2008-01-20, 11:12
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
är det bara ja eller har tillgången på suboxone / subutex blivit mkt mindre i sverige senaste året?

Där jag bor har det ökat... Suboxene vet jag inte, men iaf när det gäller Subutex.
Citera
2008-01-20, 13:47
Medlem
WrathInMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetbird
Ok! Jag backar ett par steg, när man tänker efter så är det ju mer komplext än det först verkade.Toleransen är ju klart en viktig faktor att ta hänsyn till i en fråga som den här, tar man sub bara för att slippa gå runt och vara tok-absad dygnet runt och för att klara leva ett normalt liv och inte för att bli bäng så kan jag köpa det. Bara det att min erfarenhet av sub är att det är så starkt.
Självklart så har jag ju inte tagit det under sk. ordnade former + att jag varit och är grymt ovan vid substansen.. så det är ju ganska klart om man tänker efter att folk som kör under ordnad form kanske inte känner av det så mycket.
Då kanske det inte behöver inverka på bilkörning..

Jag går på Suboxone-vård och har så gjort i 3 år nu... Känner ingenting av när jag tar mina milligram på morgonen... Inget alls! Så bilkörning är alltså inget problem. Som någon skrev tidigare så kan man kanske "nekas" att köra under inställning av medicinen, men inte efteråt. Bara för att du känner ett starkt rus av suben så betyder det ju inte att folk som gått på det regelbundet i 5-6-10 år, känner av det.
Citera
2008-01-20, 16:32
Medlem
T-noyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetbird
sub är att det är så starkt.
Självklart så har jag ju inte tagit det under sk. ordnade former + att jag varit och är grymt ovan vid substansen.. så det är ju ganska klart om man tänker efter att folk som kör under ordnad form kanske inte känner av det så mycket.
:

för hundraelfte gången, folk som går på programmen känner inte av subutex eller metadonet dom tar altså INGET alls, hänger du med nu?
Dom blir friska och inget mer, själv har jag gått på subutex nu i 2 år och har tänt av en gång imellan, men jag har aldrig gått på nån starkare opiat än subutex och när jag tar subutex blir jag frisk och det sätter färg på vardagen, jag blir lite avslappnad och på bättre humör, jag har testat starkare opiater som heroin några gånger, men dom som går på programmen har gått på heroin inan och deras tolerans är så hög att dom känner aldrig av subutex eller metadonet.

änu en gång, dom som går på programmen får inget rus whatsoever.
Citera
2008-01-20, 20:25
Medlem
slaeshs avatar
är väl inte "driftig" nog bara då
Citera
2008-01-20, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av icahorsarn
har tagit suboxone o subutex över ett halvår nu om jag minns rätt.
Trodde alldrig ja skulle bli torsk. Hadde tagit det lite då o då men sen i sommras så sjönk priserna på både suboxone o subutex till en 100-150 kr.
Så vi körde på i princip varje dag o mådde toppen o då han man alldri få nån avtändning men sen small det
Då förstod att nu är ja rätt illa ute om ja skulle få en avtänding ..
Så den kom efter 2 dar mådde ja skit o svettades o frös sen blev det bara värre.

Så ja körde igång igen fast lite "mindre 4 mg " var annan dag ungefär..
Men nu vill jag bara bort från det har trappat ner till 2 mg nyligen men det funkar bra det med fast man kan behöva någon grogg för o kunna sova eftersom subben håller mej vaken hela nätterna.

Att hålla dig syssel
Skulle behöva låsa in mej o tända av med något men problemet är att ja får pissa nåra gånger i veckan men endast på thc,amfetamin,benzo och opiater,,så finns det något man kan ta för o få bort abstinens ?
Dexofen har ja hört om men verkar svårt o få tag på.

Men har en klockren kontaktperson som ja litar på som vet att jag tar lite grejer då o då,men han vet inte om att ja e torsk på sub.
Vill verkligen bort från subben men inte in på nått behandlingshem det skulle ja inte klara av.
Men ska fortsätta att trappa ner o går det inte får ja berrätta som det är o säga att ja behöver stessolid eller något för att lindra abstinensen o komma ur skiten.

Så snälla hjälp mej ! hur ska ja komma ur det

Att göra sakor, som sporta kan få dig att tänka på lite annat.
Fan ta dig i kragen nu
Citera
2008-01-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
är det bara ja eller har tillgången på suboxone / subutex blivit mkt mindre i sverige senaste året?

Tycker jag också. För inte så länge sedan blev man erbjuden överallt, och nu när man verkligen behöver så är det helt jävla omöjligt
Citera
2008-01-21, 01:48
Medlem
jimmypages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleJen
Nemesis1, o du store! du kanske kan svara på min fråga,

en kompis till mig testade sub häromveckan. Första gången tog han ca. 1mg nasalt och det hela slutade med att han kramade toalettstolen en hel dag samt fick feber. Ingen euforikänsla alls, bara yrsel.
Andra gången var ett par dagar efter, (då jag övertygat honom om att de kunde vara en engångsföreteelse - spyorna, etc.) då han tog 0,5mg nasalt, men samma grej hände då, fast inget spymaraton. Illamåendet och yrseln fanns dock där hela tiden igen.

