med om att en kapten inte ska bete sig så?
Lagkaptenen för ett landslag ska ge 100% i alla matcher han är med i oavsett vad det är för match han ska vara förebilden för laget och supportrarna.

Håller med där, därför förstår jag inte riktigt varför han är kapten.
Han har ju inte de egenskaperna.
2009-10-16, 20:15
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Du har inte tänkt på att Zlatan faktiskt hjälper till väldigt mycket i det defensiva spelet? Inte genom att springa som en idiot utan att erbjuda ett alternativ till ett relativt enkelt uppspel. T ex matchen mot Danmark, hur många gånger skickade inte Isaksson/mittbackarna upp en långboll på Zlatan som han plockade ned och behöll. Han är en av de bästa (om inte den bästa) targetspelaren i världen och förlorar väldigt sällan en duell om bollen.

Zlatan ska givetvis spela, inte bara för att han är landslagets överlägset bästa offensiva spelare (ja, jag menar i landslaget inte i klubblaget). Han var inte bra igår men han skulle ha haft en straff och han skulle ha satt den till skillnad från en viss tjomme vid namn Kim. Man kan dock förstå att han kan ha varit rätt omotiverad (desto mer ju längre matchen led).

Elmander ska absolut inte spela. Kanske för hans löparegenskaper i ett spelsätt som du föreslår, men då kan man väl lika gärna ta in typ Mustafa Muhammed. Eller just det, han är ju neger. Elmander passar öht inte in i ett 4-4-2 tycker jag. Han spelade som allra bäst när han spelade som ensam spets i Toulouse och skulle nog funka om Sverige gick över till ett 4-5-1 och bara spelade på kontringar.

Och att Sverige saknar indivudellt skickliga spelare? Det tycker jag inte. Möjligtvis att man saknar spelare som kan utmana på kanterna så har Sverige skickliga passningsspelare på mittfältet.

Om du tycker att Sverige har individuellt skickliga spelare vill jag gärna veta vilka du menar och vilka du jämför mot? Jag har en helt annan bild av det "skickliga passningsspelet" Sverige presterat.
2009-10-16, 20:33
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Om du tycker att Sverige har individuellt skickliga spelare vill jag gärna veta vilka du menar och vilka du jämför mot? Jag har en helt annan bild av det "skickliga passningsspelet" Sverige presterat.
Givetvis har Sverige inte lika skickliga spelare individuellt på mittfältet som t ex Spanien men ett mittfält bestående av Rasmus Elm, Anders Svensson, Källström och Sebastian Larsson är ändå rätt hyfsade passningsspelare alla fyra.

När påstod jag att Sverige har presterat ett skickligt passningsspel? Jag säger att de har potentialen och kunnandet att göra det. Under Lagerbäck spelade vi inte på det sättet och presterade ändå bra.
2009-10-16, 21:15
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Givetvis har Sverige inte lika skickliga spelare individuellt på mittfältet som t ex Spanien men ett mittfält bestående av Rasmus Elm, Anders Svensson, Källström och Sebastian Larsson är ändå rätt hyfsade passningsspelare alla fyra.

När påstod jag att Sverige har presterat ett skickligt passningsspel? Jag säger att de har potentialen och kunnandet att göra det. Under Lagerbäck spelade vi inte på det sättet och presterade ändå bra.

Man behöver inte dra det till det extrema för att poängtera att mittfältet/passningsspelet inte fungerat. Även i jämförelse med Danmark så har mittfältskampen förlorats.

Man måste vara kritisk för att förbättring skall komma till stånd. Rasmus Elm har inte visat vad han kan utan han blir ganska anonym på planen, Taco är en funktionell mittfältare/passningsspelare och inget mer. Roten till det usla passningsspelet är och förblir ingen annan än Källström. Herregud, vad är det med karln? Så fort han får bollen skall han antingen skjuta den åt helvete eller slår en snedpassning i luften.

Nu slutar väl antagligen Taco och det återstår att se vem som kommer i hans ställe och Elm ber om ursäkt för sin existens och Källström har jag gett upp hoppet om som fungerande passningsspelare. Sebastian Larsson har inte tagit de chanser han fått, den saken är klar.
2009-10-16, 21:38
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Man behöver inte dra det till det extrema för att poängtera att mittfältet/passningsspelet inte fungerat. Även i jämförelse med Danmark så har mittfältskampen förlorats.

Man måste vara kritisk för att förbättring skall komma till stånd. Rasmus Elm har inte visat vad han kan utan han blir ganska anonym på planen, Taco är en funktionell mittfältare/passningsspelare och inget mer. Roten till det usla passningsspelet är och förblir ingen annan än Källström. Herregud, vad är det med karln? Så fort han får bollen skall han antingen skjuta den åt helvete eller slår en snedpassning i luften.

Nu slutar väl antagligen Taco och det återstår att se vem som kommer i hans ställe och Elm ber om ursäkt för sin existens och Källström har jag gett upp hoppet om som fungerande passningsspelare. Sebastian Larsson har inte tagit de chanser han fått, den saken är klar.

Att Källström spelade uselt passningsspel förut i landslaget kan jag hålla med om. Nu går utvecklingen åt rätt håll, han spelar inte alltid den absolut svåraste och avgörande bollen som första alternativ utan han söker mer och mer en enkel lösning samtidigt som han sätter fler och fler svåra passningar.

Just Elms passningsspel tycker jag har varit bra, däremot har hans övriga spel inte stämt helt. Han passar inte på en kant och det vore spännande att se honom som en innermittfältare i ett 4-2-3-1.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in