2008-04-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yehaaaaa
Skulle ni rekommendera Subutex som förstaopioid?

Jag tycker inte att det är en bra förstaopioid, alldeles för potent/stark för det, stor risk för spya och för kraftfull dosering. Kodein och tramadol är typiska förstagångsopioider.
Citera
2008-04-24, 16:51
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Jag tycker inte att det är en bra förstaopioid, alldeles för potent/stark för det, stor risk för spya och för kraftfull dosering. Kodein och tramadol är typiska förstagångsopioider.
Risken för att spy kommer alltid att vara lika stor, varesig man använt opioider i i flera år eller aldrig provat förr... Man måste göra sig tolerant mot ruset för att göra sig tolerant mot illamående, och vi skall ju hoppas att inte personen som frågar börjar missbruka och skaffar sig tolerans...

Och det hjälper inte heller att veta hur tramadol och kodein påverkar en, eftersom opioidillamående varierar väldigt mycket, både från opioid till opioid och från person till person... Vissa spyr lätt på heroin men inte på buprenorfin, för andra är det helt tvärtom...
Citera
2008-04-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Risken för att spy kommer alltid att vara lika stor, varesig man använt opioider i i flera år eller aldrig provat förr... Man måste göra sig tolerant mot ruset för att göra sig tolerant mot illamående, och vi skall ju hoppas att inte personen som frågar börjar missbruka och skaffar sig tolerans...

Och det hjälper inte heller att veta hur tramadol och kodein påverkar en, eftersom opioidillamående varierar väldigt mycket, både från opioid till opioid och från person till person... Vissa spyr lätt på heroin men inte på buprenorfin, för andra är det helt tvärtom...

Du missuppfattade nog vad jag menade. En nybörjare har noll koll på hur känslig han/hon är för opioider. För vissa räcker 0,2mg bup, för andra krävs 1mg redan från början. Har man ingen erfarenhet av t.ex kodein eller tramadol är det väldigt, väldigt lätt att råka överdosera buprenorfin.
Citera
2008-04-24, 19:16
Bannlyst
Citat:
Du missuppfattade nog vad jag menade. En nybörjare har noll koll på hur känslig han/hon är för opioider. För vissa räcker 0,2mg bup, för andra krävs 1mg redan från början. Har man ingen erfarenhet av t.ex kodein eller tramadol är det väldigt, väldigt lätt att råka överdosera buprenorfin.

Nja, postafen och 1mg är ett jävligt bra riktmärke faktiskt som funkat för precis alla jag träffat som förstados! .2mg är allt i lägsta laget.. Dessutom så får man nog inte nån riktigt "överdos" av 1mg direkt tror jag inte!
Citera
2008-04-24, 19:18
Medlem
boms avatar
är det verkligen så känsligt? jag och kompisen körde 1mg första gången och sen drog vi i oss 2mg till för vi ville ha mera effekt.

Sen har jag dragit 1mg med nån veckas mellanrum och sen drog jag 5mg. och nu på 5mg fick jag i mig förmycket. Det kändes i hela huvudet och jag vara mera åksjuk än vad jag mådde bra. Det gick över efter 2 timmar kanske... och så mådde jag bra.

Så jag tror inte det är så farligt svårt att dosera subutex! effekterna kickar väl in efter typ 30min(?) isåfall så är det ju bara dra mer efter kanske 45minuter! lr 1 timme som vi gjorde första gången för att vara säkra.

Men vad jag vet går det typ inte att överdosera på bara subutex? ifall man inte tar typ 10 tabletter själv första gången? iallfall 1 tablett man snortar själv överlever man väl utan tolerans då? om någon nu skulle vara så dum att göra det.

Nu menar jag man kan inte överdosera på bara subutex. Tar man annan opiat eller dricker öl är det farligt...
Citera
2008-04-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
är det verkligen så känsligt? jag och kompisen körde 1mg första gången och sen drog vi i oss 2mg till för vi ville ha mera effekt.

Sen har jag dragit 1mg med nån veckas mellanrum och sen drog jag 5mg. och nu på 5mg fick jag i mig förmycket. Det kändes i hela huvudet och jag vara mera åksjuk än vad jag mådde bra. Det gick över efter 2 timmar kanske... och så mådde jag bra.

Så jag tror inte det är så farligt svårt att dosera subutex! effekterna kickar väl in efter typ 30min(?) isåfall så är det ju bara dra mer efter kanske 45minuter! lr 1 timme som vi gjorde första gången för att vara säkra.

