2008-01-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Man får i princip gå på hur tunga droger som helst och ändå köra, så länge man har dem recept... Men blir man fast för att ha tagit minsta lilla dos av en drog man inte har recept på - även om man tar den vid ett helt annat tillfälle än då man kör - så måste man själv betala för dyra urinprov i ett halvår för att få behålla sitt körkort... Så är det i Sverige, i Finland har jag hört att det inte är riktigt lika illa...

Precis, och eftersom man har subutex ordinerat när man går programmet så får man ha körtkort samtidigt.
Citera
2008-01-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetbird
Vill inte låta cynisk, men frågan känns ju riktigt ordentligt obefogad, vad tror du själv? Ungefär som om frågan skulle lyda: Jag är aktiv alkoholist men har trappat ner från två sjuttisar om dan till bara en, funderar nu på att ta körkort tror ni att Länsstyrelsen skulle bevilja mig körkort, jag har ju ändå gått ner ordentligt i konsumtion. Svaret är ju naturligtvis nej! 100% nej. Men lycka till iallafall och hoppas att du småningom blir helt drogfri och får ditt körkort

Frågan är befogad och det du säger stämmer inte med verkligheten. I min stad så får dom som redan har körkort när dom får programmet behålla det utan problem. Ska man ta körkort efter man fått programmet så vill dom att man ska vara drogfri och pissa rent och sköta sig ett tag, innan.
Citera
2008-01-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Man får i princip gå på hur tunga droger som helst och ändå köra, så länge man har dem recept... Men blir man fast för att ha tagit minsta lilla dos av en drog man inte har recept på - även om man tar den vid ett helt annat tillfälle än då man kör - så måste man själv betala för dyra urinprov i ett halvår för att få behålla sitt körkort... Så är det i Sverige, i Finland har jag hört att det inte är riktigt lika illa...

Ja, men då många tunga missbrukare går på soc så slipper dom betala pisseproven.
Citera
2008-01-19, 15:44
Medlem
T-noyas avatar
Citat:
Vill inte låta cynisk, men frågan känns ju riktigt ordentligt obefogad, vad tror du själv? Ungefär som om frågan skulle lyda: Jag är aktiv alkoholist men har trappat ner från två sjuttisar om dan till bara en, funderar nu på att ta körkort tror ni att Länsstyrelsen skulle bevilja mig körkort, jag har ju ändå gått ner ordentligt i konsumtion. Svaret är ju naturligtvis nej! 100% nej. Men lycka till iallafall och hoppas att du småningom blir helt drogfri och får ditt körkort

Det där var ju det absolut dåligaste gämförandet.

Går du på subutex behandling så blir du ju knappast påvärkad av subutexet, du har fortfarande 100% kontrol över dig själv om du har vart och tagit din dagliga dos och sen ska köra, skulle du dra i dig en sjuttis och köra skulle du inte hålla dig på vägen ens, det säger ju sig själv... helt uppenbart.

Och om du har recept på medecinen du tar så får du köra bil, vad jag vet.
Citera
2008-01-19, 19:20
Medlem
slaeshs avatar
är det bara ja eller har tillgången på suboxone / subutex blivit mkt mindre i sverige senaste året?
Citera
2008-01-19, 23:57
Bannlyst
Jag tycker att det låter mycket konstigt då subutex/metadon är rätt så starka preparat. Med tanke på att gränsen för rattfylla går vid 0,2 promille så tycker man ju att sub borde vara rätt kört i trafik sammanhang. Det är ju inte tillåtet att vara påverkad av andra medicinska preparat när man sitter bakom ratten, varför skulle då sub vara det. Man kanske får behålla körkortet under en behandlingsperiod men du lär väl knappast få behålla körkortet under behandling förutsättnings vis att man håller sig borta från bilkörning, glida runt påtänd lär väl knappast vara nån hit i en drogkontroll.. Tanken är väl att man ska vara helt klar i skallen när man kör bil, folk som är trötta kanske går utan straffansvar in case av en olycka eftersom det lär vara svårt att bevisa aktiv oaktsamhet om man inte erkänner. Men ifall detta stämmer som ni säger så tycker jag att lagen är knepig när det gäller bilkörning i samband med olika former av narkotikaklassade läkemedel. Jag är ingen expert i ämnet så jag reviderar naturligtvis min ståndpunkt om motsatsen bevisas. Finns det ingen som kan länka till regelverket som omfattar detta?
Senast redigerad av Sweetbird 2008-01-20 kl. 00:01.
Citera
2008-01-20, 01:14
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att det låter mycket konstigt då subutex/metadon är rätt så starka preparat. Med tanke på att gränsen för rattfylla går vid 0,2 promille så tycker man ju att sub borde vara rätt kört i trafik sammanhang. Det är ju inte tillåtet att vara påverkad av andra medicinska preparat när man sitter bakom ratten, varför skulle då sub vara det. Man kanske får behålla körkortet under en behandlingsperiod men du lär väl knappast få behålla körkortet under behandling förutsättnings vis att man håller sig borta från bilkörning, glida runt påtänd lär väl knappast vara nån hit i en drogkontroll.. Tanken är väl att man ska vara helt klar i skallen när man kör bil, folk som är trötta kanske går utan straffansvar in case av en olycka eftersom det lär vara svårt att bevisa aktiv oaktsamhet om man inte erkänner. Men ifall detta stämmer som ni säger så tycker jag att lagen är knepig när det gäller bilkörning i samband med olika former av narkotikaklassade läkemedel. Jag är ingen expert i ämnet så jag reviderar naturligtvis min ståndpunkt om motsatsen bevisas. Finns det ingen som kan länka till regelverket som omfattar detta?

