Citat:
Ursprungligen postat av pharmaniac
Sist jag kollade så var det 2 års dokumenterat kompulsivt opiatmissbruk(inte nödvändigtvis heroin) som gällde för både buprenorfin och metadon. Följande är saxat från Socialstyrelesen:
"2 § Underhållsbehandling får endast ges till den som
• fyllt 20 år och har ett dokumenterat opiatberoende sedan minst två
år, och
• har förmåga att tillgodogöra sig information om sådan behandling
och lämna samtycke.
Underhållsbehandling får dock, om synnerliga skäl föreligger, ges till
den som ännu inte fyllt 20 år.
Underhållsbehandling får inte ges, om det finns skäl att anta att sam-
tycket inte ger stöd för att den kan genomföras i enlighet med vårdpla-
nen.
3 § Underhållsbehandling får inte påbörjas om
1. annan behandling vid opiatberoende bedöms tillräcklig, eller
2. patienten är beroende av andra narkotiska preparat än opiater eller alkohol på ett
sätt som innebär en oacceptabel medicinsk risk, eller
3. patienten har varit utesluten från sådan behandling under de senaste sex
månaderna."
Ni som säger att det bara är ett år, vart har ni fått dom uppgifterna ifrån??
Peace!
De där uppgifterna stämmer inte till 100%, jag känner personligen ett antal som kommit in på subutexprogram som körs av staten och då har de inte haft några 2års dokumenterat missbruk, men däremot om jag inte minns fel så har 2 av de 3 jag vet haft dokumenterade överdoser och avgiftningar.
Sen finns det ju subutex och metadonprogram som inte körs utav staten också såsom Process i Malmö och Helsingborg. Kallades även för trappan innan. (är inte helt säker på namnet Process för metadonprogrammet, så rätta mig om jag har fel.) Dessa sub och metadonprogram är ganska mkt mer liberala också, en jag känner pissar inte regelbundet ens, de ringer honom lite då och då och ber honom komma till Helsingborg för att göra det, han bor i Malmö så kanske därför.