Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-21, 00:05
  #11521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponungen
Är iofs ingen rehabtråd eller så men det tål att upprepas att detta är inte mjölkchoklad man unnar sig nån gång ibland.
Vet inte hur ingångna folk är men om varningar och överflödiga poster kan få en av tusen att tänka om så är det värt det.

Jag ångrar att jag för tio år sedan tog 10 ml mer än rekommenderat av pappas hostmedicin som jag fick låna lite av när jag var sjuk. Självklart blev jag inte helväck men en magisk natt senare var jag förlorad.
Efter en veckan med överdrivna hostningar och smålögner om sömnsvårigheter och annalkande prov i skolan så hade jag lärt mig mer om opioider än va de flesta läkare nånsin kommer kunna.

Två veckor senare fyllde jag arton och gick till vårdcentralen och ljög till mig mitt eget etylmorfin.

Är långt ifrån en tung missbrukare, är sporadisk användare av de opioider jag kommer över.
Hade en binge på 5 månader med bruk 5-7 dagar i veckan, mest buprenorfin mot slutet, nån veckas uppehåll i mitten. Nu kan jag knappt tänka på nåt annat än opioider.
Uppskattar att 90 % av min vakna nyktra tid går till dessa tankar. Är jag inte vaken så drömmer jag om att jag hittar olika opioider. Även om jag varit helt ren i en månad så försvinner inte dessa tankar.

Spelar ingen roll hur och vad man använder. Efter en periods opioidmissbruk så finns den olyckliga kärleken där, som veckan efter man blivit dumpad av sin första riktiga flickvän. Opioidsaknaden försvinner dessvärre inte lika lätt och den går inte att byta ut.

Klyschan "tänk efter före" har aldrig passat bättre.

Jo bra sagt där. Det är inte enkelt.
In på andra veckan nu utan någon form av opiod, spec inte Buprenorphine, är inte enkelt. Jag hatar den dagen jag ens testade en starkare och goare opiod som denna. Lättare blir det inte heller när det är precis som du säger, opioidsaknaden är sjukt stark psykiskt.

"Du ser! Du kan ju knappast stå på benen utan mig!"
"Idag kanske man ändå borde ta lite för att bara bli frisk?"
"Oja, du kommer sluta frysa, spec nu under Jul och allt."
"Föresten, om du ändå är här ta med dig 2 tabletter extra så håller du dig varmare under hela vintern."


Många fler saker att kämpa sig igenom för om du upplevt/upplever det jag upplever just nu så hatar jag den dagen jag testade opioiden Buprenorphine.

Går jag tillbaka till den så kommer jag aaaaldriig sluta eftersom ingen vill gå igenom en sådan hemsk avtändning den ger en efter så pass många år av missbruk.
Kan vara månader också, ni förstår. Kropp till kropp..
__________________
Senast redigerad av llimaJ 2014-11-21 kl. 00:09.
Citera
2014-11-21, 17:48
  #11522
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cOMANDER4
Gör de! Fett värt, om inta varannan så iallafall försöka hålla sig till 5 dagar i veckan, man får fan så mkt mer effekt då i mitt tycke!
De är så sjukt svårt att hålla sig, Jag får med mig alla över helgen och jag klarar fan inte av att hålla i dom själv tar alltid allihopa, Jag tror på något sätt att jag ska känna mer än va ja gör Men man gör ju inte de,
Så nu är man utan till på måndag igen
Citera
2014-11-22, 04:55
  #11523
Medlem
tem04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Nu har det gått fem dagar av mitt experiment. Lyrican är nere på FASS-nivå nu, men jag har dessvärre blivit lite förälskad i buprenorfin.

Jag ligger bara på 2mg per dag, men det har gjort kvällarna betydligt mysigare. Jag är fortfarande rädd för att somna när jag noddar. Jag tror att jag ska dö av andningsdepp, vilket är ganska löjligt egentligen, då jag går på rätt så låga doser.

Men jag har fått en underlig biverkning, som jag inte har kunnat hitta någon information om. Ibland, när jag ligger och noddar, så vaknar jag väldigt abrupt med att jag tar ett jättestort andetag. Jag tror att det kallas för sömnapné. Det är ingenting som jag är van vid normalt. Jag känner dessutom att min kropp riktigt skriker efter syre, vilket är rätt så läskigt. Jag vet inte om jag ska ta detta som någon slags varningssignal.