Folk som använder metadon/subutex som hobbyknarkare för att bli goa i boet blir "påtända" som du kallar det. Folk som är med i programmen känner efter en tid inte av färgen på det. Det var därför jag nämde att läkarna sagt till mig att man inte fick köra bil under inställningen, då kan kan bli bli lite mysig på det.
Citera
2008-01-20, 01:35
Bannlyst
Ok! Jag backar ett par steg, när man tänker efter så är det ju mer komplext än det först verkade.Toleransen är ju klart en viktig faktor att ta hänsyn till i en fråga som den här, tar man sub bara för att slippa gå runt och vara tok-absad dygnet runt och för att klara leva ett normalt liv och inte för att bli bäng så kan jag köpa det. Bara det att min erfarenhet av sub är att det är så starkt.
Självklart så har jag ju inte tagit det under sk. ordnade former + att jag varit och är grymt ovan vid substansen.. så det är ju ganska klart om man tänker efter att folk som kör under ordnad form kanske inte känner av det så mycket.
Då kanske det inte behöver inverka på bilkörning..
Senast redigerad av Sweetbird 2008-01-20 kl. 01:37.
Citera
2008-01-20, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ok! Jag backar ett par steg, när man tänker efter så är det ju mer komplext än det först verkade.Toleransen är ju klart en viktig faktor att ta hänsyn till i en fråga som den här, tar man sub bara för att slippa gå runt och vara tok-absad dygnet runt och för att klara leva ett normalt liv och inte för att bli bäng så kan jag köpa det. Bara det att min erfarenhet av sub är att det är så starkt.
Självklart så har jag ju inte tagit det under sk. ordnade former + att jag varit och är grymt ovan vid substansen.. så det är ju ganska klart om man tänker efter att folk som kör under ordnad form kanske inte känner av det så mycket.
Då kanske det inte behöver inverka på bilkörning..
Kan du inte sluta svara om du inte vet vad du pratar om?
Citera
2008-01-20, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymAnvändare
Kan du inte sluta svara om du inte vet vad du pratar om?

Detta är väl ett diskussions forum där även andra än experter har rätt att yttra sig? Jag har all rätt i världen att bemöta dem som skriver tillbaks till mig. Gillar du inte idén med allmänna forum så kanske du ska starta ett eget där du kan vara både admin och moderator. Där kanske du får utlopp för din polisgen och skapa egna regler om vilka som får skriva vad.
Citera
2008-01-20, 08:11
Medlem
icahorsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
är det bara ja eller har tillgången på suboxone / subutex blivit mkt mindre i sverige senaste året?

Det är nog bara hos dej här sjönk priserna från 350 till 100-150 för suboxone o subutex från 350 till 150-200.... förstår inte skillnaden mellan dom riktigt men tydligen blivit nått priskrig här 13 åringar som köper sub innan dom ens tagit sin första sup eller holk .. kan ju bero på att en 5.a kostar 500 kr.. helt sjukt .. undrar hur det kommer att gå med dom stackarna ..
Citera
2008-01-20, 11:03
Medlem
slaeshs avatar
oj,
det är inge vidare..
fattar inte hur haschpriserna kunnat stiga så in i helvete... har inte rökt på ett tag men när ja gjorde det senast kosta en femma 300 och ja tyckte redan då att det var dyrt med tanke på vad man får för 300 om man handlar opiater..

personligen föredrar ja suboxone som känns lite mildare än subutex som kan va lite mkt när man inte har nån tolerans, har man det så spelar det inte så stor roll dock
är väl lika bra att styra sub igen nu när trad blir klassat å allt :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in