2012-01-18, 18:19
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandApan
Nej, men tänkte att det inte är värt det så då skrev jag det jag tänkte
i understand brotha!!
Ha en fin kväll och ta hand om dig
Mvh!
Citera
2012-01-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Lägger mig i =)

Den här urtrappningen som "chaoswithin" pratar om har inte med programmet att göra. Ned/urtrappning kan man få på vissa ställen på fler mediciner än Sub, som man missbrukar då. Det är menat att man ska göra det ganska snabbt, i hemmamiljö liksom.

I min stad togs det här "miniprogrammet" bort, för det funkade inte helt enkelt. Alla missbrukare började ju på nedtrappningen, fick hämta några Sub som de knarkade upp på en gång. Därför försvann det, iaf när det gäller just Sub. Jag tror att man fortfarande kan få det på t. ex. morfin och oxy, iaf om man inte är en "typisk" känd missbrukare.

För att få programmet ska man ha dokumenterat opiatmissbruk bakom sig, alltså t. ex. morfin och heroin. De vill INTE ge Sub till en submissbrukare. Däremot så kan det göras undantag om en person har ett dokumenterat missbruk sen förr, men de senaste åren har personen gått på Sub, som "hemmamedicin" typ. Jag har t. ex. en kompis som har dokumenterat morfinmissbruk bakom sig, gjort avgiftningar och behandlingar... sedan klev han över på Sub och började gå på det istället. han kom lätt in på programmet. Har även 2 kompisar till som har ungefär den bakgrunden... morfin och annat först, sen sub. Att ge en "vanlig" submissbrukare sub på programmet blir som att ge "gratis knark" tycker dom.

Men det går ju alltid att försöka hitta alla kryphål, som att man självmedicinerar med Sub för att hålla sig borta från det "riktiga" opiatmissbruket. På oxy kommer man inte heller in i programmet eftersom det inte är en opiat.

Ang vart du kan ringa anonymt så... beroendecentrum i din stad, eller liknande.
Jo jo, att man kan avgiftas från benso har jag personligen varit med om. Även lättare opiater som kodein. Fast det är väldigt olika. På ena stället trappade de ut kodeinet, på andra stället sa de att "det är farligt att blanda opiater med benso." Och då hade jag blandat Citodon med benso i åratal...

Men nu gällde det alltså buprenorfin som är den enda drogen jag är beroende av för närvarande.

Men beroendecentrum i stan alltså. De vet nog vem jag är. Jag bor inte i Svea rikes största stad, men nästan.
Citera
2012-01-18, 20:30
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
Jo jo, att man kan avgiftas från benso har jag personligen varit med om. Även lättare opiater som kodein. Fast det är väldigt olika. På ena stället trappade de ut kodeinet, på andra stället sa de att "det är farligt att blanda opiater med benso." Och då hade jag blandat Citodon med benso i åratal...

Men nu gällde det alltså buprenorfin som är den enda drogen jag är beroende av för närvarande.

Men beroendecentrum i stan alltså. De vet nog vem jag är. Jag bor inte i Svea rikes största stad, men nästan.

Ja och det är sådana nedtrappningar man får på Sub också då, man får hämta några stycken/gång och det är meningen att man ska avgiftas helt då, till skillnad från programmet. För att få den här Sub-nedtrappningen vet jag inte vad man ställer för krav faktiskt. Tror det går att få utan direkta krav, jag blev "erbjuden" den... men anonymt. Alltså jag frågade bara vad man kunde få för hjälp (sa aldrig vad jag hette) och då berättade de om det här då, och att det kunde vara ett alternativ.

Ang det om opioider och benso... ja, de har ju rätt faktiskt. Det är ju farligt att blanda. Att missbrukare sen gör det iaf, det är ju en annan sak =)

Du kan ju maila BC om du är rädd för att de ska känna igen rösten på dig. Använd en anonym mail bara. Då kan du ju fråga det du undrar liksom.
Citera
2012-01-19, 18:37
Medlem
Intog ca 1,5mg s.tex till morgonen IV och fyllde sedan på med ca 1mg Suboxone nasalt. Känner inte ett skit, vill bli sänkt bör jag köra en 2mg IV nu? Är nämligen så van med oxycontin 35-40mg IV eller Oralt inte så inne på sub egentligen, ger mig dessutom dålig smärtlindring.
Citera
2012-01-21, 02:12
Medlem
Har tagit subutex vid något tillfälle för många år sedan men kan knappast anses ha någon tolerans. Tog i förrgår en halv B8, andra halvan igår och idag har jag tagit lite mer än en halv. Det enda jag känner är i princip trötthet. Har svårt att fokusera blicken men utöver det ingenting alls. Första kvällen jag tog det blev jag mysig i kroppen och mådde allmänt bra. Får ingen sådan effekt idag. Bygger man verkligen tolerans så snabbt till subutex? Kommer nog inte att ta denna drog vid fler tillfällen är ju nästintill värdelös!
Citera
2012-01-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinthefastlane
Har tagit subutex vid något tillfälle för många år sedan men kan knappast anses ha någon tolerans. Tog i förrgår en halv B8, andra halvan igår och idag har jag tagit lite mer än en halv. Det enda jag känner är i princip trötthet. Har svårt att fokusera blicken men utöver det ingenting alls. Första kvällen jag tog det blev jag mysig i kroppen och mådde allmänt bra. Får ingen sådan effekt idag. Bygger man verkligen tolerans så snabbt till subutex? Kommer nog inte att ta denna drog vid fler tillfällen är ju nästintill värdelös!