Så, varför får han ingen effekt? vad är grejen? Han tar inga SSRI-preparat

Samma sak händer för mig. Blir illamående och yr och bor på toaletten. Det gäller även opium. Av kratom får jag visserligen eufori, men mår illa och kräks.

Opiater/opioider verkar inte vara något för mig helt enkelt. Och det kanske är lika bra det.
Citera
2008-01-21, 02:14
Medlem
Escanios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
Samma sak händer för mig. Blir illamående och yr och bor på toaletten. Det gäller även opium. Av kratom får jag visserligen eufori, men mår illa och kräks.

Opiater/opioider verkar inte vara något för mig helt enkelt. Och det kanske är lika bra det.

ni får se till att ta opioider på tom mage och sen kan ni prova att ta Postafen 1 timme innan ni tar drogen. skulle ni börja må illa så gå och spy upp allt vad ni kan, illamåendet brukar försvinna snabbt efter att man har spytt!

och ett sista tips är att ta opioiderna rektalt... det brukade hjälpa mig lite när jag blev illamående på tramadol.

Postafen är just mot illamående och finns receptfritt på apoteket
10st kostar 54kr

lycka till!
Citera
2008-01-22, 00:35
Medlem
jimmypages avatar
Tack för tipset! Blir det igen, så blir det med anti-kräkmedel. Definitivt.

Tom-mage-tricket tror jag dock inte skulle funka på mig. Har haft mer eller mindre tom mage de flesta gånger när jag kört.
Sist med sub så kräktes jag magsaft i 10 timmar, så visst var magen tom alltid. Och det har aldrig rört sig om en enstaka spya, utan kontinuerliga spyor lejonparten av ruset.

Det är bara någon enstaka gång jag undvikit spyorna. En gång på kratom och en gång på tramadol om jag minns rätt. Aldrig på sub (4 ggr, så jag är visserligen en rookie, men...).

Rusen är inte heller speciellt sköna eller märkvärdiga för mig; varken på opium, cocilliana, tramadol, sub eller kratom (vilket är vad jag testat). Allt snurrar, jag ligger ner och har ganska tråkigt. Känner mig inte speciellt lycklig eller speciellt välmående heller. Har snarare en halvstark ångestkänsla i magen och väntar ut hela grejen.

Som sagt, kanske är det bra att det inte funkar bra på mig. Och kanske så är det för att jag är en rookie. Jag är ju en "hallucinogen-människa" egentligen, och det är något av en motsats till "opiat/opioid-människor" (rent drivkraftsmässigt) enligt mig. I alla fall om man räknar bort opioid-drömmarna.

Samtidigt undrar jag: opiater/opioider ska ju vara så fantastiska. Men vad fan? Sedan när då måste man lära sig att gilla dessa?
Det var i alla fall inte någonting jag fick lära mig i skolan..
Citera
2008-01-26, 14:04
Medlem
Om att få subutexprogrammet

Hej alla! har lite frågar gällande sub gruppen, tror ni jag har någon chans att få det? Jag är en 23-årig kille som började missbruka droger vid ungefär 16 års ålder, då var det bara Cannabis.. eller ja körde Roppar första gången vid 14 år. Från 16 år rökte jag då och då kanske 2 gånger i veckan och efter nåt år varje dag. Sen vid ca 19 års ålder då började jag med opiaterna, sub , trad o tramadol , oxycontin, dolcontin.. ja allt! mest sub var det dock för det var lättast att få tag på.. sen hade jag en liten behandling som varade i några månader.. återfall nästan direkt efter på sub.. så det ligger väl 3 års subutex och morfin missbruk bakom. Har 1 överdos på mig också! MEN!

För ett tag sen ca 4 månader sen gick jag över till opiaternas konung nämligen Horset och jag har sug hela tiden, går igen dynghemsk cold turkeys då det inte finns i stan... Vad tror ni? tror ni jag har nån chans till subutex programmet?

Skulle bli överlycklig om man fick den chansen!

MVH// M
Citera
2008-01-26, 14:59
Medlem
weazs avatar
Jag tror du måste ha 5 års registrerat missbruk för att få chans till programmet.. Rätta mig om jag har fel
Citera
2008-01-26, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weaz
Jag tror du måste ha 5 års registrerat missbruk för att få chans till programmet.. Rätta mig om jag har fel
Mja det där är skitsnack eller så är det beroende på vilket län man befinner sig i.
En polare kom med och han hade typ knaprat diverse värktabletter bara typ blandmissbrukare mycket tjack var det också!
Han har då kommit in nu iaf och står på sub.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in