2011-08-24, 20:33
  #6793
Medlem
FaNirs avatar
En fråga till dolcontina, varför söker du inte till subutex programmet?
dom tar väl numera in dom som gått in sig rejält på subutex också.
kan dock ha fel!
Citera
2011-08-24, 22:03
  #6794
Medlem
Knarkar-Kockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
En fråga till dolcontina, varför söker du inte till subutex programmet?
dom tar väl numera in dom som gått in sig rejält på subutex också.
kan dock ha fel!
vad jag vet så måste du ha varit aktiv heroinist i minst 2 år tror jag det var för att ens komma in? men dom borde även ta in submissbrukare för vi behöver hjälpen lika mycket vi
Citera
2011-08-24, 23:16
  #6795
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
oj, det är ganska lång tid det!
kan förstå att du inte har några planer på att sluta, vem fan vill gå igenom en sådan AT.

det låter ju jättebra, hoppas du klarar att hålla dig till 2mg om dagen!
jag själv blir frisk på 2mg men dum som jag är slutar det alltid med en 8a innan jag gått i säng.
2mg eller 8 gör ingen skillnad för mig och jag förstår inte varför jag drar i mig massor med mer när jag vet att det inte ger mer och att jag inte har råd.
har inte haft mat på över 2 veckor nu alla pengar har gått åt suben:/
idag gjorde även min flickvän slut efter att ha fått reda på mitt missbruk.
fy fan vad mycket skit det ger mig men ändå fortsätter jag med det.
det är nog avtändningen jag är rädd för,
jag har suttit på behandlingshem i 8 månader och kom ut för 4 månader sen och var
helt säker på att jag skulle klara att hålla mig ifrån opiaterna.
men så fel man kan ha, efter några veckor började jag små knapra tramadol igen för att senare gå över till subutex.
jag tänkte "nog kan jag ta en dag det kan inte göra mig beroende igen"
jag är så jävla besviken på mig själv att jag inte kunde hålla mig ifrån opiaterna.
fyfan, nej nu blir det att fara och inhandla några xanor för att ta bort ångesten äver det sabbade förhållandet.

nu blev det ett långt inlägg jag var bara sugen på att skriva av mig
Mvh!

Fan vad trist med tjejen då Hoppas det löser sig, på något bra vis... hur det än blir. Ännu svårare att hålla sig på bra doser när något jobbigt händer.

Nej, mat blir det dåligt med när man är beroende av opioider, tyvärr. Jag brukar handla opioider för alla mina pengar, så gott som. Kan spara en hundring till cigg och treo =/ Brukar käka något matlikt typ 2 ggr/v, ibland bara lite kex. Så man är ju inte rund direkt... Men jag lider faktiskt inte så mycket av det... opioiderna är viktigare än mat för mig. Får ingen ångest alls av att lägga flera tusen/gång på opioider, får mer ångest av att "slösa" pengarna på mat. Kan vara skitsnål i affären... tänka "Ska jag verkligen köpa kyckling? Det är ju X mg Sub eller Oxy..." Sedan kan jag slänga ut 6000 direkt på opioider utan att blinka. Sjukt ändå, hur man funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
En fråga till dolcontina, varför söker du inte till subutex programmet?
dom tar väl numera in dom som gått in sig rejält på subutex också.
kan dock ha fel!
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
vad jag vet så måste du ha varit aktiv heroinist i minst 2 år tror jag det var för att ens komma in? men dom borde även ta in submissbrukare för vi behöver hjälpen lika mycket vi

Jag är helt odokumenterad så... vet inte om jag är så sugen på att dokumentera mig faktiskt.

När det gäller reglerna så verkar det vara lite olika beroende på stad. Sedan så är reglerna inte spikade, de är lite individuellt också. Grundreglen brukar säga att man måste vara dokumenterad heroinist men andra kommer också in. De senaste åren har jag pendlat lite över till Oxy ibland, men det verkar inte vara populärt på programmen. Det räknas alltså inte. Men Morfin kan man komma in på. Lite knepigt.

Finns folk i min stad som kommit in på bara Sub också men tillslut sa dom att reglerna skulle bli hårdare... bara heroinister skulle komma in. Men det verkar inte vara så nu heller. Men att komma in på bara Sub nu tror jag är svårt, här iaf.