Word! Samma sak med mig, provat det fler gånger nu och känner ingen som helst anledning till att fortsätta. Inget välmående, ingen smärtlindring (vad jag kan känna) samt bortkastade pengar. Nej, håller mig till morfinbaserade prepp.
Citera
2012-01-21, 15:02
Medlem
chaoswithins avatar
HJÄLP!

Klev av suben i måndags (kl 06:00 tror jag men säg kl 22 för säkerhets skull), och idag är det väl lördag om jag inte har helt fel.

Vanligtvis när jag försökt kliva av sub har jag fått mina första AT-känningar efter c:a 2 dagar, max 3.

Just nu däremot mår jag som vem som helst med yttepytte rastlöshet i benen och det är allt.

Kan det vara som så att jag har massa sub som sitter i bihålorna eller något och hela tiden utsöndras och håller mig frisk? (Snortat mellan 8-16mg/dag i flera år).

Eller har någon en vettig förklaring?

Går visserligen på Etizolam och röker mycket potent cannabis för att lindra dom plågor jag trodde jag skulle utsättas för, men så här pass bra ska det väl inte fungera?

Citera
2012-01-21, 15:21
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
HJÄLP!

Klev av suben i måndags (kl 06:00 tror jag men säg kl 22 för säkerhets skull), och idag är det väl lördag om jag inte har helt fel.

Vanligtvis när jag försökt kliva av sub har jag fått mina första AT-känningar efter c:a 2 dagar, max 3.

Just nu däremot mår jag som vem som helst med yttepytte rastlöshet i benen och det är allt.

Kan det vara som så att jag har massa sub som sitter i bihålorna eller något och hela tiden utsöndras och håller mig frisk? (Snortat mellan 8-16mg/dag i flera år).

Går visserligen på Etizolam och röker mycket potent cannabis för att lindra dom plågor jag trodde jag skulle utsättas för, men så här pass bra ska det väl inte fungera?

Var det länge sedan du klev av det förr? Och tog du mindre då?

Jag vet inte men jag har varit med om liknande när jag legat högt i dos och har legat där länge... Normalt (innan den konstiga gången) så blev jag dålig bra fort, började känna av det redan dagen efter när jag blev utan. Då låg jag på mindre doser. Men så skulle jag frivilligt sluta med Suben för att kliva på Oxy en gång när jag låg mycket högre i dos och då jag blev fan aldrig sjuk.

Jag hade Tram, Kodein och Dexo som jag tog de dagarna jag inte tog Sub men de lättare opioiderna har inte tagit bort abstinensen förr så... jag vet inte varför jag inte blev dålig den gången. Tillslut började jag med Oxyn iaf. Målet var ju egentligen att vara utan Sub så länge att jag blev dålig, och sedan kliva på Oxyn.

Jag misstänker att det berodde på de höga doserna jag hade gått på då, jämfört med de andra gångerna (när jag blev utan Sub, ett par tillfällen var det). Ju högre man ligger, ju längre tid tar det att bli ren liksom.

Så funkar det även när det gäller Oxy för mig. När jag bara tog små doser ett par ggr/dag så blev jag snabbt dålig. Framåt 18-20 började jag bli absig och fyllde då på. På morgonen nästa dag var jag rejält absig igen och behövde ta på en gång. Men... när jag senare tog större doser flera ggr/dag så hann jag ju aldrig bli sjuk. När Oxyn väl tar slut så tar det ganska lång tid innan obehaget börjar. Kan ta den sista lilla dosen på morgonen (en mikrodos jämfört med normalt) och ändå fungera på kvällen. Fungerar t.o.m. på morgonen 1 dygn efter, sedan börjar det bli obehagligt.

Och Sub har ju betydligt längre halveringstid så om man ligger högt där så...

Det är det enda jag kan komma på faktiskt. Det är iaf så jag har tänkt när det gäller mig själv. Märker av det hela tiden, att doserna påverkar hur länge man håller sig (vilket ju är ganska självklart) men man börjar ju fundera när det går nära 1 vecka och man inte ens blivit riktigt sjuk. Så jag vet inte...

Men om det tagit säg 3 dagar förr... och nu har det gått 5... så skulle det ju kunna vara doseringen, att det är därför. I mitt fall gick det ju från 1 dag till 6-7.. ännu mer extremt alltså.
Citera
2012-01-21, 16:21
Medlem
Kapillärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
HJÄLP!

