2015-01-20, 10:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Enligt information jag fått;

"Polisen har nu ändrat sig och tagit de nya uppgifterna om Johan Asplund på allvar"

Skeptikern i mig säger; Jasså, jaha... om det stämmer då återstår väl att se vad polisen gör konkret, och vilken polis ska göra det... Sundsvallspolisen?
Optimisten i mig säger; Vad bra att polisen engagerar sig igen, nu kan det här äntligen avslutas.

Slutskrivet nu i den här tråden tills något väsentligt inträffar...

Jag har fått samma information (liksom säkert en del andra). Dessutom att polisen har fått alla uppgifter som personen har gett dem angående fallet, och att polisen kommer att söka efter Johan utifrån denna information.

Jag hoppas innerligt att detta stämmer, och att polisen nu kommer att jobba efter dessa uppgifter. Time will tell.
Citera
2015-01-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har fått samma information (liksom säkert en del andra). Dessutom att polisen har fått alla uppgifter som personen har gett dem angående fallet, och att polisen kommer att söka efter Johan utifrån denna information.

Jag hoppas innerligt att detta stämmer, och att polisen nu kommer att jobba efter dessa uppgifter. Time will tell.

Information från vem eller vad?
Citera
2015-01-22, 19:56
Medlem
Av en ren slump kom jag i kontakt med en representant för Missing People idag.
Jag tog upp fallet Johan och bad honom kolla inom organisationen vad som kan göras,
nu när det finns nya indicier på var han kan finnas. Han var verkligen intresserad av att dra igång ett sökande efter Johan. Jag hoppas verkligen att det här får ett avslut.

Du GM, du läser ju det här.
Är det din heder du värnar om? Den är ju falsk, eftersom du lever i lögn.
Gör nu det enda rätta, så kan du dö i frid när den dagen kommer.
Citera
2015-01-26, 17:36
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-I-Gathered
Jag Hade Ordnat Fram Ett Dykteam Bestående Av Fd. Attackdykare Från Korsö, Som Ville Ställa Upp Med Farliga Vinterdyk För Upprättelse Kring Johan. Ett Team Arkeologer Som Arbetat Att Gräva Fram Vikingastaden "Birka" Ställde Också Upp För Att Hjälpa Till. Bättre Arkeologer Och Dykare Finns Inte I Sverige. Trots Det Stoppar BA Allt Ihop! I Stället Ska Han Göra En Film Kring Det Hela Med Producenten "GMP", Med Ett Starkt Bakomliggande Löneavtal. Det Vrider Sig I Min Mage Hur En Pappa Kan Göra Så. Det Påminner Om Pigge Werkelin's Snabba Och Stora Boksuccé Efter Att Han Förlorat Sina Barn Och Fru I Tsunamin I Thailand. Att Tacka Nej Till Den Hjälp Som BA Gjort, Påminner Också Om Pengars Värde För En Del. Nu Hoppas Jag Att Jag Kan Fatta Modet, Där Varken Polis Eller BA Ställt Upp, Att Hitta Den 11-åriga Grabben Som Varit Borta I 34 år, Fina "Johan Asplund" Från Sundsvall.

Tillrättaläggande

Med anledning av de påståenden som W-I-G kom med i ovanstående inlägg 20150109, uppenbarligen under inflytande av affekt, där en del kränkande beskyllningar förekommer, har jag fört samtal med Björn Asplund.

Björn framstår för mig som en ytterst rejäl, rak och ärlig människa. Han har inte känt till den här tråden och därmed inte vetat om de nedriga anklagelser som oemotsagda riktats mot honom här. Björn har bett mig att å hans vägnar lägga vissa fakta till rätta.

Björn Asplund uppger att han aldrig skulle motsätta sig legitima åtgärder som kan leda till att Johans kvarlevor återfinns och att händelserna kring Johans försvinnande uppklaras. Det är i själva verket hans enda önskan.

Om det finns konkreta och tillförlitliga uppgifter om var Johans kvarlevor kan återfinnas vill Björn Asplund att eftersökandet sköts av auktoriserad och kompetent personal - i första hand från polisen, som han har förtroende för. Några sådana uppgifter har Björn dock inte fått del av.

Björn Asplund har inga som helst kontakter eller avtal med någon filmproducent, känner inte till några planer på att göra film om Johan, och avvisar varje tanke på att ha ekonomisk vinning av sin sons öde.

Björn Asplund har trots vädjanden till W-I-G fortfarande efter tio månader inte fått ta del av den videofil som W-I-G påstår sig ha smygfilmat, där LA skulle ha erkänt dråp på Johan och beskrivit sina gärningar.

@
Citera
2015-01-26, 21:10
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Med anledning av de påståenden som W-I-G kom med i ovanstående inlägg 20150109, uppenbarligen under inflytande av affekt, där en del kränkande beskyllningar förekommer, har jag fört samtal med Björn Asplund.