Hur som helst så vet jag ju inte om jag orkar gå igenom alla procedurer med det där. Blir ju bara en massa krångel. Vill inte förlora mina pengar heller... soc =/ De lär ju börja tråka på en rejält om man dokumenterar sig. "Behandling eller inga pengar. Välj själv!" Typ så...
Citera
2011-08-24, 23:34
  #6796
Medlem
Knarkar-Kockens avatar
så vad fan ska vi sub missbrukare göra?
Går man till en psykolog eller psykiatriker så säger dom.. (ät det där..prozac, venlafaxin, mirtazapin, cipralex) och skit... och ska sluta med subben helt, fattar dom inte hur sjuk man blir?


Så man hamnar liksom i ett mitten läge :S
Citera
2011-08-25, 00:22
  #6797
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
så vad fan ska vi sub missbrukare göra?
Går man till en psykolog eller psykiatriker så säger dom.. (ät det där..prozac, venlafaxin, mirtazapin, cipralex) och skit... och ska sluta med subben helt, fattar dom inte hur sjuk man blir?


Så man hamnar liksom i ett mitten läge :S

Ja, det blir ju lite knepigt när det är Sub man missbrukar. Jag kan ju på ett vis förstå att man inte ska få sitt knark gratis... Meningen när man ger Sub som substitutionsmedicin är ju att suget efter opioiden (t. ex. heroin eller morfin) ska lätta. Det är ju inte meningen att heroinisten eller morfinisten ska få ett rus av Suben.

Ger man Sub till en sub-missbrukare, och personen får ett rus... då gör ju inte suben det den ska liksom. Att få Sub som substitutionsmedicin ska ju egentligen vara som att vara typ ren... man ska lära sig leva på "bara" sub. Typ då iaf.

Därför blir det lite knepigt =/

Däremot så skulle man kanske kunna ge Sub till personer som inte längre får ett rus på Suben... men vilka är det då? =/ Blir kanske svårt att avgöra, vilka som ljuger och vilka som talar sanning. Sen är det ju fortfarande en liten skillnad mellan t. ex. en heroinist som tar hjälp av Sub och en "subist" som får hjälp av sub, även fast den inte ger ett rus. Sub till en heroinist gör ju någon nytta... medan Sub till en subist utan rus inte gör så mycket nytta, mer än att kanske funka som en slags "snuttefilt" eller en trygghet för att slippa abstinens. Men å andra sidan så finns det ju heroinister som inte heller får ut så mycket mer av Suben än att de slipper en abstinens. Och det finns heroinister som faktiskt känner av Suben, och dom får det ju iaf.

Jag vete fan jag... tycker bara det blir lite klurigt när det gäller "subister" Jag brukar tänka en del på det, hur det skulle vara att få det som medicin. Jag får ju inte ut något av Suben idag, förutom att jag slipper abstinens då. Sen vet jag iofs inte... hade jag inte haft Suben så kanske jag skulle må riktigt jävla dåligt psykiskt också. Den kanske gör något för mig, utan att jag märker det.

Ja, hur fan gör man med oss Subister? Det är ju ett helvete att kliva av Sub också... och en person som tar Sub kan vara mycket mer torsk på det än vad en annan är på heroin. Det kluriga är ju att man är torsk på en substitutionsmedicin =/ Fast jag föredrar andra opioider än Sub faktiskt. Oxy är ju min absoluta favorit men det finns inte tillräckligt för att kunna gå på det varje dag, alla dagar. Jag kommer som mest över 196 st varannan månad =/ Betydligt lättare att komma över Sub ju.
Citera
2011-08-25, 00:36
  #6798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
vad jag vet så måste du ha varit aktiv heroinist i minst 2 år tror jag det var för att ens komma in? men dom borde även ta in submissbrukare för vi behöver hjälpen lika mycket vi
Hur fan vet dom att man varit aktiv heroinist då? Är väl bara att ljuga om?

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkar-Kocken
så vad fan ska vi sub missbrukare göra?
Går man till en psykolog eller psykiatriker så säger dom.. (ät det där..prozac, venlafaxin, mirtazapin, cipralex) och skit... och ska sluta med subben helt, fattar dom inte hur sjuk man blir?


