2017-03-22, 11:41
Medlem
Det vore intressant att få höra era andras spekulationer om hur själva bortförandet gick till.
Om man läser den sista iaktagelsen som pojken Rickard har gjort 7.55. Man kan läsa om den på pdf sida 123. Så verkar det ju som om Johan stod utanför lägenhetsdörren med dörren något öppen.

Som jag fattar det så stod han still dvs. Han var ej i färd med att gå ut och låsa dörren. Lägenheten var ju på den nedersta våningen och om det var ruggigt väder ute så kanske han hellre stod i dörröppningen om han väntade besök? Ytterdörren till trapphuset var väl ej låst vid den tiden antar jag? Allt det här skulle väl tyda på att LA ringt Johan för att få bli insläppt. Dock så tycker jag det också är konstigt. Varför göra sig det besväret? Det hade ju bara varit att stå och lurpassa tills bilen farit för att sedan gå och ringa på dörren? Johan kände ju honom så det vore ju inga problem att få komma in. De kom ju dessutom bra överens. Då slapp han ju risken att Johan skulle hinna dra iväg till skolan mellan föräldrarnas avfärd och telefonsamtalet.

Där inne kan han ju dragit vilken vals som helst om gasläcka eller nånting så Johan inte kan gå ut. Samt bjussa på lite cocosbollar. Sen kan ju LA ha varit väldigt nervös för hur han ska få ut Johan osedd. Så de kan ju lika gärna ha varit i lägenheten tillsammans till framåt 10-11 tiden när LA sedan går på posten i skönsberg. Vem vet, om pilsnergubben minns fel när han såg Johan veva ner bilrutan och fråga om klockan så kanske Johan vid den tiden låg kvar och sov i sitt rum. Och LA sedan åkte tillbaka och hämtade honom, kanske i en stor hockeytrunk eller nått.

Alternativet är ju att LA ringde Johan, drog en vals om att han måste komma till telefonkiosken och där stiger in i LAs bil. Problemet med detta scenario är ju att så vitt jag vet så låg ju skolan mellan Johans hem och telefonkiosken, så risken att Johan skulle bli sedd då måste ju ha varit stor. Inte för att LA verkar ha jobbat så jätterationellt, men ändå.
Citera
2017-03-22, 15:12
Medlem
Skulle Johan inte varit synlig utanför posten vid 11 tiden så kan ju Johan lika gärna ha dött inne i sin lägenhet. Antingen genom överdos Penetedin, eller så borde det ju inte vara nån konst att strypa någon som är nedsövd.

Vad tror ni om pilsnergubbens vittnesmål? Det tog ju lång tid innan det kom in.
Citera
2017-03-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Skulle Johan inte varit synlig utanför posten vid 11 tiden så kan ju Johan lika gärna ha dött inne i sin lägenhet. Antingen genom överdos Penetedin, eller så borde det ju inte vara nån konst att strypa någon som är nedsövd.

Vad tror ni om pilsnergubbens vittnesmål? Det tog ju lång tid innan det kom in.

Hans vittnesmål ska man nog ta med en nypa salt! Tror det finns en risk att han dog i lägenheten, antingen under tiden som AC var på Vårdskolan eller kanske tom på natten eller tidig morgon(vittnen är många gånger inte tillförlitliga som man numer vet bättre än då). Nuförtiden har man ju lärt sig att utreda föräldrarna noga(dom bra utredarna dvs) men på den tiden verkar man ha utgått ifrån att tex en mor inte alls kan ha med saken att göra(inte ens genom slarv). OBS: Jag säger inte att det är så utan att det finns en möjlighet till det.

Hade TW nyckel till lägenheten tex? Har inte ens hört någon ställa frågan.
Citera
2017-03-23, 20:22
Medlem
Att Johans handduk låg på golvet (låg tidigare i ryggsäcken vad jag förstår det) borde ju peka lite i riktningen att han gick ut ur lägenheten för egen maskin samt trodde att han skulle till skolan, alternativt åka tidigare till Björn och göra läxorna där.

Om LA bara tog med väskan i farten för att det skulle se ut som om Johan gått till skolan på morgonen så hade han nog inte tagit ur handduken. Dock kan ju Johan ha förberett detta tidigare.

Jag var bort och kollade lite mer utanför 39c. Och provgick dessutom sträckan till bäckebovägen 16 där taxikillen såg Amazonen. Inte långt från där telekiosken låg. Sträckan tog ca 3-4 minuter att gå (kollade ej sekunder, enbart minuterna på mobilen) lägg till en minut om man ska ända till telekiosken.
Dock gick jag på gångvägarna då det var för mycket snö i mitt tyckte för att gena.

På vägen passerade jag Johans skola, och skulle nog säga att det inte är så troligt att han erbjöds skjuts till skolan. Snabbaste vägen är ju att ta gångvägen som jag gick. Ska man åka bil måste man ju åka runt hela området, och det vore ingen tidsmässig vinst.

Anledningen till att jag var ute och gick var för att försöka förstå varför LA stod med bilen på Bäckebovägen 16, dessutom inbackad vid infarten vilket är rätt korkat då man väcker mycket uppmärksamhet då alla måste gå runt bilen. Det enda jag kan tänka mig var att han inte ville bli sedd från stora vägen vid telefonkiosken, vem han nu var orolig för där.

Samt att om man går upp mot Bågevägen 39c som jag gjorde så kan man på håll få en bra blick på när AC och TW gick ut i Citroengen utan att själv synas.