Björn framstår för mig som en ytterst rejäl, rak och ärlig människa. Han har inte känt till den här tråden och därmed inte vetat om de nedriga anklagelser som oemotsagda riktats mot honom här. Björn har bett mig att å hans vägnar lägga vissa fakta till rätta.

Jag tvivlar på att någon med intresse av att Johans försvinnande blir löst har trott på de beskyllningar som riktats mot hans far.
Citera
2015-01-27, 08:42
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Tillrättaläggande

Björn Asplund uppger att han aldrig skulle motsätta sig legitima åtgärder som kan leda till att Johans kvarlevor återfinns och att händelserna kring Johans försvinnande uppklaras. Det är i själva verket hans enda önskan.

Om det finns konkreta och tillförlitliga uppgifter om var Johans kvarlevor kan återfinnas vill Björn Asplund att eftersökandet sköts av auktoriserad och kompetent personal - i första hand från polisen, som han har förtroende för. Några sådana uppgifter har Björn dock inte fått del av.

Björn Asplund har inga som helst kontakter eller avtal med någon filmproducent, känner inte till några planer på att göra film om Johan, och avvisar varje tanke på att ha ekonomisk vinning av sin sons öde.

Björn Asplund har trots vädjanden till W-I-G fortfarande efter tio månader inte fått ta del av den videofil som W-I-G påstår sig ha smygfilmat, där LA skulle ha erkänt dråp på Johan och beskrivit sina gärningar.

@
Det verkar som sanningshalten i det som W-I-G skriver sjunker betydligt.
Men av vilka anledningar skulle W-I-G hitta på saker?
Går det att lita på nånting som han skriver?

Men vad säger LA?
LA har varit helt tyst om anklagelserna ifrån W-I-G.
Tycker inte LA att det är obehagliga beskyllningar?Osanna eller inte.
Kan inte LA polisanmäla W-I-G för förtal eller liknande?
Är det sant att LA och W-I-G känner varandra?

Varför är W-I-G mordhotad(enligt hans egen uppgift)?Vem eller vilka skulle mordhota honom?
Citera
2015-01-28, 08:50
Medlem
Quarrelboys avatar
Efter att ha varit engagerad i fallet under alla år så vill jag gärna tro på What-I-Gathered. Det AlphaCurl tar upp gör det svårt och det blir inte mindre svårt av att What-I-Gathered stängt av PM-funktionen.

Eftersom du med all säkerhet läser här What-I-Gathered så ber jag dig PM:a mig. Har du riktig information och vill få hem Johan så har vi samma agenda.
Citera
2015-01-28, 13:04
Medlem
aLphaCurLs avatar
Innan W-I-G dök upp på FB skrev SvD så här den 24 november 2014:

Kriminologiprofessorn Leif GW Persson, som är insatt i det så kallade Johan-fallet, ställer sig dock tveksam till de nya uppgifterna.

– Jag betraktar uppgiftslämnaren som otillförlitlig. Han har upprepade gånger varit i kontakt med oss på Veckans brott, och då vi försökt kolla de uppgifter han lämnat har vi fastnat vid att de inte kan stämma. Därför har vi avstått från att gå vidare med fallet, säger han till SvD.

– Vi har kunnat konstatera att uppgiftslämnaren ljuger på flera punkter, säger Leif GW Persson.

Någon mobilfilm har SVT:s Veckans brott inte fått ta del av från uppgiftslämnaren.

– Han säger att polisen sagt åt honom att han inte får lämna ut uppgifterna och att han belagts med yppandeförbud. Det vore i så fall underligt. Brottet är preskriberat och kan inte längre betraktas som ett brottsfall, och då har polisen inte rätt att förbjuda honom att lämna ut materialet. Men visst, polisen kan ju ha gjort ett misstag där.

Leif GW Persson menar att det är bra att polisen följer upp det nya spåret men tycker samtidigt det är synd om de nya uppgifterna inger Johans föräldrar falskt hopp.

– Jag har sagt till föräldrarna att det inte är värt att de hetsar upp sig i onödan. De kan bli besvikna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/leif-gw-persson-avfardar-erkannande-i-fallet-johan-asplund_4132003.svd
Citera
2015-01-28, 13:39
Medlem
Prinzezzans avatar
W-I-G skrev tidigare om ett barnbarn till LA, "llia JW": "LA är Deras Farfar Som Senast Var "Tomten" Som Kom På Besök Till Lilla JW Med Flera." #1013

Men LA har inget barnbarn som heter "JW". PW:s barn heter D och G. De är inte heller "små", utan vuxna. PW har heller inget syskon, som kunnat ha detta barn.