Så man hamnar liksom i ett mitten läge :S
trappa ner själv?
Citera
2011-08-25, 00:57
  #6799
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Hur fan vet dom att man varit aktiv heroinist då? Är väl bara att ljuga om?


trappa ner själv?
Du mpåste ha ett dokumenterat missbruk på 2 år. Dvs att du måste blivit tagen innan eller så! vart positiv på Opioider hos polisen eller soc.
Citera
2011-08-25, 01:33
  #6800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M0ntana
Du mpåste ha ett dokumenterat missbruk på 2 år. Dvs att du måste blivit tagen innan eller så! vart positiv på Opioider hos polisen eller soc.
haha vad dåligt. Man kan ju må minst lika dåligt även om man inte håller på och åker fast. menmen
Citera
2011-08-25, 09:37
  #6801
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
haha vad dåligt. Man kan ju må minst lika dåligt även om man inte håller på och åker fast. menmen

Men du kan dokumentera dig själv också, på något beroendecentrum eller nåt. Du kan alltså lämna prover där, som visar positivt på heroin.

Men de vill ju helst att man ska ha iaf nån avgiftning eller behandling bakom sig också. Man ska visa att man försökt sluta, utan resultat.
Citera
2011-08-25, 17:05
  #6802
Medlem
Sub är ju extremt mycket potentare än tramadol, men vad tycker ni om styrkan på ruset? Det är ju i princip samma som tramadol eller vad tycker ni?
Citera
2011-08-25, 21:10
  #6803
Medlem
Lyckades till sist hitta info om bio availabilityn! Mest för att jag undrade hur stor skillnaden är mellan nasalt och rektalt, och det är i princip ingen skillnad alls!


Buprenorphine bioavailabilities:

intravenous: 98%-100%

intranasal: 50%

"Studies of buprenorphine bioavailability have also examined the [...] intranasal (bioavailability, 48%)
"The bioavailability of buprenorphine, HCl (BPP) in sheep after nasal administration of two formulations has been studied. 0.9 mg BPP in 150 microl was administered nasally and compared to 0.6 mg i.v. The test solutions were formulated with 30% polyethylene glycol 300 (PEG 300) and 5% dextrose, respectively. The bioavailability for PEG 300 was 70% (S.D.+/-27%, n=6), whereas the bioavailability for 5% dextrose was 89% (S.D.+/-23%, n=6)."
"Mean intranasal bioavailability was 48.2 +/- 8.35% (mean +/- s.e.m.) of the intravenous value"

intramuscular: 68%
"The observed mean intramuscular bioavailability was 68%"
"Studies of buprenorphine bioavailability have also examined the intramuscular (bioavailability, 50%–100%)"

intrarectal: 54%
"bioavailability of the drug was found to be: [... ]intrarectal (54%)..."
"Relative to the 100% bioavailability from the intraarterial route the mean bioavailabilities were [...] intrarectal, 54%..."

sublingual: ~30%
"Buprenorphine is well absorbed sublingually, with 60% to 70% of the bioavailability of intravenous doses"
"Study results indicate that bioavailability of sublingual buprenorphine is approximately 30%"
"Literature on bioavailability of sublingual buprenorphine presents variable numbers ranging from. 19–58% of the administered dose."
"Relative to the 100% bioavailability from the intraarterial route the mean bioavailabilities were [...] sublingual, 13%"

oral: 10%
"the oral bioavailability for buprenorphine is state to be 10%"
"due to extensive first-pass metabolism, buprenorphine has very poor oral bioavailability (10% of the intravenous route) if swallowed"

intrahepatoportal: 49%

intraduodenal: 9.7%
Citera
2011-08-25, 22:48
  #6804
Medlem
Devilrys avatar
På lördag kväll är det två veckor sedan jag tog sub, den fysiska abstinensen har gått över så nu är det "bara" jobbigt i huvudet.
Säg att jag skulle unna mig ett litet återfall imorgon eller på måndag, alltså att bara ta under en dag, kommer jag hamna på ruta 1 igen abstinensmässigt eller lär det bara bli ett mentalt helvete att inte ta dagen därpå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in