Kan han ha stått och spanat, och när de gick till bilen så sprang han till telekiosken och ringde?
Citera
2017-03-24, 06:30
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Att Johans handduk låg på golvet (låg tidigare i ryggsäcken vad jag förstår det) borde ju peka lite i riktningen att han gick ut ur lägenheten för egen maskin samt trodde att han skulle till skolan, alternativt åka tidigare till Björn och göra läxorna där.

Om LA bara tog med väskan i farten för att det skulle se ut som om Johan gått till skolan på morgonen så hade han nog inte tagit ur handduken. Dock kan ju Johan ha förberett detta tidigare.

Jag var bort och kollade lite mer utanför 39c. Och provgick dessutom sträckan till bäckebovägen 16 där taxikillen såg Amazonen. Inte långt från där telekiosken låg. Sträckan tog ca 3-4 minuter att gå (kollade ej sekunder, enbart minuterna på mobilen) lägg till en minut om man ska ända till telekiosken.
Dock gick jag på gångvägarna då det var för mycket snö i mitt tyckte för att gena.

På vägen passerade jag Johans skola, och skulle nog säga att det inte är så troligt att han erbjöds skjuts till skolan. Snabbaste vägen är ju att ta gångvägen som jag gick. Ska man åka bil måste man ju åka runt hela området, och det vore ingen tidsmässig vinst.

Anledningen till att jag var ute och gick var för att försöka förstå varför LA stod med bilen på Bäckebovägen 16, dessutom inbackad vid infarten vilket är rätt korkat då man väcker mycket uppmärksamhet då alla måste gå runt bilen. Det enda jag kan tänka mig var att han inte ville bli sedd från stora vägen vid telefonkiosken, vem han nu var orolig för där.

Samt att om man går upp mot Bågevägen 39c som jag gjorde så kan man på håll få en bra blick på när AC och TW gick ut i Citroengen utan att själv synas.

Kan han ha stått och spanat, och när de gick till bilen så sprang han till telekiosken och ringde?

Ja så gick det nog till? Den halvt urdruckna muggen och smörgåsen talar väl också för att Johan blev avbruten på nåt sätt? Samtidigt så var ju inte BF:s vittnesmål riktigt trovärdigt.
Senast redigerad av tegeltak 2017-03-24 kl. 06:33.
Citera
2017-03-24, 12:48
Medlem
Nä, men hans vittnesmål passar ju rätt så bra in med de andra tiderna. Förutsatt att han inte kände till vittnesmålen innan. TW säger ju att han tror de åkte från lägenheten vid 7.50 men säg att klockan var mer 7.45-7.47 LA springer ned från utkiksposten, ringer vid 7.50 och säger att AC och TW har krockat med bilen, Johan måste komma ned till telefonkiosken så får han skjuts till akuten.

Johan rusar ut, i förvirringen tar han med sig ryggsäcken som han ändå planerat att ta med sig.
Rickard säger att tiden då han såg Johan var 7.55 men säg att det var mer 7.52-7.53. Johan springer ned till telefonkiosken, som jag sa så tar det 5 min att gå. Men springer han så går det såklart fortare. Sen säger ju kvinnan som såg en pojke vid telefonkiosken att hon precis mött 7.50 bussen, men vid den tiden på morgonen så var den säkert sen. Så säg 7.58 då. På det viset så passar ju vittnesmålen rätt så bra ihop.
Citera
2017-03-28, 20:33
Medlem
Vad tror ni andra om LAs besök hos modern på morddagen mellan 13-14 ?
Pelle Svensson hävdade ju att besöket var en efterhandskonstruktion. Särskilt eftersom det tog några förhör innan han berättade att han varit där.

Själv tycker jag att om det var en lögn med så många som vittnade om det så borde det ju ha kommit ut efter 40 år.
Citera
2017-03-29, 05:59
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Vad tror ni andra om LAs besök hos modern på morddagen mellan 13-14 ?
Pelle Svensson hävdade ju att besöket var en efterhandskonstruktion. Särskilt eftersom det tog några förhör innan han berättade att han varit där.

Själv tycker jag att om det var en lögn med så många som vittnade om det så borde det ju ha kommit ut efter 40 år.

Moderns fästman försökte ge LA alibi genom att påstå att han lämnat in en travkupong samma dag. Alltså som ett minnesstöd. Men det visade sig att det var ett annat datum på kupongen.
Citera
2017-03-30, 09:12
Medlem
Den berömda AEG492 känns nästan lite kusligt att se att det antagligen var där Johan tog sin sista bilfärd. http://www.mediafire.com/file/i1sblh8in85fhap/AEG.rar samma bildkvalite som tidigare, så känsliga varnas.
Citera
2017-03-30, 12:53
Medlem
Citat:
Den berömda AEG492 känns nästan lite kusligt att se att det antagligen var där Johan tog sin sista bilfärd. http://www.mediafire.com/file/i1sblh8in85fhap/AEG.rar samma bildkvalite som tidigare, så känsliga varnas.

Hade inte sett dom bilderna förut, tackar
Citera
2017-04-02, 12:32
Medlem
Här kommer ett gäng förhör med LA (Johanmannen)
http://www.mediafire.com/file/bcrtytuwmpt1mj2/LA.rar
Citera
2017-04-02, 12:52
Medlem
Nu när jag läser dem ser jag att de tydligen blivit rätt hårt komprimerade. Jag går helst inte igenom alla bilderna igen då det är över 100 stycken i denna fil. Men är det någon som är väldigt oläslig så säg till så ska jag lägga ut den i bättre kvalite. Ska dra ned komprimeringen till nästa omgång bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in