2011-08-24, 00:33
Medlem
Inte-Igens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-boll
Kommer jag känna av 0,4mg Temgesic? Är en ganska van tramadolbrukare, någon här som hoppade över till sub från tram?

Jag är tveksam.
Citera
2011-08-24, 02:36
Bannlyst
Citat:
Kommer jag känna av 0,4mg Temgesic? Är en ganska van tramadolbrukare, någon här som hoppade över till sub från tram?

Det är möjligt att du känner av en dos på 0,4mg. Allt är ju relativt. Beror helt enkelt på hur länge du har kört Tramadol, i vilka doser, hur ofta och så vidare. Jag själv gick ifrån Tramadol till Sub för många år sedan. Då hade jag väl kört Tramadol i kanske.. Ett år, något sådant. Dock inte missbrukat i ett år, men några månader på slutet. Doserna låg väl på ungefär 400mg som minimum då. Oftast mellan 400-1200mg om dagen.

När jag började med Sub sedan, så räckte det med ungefär 1mg för att klara mig en hel dag och vara väldigt uppåt och glad. Det höll sig så ganska länge dessutom, i nästan ett helt år utan större dos-höjningar. Det var tider det.. 1mg Sub, herregud. Nu för tiden händer det inte ett skit om jag ens kör upp 24mg på en gång rektalt.

Min slutsats är iaf att det mycket väl kan fungera med 0,4mg på dig.
Citera
2011-08-24, 03:41
Medlem
abccbas avatar
Citat:

Känna av det bör du göra, men om det är tillräckligt är en annan femma! Doserna verkar skilja sig rätt mycket från person till person när det kommer till buprenorfin. Vissa kan tycka att 1-2mg är OK även utan någon stor tolerans medans andra noddar och kräks på en 0.5mg. För mig är 0.5mg lagom men när det kommer till tramadol så är det oftast rätt höga doser som gäller!
Citera
2011-08-24, 16:46
Medlem
FaNirs avatar
När det gäller temgesic, har det också dålig upptagningsförmåga genom att svälja tabletterna?
har aldrig prövat just temgesic använder bara subutex.
men det skulle vara bra att veta om jag stöter på det i framtiden!
Citera
2011-08-24, 16:51
Medlem
abccbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
När det gäller temgesic, har det också dålig upptagningsförmåga genom att svälja tabletterna?

Ja. Dra det i näsan!
Citera
2011-08-24, 17:03
Medlem
Vad tycker ni om att äta under subrus? Med tram så var det hemskt för mig iaf.

och btw folk snackar om 0,5-2mg sitter ni och väger det med en precisionsvåg eller gissar ni bara? hur stor bit är typ 0,5 samt 1 mg ungefär?
Citera
2011-08-24, 17:20
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Vad tycker ni om att äta under subrus? Med tram så var det hemskt för mig iaf.

och btw folk snackar om 0,5-2mg sitter ni och väger det med en precisionsvåg eller gissar ni bara? hur stor bit är typ 0,5 samt 1 mg ungefär?

Vissa bryter av bitar och då blir det ju lite svårt att veta hur mycket det är. Andra krossar och delar upp på det viset.

När jag tog mindre doser så krossade jag först... alltså man kan t. ex. först dela Suben i två, trycka med rakblad i svärdet eller bara bryta. Sedan ställer man båten med delsidan nedåt... skrapar sedan av hälften. Enkelt att se vart hälften är då. Nu har man 2 mg pulver, en 2 mg-bit och en halva. Vill man ha bara 1 mg så kan man fösa/dra högen fram och tillbaks tills man har en perfekt halvmåne, dela på mitten... 1 mg... o.s.v. Går också att göra en fyrkant av högen och sen splitta.
Citera
2011-08-24, 17:57
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Vissa bryter av bitar och då blir det ju lite svårt att veta hur mycket det är. Andra krossar och delar upp på det viset.

När jag tog mindre doser så krossade jag först... alltså man kan t. ex. först dela Suben i två, trycka med rakblad i svärdet eller bara bryta. Sedan ställer man båten med delsidan nedåt... skrapar sedan av hälften. Enkelt att se vart hälften är då. Nu har man 2 mg pulver, en 2 mg-bit och en halva. Vill man ha bara 1 mg så kan man fösa/dra högen fram och tillbaks tills man har en perfekt halvmåne, dela på mitten... 1 mg... o.s.v. Går också att göra en fyrkant av högen och sen splitta.