Detta och annat gör att jag har börjat ifrågasätta honom. Jag har en känsla av att när det börjat "brännas", så har W-I-G retirerat. Jag har velat tro på honom, men inte svalt allt okritiskt. Men varför komma med osanning? Ligger det ändå sanning bakom vissa av hans uttalanden/påståenden? Förvirrad...
Citera
2015-01-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
W-I-G skrev tidigare om ett barnbarn till LA, "llia JW": "LA är Deras Farfar Som Senast Var "Tomten" Som Kom På Besök Till Lilla JW Med Flera." #1013

Men LA har inget barnbarn som heter "JW". PW:s barn heter D och G. De är inte heller "små", utan vuxna. PW har heller inget syskon, som kunnat ha detta barn.

Detta och annat gör att jag har börjat ifrågasätta honom. Jag har en känsla av att när det börjat "brännas", så har W-I-G retirerat. Jag har velat tro på honom, men inte svalt allt okritiskt. Men varför komma med osanning? Ligger det ändå sanning bakom vissa av hans uttalanden/påståenden? Förvirrad...

I min erfarenhet brukar människor som ljuger på det här sättet vara fullkomliga mytomaner. Det är nog större sannolikhet att WIG:s storyline kommer ifrån en film eller fria fantasier på kriminalforum än att de har någon som helst koppling till Johan Asplund fallet.

Trist däremot för de anhöriga som råkar ut för den här typen av psykfall.
Citera
2015-01-31, 22:30
Medlem
Slåttermaskins avatar
Som de senaste postarna påpekat finns det så många felaktigheter i WIG:s postande att jag nu tycker att vi kan avfärda henom som en tragisk mytoman. Detta inte minst för att om de de närmast otroliga påståendena om att hen samlat eskadrar av "militärdykare" och "arkeologer" varit sanna hade vi hört om deras verksamhet. Det skulle ju hända inom några dagar, sa WIG.

Det finns flera felaktigheter som redan nämnts i tråden och andra som jag fått påpekat via PM. De sistnämnda får dock presenteras av andra eller de som påpekat dem för mig.

Jag postade i ett tidigare inlägg flera punkter som i sig säger något om det orimliga i WIG:s berättelse.

En direkt lögn jag nu vill avslöja är exempelvis detta med Systemåterställningen (en kuggfråga i mitt tidigare inlägg ). WIG påstod att han återskapat filmen med Systemåterställningen. Det går inte. Systemåterställningen återställer, som namnet antyder, systemet, inte filer. För att "undelete:a" filer måste andra program till.

Att någon vill tända ett hopp hos de anhöriga mfl som i själva verket bara är ett falsarium är så fruktansvärt idiotiskt att ord saknas. Men andra har gjort liknande saker genom åren, exempelvis den oerhört inkompetenta van der Kwast. Det är förövrigt en man som borde ställas till svars för sina gärningar.

Slåtter
Citera
2015-02-01, 13:23
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
En direkt lögn jag nu vill avslöja är exempelvis detta med Systemåterställningen (en kuggfråga i mitt tidigare inlägg). WIG påstod att han återskapat filmen med Systemåterställningen. Det går inte.
Systemåterställningen återställer, som namnet antyder, systemet, inte filer. För att "undelete:a" filer måste andra program till.

Ja Slåttermaskin, jag noterade denna uppenbara osanning i samma stund inlägget kom. Själva tanken med systemåterställningen är ju att användarens filer inte ska påverkas.

Det förekommer dock att ytterst datorvana personer vill framställa sig som helt okunniga och vice versa - av olika anledningar (t ex uppgivna videoredigeringsproblem) - så jag tillmätte inte just denna oriktighet nån större betydelse.

Efter mitt inlägg #984 (20150108)
(FB) Johan Asplund, Sundsvall, försvunnen sen 1980. T. Quick/S. Bergwall friad 14/3 -12
tog det bara 27 minuter innan allt brakade loss. Det var mycket drama där ett tag, med en kaskad av fåniga påhitt och lögner - som också gjorde att jag ville kolla upp en del saker med BA - men jag var ändå intresserad av det eventuella stråk av sanning som kanske fanns inbäddat i alla krumbukter.

Tolkade nog alla dessa fladdriga och motsägelsefulla påståenden som en eskalerande vilja att skapa intryck av affekt och stark sinnesrörelse, kanske desperation.
Här finns också en reell psykologisk koppling till förlust av ett barn och nåt slags identifikation, som verkar viktig.

Framgångsrika mytomaner väver ofta in sanna eller rimliga delar i sina fantasifoster på ett skickligt sätt, vilket ökar underhållningsvärdet. Jag var lite nyfiken på hur långt allt krånglande och trasslande kring den där påstådda videofilen kunde gå. Tyckte det var synd att somliga konfronterade för hårt och skrämde bort W-I-G.

Det är fortfarande oklart hur stor kärna av sanning det finns i hans ram-berättelse som började rullas ut för en månad sen (20150103) på FB.
(FB) Johan Asplund, Sundsvall, försvunnen sen 1980. T. Quick/S. Bergwall friad 14/3 -12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in