2008-01-26, 16:49
Medlem
Fuckts avatar
Det är väldigt lång väntetid för att komma in på diverse subutexprogramm iaf.
Citera
2008-01-26, 17:03
Medlem
Avgrunds avatar
du ska ha minst 3 års dokumenterat heroin missbruk.
Citera
2008-01-26, 18:13
Bannlyst
1 års dokumenterat missbruk (heroin ska det nog var, lite osäker) för subprogrammet.

2års dokumenterat missbruk för metadonprogrammet.

Skickar ett PM till dig med bra tips
Citera
2008-01-26, 23:15
Medlem
Fuckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youdontknowme
1 års dokumenterat missbruk (heroin ska det nog var, lite osäker) för subprogrammet.

2års dokumenterat missbruk för metadonprogrammet.

Skickar ett PM till dig med bra tips
Få se.. 3 olika svar på antal år dokumenterat missbruk. Det kanske är olika antal år för olika subutexprogramm.
Citera
2008-01-26, 23:34
Bannlyst
Haha, härligt att höra att jag pröjsar skatt för att ni ska få gratis sub! Bra jobbat grappar :P
Citera
2008-01-27, 09:25
Medlem
Det är 1 år för sub och 2 år för metadon. Och ja, du har rätt enligt vårdgarantl att få sub. Dock får du räkna med att det kan ta ett tag. Du ska utredas av soc och du måste hitta en överläkare så psyk som är villig att skriva en remiss. Sen så ska du godkännas av subprogrammet med. Sen om allt går bra så här långt så är det bara att ställa sig i kön, och den kan vara väldigt lång i vissa län.
Citera
2008-01-27, 09:35
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgrund
du ska ha minst 3 års dokumenterat heroin missbruk.
Det stämmer mycket bra. Helst haft en dokumenterad överdos också.
Citera
2008-01-27, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aldenelektro
Haha, härligt att höra att jag pröjsar skatt för att ni ska få gratis sub! Bra jobbat grappar :P

Håller med. Hatar folk som söker och kommer in på dessa program för denna sakens skull. Lika mycket som jag inte diggar de som är med men hela tiden är positiva och försöker manipulera urinproven. Ut med dem, för det finns faktiskt många som behöver platserna. För dessa personer är programmen jävligt bra och jag kan lova att samhället tjänar in de skattepengarna väldigt snabbt. Fast du kanske tycker en kula i nacken är billigt och bra.

Därför jag skickade ett PM till killen istället för att lägga ut mina användbara tips till alla läsarna här på FB...
Citera
2008-01-27, 12:21
Medlem
Sist jag kollade så var det 2 års dokumenterat kompulsivt opiatmissbruk(inte nödvändigtvis heroin) som gällde för både buprenorfin och metadon. Följande är saxat från Socialstyrelesen:
"2 § Underhållsbehandling får endast ges till den som
• fyllt 20 år och har ett dokumenterat opiatberoende sedan minst två
år, och
• har förmåga att tillgodogöra sig information om sådan behandling
och lämna samtycke.
Underhållsbehandling får dock, om synnerliga skäl föreligger, ges till
den som ännu inte fyllt 20 år.
Underhållsbehandling får inte ges, om det finns skäl att anta att sam-
tycket inte ger stöd för att den kan genomföras i enlighet med vårdpla-
nen.

3 § Underhållsbehandling får inte påbörjas om
1. annan behandling vid opiatberoende bedöms tillräcklig, eller
2. patienten är beroende av andra narkotiska preparat än opiater eller alkohol på ett
sätt som innebär en oacceptabel medicinsk risk, eller
3. patienten har varit utesluten från sådan behandling under de senaste sex
månaderna."

Ni som säger att det bara är ett år, vart har ni fått dom uppgifterna ifrån??

Peace!
Citera
2008-01-27, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pharmaniac
Sist jag kollade så var det 2 års dokumenterat kompulsivt opiatmissbruk(inte nödvändigtvis heroin) som gällde för både buprenorfin och metadon. Följande är saxat från Socialstyrelesen:
år, och
och lämna samtycke.
nen.

2. patienten är beroende av andra narkotiska preparat än opiater eller alkohol på ett
månaderna."

Peace!

Som nämde tidigare ÄR det 1 års dokumenterat missbruk för subutex och 2 års dokumenterat för metadon som gäller. Detta är jag SÄKER på. Iaf är det så i region Skåne där jag är inskriven på metadonprogrammet. Uppgifterna kommer b la från utredare och läkare nere i Lund.

Jag tjänar inget på att lämna ut uppgifter på FB som inte stämmer.
Citera
2008-01-27, 13:41
Medlem
TomiXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pharmaniac
år, och
och lämna samtycke.
nen.

månaderna."

Peace!

De där uppgifterna stämmer inte till 100%, jag känner personligen ett antal som kommit in på subutexprogram som körs av staten och då har de inte haft några 2års dokumenterat missbruk, men däremot om jag inte minns fel så har 2 av de 3 jag vet haft dokumenterade överdoser och avgiftningar.

Sen finns det ju subutex och metadonprogram som inte körs utav staten också såsom Process i Malmö och Helsingborg. Kallades även för trappan innan. (är inte helt säker på namnet Process för metadonprogrammet, så rätta mig om jag har fel.) Dessa sub och metadonprogram är ganska mkt mer liberala också, en jag känner pissar inte regelbundet ens, de ringer honom lite då och då och ber honom komma till Helsingborg för att göra det, han bor i Malmö så kanske därför.
Citera
2008-01-27, 20:09
Medlem
Att det står i föreskrifterna att opiatmissbruket ska vara dokumenterat si och så länge är en sak, hur man sen väljer att tolka det är upp till varje program. På mig fanns det t.ex inte ett ända urinprov som visat positivt på opiater, eftersom jag alltid skött mitt missbruk så diskret under den tiden. Så mig valde de helt enkelt att tro på, dock fanns det jhu personer i min omgivning som kunde intyga, t.ex min mor att jag hade ett kraftigt beroende av opiater´sen flera år tillbaka... Jag fick efter 8 månader byta till metadon, och det var för att jag först ville prova subutex, och det var ett beslut jag tog själv i båda fallen, hade jag velat ha metadon från första början så hade jag fått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in