Hur mycket tar du nu om dagen och hur länge har du gått på subutex?
har för mig att jag läst att du har tagit i 4år?
du har inga planer på att sluta med opiater?
har följt dina inlägg ganska länge nu tycker du skriver så intressant osv!

jag ligger på ungefär 8a om dagen nu och har endast tagit subutex i 2 månader.
jag har läst om andra som har kunnat ligga på relativt låg dos i 1 år och liknande.
det är tråkigt att jag inte får någon rus längre av subutex jag blir endast frisk,
hur kan det komma sig att jag behöver ta så mycket?
har gått på subutex förr i tiden om kunnat ligga på lågdos i över ett halvår.
Citera
2011-08-24, 18:09
Medlem
Citat:

jag har läst om andra som har kunnat ligga på relativt låg dos i 1 år och liknande.
det är tråkigt att jag inte får någon rus längre av subutex jag blir endast frisk,
Kan ju vara kroppen men jag gissar på att det mesta är psykiskt. Vissa kanske kan vara nöjda med ett svagt buzz men andra vill ha meeeer. Detta ör dock om opioider över huvudtaget. och vissa andra droger men främst opi.

btw, hur lång tid tills effekt samt peak? sitter och funderar på om jag ska ta lite mer eller om jag kommer ångra det om ett par timmar.
Citera
2011-08-24, 18:41
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:

Ja, det är 4 år nu, på Suben. 15 år på opioider sammanlagt, dagligen... så nej, inga som helst planer på att sluta

Just nu tar jag inte så mycket... har inte råd helt enkelt. Håller mig frisk iaf. De senaste typ 2 veckorna har jag tagit 4-8 mg/dag, nån dag bara 3 mg, nån dag 9 mg. Som mest tog jag 28 mg/dag. Nu en vecka framåt ska jag iaf ta ännu mindre, typ 2 mg/dag om planen håller

När jag hade tagit Sub i bara 2 månader så behövde jag inte så mycket... men det är ju så olika det där. Vissa behöver ju mer helt enkelt. Sen är det ju som Mr.Dee skriver också... att man vill åt olika starkt rus. I början noddade jag aldrig ens, ville inte... så jag tog ju mindre då. Men så upptäckte jag tjusningen med att bli rejält påverkad och då nöjde jag mig inte med smådoser längre.

Innan jag tappade ruset på Suben så var 4 mg en perfekt dos för mig. Blev inte mer påverkad av mer heller. Nu får jag inget rus även om jag tar 16 mg och jag har lärt mig (typ iaf) att det inte är någon mening att jaga ett rus som inte finns längre. Ibland ramlar jag... och försöker få ett rus men det slutar med ångest över hur mycket Sub jag slösat bort =/
Citera
2011-08-24, 18:43
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ja buprenorfin har väldigt dålig biotillgänglighet när du sväljer det, vill du inte snorta så kan du alltid ta den under tungan.
Citera
2011-08-24, 20:29
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Ja, det är 4 år nu, på Suben. 15 år på opioider sammanlagt, dagligen... så nej, inga som helst planer på att sluta

Just nu tar jag inte så mycket... har inte råd helt enkelt. Håller mig frisk iaf. De senaste typ 2 veckorna har jag tagit 4-8 mg/dag, nån dag bara 3 mg, nån dag 9 mg. Som mest tog jag 28 mg/dag. Nu en vecka framåt ska jag iaf ta ännu mindre, typ 2 mg/dag om planen håller

När jag hade tagit Sub i bara 2 månader så behövde jag inte så mycket... men det är ju så olika det där. Vissa behöver ju mer helt enkelt. Sen är det ju som Mr.Dee skriver också... att man vill åt olika starkt rus. I början noddade jag aldrig ens, ville inte... så jag tog ju mindre då. Men så upptäckte jag tjusningen med att bli rejält påverkad och då nöjde jag mig inte med smådoser längre.

Innan jag tappade ruset på Suben så var 4 mg en perfekt dos för mig. Blev inte mer påverkad av mer heller. Nu får jag inget rus även om jag tar 16 mg och jag har lärt mig (typ iaf) att det inte är någon mening att jaga ett rus som inte finns längre. Ibland ramlar jag... och försöker få ett rus men det slutar med ångest över hur mycket Sub jag slösat bort =/

oj, det är ganska lång tid det!
kan förstå att du inte har några planer på att sluta, vem fan vill gå igenom en sådan AT.

det låter ju jättebra, hoppas du klarar att hålla dig till 2mg om dagen!
jag själv blir frisk på 2mg men dum som jag är slutar det alltid med en 8a innan jag gått i säng.
2mg eller 8 gör ingen skillnad för mig och jag förstår inte varför jag drar i mig massor med mer när jag vet att det inte ger mer och att jag inte har råd.
har inte haft mat på över 2 veckor nu alla pengar har gått åt suben:/
idag gjorde även min flickvän slut efter att ha fått reda på mitt missbruk.
fy fan vad mycket skit det ger mig men ändå fortsätter jag med det.
det är nog avtändningen jag är rädd för,
jag har suttit på behandlingshem i 8 månader och kom ut för 4 månader sen och var
helt säker på att jag skulle klara att hålla mig ifrån opiaterna.
men så fel man kan ha, efter några veckor började jag små knapra tramadol igen för att senare gå över till subutex.
jag tänkte "nog kan jag ta en dag det kan inte göra mig beroende igen"
jag är så jävla besviken på mig själv att jag inte kunde hålla mig ifrån opiaterna.
fyfan, nej nu blir det att fara och inhandla några xanor för att ta bort ångesten äver det sabbade förhållandet.

nu blev det ett långt inlägg jag var bara sugen på att skriva av mig
Mvh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in