När detta har hänt så har jag haft max 2mg i mig (totalt det senaste dygnet). Jag har bara använt Lyrica vid sidan om, och inte mer än 900mg i mig (vilket är ungefär en tredjedel av den dosering jag brukade ta, innan min nedtrappning).

Någon som känner igen detta?
Det är för att du tar Lyrica du noddar, två mg är inte mycket och inget du kan dö på men Lyrica är en jävla skum medicin, och jävligt svår att sluta med. Dock trevlig ibland....tar jag det med eller utan Opi så noddar jag om jag sitter o ser tex tv, men om man "håller igång" då är man pigg hela tiden.
Citera
2014-11-22, 05:10
  #11524
Medlem
tem04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmuck
Okej, jag får väl pröva lite olika doser i framtiden. Började dock med 0.5 mg ikto och ökade därefter till 1 mg. Syftet var att nodda mer då jag knappt noddar något alls nu för tiden på sub, även om jag inte tar oftare än en gång i veckan och därmed inte har någon större tolerans. Tog subutexen nasalt, ikton oralt.
Ja du....ojoj jag kom ihåg då man tyckte en tengesic (0,4mg) och två Xanor var kanooon....den tiden är förbi.
Du ska alltid sträva efter att hålla nere dosen, du får tolerans snabbt så ta det lugnt.
2 mg ikto och 1-2 mg Buprenorfin är ingen hög dos, kan du hålla dig där så kämpa för det....det är faaan inte roligt den gång du verkligen behöver Opiater/Oider och har samma tolerans som jag har.
Jag tar dessa preparat dagligen( Ja Temg o Benzo) plus Oxycontin de dagar jag inte tar Temmar, njaa tvärt om jag tar Oxycontin de dagar jag inte tar Temgesic men dock tar jag dessa i medicinskt syfte, är uppe i ca 8-16 mg Buprenorfin del dagar +3-4 mg Xanor och ett par Nitrazepam, eller ca 200mg Oxy och samma dos Benzo.....har bara ett hälvete om jag inte får medicinen att räcka tills nästa uttag från apoteket.
Så ta det lugnt och håll nere dosen.....du vet aldrig om du en dag behöver de doser som jag har varje dag.....(skulle ge en miljon om jag slapp ta ett jävla piller), brukar tänka tillbaka på den tiden man tog dom i missbrukssyfte....då hade man kul men man visste inte vad som väntade....Må bäst
Citera
2014-11-22, 13:19
  #11525
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av festisar
Förr blev jag otroligt speedad av sub, jag tränade, städare, gick ut på promenader, det var inte tal om att sova!
Men nu så slocknar jag inom en halvtimmer efter intagen lina. 05-1mg. vad kan detta bero på? :O

Pga du blir bara frisk inget annat, blir aldrig som det var i början, tyvärr...

Fick samma effekt som dig i början men efter bara några veckor försvann dom egenskaperna.

Sub har även en mkt bra antidepressiv effekt eftersom det också påverkar serotonin, men som sagt inget varar för evigt, krävs långt uppehåll för att få samma effekt igen, i alla fall för mig.
__________________
Senast redigerad av Slingshot 2014-11-22 kl. 13:22.
Citera
2014-11-23, 21:10
  #11526
Medlem
buprenorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llimaJ
Håll dig borta från skiten! De e de bästa jag kan säga till dig som råd för att inte fastna i resten av ditt liv.

Jag skriver just nu från Rehab uppe i Umeå. Jag började som dig. Nu sitter jag här och du vill inte veta hur dåligt man mår av skiten. Det är inte VÄRT att testa Sub då o då även fast du tror du har kontrollen. Den vinner tillslut. Hoppas ngn är med på vad jag säger? Eller yrar jag mig just nu 04:29 på möra?
Håller helt med dig.