Etizolam är i min uppfattning tämligen muskelavslappnade och har en dokumenterat mycket stark effekt mot ångest (ca. sex gånger mer effektivt än diazepam), vilket kanske har tagit dig igenom delar av avtändningen utan att du varit särskilt medveten om det.
Om du inte har några större känningar än är det nog bara att gratulera. Men ta inte ut en seger i förskott, eftersom det ju ännu kan komma. Å andra sidan tycker jag det låter orimligt att Subutexen skulle ha ackumulerats i din kropp såpass att du orkat hålla dig i stort sett frisk i fem dagar. Uppdatera gärna med vad som händer framöver.
Citera
2012-01-22, 17:22
Medlem
(Har självklart inte läst igenom hela tråden så ni vet)

En sak jag undrar över bara, temgesic vs subutex. Jag känner mycket mer på fyra temmar än 4mg sub vilket är märkligt!

4temmar = 1,6mg bubrenorfin Blir Shöön

4mg sub = 4mg bubrenorfin! Blir normal

Men efter som att suben ska blocka ''riktiga'' opiater så som hors osv, då lär den ju blocka sig själv också. Det betyder alltså att det finns nått i suben som de inte finns i temmarna efter som att jag känner mycket mer på mindre buprenorfin när jag snortar temmarna än suben.

Har nån tänkt på de?

Kanske redan jätte många som diskuterat detta men jag kan inte läsa igenom hela tråden.
Citera
2012-01-22, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jspaceman
(Har självklart inte läst igenom hela tråden så ni vet)

En sak jag undrar över bara, temgesic vs subutex. Jag känner mycket mer på fyra temmar än 4mg sub vilket är märkligt!

4temmar = 1,6mg bubrenorfin Blir Shöön

4mg sub = 4mg bubrenorfin! Blir normal

Men efter som att suben ska blocka ''riktiga'' opiater så som hors osv, då lär den ju blocka sig själv också. Det betyder alltså att det finns nått i suben som de inte finns i temmarna efter som att jag känner mycket mer på mindre buprenorfin när jag snortar temmarna än suben.

Har nån tänkt på de?

Kanske redan jätte många som diskuterat detta men jag kan inte läsa igenom hela tråden.

ja, det är därför man vid över dos av oxy t.ex. kan ta sub som motmedel, men amfetamin funkar bra också
Citera
2012-01-22, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Förvånar mig inte alls faktiskt, det var HELT andra tider förr... Har precis läst självbiografin "Blondie" av Birgitta Andersson som varit amfetaminmissbrukare (främst) och gjort ett antal voltor på Hinseberg, gjort en massa bedrägerier och fnaskat på 60- och 70-talet, och det Sverige hon beskriver där är helt sanslöst när det gäller droger jämfört med hur det är idag. Hon skriver t ex om en läkare i Sthlm som beviljades ett "projekt" som gick ut på att skriva ut mängder med amfetamin till missbrukare för att det räknades mer som medicin än som en drog och man hoppades att amfetaminister skulle sluta självmant om de fick enorma mängder legalt förskrivet (helt sjukt egentligen, och denne läkare blev till slut avskedad från "projektet" som därmed upphörde). Hon skriver inget om opiatmissbrukare i sin bok men den är klart läsvärd för alla som är intresserade av människoöden i allmänhet och knarkares liv i synnerhet... hon lyckades iaf ta sig ur skiten, dock till ett högt pris och sent i livet + att jag misstänker att hon aldrig har upphört att vara alkis (hon tog till alkoholen när hon inte längre knarkade).

Detta var lite OffT, men som sagt, det är en informativ "insider"-bok om man är intresserad av hur samhället såg på missbrukare och kriminella för bara 40 år sen...Plus att jag anser att det hon skriver om sitt liv är lite av ett bevis på att om man väl har en missbrukspersonlighet är det lätt att gå från ett missbruk till ett annat - oavsett om det gäller narkotika, alkohol, spel, sex etc. Det är som att hon får fram att om man en gång utvecklat en missbrukspersonlighet är det svårt att komma till ro utan att åtminstone ha NÅGOT att missbruka, typ. Finns i pocket f ö om nån skulle vara intresserad av att läsa den.

Ursäkta OffT, återigen, men jag har nyss läst den så jag tänker en hel del på den just nu + att "projektet" i boken med amfetamin (även om det iofs inte går att jämföra, men likheterna finns där i tanken att bota missbrukare med deras egen drog eller vad man ska säga) lika gärna skulle kunna ha gällt dagens Sub/Metta-program - frågan är hur vi kommer att se på dessa program om 40 år...

Mvh
/marilyn

Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Okej tack för tipset!
Blir att införskaffa den då så fort jag har läst ut den jag håller på med nu (Jens Lapidus - Livet Deluxe).

Mvh!

Hur fan kan ni läsa hela böcker? Jag blir så jävla darrig av droger, och blicken fladdrar hit och dit även på opiater.

Bra för er!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in