Men vad jag vet går det typ inte att överdosera på bara subutex? ifall man inte tar typ 10 tabletter själv första gången? iallfall 1 tablett man snortar själv överlever man väl utan tolerans då? om någon nu skulle vara så dum att göra det.

Nu menar jag man kan inte överdosera på bara subutex. Tar man annan opiat eller dricker öl är det farligt...

Finns många som ligger och spyr i 8 timmar efter endast 1mg också, vissa är naturligt känsliga mot opioider. Med överdosera menar jag framförallt att man får en jobbig upplevelse. Att överdosera till döden är rätt svårt om man inte kör mycket och/ eller i kombo med annat
Citera
2008-04-24, 21:15
Bannlyst
En 0,4 temgesic mot värk och jag knappt klarar ha ögonen öppna i 2 sek, så jo det finns folk som känner av mindre doser än 1mg. Tycker man skall dela upp dom här 1mg i två doser med iaf 1,5 timmes mellanrum. Som förstagångs test enligt mig.

Hur lång tid tar tar det för er innan sub börjar ge effekt? (oralt/nasalt om skillnad)
Citera
2008-04-24, 21:55
Medlem
yehaaaaas avatar
Citat:
Finns många som ligger och spyr i 8 timmar efter endast 1mg också, vissa är naturligt känsliga mot opioider. Med överdosera menar jag framförallt att man får en jobbig upplevelse. Att överdosera till döden är rätt svårt om man inte kör mycket och/ eller i kombo med annat

Redan efter 1mg? Hur vanligt är detta egentligen? Kanke borde börja med hälften istället.
Citera
2008-04-24, 22:01
Bannlyst
Citat:
Redan efter 1mg? Hur vanligt är detta egentligen? Kanke borde börja med hälften istället.

Jag och 3 kompisar spydde i tisdags efter bara 1mg, likaså tidigare gånger ja tagit sub utan postafen så har jag spytt!
Tror det är ganska vanligt faktiskt!
Citera
2008-04-24, 22:07
Bannlyst
Citat:
Det tycker jag du skall göra så du inte mår illa eller får grusiga ögon.
En dos mot smärta brukar vanligtvis ligga på 0,2-0,4 / 2-3ggr per dag iaf vad jag fått föreskrivet.
Citera
2008-04-25, 00:14
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:

När jag inte tagit på ett tag så räcker 0,5 till mig. Förrförra gången jag tog 1 mg efter några dagars uppehåll så kräktes jag i nästan 1 dygn

En till tjej här som blivit jättedålig när hon tog 1 mg första gången. Sedan har jag en vän som är van narkoman & hon kräks varje gång hon tar Sub... nästan iaf. Då kan hon ta mindre än 1 mg t.o.m.

Så det är tydligen vanligt ja.

Första gången jag tog Sub så tog jag bara 0,5 & det var lite för mycket När jag blir tolerant så kan jag ju ta mer, men inte så mycket då jag verkar ha en gräns på 2-3 mg... Mer än det ger inte bättre effekt verkar det som.

Men sedan finns det ju folk som måste ta jättemycket första gången också... Inte känsliga alls då. Tjejer är mer mottaglig för Opiater än vad killar är iaf har jag läst... rent allmänt då. Eller det kanske bara gällde Kodein förresten. Äh... Det är vanligt att kräkas på små doser iaf...
Citera
2008-04-25, 06:28
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Men sedan finns det ju folk som måste ta jättemycket första gången också... Inte känsliga alls då. Tjejer är mer mottaglig för Opiater än vad killar är iaf har jag läst... rent allmänt då. Eller det kanske bara gällde Kodein förresten. Äh... Det är vanligt att kräkas på små doser iaf...
Det kan nog ligga något i det du säger... Men fästmö är en stark kvinna, hon är längre än mig och kraftigt byggd med breda axlar... Själv är jag ju mager ocn lite kortare än medellängden för män i Sveirge och Finland... Jag väger bara 50 kg men ändå har jag inte kräkts särskilt ofta då jag tagit buprenorfin... Min partner har däremot väldigt lätt att bli illamående, trots att jag är borde vara mycket mer lättpåverkad p.g.a. min abnormalt låga kroppsvikt...

Ingen av oss har någonsin varit drogmissbrukare så jag talar bara om medfödd tolerans, inte sådan tolerans som många skaffar sig då de missbrukar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in