Inte för att verka avskräckande, men det börjar med sub. Börjar typ alltid så. Man får den där superkicken i början och orkar göra allt som värsta Superman. När en sedan inte får effekt av skiten längre kommer en instinktivt gå över till tyngre opiater för att till en början få den effekten igen, och förmodligen sluta som många andra av oss - iv:ande heroinist som åker in och ut på avgiftning och LVM-hem, Soc skiter i en för man har för länge sedan bränt alla chanser och är för upptagen med att punda för att kunna jobba osv. Det du i slutändan kommer kriga för är att komma in på LARO, men de kommer neka och neka och neka, även fast du ber på dina bara knän att du kommer dö vilket ögonblick som helst om du inte får komma in på Metadonprogrammet.... eheh. Men det bestämmer en som sagt själv.
__________________
Senast redigerad av buprenorfin 2014-11-23 kl. 21:14.
Citera
2014-11-23, 22:03
  #11527
Medlem
Jag har bara ätit plåster som är samma verksamma ämne, men hur skiljer sig tabletterna mot plåster?
Citera
2014-11-23, 22:34
  #11528
Medlem
Isets avatar
Jag blir inte inte klok på alla som missbrukar sub.

Min man käkar sub för att inte hålla på med heroin mer. Han gillar inte suben. Alls. Inget rus, massor av biverkningar (rekommenderar fass-läsning på suboxone...), smakar illa. Enda anledning enligt honom att ta sub är att inte trilla dit igen.

Inte ens när han förr sköt Subutex fick han ut något av det. Skjuta suboxone gjorde honom sjuk.

Enligt honom är det idioti, farligt som fan och det ger lika mycket som att skjuta koksalt.

Ok, jag fattar heroin. Tror jag. Men sub?

Berätta för mig, vad ger det er? Jag är nyfiken! (Inte prova-nyfiken)
Citera
2014-11-23, 22:40
  #11529
Medlem
fredus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blorgh
Jag har bara ätit plåster som är samma verksamma ämne, men hur skiljer sig tabletterna mot plåster?
Plåstren fungerar mycket sämre, det är krångligt att ta dem på annat sätt än oralt och det tar länge före man känner av dem.
Citera
2014-11-23, 22:48
  #11530
Medlem
fredus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset

Berätta för mig, vad ger det er? Jag är nyfiken! (Inte prova-nyfiken)
Jag får ett väldigt bra rus av sub. Det varar länge, eufori, alla problem försvinner, jag får varmt och skönt. Allting känns jävligt bra helt enkelt.
Citera
2014-11-23, 22:55
  #11531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Jag blir inte inte klok på alla som missbrukar sub.

Min man käkar sub för att inte hålla på med heroin mer. Han gillar inte suben. Alls. Inget rus, massor av biverkningar (rekommenderar fass-läsning på suboxone...), smakar illa. Enda anledning enligt honom att ta sub är att inte trilla dit igen.

Inte ens när han förr sköt Subutex fick han ut något av det. Skjuta suboxone gjorde honom sjuk.

Enligt honom är det idioti, farligt som fan och det ger lika mycket som att skjuta koksalt.

Ok, jag fattar heroin. Tror jag. Men sub?

Berätta för mig, vad ger det er? Jag är nyfiken! (Inte prova-nyfiken)

Det handlar om tolerans, någon som inte har tidigare erfarenhet av opiater/opioider kan bli väldigt påverkad av små doser subutex, medan den som är van vid starkare saker som heroin bara blir relativt normal och slipper abstinensbesvär. Biverkningarna man kan få är inget jag har upplevt, bortsett från förstoppning, men då har jag aldrig tagit större doser än 2 mg åt gången och aldrig fått abstinens.

Om jag ska utgå ifrån egen erfarenhet räckte det med mindre än 1 mg första gången, fick ett extremt välmående och började "nodda", alltså halvsova på ett väldigt skönt sätt. Givetvis var detta helt utan tolerans. När jag senare testade snorta heroin fick jag ett snarlikt rus.
Citera
2014-11-23, 23:22
  #11532
Medlem
Isets avatar
Aha! Det kan jag förstå.

Min man käkar 16mg/dag och han är lite purken nu för att ni blir rusiga av eländet och allt han får är biverkningarna

Så det är lite heroin-light för er? Något man tar ibland, när det inte finns heroin att få tag på?

För min man är hela ritualen med att skjuta central i missbruket, därav skjuta allt som går när det blir jobbigt (vatten...benzo...). Någon annan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback